PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar is nog ruimte voor nieuwe datacenters?



Alexander
11/10/11, 17:13
Waar vinden jullie dat er nog nieuwe datacenters moeten komen?
In de poll heb ik willekeurig wat plaatsen gezet waar volgens mij nog niks of in ieder geval niet veel (in de omgeving) zit. Ik heb wel een beetje gefocussed op de randstad. Andere suggesties zijn natuurlijk welkom als reactie hieronder. Stem dan voor een van de drie overige opties.

Yourwebhoster
11/10/11, 18:11
Denk dat je beter kan stellen waar is behoefte aan datacenters, ruimte is er altijd wel:) En denk dat je ook wat verder moet kijken, moet het een regionaal dc zijn met alleen het eigen netwerk standaard beschikbaar maar wel carrier neutraal of meerder netwerken aanwezig, etc etc..

Alexander
11/10/11, 18:32
Misschien was "behoefte" beter geweest inderdaad, en de verdere invulling van hoe en wat is hier dan even niet van belang.

Yourwebhoster
11/10/11, 18:34
Misschien was "behoefte" beter geweest inderdaad, en de verdere invulling van hoe en wat is hier dan even niet van belang.
Vraag me alleen af waarvoor je dat wilt weten?

Apoc
11/10/11, 18:45
Ik denk dat de behoefte er altijd wel is, tenzij er een datacenter 'om de hoek' staat waar nog veel ruimte beschikbaar is. Als je een nieuw datacenter zou willen opzetten, kun je je waarschijnlijk het beste oriënteren door uit te zoeken op welke locatie er makkelijk (en dus vooral betaalbaar) aan stroom en carriers te komen is. Om dat uit te zoeken, zou je kunnen beginnen door in kaart te brengen waar de fibers van de grotere carriers liggen, en vervolgens uit te zoeken waar op die lijnen er goede (en betaalbare) elektriciteitsvoorzieningen zijn.

Als je een aantal potentiële locaties hebt gevonden, zou je dan op zoek kunnen gaan naar een aantal startup-klanten en je plan van daar uit verder uitwerken.

Alexander
11/10/11, 18:45
Ik heb een algemene interesse in de huidige ontwikkeling van regionale datacenter's. En om fora als dit levendig te houden zijn dit soort topics toch prima?! Niet alles hoeft 100% doelmatig te zijn.

Yourwebhoster
11/10/11, 18:48
Ik heb een algemene interesse in de huidige ontwikkeling van regionale datacenter's. En om fora als dit levendig te houden zijn dit soort topics toch prima?! Niet alles hoeft 100% doelmatig te zijn.
nee er hoeft niet altijd een doel te zijn maar ik ben altijd wel benieuwd naar de reden naar dit soort topics.

Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor een locatie, zolang er gezonde concurrentie is dat prima. Ik zit zelf in de buurt van Amsterdam dus datacenters zat, maar zoals Apoc aangeeft kan het verschil in kosten voor bijvb stroom een verschil maken.

Pur
11/10/11, 19:47
In zuid oost Nederland mogen best wat serieuze datacenters bijkomen die niet voortkomen uit bedrijven die toevallig nog wat ruimte over hadden in hun dataruimte.

Stewie
11/10/11, 19:50
Ik vraag me af of in Lelystad een goede behoefte is aan datacentra, danwel een goede infrastructuur beschikbaar. Je zit dicht tegen de grote datacentra aan en er is weinig goede connectiviteit in de buurt. Wat bouw je dan, een datacenter met slechts wat lijntjes naar Amsterdam?

Een goede internet infrastructuur is net zo belangrijk als de elektrische infrastructuur, tenzij je alleen de focus legt op MKB, kleine regionale ondernemers en bedrijven waar latency, capaciteit en kwaliteit van verbinding van ondergeschikt belang zijn. Ook daar is overigens markt voor, zie de datahouse datacenters.

Apoc
11/10/11, 19:53
Ik vraag me af of in Lelystad een goede behoefte is aan datacentra, danwel een goede infrastructuur beschikbaar. Je zit dicht tegen de grote datacentra aan en er is weinig goede connectiviteit in de buurt. Wat bouw je dan, een datacenter met slechts wat lijntjes naar Amsterdam?

Een goede internet infrastructuur is net zo belangrijk als de elektrische infrastructuur, tenzij je alleen de focus legt op MKB, kleine regionale ondernemers en bedrijven waar latency, capaciteit en kwaliteit van verbinding van ondergeschikt belang zijn. Ook daar is overigens markt voor, zie de datahouse datacenters.

Buiten dat, ligt dat op 23KM van Almere

Domenico
11/10/11, 20:33
Ik vraag me af of in Lelystad een goede behoefte is aan datacentra, danwel een goede infrastructuur beschikbaar. Je zit dicht tegen de grote datacentra aan en er is weinig goede connectiviteit in de buurt. Wat bouw je dan, een datacenter met slechts wat lijntjes naar Amsterdam?

Een goede internet infrastructuur is net zo belangrijk als de elektrische infrastructuur, tenzij je alleen de focus legt op MKB, kleine regionale ondernemers en bedrijven waar latency, capaciteit en kwaliteit van verbinding van ondergeschikt belang zijn. Ook daar is overigens markt voor, zie de datahouse datacenters.

Stijn, je noemt de electrische infrastruktuur maar ook die is grotendeels locaal geregeld(met lijnen overal naar toe) dus waarom zou niet elke stad zijn eigen datacenter kunnen hebben (niet dat jij zegt dat dit niet zou kunnen :))? Ik zie zeker wel een voordeel in locale datacenters en ik denk dan ook echt dat er nog vele zullen gaan komen.

t.bloo
11/10/11, 21:19
Elektriciteit is elektriciteit, je krijgt in Nederland toch nergens twee aanbieders dus als het vermogen er is, dan is het al goed. Of dat nu "regionaal" onder de zeespiegel of boven de zeespiegel is...

ichat
11/10/11, 21:34
om er eentje uit te lichten, westland, in westland heb je 2 soorten netwerken, dsl (kpn) en cable caiway, het cable netwerk gaat tussen nu en 5 jaar worden vervangen door glas en afgestoten, caiway blijft de enige provider.

mijn vraag is dan waarom zou je daar een DC willen en wat is eigenlijk het nut van zo'n dc wil je lokaal gaan peeren met caiway of andere isp's of wil je juist dat deze isp in jouw dc gaan zitten.

bovendien zie ik dat soort providers ook niet happig zijn op goedkopere data bundeltjes voor die paar duizend huishoudens en bedrijfjes die er aangesloten zijn... die zien nog liever dat je je servers bij hen plaatst...

dennis0162
11/10/11, 21:51
om er eentje uit te lichten, westland, in westland heb je 2 soorten netwerken, dsl (kpn) en cable caiway, het cable netwerk gaat tussen nu en 5 jaar worden vervangen door glas en afgestoten, caiway blijft de enige provider.

Ik denk dat ze coax niet zomaar gaan vervangen, als je kijkt wat voor snelheiden je er mee kan halen. Ik dacht dat ze 1 Gbit al stabiel draaiend hebben in het test-lab van Ziggo of UPC.

Verder is het toch wel handig om maar een paar minuten van het datacenter af te zitten. Ook als je een KVM-ip, remote reboot etc. hebt is het toch wel een fijn gevoel om dichtbij het datacenter te zitten.

Zeker als er hardware kapot gaat of iets wat redundant is uitgevoerd toch niet zo redundant blijkt te zijn.

Alleen maar goed dat er steeds meer regionale datacenters bij komen. Een regionaal datacenter koppelt vaak zijn verbindingen af in Amsterdam, wat ook geen nadeel hoeft te zijn qua latency.

Het is wel een nadeel voor de klanten als je klein wilt beginnen met een netwerk op te zetten zonder direct wavelengths naar A'dam af te nemen.

ionline
11/10/11, 22:22
Bijna iedereen heeft het over peerings en infrastructuur maar zou het niet prettig zijn als er een DC "om de hoek" zit?
Wij hebben recent een rack in gebruik genomen in het Solcon Datacenter in Apeldoorn. Bewust gekozen vanwege de bereikbaarheid (met de auto...) Je hoeft er zelden heen maar toch is het wel handig als je er snel kunt zijn. Peerings hebben dit soort partijen wel in orde.
Wat mij betreft dus meer spreiding en locale datacentra op goed bereikbare plaatsen.

The_Robin
11/10/11, 23:50
In het zuiden, vooral limburg zijn bijna geen datacenters waar ruimte is. Volgensmij is hier wel vraag naar.

ichat
12/10/11, 00:11
Ik denk dat ze coax niet zomaar gaan vervangen, als je kijkt wat voor snelheiden je er mee kan halen. Ik dacht dat ze 1 Gbit al stabiel draaiend hebben in het test-lab van Ziggo of UPC.

correctie, ze zijn er al mee bezig, glasvezel wordt op dit moment uitgerold in enkele van de deelgemeenten de rest daarvan zal nog gaan volgen, huidige management schattingen op ongeveer 5 jaar..

vergeet niet dat caiway ook al analoge tv heeft afgschaft, verder heb ik wat inzage gehad in interne stukken over de huidige staat van het coaxnetwerk en ik kan je vertellen zelfs voor iemand die geen infra-heeft gestudeerd aan de tud, ziet het er naar uit dat mijn bron idd de waarheid spreekt.

Alexander
12/10/11, 10:33
@ichat: Ik snap je niet helemaal. Je wil een link leggen tussen consumenten DSL en glasvezel en het bestaansrecht voor een DC in een gebied. Volgens mij zijn dit toch twee verschillende dingen. Serverruimte voor hostingactiviteiten heeft weinig met consumenten connectivity te maken, op een beetje peering na misschien.
De DC's van lokale providers staan soms wel open voor een beetje colo etc, maar carrier neutraal is dat dan zeker niet. Plus is het zoizo niet de core business, bij problemen gaat het consumenten netwerk voor.

Piwi-Web
12/10/11, 10:37
Denk dat vooral in het zuiden vraag is. Vorig jaar hier in de buurt wat dc's afgegaan (Limburg) maar veel fatsoenlijks is er niet te vinden of het rijst de pan uit qua prijs.
Nu weet ik niet hoe de verbindingen hier zijn geregeld maar dat valt geloof ik behoorlijk tegen als ik de verhalen mag geloven.

Vic D'Elfant
12/10/11, 10:48
Aangezien ik in het uiterste Zuiden zit... graag eentje in het Zuiden! Er zijn wel een aantal partijen hier die zich langs de A2 vestigen, maar het probleem vooralsnog is dat datatraffic ongelofelijk duur is. Vaak krijg je hier 1U met traffic waar je in regio Amsterdam (of in mijn geval EvoSwitch) een 1/2 of full rack met evenveel traffic voor krijgt. Na een afweging tussen snel daar kunnen zijn of "investeren" in Enterprise iDRAC kaarten en een SLA, is het optie 2 geworden.

Domenico
12/10/11, 13:59
Aangezien ik in het uiterste Zuiden zit... graag eentje in het Zuiden! Er zijn wel een aantal partijen hier die zich langs de A2 vestigen, maar het probleem vooralsnog is dat datatraffic ongelofelijk duur is. Vaak krijg je hier 1U met traffic waar je in regio Amsterdam (of in mijn geval EvoSwitch) een 1/2 of full rack met evenveel traffic voor krijgt. Na een afweging tussen snel daar kunnen zijn of "investeren" in Enterprise iDRAC kaarten en een SLA, is het optie 2 geworden.

Is er voor het uiterste zuiden geen goed alternatief in Belgie of Duitsland te vinden dan?

Axel Polfliet
12/10/11, 14:04
Ik denk dat er nog voldoende ruimte in vele plaatsen in Nederland en Belgie is voor nieuwe datacenters, of het verstandig is.... dat is de vraag. Er komt zo langzamerhand een overschot aan lokale en regionale datacenters.

Domenico
12/10/11, 14:18
Ik denk dat er nog voldoende ruimte in vele plaatsen in Nederland en Belgie is voor nieuwe datacenters, of het verstandig is.... dat is de vraag. Er komt zo langzamerhand een overschot aan lokale en regionale datacenters.

Overschot? Ik kan me niet voorstellen dat er in deze tijd bankgaranties worden afgegeven zonder de voorspelde prognoses goed door te rekenen en verder te controleren. Ik bedoel je bouwt niet zomaar even een 'datacenter' zonder hier goed over na te denken. ;)

Apoc
12/10/11, 14:48
Overschot? Ik kan me niet voorstellen dat er in deze tijd bankgaranties worden afgegeven zonder de voorspelde prognoses goed door te rekenen en verder te controleren. Ik bedoel je bouwt niet zomaar even een 'datacenter' zonder hier goed over na te denken. ;)

Ik denk dat Axel eerder doelt op het feit of het al dan niet ECHT interessant is om je tijd eraan te spenderen. Tuurlijk is er nog ruimte voor datacenters, en er valt vast wel een winstgevend businessmodel van te maken. Het punt is echter dat de marges klein zijn en de concurrentie moordend. Het is m.i. veel interessanter om je tijd en moeite aan een niche product te besteden waar je veel meer van zou kunnen verkopen met hogere marges.

Stel je zet een datacenter op met ruimte voor 100 racks. Laten we dan uitgaan van 50 euro marge per rack per maand (hetgeen in het huidige klimaat denk ik al vrij hoog gegrepen is). Je moet dan eerst flink investeren in de infrastructuur, vervolgens duurt het een tijd voordat alle racks vol zitten, en als alles 100% in gebruik zou zijn, draai je 5000 euro per maand winst. Er zijn interessantere businessmodellen te bedenken..


Elektriciteit is elektriciteit, je krijgt in Nederland toch nergens twee aanbieders dus als het vermogen er is, dan is het al goed. Of dat nu "regionaal" onder de zeespiegel of boven de zeespiegel is...

Het punt is dat per locatie de kosten zeer sterk verschillen.

Domenico
12/10/11, 14:55
Hmmm ik weet het niet Andre. Ik denk niet dat Softlayer miljoenen investeert in hun deze maand te openen datacenter in Amsterdam voor 5000 euro winst per maand. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar hun prijzen en of ze gaan concurreren met bijvoorbeeld partijen als EvoSwitch/LeaseWeb. Over marges gesproken.

Maar ik begrijp je punt maar zijn partijen niet geneigd om juist meer te gaan betalen om de apparatuur dichterbij te hebben?

t.bloo
12/10/11, 14:57
Het punt is dat per locatie de kosten zeer sterk verschillen.

Yep. Twee datacentra hier in de buurt, 2 km van elkaar verwijderd, de ene vraagt 35 euro per ampere en de andere omgerekend nog geen 23 euro... Kan niet anders dan dat die dezelfde stroom hebben.

Tim.Bracquez
12/10/11, 15:09
Maar ik begrijp je punt maar zijn partijen niet geneigd om juist meer te gaan betalen om de apparatuur dichterbij te hebben?
Voor sommige redundante apparatuur maakt het zo niet uit, maar voor losse colo of andere dingen waar je vaak voor op de baan moet bespaar je veel kosten en tijd waardoor de meerprijs zeker te verantwoorden is.


Yep. Twee datacentra hier in de buurt, 2 km van elkaar verwijderd, de ene vraagt 35 euro per ampere en de andere omgerekend nog geen 23 euro... Kan niet anders dan dat die dezelfde stroom hebben.
De ene rekent wat meer koeling er in als de andere. Je mag toch geen winst maken op stroom? Denk dat ze dit allemaal toch een beetje losjes opvatten. Het ideale zou zijn, je hebt een 16A, 32A feed en je betaald hiervoor de koeling en transport. Stroom komt tegen het tarief binnen zoals het in het DC binnen komt. Maar dan betaal je bij de 1ste Ampére véél te véél...

Stewie
12/10/11, 15:19
Stijn, je noemt de electrische infrastruktuur maar ook die is grotendeels locaal geregeld(met lijnen overal naar toe) dus waarom zou niet elke stad zijn eigen datacenter kunnen hebben (niet dat jij zegt dat dit niet zou kunnen :))? Ik zie zeker wel een voordeel in locale datacenters en ik denk dan ook echt dat er nog vele zullen gaan komen.Voldoende capaciteit + hoge beschikbaarheid (dus bij voorkeur een aansluiting zo hoog mogelijk in de kerstboom). Ons datacenter zit op het 23kV netwerk met verdeelstation op het terrein, andere op 10 kV. Er zijn datacenter in het centrum waar dit jaar al vier maal de netspanning is weggevallen, niet fijn.

Hmmm ik weet het niet Andre. Ik denk niet dat Softlayer miljoenen investeert in hun deze maand te openen datacenter in Amsterdam voor 5000 euro winst per maand. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar hun prijzen en of ze gaan concurreren met bijvoorbeeld partijen als EvoSwitch/LeaseWeb. Over marges gesproken.

Maar ik begrijp je punt maar zijn partijen niet geneigd om juist meer te gaan betalen om de apparatuur dichterbij te hebben?Softlayer levert vooral veel unmanaged servers aan de high-end markt, dat is juist waar Leaseweb zo graag naartoe gaat en waar de hoge marges nog te halen zijn. Denk dat het inderdaad een extra concurrent voor ze is. Voor wie niet eigenlijk? ;)

Apoc
12/10/11, 15:46
Hmmm ik weet het niet Andre. Ik denk niet dat Softlayer miljoenen investeert in hun deze maand te openen datacenter in Amsterdam voor 5000 euro winst per maand. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar hun prijzen en of ze gaan concurreren met bijvoorbeeld partijen als EvoSwitch/LeaseWeb. Over marges gesproken.

Softlayer verkoopt geen colocatie, is geen regionaal datacenter en denkt wel 'ietsje' groter dan 100 racks ;)


Yep. Twee datacentra hier in de buurt, 2 km van elkaar verwijderd, de ene vraagt 35 euro per ampere en de andere omgerekend nog geen 23 euro... Kan niet anders dan dat die dezelfde stroom hebben.

Wellicht lag er op de ene locatie al een boel stroom, en moest de ander 2KM aan koper gaan ingraven. Er zijn in ieder geval een hoop factoren die de kostprijs bepalen, het gaat om veel meer dan enkel wat de energiemaatschappij per kWh in rekening brengt.

QBell
12/10/11, 17:03
Wellicht lag er op de ene locatie al een boel stroom, en moest de ander 2KM aan koper gaan ingraven. Er zijn in ieder geval een hoop factoren die de kostprijs bepalen, het gaat om veel meer dan enkel wat de energiemaatschappij per kWh in rekening brengt.

Inhakend:
Mogelijk heeft de ene een n+n stroom voorziening en de ander (maar) een 1+1.
Nog niet te spreken over capaciteit van de generator, UPS of de gebruikte generator techniek (koud start, vliegwiel, noem ze maar op).

Dit zijn alle zaken die in de kostprijs mee genomen zijn (een deel zal uit de kastprijs komen, een ander deel uit de ampere/Kwh prijs).

ichat
12/10/11, 23:50
@ichat: Ik snap je niet helemaal. Je wil een link leggen tussen consumenten DSL en glasvezel en het bestaansrecht voor een DC in een gebied. Volgens mij zijn dit toch twee verschillende dingen. Serverruimte voor hostingactiviteiten heeft weinig met consumenten connectivity te maken, op een beetje peering na misschien.
De DC's van lokale providers staan soms wel open voor een beetje colo etc, maar carrier neutraal is dat dan zeker niet. Plus is het zoizo niet de core business, bij problemen gaat het consumenten netwerk voor.

euh, pardon, maar caiway is net als upc en ziggo ook gewoon een isp welke zakelijke abonementen leverd voor dus ook gerwone mkb'ers. ik vraag me dan bovendien af of zo'n lokale internet provider zijn eigen uplinke ook niet carier neutraal uitrust ook zei hebben SLA's bij zakelijke klanten zals advocatenkantoren bijv.

om op elke hoek van de straat een datacenter te bouwen betekend gewoon dat je ook op elke hoek van de straat minstens 2 apparte geogratisch-gescheiden data-paden nodig hebt. de kosten daarvan zullen nooit opwegen als je die bezuinigingen alleen wilt terug verdienen door het kortere auto-ritje van je klanten.

ik noem wat, vanuit het midden van westland (naaldwijk) zit je over de bloemen-route en a4 binnen 3kwartier in leiden. en binnen het half uur in rotterdam ... en volgens dit forum zouden er ook dc's in delft zitten ? wat je binnen de hierbovenstelde tijd zelfs met een bakfiets nog kunt halen...

Alexander
12/10/11, 23:58
Je praat nog steeds over de DC's van connectivity providers. Misschien nu dan over de op het MKB gerichte providers, maar dan nog. Wat hebben deze met de DC's te maken die op hosting activiteiten gericht zijn? Ze zien je al aankomen als je bij ziggo aan de poort staat op je 1U servertje even te plaatsen.

Ik kom zelf origineel uit het westland, dus ik weet hoe snel je in Rotterdam of Leiden kunt zijn. Echter weet ik ook dat in de spits deze tijden makkelijk verdubbelt kunnen worden. Als je om het een of ander haast hebt is dat toch zuur.

Stewie
13/10/11, 00:32
Feit is dat 99% van de regionale datacenters alleen maar backhaulen naar Amsterdam en op het punt van connectiviteit niets bijdragen - alleen maar een limitatie zijn.

Alexander
13/10/11, 10:54
Als we alleen maar gebruik konden maken van de DC's die niet "backhaulen" dan wordt de spoeling natuurlijk wel erg dun. Dat zou de prijzen fors opdrijven.

rijndata
13/10/11, 11:48
Feit is dat 99% van de regionale datacenters alleen maar backhaulen naar Amsterdam en op het punt van connectiviteit niets bijdragen - alleen maar een limitatie zijn.

Regionale datacentra richten zich niet op het wereldwijd web, maar op de regionale markt. Driedubbel uitgevoerde backbones voegen daarom niets toe aan deze datacentra, simpelweg omdat het zijn doel voorbij schiet.

Deze markt vraagt ook niet om uptime garanties of "carrier neutrale datacentra", maar om flexibiliteit, comfort en niet onbelangrijk de veiligheid van zijn of haar datagegevens. Dit is ook een van de redenen waarom "kleine" regionale datacentra het zo goed doen.

ichat
13/10/11, 13:30
en dan kom je dus exact weer waar ie was, als lokale dat centers op de locale markt zitten dan hebben ze toch juist wel nut aan zoveel mogelijk locale pearing met zo laag mogelijke kosten lokaal en wat hogere kosten naar amsterdam.

en dan vraag ik me dus af waarom je zo weinig ziet en hoort van locale isp data centers met mijn bovenstaande ISP verhaal erin betrokken.

immers als je het enkel met die paar gewonnen kilometers moet doen kun je als klant als snel beter inzetten op een remote managed (of iig remote hands) server. als de prijzen van data er dan toch niet toe doen....

Stewie
13/10/11, 14:00
Regionale datacentra richten zich niet op het wereldwijd web, maar op de regionale markt. Driedubbel uitgevoerde backbones voegen daarom niets toe aan deze datacentra, simpelweg omdat het zijn doel voorbij schiet.

Deze markt vraagt ook niet om uptime garanties of "carrier neutrale datacentra", maar om flexibiliteit, comfort en niet onbelangrijk de veiligheid van zijn of haar datagegevens. Dit is ook een van de redenen waarom "kleine" regionale datacentra het zo goed doen.Dus alles behalve connectivteit is regionaal? En de link tussen veiligheid en klein-regionaal is mij ook onduidelijk.

visser
13/10/11, 20:36
en dan kom je dus exact weer waar ie was, als lokale dat centers op de locale markt zitten dan hebben ze toch juist wel nut aan zoveel mogelijk locale pearing met zo laag mogelijke kosten lokaal en wat hogere kosten naar amsterdam.

en dan vraag ik me dus af waarom je zo weinig ziet en hoort van locale isp data centers met mijn bovenstaande ISP verhaal erin betrokken.


Nitpickje : peering . peer = gelijke , pear = peer (vrucht).
Op (te) korte afstanden is een extra peering locatie en infrastructuur niet zinvol.
Aanwezig zijn op een peering plek kost een ISP connectiviteit naar die plek, een routerpoort, en ze moeten het verkeersprofiel in de gaten houden om te zien dat een link naar zo'n pop niet volloopt.

Als je met een partij op meerdere plaatsen peert, moet je ook kijken of en hoe je verkeer wilt verdelen over de verschillende POPs. Dat gaat op prefix niveau, maar je wilt eigenlijk ook zo min mogelijk prefixen hebben.
Daarnaast is elke peer een klein beetje extra overhead op je noc/monitoring.

Wanneer je al in Amsterdam met "iedereen" kunt peeren kan ik me erg goed voorstellen dat een stel extra peering sessies met een handvol netwerkjes in DC nergenshuizen echt de moeite (lijn, routerpoort, monitoring) niet waard is.
De partijen die zeggen dat letterlijk elke milliseconde telt (trading, business case voor een zeekabel die strakker gelegd wordt en zo'n 6-10 msec sneller EU-NY belooft) zitten niet zo'n regionaal DC waar een extra hop via Ams hooguit twee msec kost.

Lijnen gaan in nogal grote brokken, en je kunt dan ook niet snel zeggen dat je op je bandbreedte (kosten) naar Ams bespaart door "wat" verkeer al weg te peeren in DC nergenshuizen.



immers als je het enkel met die paar gewonnen kilometers moet doen kun je als klant als snel beter inzetten op een remote managed (of iig remote hands) server. als de prijzen van data er dan toch niet toe doen....

Dat zou ik ook denken; Maar wellicht dat er toch een segment klanten is die nogal vaak zelf aan een server wil (of moet) prutsen, en een DC feitelijk als een verlengde MER ziet waar je snel 'even' binnenloopt. Daarvoor zal iets wat fysiek in de buurt is een voordeel zijn;
Ik weet niet in welke mate locatie (grond, gemeentelijke lasten, stroom, zelfs salaris) de kosten voor een DC bepalen, maar als dat in 'de regio' (veel) goedkoper is dan op plekken waar dat schaarser is kan zo'n regionaal DC wellicht goedkoop opereren, zelfs als de investering in connectiveit dan initiëel wat hoger is.

Alexander
13/10/11, 22:10
Denk er ook aan dat als je meerdere racks hebt met bijvoorbeeld 40 servers per rack, met allemaal nette raid configuraties. Draait allemaal prima. maar op en gegeven moment zal je toch faulty harddisks moeten gaan swappen. Dat gebeurd in het beste systeem. En als de dan voor de 3e keer die week in de file mag naar a'dam is dat misschien minder ideaal. Voor de meeste webtoepassingen maakt de extra latency van enkele ms'en niet uit, en is de afstand opeens een pluspunt.

Apoc
14/10/11, 18:29
Deze markt vraagt ook niet om uptime garanties of "carrier neutrale datacentra", maar om flexibiliteit, comfort en niet onbelangrijk de veiligheid van zijn of haar datagegevens. Dit is ook een van de redenen waarom "kleine" regionale datacentra het zo goed doen.

Volgens mij is jouw visie beperkt tot de ultra-low-budget markt.

Rik
15/10/11, 18:19
Wat een hilarische discussie weer :D

Plek genoeg in Nederland.
Zowel beschikbare m2's als potentiële afzet. Punt.

Thijsvdbrink
15/10/11, 23:30
Ow, leuk, een meningen topic.
Wij hosten ook, maar doen voorlopig alles op basis van co-locatie. Geen hassle met gebouwenbeheer en personeel en god weet wat allemaal meer, en als we dan straks het volume hebben waarbij het iteressant is om een eigen datacenter te hebben, dan kopen we ergens een datacentertje dat wel de ruimte, maar niet het juiste management heeft, en dan plaatsen we al onze low-priority activiteiten daarin, pimpen de boel tot het weer aan de hoge specs van de rest van onze klanten voldoet, en moven de rest naar binnen, waarbij we wel altijd co-locatie blijven houden, voor de broodnodige offsite synchronisatie.
Laat een ander maar investeren in een gouden droomdatacenter, als dan blijkt dat het allemaal tegenvalt, kunne wij de inmiddels tot nachtmerrie omgedoopte zaak voor weinig overnemen. het leven is hard.

En locatie? voor auditors (ja die hebben we regelmatig) is ver weg goed, want dan heb je meer reistijd, en minder audit, of is dichtbij goed, als je inschat dat dat goed is voor het doorkomen van de audit. Als je alleen virtuele servers verhuurt, hoef je enkel af en toe een SAN, of wat ESXen bij te prikken, en tapejes hoeft ook niet als je offsite synchroniseert, dus de reistijd wordt dan ook heel snel onbelangrijk.
Daarnaast is de backup vaak de zwakke plek in een security-verhaal, omdat deze getransporteerd worden door ongekwalificeerd personeel, en vaak bewaard worden op een ongekwalificeerde plaats. Dan ga je bij een Audit goed nat als de auditor verstand van zaken heeft.
Ik ken een datacenter waar de directeur de tapes thuis op een plank bewaart. Die liggen in de Audi als hij bij de jumbo nog effe een kaasje haalt. Brrr..

Dus een datacenter in de buurt? meh. Een ISO9001 datacenter met 27002 en 27001, dat audits verwelkomd met open armen, en aan Change Control doet... Die hebben we nodig. ;-)

owja. weekend.

Yourwebhoster
16/10/11, 11:29
Ik vraag me af of in Lelystad een goede behoefte is aan datacentra, danwel een goede infrastructuur beschikbaar. Je zit dicht tegen de grote datacentra aan en er is weinig goede connectiviteit in de buurt. Wat bouw je dan, een datacenter met slechts wat lijntjes naar Amsterdam?

Een goede internet infrastructuur is net zo belangrijk als de elektrische infrastructuur, tenzij je alleen de focus legt op MKB, kleine regionale ondernemers en bedrijven waar latency, capaciteit en kwaliteit van verbinding van ondergeschikt belang zijn. Ook daar is overigens markt voor, zie de datahouse datacenters.
Vraag me af wat er in de buurt zit, sowieso heb je wat glasvezel betreft unet, kpn en denk eurofiber maar lijkt me niet dat je zoals met SmartDC er bovenop zit. Je zal dan zelf je netwerk moeten gaan exporteren vanuit andere plaatsen. Kpn is oveirgens maar een aanname, ik weet dat ze daar een datacenter hebben maar heb geen idee of ze connectiviteit leveren.
Ik weet niet wat de mogelijkheden met stroom zijn maar als je heel Flevoland vol zet met windmolens moet het geen probleem zijn lijkt mij om krachtstroom te leveren. Nu hangt dat natuurlijk af van hoe Lelystad in elkaar zit maar ik zou het niet heel gek vinden als rekening gehouden is met het feit dat steeds meer stroom nodig is.

Ben wel benieuwd of Lelystad een genoeg potentie heeft om een datacenter neer te zetten.

Rik
17/10/11, 19:48
Denk dat er niet veel partijen zijn die een (nieuwbouw-)Datacenter op 4 meter onder NAP gaan plaatsen (Lelystad) in deze tijden? Je ziet niet voor niets veel uitwijk naar het Oosten des lands en zelfs naar Limburg (KPN, GTI/Cofely).

medisa
01/11/11, 00:37
Hallo,

Ik ben nog wel erg groen, maar zie toch wel aan de berichten dat er misschien wel een markt is voor kleinere datacenters gelegen in de omgeving van een stad.
Al enige tijd speelt er bij mij de gedachte om de denken over de oprichting van een datacenter bij mij onsite. Ik kweek kamerplanten in de directe omgeving van Antwerpen. Om mijn serre te verwarmen heb ik een gasmotor staan die tussen de 4000 en 5000 uur per jaar 1.25 MWe levert aan het net met 1600 KVA MS aansluiting, de glasvezel loopt hier voorbij de deur en ik kan de warmte van het datacenter misschien wel gebruiken om mijn serre te verwarmen. De combinatie van goedkope stroom
4000 uur geen distrikosten en eventueel koeling lijken mij wel interresant. Ik zoek iemand die mijn een eventuele partner kan aanbrengen.

Groeten

vDong
01/11/11, 01:00
om er eentje uit te lichten, westland, in westland heb je 2 soorten netwerken, dsl (kpn) en cable caiway, het cable netwerk gaat tussen nu en 5 jaar worden vervangen door glas en afgestoten, caiway blijft de enige provider.

Misschien een slecht voorbeeld, er zijn direct al 2 concurrenten, worldstream(?) in maasdijk en de zakelijke tak van caiway (vroeger heette dat dat iirc IGR oid)

Ook helpt het niet dat Delft (15-20km) en rotterdam-west (20km, ik bedoel natuurlijk iets met van nelle) op minimale filevrije afstand zit. Ook hoor ik steeds over een lokaal dc in den haag, hoewel dat aan de verkeerde kant van den haag zit (30+km)

Powermage
03/11/11, 11:26
Volgens mij is jouw visie beperkt tot de ultra-low-budget markt.

En jij wilt beweren dat Stewie zijn visie niet voor zijn eigen bedrijven geld dan?

Voor allerhande zaken is er schijnbaar een markt aangezien de zaken aangeboden worden en oa een datahouse het volgens mij behoorlijk goed doet aan de expansies te zien en een Stewie volgens mij ook niet echt te klagen heeft in zijn DC bezetting, elke bedrijf heeft zijn visie en zijn ideeën hoe hij zijn bedrijf runt, en elke klant kan dan zelf kiezen of dit past bij hun of niet.

Als ik naar ons zelf kijk, liever een DC in de buurt met redelijk goede voor ons acceptabele voorzieningen en garanties dan een uit de buurt met geweldige voorzieningen en giga garanties, want als ik kijk naar de hoeveelheid storingen heb ik er meer in mn rack dan de externe factoren, daarnaast komen onze klanten uit Nederland, en werken grotendeels in retail tijden, hoogstens wat internationale email, dus ik hoef geen provider met de meest extreem geweldige latency naar het buitenland, want dat maakt toch geen zak uit voor ons, en als ze snachts maintenance windows hebben met verminderde connectiviteit ipv failover naar een exact dezelfde redundante omgeving is dat ook prima.

Apoc
03/11/11, 11:35
En jij wilt beweren dat Stewie zijn visie niet voor zijn eigen bedrijven geld dan?

En jij wilt beweren dat ik het tegen Stewie had?

Powermage
03/11/11, 12:32
En jij wilt beweren dat ik het tegen Stewie had?


Nee, maar je 'veroordeeld' anderen (rijndata in dat geval) om hun visie in een markt waar ze opereren terwijl andere oa een stewie ook duidelijk zijn visie heeft.

Apoc
03/11/11, 12:40
Nee, maar je 'veroordeeld' anderen (rijndata in dat geval) om hun visie in een markt waar ze opereren terwijl andere oa een stewie ook duidelijk zijn visie heeft.

Ik veroordeel helemaal niets. Ik zeg enkel dat - naar mijn mening - zijn standpunten enkel van toepassing zijn op de budget markt. En als je wat verder terug leest (http://www.webhostingtalk.nl/colocation/170403-waar-nog-ruimte-voor-nieuwe-datacenters-2.html#post1212401), zie je mijn standpunt m.b.t. budget diensten; naar mijn mening is die markt (al lang) verzadigd en is het voor een nieuwe aanbieder niet interessant om in die markt wat nieuws op te gaan zetten, omdat de marges momenteel veel te klein zijn (en je je tijd en geld dus beter in een meer lucratieve activiteit kunt investeren).

Kortweg; ik stelde dat zijn visie geen goed advies is voor TS.