PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnaam onrechtmatig verhuisd?



t.stavenuiter
25/10/11, 13:48
Beste mensen,

Wij hebben een klant die heeft een cosmeticawinkel, en die hebben 1000-en tasjes waar een domeinnaam op gedrukt staat. De winkel heet Nederveen Cosmetics.
Deze domeinnaam (www.robertnederveen.nl) werd altijd doorgelinkt naar www.nederveencosmetics.nl
Robertnederveen.nl was eerst ondergebracht onder Flits Internet.
Echter heeft iemand, we weten tot op heden niet wie, zich voorgedaan als de eigenaar van Nederveen Cosmetics, en heeft de domeinnaam per abuis opgezegd.
Na de stopzetting heeft iemand het domein opnieuw geregistreerd en zet 'm nu te koop.


De domeinnaam is nu bij een of ander zwitserse registrar ondergebracht.
We hebben contact opgezocht met onze advocaat, welke een mailtje heeft gestuurd naar Flits Internet. Na de mailtjes met Flits Internet is naar buiten gekomen dat ze tot 3 keer toe aan de telefoon gevraagd hebben of de beller de eigenaar was van Nederveen Cosmetics, op elke vraag werd volmondig "JA" geantwoord. Tevens meldde Flits Internet dat zij ons niet meer kunnen helpen.

We hebben dit alles bij SIDN neergelegd zo ongeveer 24 uur geleden, echter hebben wij tot op heden nog niets gehoord. Dit begrijpen wij ook, ze zullen wel veel mail krijgen.

Wij zijn van mening dat Flits Internet fouten heeft gemaakt. Onze klant Nederveen Cosmetics zit nu met 1000-en tasjes waar een domeinnaam op staat, die ze nu niet met de klant kunnen meegeven.

Nu is onze vraag; is Flits Internet daadwerkelijk fout geweest? Is deze actie nog terug te draaien?

Wij zien jullie antwoorden graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Thijmen Stavenuiter

Axel Polfliet
25/10/11, 13:58
De SIDN heeft altijd een periode nodig om een beetje op start te komen. Onlangs ook zoiets met een klant van ons meegemaakt, wiens domeinnaam bij WideXS verhuist was naar een andere partij. Dit was mogelijk doordat een voormalig medewerker zich voor had gedaan als de eigenaar van de domeinnaam. Het token werd op deze manier verkregen en de domeinnaam werd tot 3 maal toe naar een andere provider verhuisd. Zaak is bij de SIDN neergelegd, zij hebben na 5 werkdagen de domeinnaam geblokkeerd en hebben toen hoor en wederhoor toegepast. Na nog eens 4 werkdagen en aangifte bij de politie gaf de SIDN toe dat de domeinnaam onrechtmatig was verhuisd. De domeinnaam werd toen weer 5 werkdagen later terug verhuisd. Helaas blijkt hieruit dat de procedure bij de SIDN ver van gestroomlijnd is.

Wat ik sowieso zou doen; aangifte bij de politie en de SIDN regelmatig bellen om ervoor te zorgen dat de kwestie snel en adequaat wordt opgepakt. Succes!

t.stavenuiter
25/10/11, 14:03
Hallo Axel,

Bedankt voor de snelle reactie! Wij hebben echter dit nog nooit meegemaakt. Moeten we nu aangifte doen tegen de onbekende 'eigenaar' of Flits Internet?

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Thijmen Stavenuiter

Axel Polfliet
25/10/11, 14:10
He Thijmen,

Aangifte doen tegen degene welke zich heeft voorgedaan als je onderneming, de SIDN kan wel achter de gegevens van de fraudeur komen.

t.stavenuiter
25/10/11, 14:13
Hoi Axel,

Namens wie moeten we de aangifte doen? Als Nederveen Cosmetics? Dient de eigenaar van Nederveen Cosmetics dit zelf te doen?
Thanks!

Cakkie
25/10/11, 14:14
Om te beginnen tegen de onbekende persoon die ten onrechte zich heeft voorgedaan als eigenaar en de naam heeft opgeheven. De nieuwe eigenaar heeft hem gewoon geregistreerd toen hij na 40 dagen uit quarantaine is gekomen. Flits internet heeft wellicht ter goeder trouw gehandeld, het enige wat je zou kunnen doen is kijken of de opzegging gebeurd is in overeenstemming met hun algemene voorwaarden (is telefonisch opzeggen toegestaan?). Ik betwijfel echter sterk dat SIDN zijn handen hier aan zal vuilmaken.

Axel Polfliet
25/10/11, 14:14
De eigenaar van de domeinnaam/domeinnaam houder (Nederveen Cosmetics?) dient dit te doen.

t.stavenuiter
25/10/11, 14:16
Hi Axel,

Oke, bedankt. De eigenaar is echter een digibeet, wij mogen wel mee ter ondersteuning?

Axel Polfliet
25/10/11, 14:18
Hi Axel,

Oke, bedankt. De eigenaar is echter een digibeet, wij mogen wel mee ter ondersteuning?

Denk dat dat aan de eigenaar ligt, denk niet zozeer dat de politie er bezwaar tegen heeft. Dit alles betekend trouwens niet dat je in het gelijk wordt gesteld.

t.stavenuiter
25/10/11, 14:30
Hi Cakkie,

In de algemene voorwaarden staat dat er schriftelijk moet worden opgezet. Is dit genoeg, aangezien er telefonisch is opgezegd, om aangifte te doen?

maxnet
25/10/11, 14:31
Het verhaal over het telefoongesprek zou ik persoonlijk met een wagentje zout nemen.
Kan ook zijn dat de provider een administratieve fout heeft gemaakt, het domein ten onrechte heeft opgezegd, en geschrokken door de e-mail van de advocaat, met dit verhaal op de proppen kwam.


==

Date registered: 12-10-2011

- domeinnaam is dus opgezegd. (SIDN stuurt hierbij altijd een notificatie e-mail naar het admin-c adres. Klant was niet zelf de admin-c, of heeft dit over het hoofd gezien?)

- Vervolgens is het domein 40 dagen in quarantine beland.

- Op 12-10-2011 is het domein opnieuw door een drop-catcher geregistreerd.

- En op 24-10-2011 kom je er pas achter dat je het domein mist?

Pur
25/10/11, 15:41
En konden die tasjes met de domeinnaam de afgelopen 50+ dagen wel worden meegegeven? Want ook toen werkte de domeinnaam al niet meer.

t.stavenuiter
26/10/11, 10:14
@Pur,

We ging en er altijd van uit dat het werkte, we keken er niet meer naar om. Als je altijd netjes betaalt en er nooit wat aan de hand is, ga je er van uit dat het altijd goed gaat.

Mikey
26/10/11, 10:23
Pur kijkt ook minimaal 3x per dag op zijn eigen site.....

Pur
26/10/11, 10:36
Pur kijkt ook minimaal 3x per dag op zijn eigen site.....

Ah cynisme I suppose. Als ik afhankelijk zou zijn van mijn website en die op flyers of tassen oid afgedrukt zou staan dan zou ik regelmatig controleren ja en monitoring inrichten etc. Then again ik lees ook netjes alle mail dus de kans dat een mail dat mijn domein verhuisd gaat worden aan mijn aandacht zou ontsnappen is ook erg klein.

Niet dat iedereen zou moeten doen wat ik zou doen maar 1 keer per maand controleren of alles nog goed werkt lijkt me logisch. Maar goed als je nooit controleert of alles nog werkt ben je waarschijnlijk net zo laks met je security updates.

t.stavenuiter
26/10/11, 12:43
@Pur,

Administratief contact was robert@robertnederveen.nl, dom natuurlijk. Dit was echter voor mijn tijd dat ik hier kwam werken, ik weet wel beter.
De 'eigenaar' (lees: de opheffer die nogsteeds onbekend is) heeft eerst de DNS onklaar gemaakt, waardoor wij die mail nooit hebben kunnen ontvangen.
Monitoring wist het bedrijf ook nog vrij weinig tot niets van af, dat is nu - zeker na dit incident - veranderd.

Pur
26/10/11, 12:52
@Pur,

Administratief contact was robert@robertnederveen.nl, dom natuurlijk. Dit was echter voor mijn tijd dat ik hier kwam werken, ik weet wel beter.
De 'eigenaar' (lees: de opheffer die nogsteeds onbekend is) heeft eerst de DNS onklaar gemaakt, waardoor wij die mail nooit hebben kunnen ontvangen.
Monitoring wist het bedrijf ook nog vrij weinig tot niets van af, dat is nu - zeker na dit incident - veranderd.

Smells fishy. Wellicht een ontevreden medewerker? Want wie zou er zoveel moeite nemen om een domein te bemachtigen om hem daarna op te heffen...

websiteondemand
26/10/11, 13:48
Domein staat trouwens bij Realtime.at in Oostenrijk. Heeft Jan-Wouter lopen knutselen? :)

t.stavenuiter
26/10/11, 14:09
@Pur,
Er is inderdaad geweest die niet met de eigenaar door een door kan, inderdaad.

@Websiteondemand,
Haha, Jan Wouter heeft niet lopen knutselen :) is gewoon weer door iemand anders overgenomen, en die zet 'm nu -helaas- te koop.

ichat
26/10/11, 17:33
snelle oplossing is kijken of je hem terug kunt kopen,
dan vervolgens aangifte doen, 1 (tegen de persoon die id-fraude heeft gepleegd door onrechtmatig eigenaarschap te claimen)

2: de kosten voor de terugkoop verhalen bij de vorrige hoster de kans in het gelijk te worden gesteld is groot tenzei ze een meestervervalser in dienst hebben om jullie goedkeuring schriftlelijk te faken.

3: de sidn aanschrijven en via hen proberen het domein in hande te krijgen.

alle kosten kun je verhalen op je vorrige host, en eventuele schade vergoeding en 'wraak' kun je nemen bij de persoon die deze fraude heeft gepleegd...

overigens kun je ook een PI inschakelen dikke kans dat je ook die kosten vergoed krijgt... de vorrige host heeft namelijk geen poot om op te staan.

t.stavenuiter
26/10/11, 21:09
@ichat,

Wij gaan ook zo spoedig mogelijk aangifte doen. We hebben inmiddels al een paar keer contact proberen te leggen, maar telkens kregen we een, naar mijn inziens een smoesje aangezien hij telkens 'in een bespreking' zit, 'nee, wij kunnen u nu niet helpen'. Volgens mij willen ze ons niet helpen. Misschien omdat ze inzien dat ze zelf fout zijn geweest? Wie weet.
Onze advocaat is on the case, en ik verwacht dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost.

dreamhost_nl
27/10/11, 10:05
Een domeinnaam telefonisch op laten zeggen klinkt dubieus ("If it smells funny it usually is"). Het is immers onmogelijk om telefonisch te controleren of het geen kwaadwillende derde partij betreft. Heeft Flits geen aanvullende gegevens gevraagd voordat ze de domeinnaam daadwerkelijk ging opheffen?

De SIDN is hiervoor normaliter per e-mail bereikbaar onder legal AT sidn punt nl.

Succes.