PDA

Bekijk Volledige Versie : Storage Online



mephesto
31/12/11, 11:30
er is niet echt een goede thread beschikbaar voor dit onderwerp volgens mij dus ik plaats hem even hier;

Wij zoeken;

Een Online Storage provider, niet voor backup online maar om te gebruiken als online storage oplossing. Voor +- 30 gebruikers, verdeeld over 4 landen, cross platform (mac / windows), en we willen de mogelijkheid om zowel online als offline te kunnen worden door synchronisatie technologie.

Welke Nederlandse bedrijven voorzien hier al in, en wat zijn de ervaringen met een dergelijke online fileserver oplossing?

Wido
31/12/11, 12:47
Je wil dus eigenlijk een Dropbox/Ubuntu One idee hebben?

Dennis
31/12/11, 15:20
Je kunt iFolder (http://www.ifolder.com/ifolder) gebruiken. Ik heb veel tijd besteed aan het zoeken van mooie alternatieven voor Dropbox die je zelf kunt hosten. Het installeren van iFolder is erg lastig. Je hebt niet het geval dat stabiel zal zijn. Microsoft heeft nog een paar oplossingen, waar ik niet naar heb gekeken. Unison File Synchroniser (http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/) heb ik ook niet getest, dat zag er ook niet echt goed uit.

Het is zeker de moeite waard om een Opensuse(!)-VM aan te maken en eens proberen iFolder hierop te installeren, kijk hier (http://www.serverfocus.org/ifolder-howto) voor instructies. Voor persoonlijk gebruik bevalt Dropbox mij uiteindelijk beter, het is sneller, stabieler, betrouwbaarder, heeft mobiele applicaties, web-interface, eenvoudige herstel van verwijderde bestanden, e.d.

iFolder Enterprise Server is open-source en dus gratis, maar maakt zijn naam enterprise niet waar in de vorm van stabiliteit.

koendejonge
21/01/12, 16:35
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Bedoel je dat je 30 gebruikers fileservertoegang wilt geven op een centrale plek?
Dat zou je op kunnen lossen door bijvoorbeeld een samba server met openvpn op een virtuele server te plaatsen.

Wat zijn dan je verwachtingen voor het gebruik van die centrale plek?
Want als je daar files op gaat zetten die groter zijn dan megabytes dan wordt het al snel als traag ervaren.

Hoe ver liggen die 4 landen uit elkaar (in ms natuurlijk, niet in km)?
Als dat .nl .be .de en .fr zijn dan zal het best werken met een server die ergens in een datacenter in Amsterdam staat.

En wat verwacht je van online en offline synchroniseren?
Want dan heb je iets nodig wat redelijk integreert in de genoemde operating systems, anders wordt het waarschijnlijk door je gebruikers weer als 'onhandig' gezien.

mephesto
23/01/12, 21:50
Eigenlijk ben ik op zoek naar een soort dropbox, waarmee we in teams bestanden online en offline kunnen benaderen / syncen, versiebeheer, en ook per folder rechten kunnen configureren. Ik wil liever niet uitwijken naar een oplossing met eigen servers, maar gebruik maken van een Europese bestaande dienst, geschikt voor multiple platforms.

t.bloo
23/01/12, 21:56
tonido, teamdrive, etcetera

http://alternativeto.net/software/dropbox/

koendejonge
24/01/12, 00:10
Eigenlijk ben ik op zoek naar een soort dropbox, waarmee we in teams bestanden online en offline kunnen benaderen / syncen, versiebeheer, en ook per folder rechten kunnen configureren. Ik wil liever niet uitwijken naar een oplossing met eigen servers, maar gebruik maken van een Europese bestaande dienst, geschikt voor multiple platforms.

Dus je wilt 'storage as a service' waarbij je de file die je aan het bewerken bent 'eerst naar lokaal haalt' met een soort check out mechanisme?

Heb je daarbij nog wensen of eisen aan locking of versioning? Mag het wat kosten?

Misschien is het wel interessant genoeg om er een nieuwe dienst van te maken. Maar misschien ook niet, je vraagt immers expliciet om een 'bestaande dienst', wat is de reden daarvan?

t.bloo
24/01/12, 12:45
Als je een beetje technisch bent dan kun je ook subversion gebruiken, daar zijn genoeg aanbieders van in Nederland.

Yourwebhoster
24/01/12, 13:54
Als je een beetje technisch bent dan kun je ook subversion gebruiken, daar zijn genoeg aanbieders van in Nederland.
Het nadeel hiervan vind ik dat je dan zelf nog een keer moet gaan syncen, iets wat je bij dropbox niet hebt.

koendejonge
25/01/12, 01:51
Dus met 'synchronisatie' bedoel je dat je wilt dat alles wat op de server staat continue gesynchroniseerd wordt met alle aangesloten systemen?
Als dat zo is klinkt het al bijna als een peer-to-peer systeem, ik zou bijna zeggen dat je daar niet eens een 'server' bij nodig zou moeten hebben. Maar dat betekent ook direct dat het niet gaat om heel veel data?

Yourwebhoster
25/01/12, 08:56
Dus met 'synchronisatie' bedoel je dat je wilt dat alles wat op de server staat continue gesynchroniseerd wordt met alle aangesloten systemen?
Als dat zo is klinkt het al bijna als een peer-to-peer systeem, ik zou bijna zeggen dat je daar niet eens een 'server' bij nodig zou moeten hebben. Maar dat betekent ook direct dat het niet gaat om heel veel data?
Dat is meer mijn idee, niet van de TS;) Het voordeel van dropbox vind ik het delen van mappen: als je iets opslaat staat het binnen enkele seconden bij je collega en kan hij het ook makkelijk checken ipv dat je eerst moet gaan committen en iedereen een checkout. Ook heb ik verborgen mappen weergeven aan dus zie je ook overal die svn mappen, moet je weer moeilijk doen als je bijvb de oplevermap vol hebt zitten met svn bestanden.

koendejonge
26/01/12, 01:47
Misschien dat TS al een oplossing gevonden heeft.

Ik zou dit wel een nadeel van dropbox vinden:

Dropbox uses Amazon S3 for data storage. Amazon stores data over several large-scale data centers. According to Amazon, they use military grade perimeter control berms, video surveillance, and professional security staff to keep their data centers physically secure.
in combinatie met deze:

We may disclose to parties outside Dropbox files stored in your Dropbox and information about you that we collect when we have a good faith belief that disclosure is reasonably necessary to (a) comply with a law, regulation or compulsory legal request; (b) protect the safety of any person from death or serious bodily injury; (c) prevent fraud or abuse of Dropbox or its users; or (d) to protect Dropbox’s property rights. If we provide your Dropbox files to a law enforcement agency as set forth above, we will remove Dropbox’s encryption from the files before providing them to law enforcement.

En ik gok zo dat mephesto daar ook problemen mee heeft omdat hij zo duidelijk vraagt om een Nederlandse of Europese dienst. Dus dan denk ik dat dropbox zelf afvalt.

Cluttr
27/01/12, 02:06
Mocht je toevallig je mail op Google for domains / business zitten hebben kijk dan zeker even naar de storage mogelijkheden die je bij Google docs hebt. Je kan naar believen folders delen met wie je maar wil, net zoals je dat gewoon bent met de Google docs. Standaard beschikbaar via web en mobile app. En bovendien spotgoedkoop (https://www.google.com/accounts/PurchaseStorage) aan 5 dollar / jaar per 20GB.

Voor de synchronisatie kan je even een kijkje nemen naar www.insynchq.com. Beschikbaar voor mac en windows, werkt gewoon prima.

Zoek je het iets lokaler, check dan zeker het Belgische www.nomadesk.com even.

koendejonge
27/01/12, 02:39
Met Google zie ik toch dezelfde nadelen als de nadelen die ik hierboven al schetste met betrekking tot dropbox. Het lijkt me dat voor mephesto ook Google om dezelfde reden zal afvallen. En dan heb je dus ook niets aan insynchq.com

Nomadesk heeft in ieder geval heldere voorwaarden, ze zitten in Belgie en vallen onder 'Europees' dus dat is goed. Wat ik niet kan vinden op die site is hoeveel opslagcapaciteit nu precies 'unlimited' is voor die 30 euro per maand. Maar de omschrijving van de service maakt dat soort van duidelijk: het is 'AS-IS'. Dus als het niet werkt of je kunt er niet meer bij heb je geen poot om op te staan lijkt me. Maar daar hoort dan natuurlijk de vraag bij 'wat verwacht je dan voor 30 euro per maand?'.


Nomadesk provides you the use of its "Nomadesk" software and accompanying service, collectively referred to here as "the Nomadesk Solution" which allows you to remotely store, manage and share your computer files over the internet. To use the Nomadesk Solution, you must agree that it is provided on an "AS-IS" basis.

Cluttr
27/01/12, 03:46
Hieronder wat meer detail, maar ze zijn er inderdaad niet echt volledig duidelijk rond..


At Nomadesk we don't impose fixed limits to the amount of storage you put on your Fileservers. We don't charge you per GB of storage or for Bandwidth used or for the load that you generate on our systems. In fact, we don't even charge for the number of users who share your Fileserver (only the owner is charged, guests are always free!). Instead we apply a Fair Use Policy.

To date, instances of "unfair use" have been very rare ensuring customers continue to enjoy the limitless qualities of our service.

Bron: http://www.nomadesk.com/legal


Nomadesk wishes to keep its customers satisfied, even those who are in violation of the Fair Use Policy, because we acknowledge that this might not be intentional. Therefore, when we invoke the Fair Use Policy, by limiting or halting the service, we will get in touch with the impacted users to find a mutually agreeable solution.

Bron: http://www.nomadesk.com/legal

The-BosS
27/01/12, 11:10
Nomadesk heeft in ieder geval heldere voorwaarden, ze zitten in Belgie en vallen onder 'Europees' dus dat is goed. Wat ik niet kan vinden op die site is hoeveel opslagcapaciteit nu precies 'unlimited' is voor die 30 euro per maand. Maar de omschrijving van de service maakt dat soort van duidelijk: het is 'AS-IS'. Dus als het niet werkt of je kunt er niet meer bij heb je geen poot om op te staan lijkt me. Maar daar hoort dan natuurlijk de vraag bij 'wat verwacht je dan voor 30 euro per maand?'.

Ze hebben misschien een kantoor in Belgie, maar hun eigen website staat in de US of A, dus vraag me af waar hun fileservers dan staan. In het geval deze ook in de US of A staan zijn de europese wetten ook niet meer van toepassing en kan je net zo goed dropbox of google of ... gebruiken. En zelf al zouden hun servers in de eu staan dan hebben ze nog een kantoor in de US of A, wat het dan weer mogelijk maakt voor de FBI om blijkbaar servers in beslag te nemen die in de eu staan.

koendejonge
27/01/12, 12:38
Ze hebben misschien een kantoor in Belgie, maar hun eigen website staat in de US of A, dus vraag me af waar hun fileservers dan staan. In het geval deze ook in de US of A staan zijn de europese wetten ook niet meer van toepassing en kan je net zo goed dropbox of google of ... gebruiken. En zelf al zouden hun servers in de eu staan dan hebben ze nog een kantoor in de US of A, wat het dan weer mogelijk maakt voor de FBI om blijkbaar servers in beslag te nemen die in de eu staan.

Goed punt. Jammer dat de TS nog geen tijd gevonden heeft om te reageren. Maar als ik het goed heb zijn we dus op zoek naar een dropbox achtige service qua functionaliteit die duidelijk onder Europese wetten en regels valt en niet vatbaar is voor USA invloeden voor wat betreft de data.

Wat me ook nog niet duidelijk is, is over hoeveel capaciteit het dan zou gaan, maar als ik zie dat het eigenlijk alle kanten op gerepliceerd zou moeten worden gaat het niet over meer dan enkele tientallen GigaBytes.

Tot slot vraag ik me nog af wat zoiets dan zou mogen kosten.

mephesto
27/01/12, 16:15
Bedankt voor alle reacties!

Nomadenk heb ik ook bekeken maar die hebben geen Mac client, die vallen dus af. Tevens is het bij Nomadesk ook niet mogelijk om folder-based rechten te configureren. Als je bijv. 3 afdelingen heb met verschillende rechten, moet je 3 abonnementen afnemen.

Reden waarom ik een Europees bedrijf wil heeft inderdaad te maken met wetgeving ;)

RichardF
28/01/12, 00:45
is hidrive van strato iets wat je zoekt?

Cluttr
28/01/12, 21:43
Nomadenk heb ik ook bekeken maar die hebben geen Mac client, die vallen dus af.

100% zeker dat ze het wel hebben, met finder integratie.


Tevens is het bij Nomadesk ook niet mogelijk om folder-based rechten te configureren. Als je bijv. 3 afdelingen heb met verschillende rechten, moet je 3 abonnementen afnemen.

Geen idee hoe het hier precies mee zit, echter kan het wel op file niveau dus zou het mij eigenlijk verbazen mocht het op folder niveau niet lukken..

koendejonge
31/01/12, 00:06
mephesto: kun je ook een inschatting geven van de kosten die zo'n dienst met zich mee mag brengen?

mephesto
01/02/12, 23:34
@Cluttr : je kan in ieder geval op de site geen mac client downloaden dus dat is wel wat vreemd. Betreffende de folder rechten: daar heb ik ze voor gebeld en dat is niet mogelijk.

@koendejonge : Persoonlijk vind ik bijv. 7,50 ex per persoon per maand wel een mooi bedrag. (in dit geval 20 personen in totaal).

t.bloo
01/02/12, 23:47
Even wachten op de clients van ownCloud, dan zijn er opeens een keur aan diensten mogelijk.

Yourwebhoster
02/02/12, 10:05
Even wachten op de clients van ownCloud, dan zijn er opeens een keur aan diensten mogelijk.
Van de commerciƫle versie bedoel je (nog 44 dagen)? Zouden die ook voor de community versie uitkomen?

t.bloo
02/02/12, 11:07
Wat ik er van begrepen heb wel. Er is al een Linux client (Mirall), daar is de oprichter van ownCloud juist ooit mee begonnen.

Yourwebhoster
02/02/12, 11:14
Zou wel een betaalbare oplossing voor TS zijn denk ik, met €150,- per maand kan je wel een managed server met leuke storage er bij krijgen. Ik ben benieuwd wat de voordelen gaan worden van de commerciĆ«le versie (en de prijs) en duim dat die Windows client ook voor de community versie komt (leuk om mee te experimenteren of eigen drop box te draaien).

koendejonge
03/02/12, 00:36
@koendejonge : Persoonlijk vind ik bijv. 7,50 ex per persoon per maand wel een mooi bedrag. (in dit geval 20 personen in totaal).

En hoeveel bruikbare capaciteit verwacht je dan voor die 7,50 ex?

Op zich denk ik dat je best wat kunt met 150 euro per maand. Volgens mij zit de crux erin dat je niet zozeer op zoek bent naar de hosted dienst, maar juist naar de server/client software die al die verschillende Operating Systems op een slimme manier aan elkaar knoopt. Als je dat hebt zou 'waar het staat' al bijna niet zo interessant meer moeten zijn, want dan kun je 'gewoon' een aantal VM's bij verschillende hosters met een stuk storage huren.

Iemand die zulke software gaat schrijven zal er natuurlijk voor proberen te zorgen dat dat direct gekoppeld is met een hosted dienst. Op zich klinkt het interessant genoeg om eens een businessplan tegenaan te gooien. :)

koendejonge
03/02/12, 00:43
Even wachten op de clients van ownCloud, dan zijn er opeens een keur aan diensten mogelijk.

Aha, ownCloud is dus een bedrijf met een gelijknamig stuk software wat ervoor zorgt dat je zelf eenvoudig een 'storage cloud' kunt opzetten. Klinkt goed.
Ik heb even snel gezocht en kan op de site niet vinden waar het bedrijf nu gevestigd zit en wie er echt achter deze software zit. Heeft iemand anders misschien al gekeken?

t.bloo
03/02/12, 11:27
Op zich klinkt het interessant genoeg om eens een businessplan tegenaan te gooien.

Daar loopt al een project voor, maar het loopt niet zo hard: http://www.syncany.org/

ownCloud bestaat uit een .com en een .org. Op de websites kun je prima vinden wie er achter zitten. Ze hebben een paar miljoen funding en werken nu aan hun freemium model en de client softwares.

koendejonge
07/02/12, 01:44
Ziet er goed uit dat Syncany, wel ambitieus natuurlijk zoals wel meer open source projecten, maar dat mag ik wel.
Ik ben wel benieuwd naar de maintainer/developer van dat product, heeft iemand al eens kennis gemaakt met http://www.linkedin.com/in/philippheckel ?