PDA

Bekijk Volledige Versie : Android antivirus/security



BlackHorse
03/10/11, 12:32
Beste forum gebruikers,

Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een android telefoon toestel en een android tablet. Nu hoor ik steeds vaker dat het handig is om hier ook antivirus om te installeren maar je hebt daar een hoop varianten van heeft iemand hier ervaringen mee en kan iemand een product aanraden.

Alvast bedankt....

rimote
03/10/11, 12:58
http://www.avg.com/nl-en/avg-for-smartphones

ichat
04/10/11, 00:45
is het ook wat, of is het een 'let me google it for you' resultaat..

ik ben wel benieuwd hoe dat spul werkt... op mijn nokia had ik voorheen een versie van nod32 draaien maar die gasten hebben tot nu toe alleen een beta voor android... en daar ga ik me niet aan wagen...

rimote
04/10/11, 10:09
Ik ging er vanuit dat je Google wel kent. Dus nee, geen 'let me google it for you' resultaat. AVG lijkt prima te werken, maar voor het zelfde geld doet het maar wat. Ik kon toen ik het installeerde geen info vinden over wat een betere keuze zou zijn. Vandaar dat het AVG geworden is.

ichat
04/10/11, 10:22
rimote - tnx voor je commentaar...

ik denk dat ik binnekort maar eens een backup van m'n gsm ga maken, en het eens installeer...
volgens mij moeten er op verschillende websites (van av bedrijven) welk virus files te downloaden zijn om te zien hoe avg daar in android mee om gaat...

voor op de pc vind ik het echt 10x nix maar misschien is het op een smartphone wel geschikt...

Domenico
04/10/11, 12:14
voor op de pc vind ik het echt 10x nix maar misschien is het op een smartphone wel geschikt...

Wat zeg je hier nu mee? Dat je geen antivirus software draait op een windows pc misschien?

Het is verder echt aangeraden om antivirus software te gaan draaien op je Android apparaat. AVG of elk ander bekend antivirus/malware bedrijf is voor nu voldoende. lkees gewoon eens online naar de ervaringen van anderen.

Apoc
04/10/11, 12:33
Antivirus op een smartphone. Hm.

Ik heb er geen ervaring mee, maar is het niet logischer om je telefoon eens in de zoveel tijd aan een computer te hangen en van daaruit het filesysteem van de smartphone te checken? Realtime scanning lijkt me in ieder geval de snelheid en batterijduur van de telefoon niet ten goede te komen. Nogmaals; dit is maar een eerste ingeving.. ik heb er geen ervaring mee.

Domenico
04/10/11, 12:53
Antivirus op een smartphone. Hm.

Ik heb er geen ervaring mee, maar is het niet logischer om je telefoon eens in de zoveel tijd aan een computer te hangen en van daaruit het filesysteem van de smartphone te checken? Realtime scanning lijkt me in ieder geval de snelheid en batterijduur van de telefoon niet ten goede te komen. Nogmaals; dit is maar een eerste ingeving.. ik heb er geen ervaring mee.

Nou het word ook in de 'underground scene' aanbevolen. Er zijn al vele virussen en trojans geschreven voor het Android platform en aangezien veel mensen hun telefoon zakelijk gebruiken is deze beveiliging echt geen overbodige luxe.

http://www.theregister.co.uk/2011/06/01/android_trojan_rash/
http://androinica.com/2011/03/android-market-virus-trojans/

Apoc
04/10/11, 12:58
Nou het word ook in de 'underground scene' aanbevolen. Er zijn al vele virussen en trojans geschreven voor het Android platform en aangezien veel mensen hun telefoon zakelijk gebruiken is deze beveiliging echt geen overbodige luxe.

http://www.theregister.co.uk/2011/06/01/android_trojan_rash/

"a harmless app that displays pictures of bikini-clad babes"

Dat is ongeveer hetzelfde als het downloaden van een screensaver op Windows - dat soort troep moet je gewoon niet installeren op een zakelijke telefoon. Het lijkt me dat je met logisch nadenken toch ook een heel eind moet kunnen komen. Als je daarnaast een firewall draait die standaard alle uitgaande poorten blokkeert voor alle apps, tenzij je specifiek toestemming geeft voor een bepaalde app, zou dat ook wel helpen.

Maar goed, als zo'n virusscanner het normaal gebruik van de telefoon niet belemmert, dan kan het natuurlijk geen kwaad.

Snel I.S.
04/10/11, 16:40
Kaspersky Mobile Security 9 schijnt wel goed te zijn, Echter is het wel een betaalde App en helaas voor Android 1.6 - 2.2.

Zie: http://www.kaspersky.com/nl/protect-smartphone

The-BosS
04/10/11, 17:07
"a harmless app that displays pictures of bikini-clad babes"

Dat is ongeveer hetzelfde als het downloaden van een screensaver op Windows - dat soort troep moet je gewoon niet installeren op een zakelijke telefoon. Het lijkt me dat je met logisch nadenken toch ook een heel eind moet kunnen komen. Als je daarnaast een firewall draait die standaard alle uitgaande poorten blokkeert voor alle apps, tenzij je specifiek toestemming geeft voor een bepaalde app, zou dat ook wel helpen.

Maar goed, als zo'n virusscanner het normaal gebruik van de telefoon niet belemmert, dan kan het natuurlijk geen kwaad.

Een firewall draaien heeft op smartfoon geen enkel nut aangezien de bekendere rootkits gebruik maken van het sms protocol om hun commando's door te geven. En het commando voor ddos aanval is wel zo slim om eerst de firewall poorten open te zetten die gebruikt worden. En voor wie het zou interesseren, de android rootkit wordt op dit moment geport naar iphone ;).

MDSHosting
05/10/11, 14:23
Als je gewoon een beetje nadenkt voordat je iets download dan zou dit niet nodig mogen zijn. Maarja als je alles download wat los en vast zit zonder de herkomst te controleren dan vraag je er natuurlijk wel een beetje om.

Wat Kaspersky bied kan wel handig zijn, je telefoon afsluiten of wissen op afstand als ie gestolen is. Veel mensen doen immers bankzaken of remote toegang via hun smartphone. Dat soort dingen wil je natuurlijk niet fysiek in de verkeerde handen hebben liggen.


Maar goed, als zo'n virusscanner het normaal gebruik van de telefoon niet belemmert, dan kan het natuurlijk geen kwaad.

Ik heb nog nooit een virusscanner/firewall meegemaakt die geen impact maakt op het systeem.

Apoc
05/10/11, 15:02
Een firewall draaien heeft op smartfoon geen enkel nut aangezien de bekendere rootkits gebruik maken van het sms protocol om hun commando's door te geven. En het commando voor ddos aanval is wel zo slim om eerst de firewall poorten open te zetten die gebruikt worden. En voor wie het zou interesseren, de android rootkit wordt op dit moment geport naar iphone ;).

Ik snap je punt, maar de conclusie dat het draaien van een firewall dan gelijk helemaal geen zin heeft, slaat nergens op. Het beschermt je weliswaar niet tegen rootkits, maar wel tegen malafide apps.


Ik heb nog nooit een virusscanner/firewall meegemaakt die geen impact maakt op het systeem.

Dat zei ik ook niet, ik had het over impact op de bruikbaarheid van het systeem. Op een beetje desktop computer merk je niets van een virusscanner, omdat er rekenkracht in overvloed is. Op een telefoon ligt dat toch wel iets anders (denk ik).

The-BosS
05/10/11, 15:23
Ik snap je punt, maar de conclusie dat het draaien van een firewall dan gelijk helemaal geen zin heeft, slaat nergens op. Het beschermt je weliswaar niet tegen rootkits, maar wel tegen malafide apps.

Zolang je die app geen toegang geeft tot het internet/systeem heeft een firewall nut om dingen te detecteren, maar vanaf je een app toegang geeft op bepaald systeem niveau kan die app ook de firewall aanpassen. Dus zijn de meeste malafide apps zo gemaakt dat voor je ze kunt gebruiken je wel ergens toegang moet voor geven die ze op hun beurt dan weer kunnen misbruiken om dingen zelf uit te schakelen. Denk dat het opvoeden van gebruikers hier meer invloed heeft dan het installeren van een firewall op dit moment. Zelf al heeft een gebruiker een firewall en installeert hij een nieuwe app en krijgt de melding van de firewall om poort xxx open te zetten. Hoeveel gebruikers denk je dat hierop deny zullen klikken ;).

Domenico
05/10/11, 15:25
Voor de iPhone heb je (nog) geen antivirus/malware software maar wel Firewall iP en dat is wel erg handig voor het blocken van een aantal zaken.
http://cydia.saurik.com/package/com.yllier.firewall

Apoc
05/10/11, 18:20
Zolang je die app geen toegang geeft tot het internet/systeem heeft een firewall nut om dingen te detecteren, maar vanaf je een app toegang geeft op bepaald systeem niveau kan die app ook de firewall aanpassen. Dus zijn de meeste malafide apps zo gemaakt dat voor je ze kunt gebruiken je wel ergens toegang moet voor geven die ze op hun beurt dan weer kunnen misbruiken om dingen zelf uit te schakelen. Denk dat het opvoeden van gebruikers hier meer invloed heeft dan het installeren van een firewall op dit moment. Zelf al heeft een gebruiker een firewall en installeert hij een nieuwe app en krijgt de melding van de firewall om poort xxx open te zetten. Hoeveel gebruikers denk je dat hierop deny zullen klikken ;).

Jij gaat er volgens mij vanuit dat de gemiddelde gebruiker een IQ en technische kennis van een chimpansee heeft. We zitten hier op een technisch forum he ;)

Uiteraard, wanneer je blindelings altijd op ACCEPT klikt, heeft het vrij weinig nut. En uiteraard heeft het ook geen nut wanneer je een app toegang op systeemniveau geeft.. maar hoeveel apps hebben dat nu echt nodig? Ik heb het hier over doorsnee apps waarvan je niet wilt dat ze zonder jouw toestemming externe verbindingen maken (en dat zijn er een hoop).

Lang verhaal kort: de stelling dat een firewall geen nut heeft op een smartphone, is onzin.


Voor de iPhone heb je (nog) geen antivirus/malware software maar wel Firewall iP en dat is wel erg handig voor het blocken van een aantal zaken.
http://cydia.saurik.com/package/com.yllier.firewall

Daar doelde ik ook op, dat draai ik zelf ook. Voor Android zal er ongetwijfeld iets soortgelijks bestaan.

Domenico
05/10/11, 19:05
Daar doelde ik ook op, dat draai ik zelf ook. Voor Android zal er ongetwijfeld iets soortgelijks bestaan.

Voor Android zijn er heel veel firewalls te installeren. Ook voor non-rooted phones. Als je een Android phone hebt moet je zeker eens kijken naar http://antiroid.com/index.php/true-firewall-for-android-just-launched/