PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezocht: iemand die tegen betaling een netwerk aan legt.



Anoniem
22/11/11, 14:47
Ik ben op zoek naar iemand die voor mij (tegen betaling) een bedrijfsnetwerk op kan zetten.

Wat we hebben is het volgende:

Internetaansluiting
3Com baseline 2848 SFP Plus switch
20 computers met Windows XP

De bedoeling is dat alle computers via de switch toegang hebben tot het internet.
Voor de rest hoeft degene die dit voor elkaar kan krijgen niets te doen.

Beloning in overleg.

avanmessen
22/11/11, 14:54
Hallo Johan, ik meen dat dit onder "Aanbiedingen Gezocht" hoort ...
Het is misschien ook nuttig te vermelden waar en wanneer dit moet
gebeuren ? Is bekabeling beschikbaar of niet ? ... enz

Cybafish
22/11/11, 15:20
De prijs is afhankelijk van de uiteindelijke situatie ter plaatste en de benodigde expertise. Van wat ik uit je verzoek opmaak zal de benodigde expertise meevallen.

Eventuele specifics van de opdracht (locatie, oplevertermijn) zien wij in ieder geval graag tegemoet.

groenleer
22/11/11, 15:26
Kun je aan geven op welke locatie dit netwerk gerealiseerd moet worden?
Wij kunnen je eventueel van dienst zijn bij het inrichten van een netwerk.

Aanvullend met support/service naderhand (indien gewenst).
Echter met de beperkte informatie is het voor nu nog even gissen.

Enkele vragen die ik (en anderen ook) kunnen hebben zijn:
Wat voor internet verbinding heb je?
Heb je van je provider meerdere ip-adressen gekregen?
Zijn er diensten die op je publieke adres(sen) beschikbaar moeten zijn die op interne systemen draaien?
Heb je hier een router voor of dient dit aangeleverd te worden?
Waar bevind de locatie waar dit gerealiseerd moet worden?

Wij kunnen natuurlijk in heel Nederland onze diensten aanbieden, al hebben wij een voorkeur voor het Zuiden.

Mick-X
22/11/11, 20:02
Beste Johan,

Wij voeren voor onze relaties vaker van dit soort klussen uit, wij zouden u dan ook graag willen assisteren met het aanleggen van uw bedrijfsnetwerk.
Graag ontvang ik wat meer informatie, ik heb eigenlijk precies dezelfde vragen als de heer Groenleer.

Wij kunnen helaas geen contact met u opnemen (regels van dit Forum), dus als u zo vriendelijk zo willen zijn om ons te contacteren (info@armitum.nl) dan helpen wij u graag verder.

Wynand
22/11/11, 21:38
Hebben we het hier niet gewoon over wat kabel en boorwerk..
Waar is het ergens?

Anoniem
28/11/11, 11:46
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.

Hieronder enkele antwoorden op jullie vragen:

- Het netwerk moet gerealiseerd worden op bedrijventerrein Sloterdijk (Amsterdam)
- Internetverbinding is gewoon standaard breedband, KPN/XS4all, komt een gewone LAN/UTP kabel uit het modem
- Er worden door het modem geen extra IP adressen gegeven, maar dit zou de switch moeten kunnen
- De diensten die op de computers draaien zijn: internet en voip (softphone), dit moet het netwerk ondersteunen.

Met andere woorden, niet al te ingewikkelde klus, alleen wij hebben hier geen tijd voor!

SF-Jeroen
28/11/11, 12:01
Volgens mij kan de Baseline Switch 2848 niet als DHCP server fungeren. Je hebt dus nog een aparte router nodig. Ik weet dat sommige Layer-2 switches met een nieuw iOS het wel kunnen i.c.m. vlans, maar volgens mij kan dat niet bij deze (correct me if I'm wrong).

groenleer
03/12/11, 14:32
Beste Johan,

De switch die je nu gebruikt is op 14 juli 2007 End of Sale gegaan.
Met de toen geldende ondersteuningstermijnen kunnen we met zekerheid zeggen dat je switch per 14 juli 2012 End of Life is en dat hier door de fabrikant (en HP als overname partij) geen support of ondersteuning meer opgeleverd wordt.

Daarnaast is de switch die je nu gebruikt nooit bedoeld om zowel data als telefonie over te doen.
Vanuit mijn kennis en ons interne beleid, adviseren we je om een eenvoudige (managable!) layer 2 switch aan te schaffen. Bij voorkeur via de partij die ook je netwerk zometeen gaat realiseren.

Op een klein netwerk is het nog niet het grootste issue, maar al wel belangrijk, de quality of service.
Immers je wilt niet hebben dat je gesprekken gaan happeren op het moment dat een van je callcenter-agenten een printtaak uitvoert.

Ik begrijp uit een ander topic van je hier op het forum dat je gebruik maakt van een eigen Asterisk server.
Maak je naast softphones ook gebruik van hardphones?

Zoals SF-Jeroen hier direct boven al aangeeft kan de 3Com Baseline Switch 2848 niet als DHCP server functioneren. Je hebt daar een separate router of firewall voor nodig, afhankelijk van de wensen en eisen kun je voor een paar honderd euro tot een paar duizend euro klaar zijn voor de hardware.

Wat nog steeds niet duidelijk is, is of er reeds bekabeling naar de werkplekken (je computers) toe loopt, of dient dit ook mee genomen te worden?


Wij kunnen eventueel wel het netwerk realiseren voor je.
Ons advies zou zijn om een nieuwe managable layer 2 switch te kopen en een bijpassende SOHO router.
Deze twee aparaten kunnen dan het netwerk regelen voor je inclusief de DHCP server en het uitvoeren van NAT voor je interne netwerk aan internet te koppelen.

Daarbij zijn we uitgegaan van een aantal zaken:
- alle computers draaien Windows 7
- computers zijn reeds ingesteld als DHCP client (standaard na installatie)
- wij hoeven geen software te installeren
- bekabeling naar je werkplekken/computers is reeds voorzien
- geen prioriteiten toekennen voor voip verkeer (dit kan een venijnig stukje werk zijn en is afhankelijk van de apparatuur die uiteindelijk ingezet word.)
- er wordt een nieuwe switch en router geleverd
- wan verbinding kent ip adres toe op basis van netwerkpoort of hostnaam, niet op basis van mac-adres

In theorie moet dit (zonder problemen) in een ochtend geregeld kunnen zijn. Als je rekening houd met een volledige dag valt het nooit tegen. Afhankelijk van de partij die je uitzoekt kun je nog te maken krijgen met voorrijkosten of reiskosten.