PDA

Bekijk Volledige Versie : Beperkt e-mail schijfruimte



persoon
19/12/11, 19:57
Beste forum-leden,

Voor een vriend was ik op zoek naar een andere hosting partij, omdat hij meerdere domeinnamen heeft en nu bij een partij zit die 1 pakket met 1 domeinnaam verkopen. Wel krijgt hij daar veel harde schijf ruimte die vrijelijk ingedeeld kan worden.

Wat me opvalt is dat veel webhostpakketten bv 5Gb of 8 GB schijfruimte bieden, maar e-mail ruimte is dan beperkt tot bv 3 GB. Is hier een reden voor? Zijn website zal waarschijnlijk maar 50MB zijn. Terwijl zijn bedrijf 7 mailboxen in gebruik heeft en die als IMAP wil instellen. En dan wil je toch wel 1GB IMAP mailboxen hebben. Anders moet je heel snel al weer gaan archiveren.

Mijn vraag is dus waarom hostpartijen de e-mail schijfruimte beperken?

Met vriendelijke groet,

Persoon

dreamhost_nl
19/12/11, 21:01
Wat me opvalt is dat veel webhostpakketten bv 5Gb of 8 GB schijfruimte bieden, maar e-mail ruimte is dan beperkt tot bv 3 GB. Is hier een reden voor?

Over het algemeen wordt er gewoon een vaste hoeveelheid ruimte voor een cliënt gereserveerd en kan deze zelf bepalen wat deze met die ruimte doet.

3GB voor één mailbus is overigens erg veel. Zeker als je er rekening mee houdt dat veel mailservers nog steeds een limiet hebben van 5MB per e-mail. En er gaan heel wat van die e-mails in 3GB...

Web hosting pakketten van 5GB of 8GB zijn overigens ook niet echt gangbaar, maar dat is dan maar net waar je naar zoekt...

crossplatform
19/12/11, 22:04
Ik denk dat men bij "email ruimte" eerder de totale ruimte voor email bedoelen.

Verder is dit puur een commercieel iets. Er is geen beperking qua ruimte voor email.
In dat opzicht is "the sky the limit". Maar om paal en perk te stellen heeft men denk ik daar toch een limiet voor ingesteld.
Anders zou men, inderdaad, ook een website van 50 mb kunnen uploaden en de rest van de ruimte voltrappen met email.

Op deze manier dwingt men je om naar een hoger abonnement te gaan of extra email ruimte aan te schaffen.

persoon
19/12/11, 23:12
Bedankt voor de reactie. Die 3 GB geldt inderdaad voor alle mailboxen bij elkaar. 1 mailbox mag maximaal 2 GB groot zijn. Dat is groot zat wat mij betreft. Alleen als ik 7 gebruikers met een 1GB mailbox wil, heb ik 7 GB totale mailbox ruimte nodig. En dat kan bij meerdere hostings niet.

Bij een specifiek heb ik geinformeerd om de mailbox ruimte te vergroten, maar dat kon niet. Dus ik ben ik het Aanbod forum op zoek naar een andere host. Maar ik vroeg mij af of er technische redenen waren om dit een beetje tegen te houden.

djalken
19/12/11, 23:20
Als het goed is niet, maar bij zoveel mail zou ik gaan denken aan een hosted exchange achtige oplossing.

t.bloo
19/12/11, 23:30
Daar zijn geen technische redenen voor, zal vooral commercieel zijn. Een hoster kan meer verdienen door die ruimte aan meerdere kleinere klanten te verhuren.

drex
19/12/11, 23:35
Daar zijn geen technische redenen voor, zal vooral commercieel zijn. Een hoster kan meer verdienen door die ruimte aan meerdere kleinere klanten te verhuren.

Er zijn controlepaneels die dit toch echt (ook technisch) beperken, denk hierbij onder andere aan HSphere.

goconnected
20/12/11, 12:08
Is het niet van een andere kant belangrijk, waarom moet een persoon zoveel GB voor 1 mailbox hebben. Het gebruik van het hele archief over de jaren heen? En heb je al die mails ook echt nodig? Vandaar dat ik wel kan begrijpen dat er een bepaalde limiet opzit qua mailboxen.

crossplatform
20/12/11, 12:16
Is het niet van een andere kant belangrijk, waarom moet een persoon zoveel GB voor 1 mailbox hebben. Het gebruik van het hele archief over de jaren heen? En heb je al die mails ook echt nodig? Vandaar dat ik wel kan begrijpen dat er een bepaalde limiet opzit qua mailboxen.

True... maar ik vind dat je klant daar zelf achter moet komen... Als provider zijnde biedt je je klant een mail dienst aan niet een les aan email management. Uiteraard wil je als provider dat de klant lekker veel mail bij je opslaat zodat jij fijn de quota kan verhogen en dus de maandelijkse fee.

ju5t
20/12/11, 12:54
Is ook afhankelijk van de technologie die ze gebruiken. Vroeger gaven grote mailboxen nog wel eens performance problemen als deze via IMAP werden benaderd.

systemdeveloper
20/12/11, 13:18
In de praktijk zijn er maar 2 redenen om een mailbox (met name imap) te beperken:

- de klant dwingen naar een groter pakket te gaan ( so, 1995 ) of
- je backups onder controle houden (een backup van 250.000 imap mailtjes duurt wel even, hehe)

gjtje
20/12/11, 17:03
't Is meestal wel een teken dat er het een en ander geoptimaliseerd kan worden in de bedrijfsvoering dus er is ook een derde reden. De klant is er mee gediend wanneer zijn mailbox kleiner, sneller en overzichtelijker blijft.
E-mail management is wel degelijk onderdeel van je diensten pakket wanneer je een serieuze mail provider bent.