PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS met 1 site, control panel



Tux T. Penguin
24/12/11, 18:10
Over het algemeen richt ik een server/vps in met Direct admin als control panel om de meerdere domeinen e.d. te kunnen managen en zodat apache, mysql e.d. er op staat en geconfigureerd is.

Nu wil ik binnenkort een VPS dedicated voor 1 site gaan draaien, met een static ip, dus 1 ip voor 1 site. Als ik een VPS standaard neem, staat hier natuurlijk nog geen geconfigureerde hosting omgeving in klaar. Normaal had ik DA geinstalleerd, maar dat is dit geval gewoon zware overkill.

Ik ben dus op zoek naar een leuk alternatief, om de hosting omgeving op te zetten. Er hoeft zelfs geen webadmin bij te zitten, omdat ik maar 1 site met 1 database ga gebruiken. En ik ben niet bang voor de commandline.

Ik kan wel handmatig alle pakketten installeren en configureren, maar daarbij loop je in mijn optiek teveel risico dat bepaalde instellingen (firewall e.d.) niet netjes en veilig worden ingesteld. Dat hebben ze in de meeste kant en klare systemen netjes geregeld. Verder moet ik eerlijk zijn dat ik niet kan inschatten hoe serieus XAMPP te overwegen is, omdat ze op de website het volgende schrijven:

The default configuration is not good from a securtiy point of view and it's not secure enough for a production environment - please don't use XAMPP in such environment.

Hierbij dus weer het probleem dat je zelf flink effort moet steken en alsnog risico loopt op het security vlak.

Zijn er andere distributies van hosting omgevingen, al dan niet gecombineerd met een admin panel, die serieus zijn en goed te gebruiken zijn voor een 1 site server/vps?

Ik heb deze vraag inmiddels een keer op tbforum gesteld. Hier zijn enkele (te overwegen) suggesties uit gekomen, maar ik hoop dat er nog een leuke nieuwe suggestie komt die nog passender is.

Enkele suggesties waren:
Zend server (Lijkt me niet de meest passende oplossing, meer op ontwikkeling dan hosting gericht)
ispmanager en ispconfig (Zijn beide duurder dan DA, dus niet passend)
IPSConfig (Werden mindere ervaringen bij gemeld, maar wellicht te overwegen)
Webmin (Wellicht niet het meest ge'eikte packet, omdat het niet gericht is op hosting, maar toch te overwregen)
DA zelf (Wellicht toch gebruiken omdat het niet heel duur is en de overhead niet al te negatief is voor de resources)

The-BosS
24/12/11, 18:32
Waarom gebruik je niet gewoon het custombuild script van DA zonder het control paneel, dat werkt ook goed trouwens.

Verder heb je ook nog de volgende controlpanels wat je kan toevoegen aan je lijstje:
- VHCS (http://sourceforge.net/projects/vhcs/)
- EHCP (http://www.ehcp.net/)
- ZPanel (http://www.zpanelcp.com/)

crossplatform
24/12/11, 20:15
Aangezien het hier 1 site en DB betreft (geen mail?) dan zou ik het fijn zonder webpanel doen.
Ik zie zoiets als "vervuiling" en een mogelijke "point of entry". Het is weer een onderdeel die je moet patchen/updaten, etcetera.

Wil je toch een panel denk ik het snelsts aan ispconfig. Goeie ervaringen mee, ook voor meerdere sites.

Tux T. Penguin
24/12/11, 20:18
Bedankt voor je suggesties The-BosS.

Ik kan moeilijk vinden wat het Custombuild script nu precies inhoud. Ik kan alleen op het DA forum een subforum hiervoor vinden. Hier staat een heel carige FAQ, wat nu eigenlijk het doel is van het script, hoe het zich tot DA zelf verhoud, en of hier een licentie voor nodig is of niet. Op het DA forum gebruiken mensen het in combinatie met DA zelf, dus ik snap niet echt hoe het zich tot elkaar verhoud. Kan jij hier evt iets over vertellen of een goede informatiebron aanwijzen?

Tux T. Penguin
24/12/11, 20:28
Aangezien het hier 1 site en DB betreft (geen mail?) dan zou ik het fijn zonder webpanel doen.
Ik zie zoiets als "vervuiling" en een mogelijke "point of entry". Het is weer een onderdeel die je moet patchen/updaten, etcetera.

Maar zou je alle relevante pakketten (php,apache,mysql,htaccess,ftpd,sshd e.d.) handmatig installeren en configureren. Of hier een kant en klaar script voor gebruiken.

Eigenlijk zou ik een Xampp willen, die in plaats van op development, gericht is op hosting zelf.

crossplatform
24/12/11, 20:32
Tux,

Ja, zo zou ik het wel aanpakken inderdaad, handmatig de pakketjes installeren. Maar dat is misschien omdat ik weet hoe dit "met het handje" moet doen.

Andere oplossing is the perfect setup van ispconfig volgen. Dan heb je binnen 10 minuten een prima webpanel waarmee je je webomgeving kan beheren.

Succes!

Tux T. Penguin
24/12/11, 20:36
Ja, zo zou ik het wel aanpakken inderdaad, handmatig de pakketjes installeren. Maar dat is misschien omdat ik weet hoe dit "met het handje" moet doen.

Dat lukt me ook, maar heb er geen routine in, en vind het wat link, omdat als je zelf net iets sneller iets over het hoofd ziet als een kant en klaar script dat op duizenden installaties getest is.

crossplatform
24/12/11, 20:42
Dat lukt me ook, maar heb er geen routine in, en vind het wat link, omdat als je zelf net iets sneller iets over het hoofd ziet als een kant en klaar script dat op duizenden installaties getest is.

Ik kan dat wel begrijpen maar ik neem ook aan dat deze site nog niet meteen "live" gaat. Daarmee heb je even de tijd om dit soort problemen te tackelen. De logging zal daarbij je vriend zijn... ;)

mgielissen
24/12/11, 22:34
Met de hand een LAMP server opzetten (paar minuten werk) gaat sneller dan bijvoorbeeld ISPConfig installeren. Bij veel providers kun je vaak kiezen uit meerdere vps images. Op howtoforge staan genoeg handleidingen hiervoor. Een webpanel lijkt me wat overbodig, een keer de configuratie instellen en je bent klaar. En een webpanel kost je ook weer resources.

The-BosS
24/12/11, 23:50
Bedankt voor je suggesties The-BosS.

Ik kan moeilijk vinden wat het Custombuild script nu precies inhoud. Ik kan alleen op het DA forum een subforum hiervoor vinden. Hier staat een heel carige FAQ, wat nu eigenlijk het doel is van het script, hoe het zich tot DA zelf verhoud, en of hier een licentie voor nodig is of niet. Op het DA forum gebruiken mensen het in combinatie met DA zelf, dus ik snap niet echt hoe het zich tot elkaar verhoud. Kan jij hier evt iets over vertellen of een goede informatiebron aanwijzen?

Custombuild is eigenliijk het bash script wat je services installeerd en update zoals php/apache/exim/dovecot/spamassassin/webmail/phpmyadmin/... hiervoor is geen licentie nodig, echter installeerd het wel alles volgens de DA defaults en instellingen. Wil je dan later je services updaten doe je gewoon zoals met DA een custombuild update.

TIP: maak /usr/local/directadmin/ aan zoals je op je DA servers hebt draaien en dan is het zuiver gebruik van de custombuild makkelijk doenbaar zonder aanpassingen aan het script.

Maar wat ik niet goed snap is dat je in je 1ste bericht zegt dat je normaal servers inricht met DA, hoe kan je dan in godsnaam niet weten wat het custombuild script doet, update jij die servers dan ooit wel?

systemdeveloper
25/12/11, 11:37
more < /usr/local/directadmin/custombuild/build.sh

Is dan toch snel duidelijk wat het doet?