PDA

Bekijk Volledige Versie : Na 10 jaar factuur ontvangen, betalen?



TiMMiEJ
20/10/11, 23:28
Kort samengevat:

Factuur ontvangen (deze week) voor accountantskosten over 2001 t/m 2009 gaat om een groot bedrag. Mag dit wel?

In al die jaren zijn er nooit facturen gestuurd en is er dus ook niks betaald.

drex
20/10/11, 23:32
Maar terwijl je het wist heb je dus ook zelf je hoofd in het zand gestopt?

ichat
20/10/11, 23:43
als ze kunnen aantonen dat ze daadwerkelijk dat werk hebben verricht denk ik wel dat dat zomaar kan, het zou raar zijn als het niet kon... je moet immers gewoon betalen voor wat je krijgt.. als dat zo is afgesproken. en zoals drex zegt, wees blij als ze geen rente vragen... je hebt namelijk ook zelf gewoon een betalings plicht... waar je op eigen innitiatief aan had kunnen voldoen.

Yourwebhoster
21/10/11, 00:04
Indien de diensten wel gebruikt zijn (niet maandelijkse kosten voor iets wat je nooit gebruikt hebt) denk ik dat dit wel mogelijk is, echter zal je dit beter bij een jurist kunnen raadplegen (of Arnoud Engelfriet vragen (http://www.arnoud.engelfriet.net/contact-arnoudengelfriet/). Hoor graag van je wat het antwoord is, wellicht ook leuke materie voor Arnoud om over te bloggen.

visser
21/10/11, 00:05
Kort samengevat:

Factuur ontvangen (deze week) voor accountantskosten over 2001 t/m 2009 gaat om een groot bedrag. Mag dit wel?

In al die jaren zijn er nooit facturen gestuurd en is er dus ook niks betaald.

De toon van je vraag suggereert een mentaliteit , dat ik je klanten met dezelfde instelling toewens.
Je hebt een dienst gevraagd, naar ik aannaam naar tevredenheid geleverd gekregen (anders zou je de factuur op die grond moeten betwisten), en nu vind je het niet leuk dat je toch moet betalen omdat de leverancier een fout had in z'n facturatie systeem.

Als er niet gestuit is (door een herinnering of aanmaning) is de verjaringstermijn hier vijf jaar , zo maak ik op uit http://financieel.infonu.nl/geld/18416-de-verjaringstermijnen-voor-uw-vorderingen-en-schulden.html

Heel formeel kun je waarschijnlijk stellen dat facturen van voor 2006 (+-, hangt misschien van exacte datum van de dienst af) niet meer opeisbaar zijn.
Als je het zo speelt zul je vast op zoek moeten naar een andere accountant, (en, als het accountantswereldje klein is, misschien wel een tijdje moeten zoeken). Zelfs als die google link goed genoeg is (jouw risico) zou de accountant best naar de rechter kunnen gaan (alleen al om jou daarmee bezig te houden).

Gegeven de termijn, en de verjaring, heb je denk ik wel een sterk punt om een gespreide betaling of korting te onderhandelen.

YolkNet
21/10/11, 12:58
Je hebt bij het afnemen van de dienst een bedrag afgesproken. Per maand, per jaar. Na enige tijd had je jezelf ook kunnen afvragen natuurlijk waarom je nog nooit een factuur hebt ontvangen. Tenzij je hier iets over hebt afgesproken (wat hopelijk voor jou schriftelijk is vastgelegd)

Apoc
21/10/11, 13:18
Factuur ontvangen (deze week) voor accountantskosten over 2001 t/m 2009 gaat om een groot bedrag. Mag dit wel?

Dat zou je eigenlijk even bij je accountant na moeten vragen :thumbdown:

Volgens mij is de officiƫle verjaringstermijn 5 jaar. Maar, als de dienstverlening gewoon netjes geleverd is en jij ook gewoon weet dat er al die tijd niet betaald is voor diensten die wel geleverd (maar weliswaar niet gefactureerd) zijn, wees dan gewoon een vent en betaal wat je geleverd hebt gekregen.

MDSHosting
21/10/11, 17:37
Je hebt bij het afnemen van de dienst een bedrag afgesproken. Per maand, per jaar. Na enige tijd had je jezelf ook kunnen afvragen natuurlijk waarom je nog nooit een factuur hebt ontvangen. Tenzij je hier iets over hebt afgesproken (wat hopelijk voor jou schriftelijk is vastgelegd)

Dan nog blijft het wel vaag dat hij pas na 10 jaar een factuur ziet. Als die verjaringstermijn inderdaad klopt dan zou ik gewoon netjes voor de periode vanaf 2006 betalen en voor de rest zeggen 'jammer maar helaas, had je je zaakjes maar beter moeten regelen'. En dan waarschijnlijk maar opzoek gaan naar een nieuwe accountant. Zou er niet erg veel vertrouwen in hebben als hij zijn eigen zaakjes niet eens op orde heeft.

Yourwebhoster
21/10/11, 17:48
Dan nog blijft het wel vaag dat hij pas na 10 jaar een factuur ziet. Als die verjaringstermijn inderdaad klopt dan zou ik gewoon netjes voor de periode vanaf 2006 betalen en voor de rest zeggen 'jammer maar helaas, had je je zaakjes maar beter moeten regelen'. En dan waarschijnlijk maar opzoek gaan naar een nieuwe accountant. Zou er niet erg veel vertrouwen in hebben als hij zijn eigen zaakjes niet eens op orde heeft.
Overleg eerst en niet zomaar jammer de bammer zeggen. Kan alleen meer problemen veroorzaken, je moet wel je relatie met je accountant goed houden natuurlijk.

Ik zou echter wel voorleggen waarom zo'n grote fout heeft kunnen gebeuren. Ik zal niet per direct op zoek gaan naar een nieuwe, immers maakt iedereen wel eens een fout tenzij dit de zoveelste fout is. Een periode van 10 jaar is niet niks.

Hoewel ik heet gedeeltelijk met Apoc eens ben kan ik me het voorstellen dat als je zelf de administratie niet doet dat je niet oplet of je voor alle diensten die je afneemt een factuur krijgt. Als het om een aanzienlijk bedrag gaat zou ik inderdaad eens in overleg gaan aangezien het toch weer geld is dat je voor andere zaken kan gebruiken, ookal betaal je het met een buffer/reserve je moet die buffer/reserve ook weer aanvullen.

YolkNet
21/10/11, 17:52
Als je een paar jaar geen belasting hebt betaald moet je die achteraf ook nog gewoon betalen.
Als TS inderdaad moet betalen hoop ik voor hem dat er een verjaringstermjn geldt.
Hou ons maar op de hoogte. Ik denk dat veel lezers interesse hebben in het verloop

Apoc
21/10/11, 18:01
Zou er niet erg veel vertrouwen in hebben als hij zijn eigen zaakjes niet eens op orde heeft.

Accountancy en boekhouding zijn twee verschillende zaken. Daarnaast; hoeveel webdesigners zijn er die zelf een mooie website hebben?

maxnet
21/10/11, 18:16
Als er een vast bedrag afgesproken is, je weet zeker dat je er nog niet voor betaald had, en de dienst netjes geleverd is, zou ik gewoon betalen.

Mocht er echter op basis van een uurtarief gewerkt zijn, dan lijkt me het wat ingewikkelder.
Want als iemand er pas na 10 jaar mee komt, zegt dat iets over de kwaliteit van de administratie, en dan zou ik niet uitsluiten dat de uren geschat zijn (en dus mogelijk in nadeel klant), i.p.v. netjes bijgehouden.

MDSHosting
21/10/11, 18:16
Als je een paar jaar geen belasting hebt betaald moet je die achteraf ook nog gewoon betalen.
Als TS inderdaad moet betalen hoop ik voor hem dat er een verjaringstermjn geldt.
Hou ons maar op de hoogte. Ik denk dat veel lezers interesse hebben in het verloop

Ja maar van de belastingdienst krijg je ieder jaar netjes een afrekening :)


Daarnaast; hoeveel webdesigners zijn er die zelf een mooie website hebben?

Er zijn er te veel die zelf geen goeie site hebben, dat is juist mijn punt. Als ik een webdesigner zoek dan is zijn eigen site het eerst waar ik uitgebreid naar kijk, niet naar zijn portfolio. Net als ik bij een boekhouder of accountant zou opletten of ze hun eigen zaakjes op orde hebben voor ze mijn zaken erbij krijgen. En dan een factuur 10 jaar te laat de deur uit doen is daar dan absoluut geen blijk van.

Domenico
21/10/11, 18:18
Daarnaast; hoeveel webdesigners zijn er die zelf een mooie website hebben?

Veel! :)

ju5t
21/10/11, 19:37
Daarnaast; hoeveel webdesigners zijn er die zelf een mooie website hebben?

Hoeveel webhosters zijn er zelf die een bereikbare website hebben? :-)

Maar lijkt me dat je gewoon even de telefoon moet pakken en wat moet afspreken met je accountant. Kunnen wij zo weinig over zeggen.

Alexander
22/10/11, 01:19
Als je een paar jaar geen belasting hebt betaald moet je die achteraf ook nog gewoon betalen.

De belastingdienst gaat bedrijfsmatig ook maar 7 jaar terug. Prive nog minder.

NLRuben
15/11/11, 17:57
Dat zou je eigenlijk even bij je accountant na moeten vragen :thumbdown:

Volgens mij is de officiƫle verjaringstermijn 5 jaar. Maar, als de dienstverlening gewoon netjes geleverd is en jij ook gewoon weet dat er al die tijd niet betaald is voor diensten die wel geleverd (maar weliswaar niet gefactureerd) zijn, wees dan gewoon een vent en betaal wat je geleverd hebt gekregen.


jongens kom op het is hier een rekening van bijna10 jaar kunnen jullie je voorstellen dat dit een aardig groot bedrag is. wees baas boven baas ga naar dat bedrijf en fix een ander getal bam bots klaar 5jaar is 5 jaar

drex
15/11/11, 21:06
Vlotte reaktie op deze post....bijna 1 maand later??

Apoc
16/11/11, 14:50
jongens kom op het is hier een rekening van bijna10 jaar kunnen jullie je voorstellen dat dit een aardig groot bedrag is.

En? Dat bedrag is toch tot stand gekomen door het werk wat voor hem verricht is? En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het hem in die 10 jaar nog nooit is opgevallen dat hij voor de verrichtte diensten geen factuur heeft ontvangen. Als dat werk gewoon zonder problemen verricht is, zou dat m.i. gewoon betaald moeten worden (eventueel via een betalingsregeling).

Alexander
16/11/11, 14:53
Ik ben zelf wel voor de middenweg optie. Als ze 10 jaar nodig hebben om een factuur op te stellen noem ik dat ook behoorlijk laks.

drex
16/11/11, 16:25
Ik denk dat het beste resultaat zal geven als je met de partij rond de tafel gaat zitten en probeert om een aanvaardbare oplossing te komen, bijvoorbeeld door een voorstel neer te leggen (misschien iets in de vorm van 50% van het totaalbedrag?) en gezien je gebruik hebt gemaakt van de diensten van de boekhouder lijkt het mij dat je met 50% betaling je een goede deal hebt.

M.b.t tot het verjaren van facturen zou je hier eens moeten kijken, is nog niet zo simpel als sommigen hier plaatsen! jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401

Alterview
10/02/12, 15:09
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit is afgelopen :)