PDA

Bekijk Volledige Versie : Techno Design geeft prive gegevens aan Meneertje Kuijk



FunnyMedia
27/09/11, 17:17
Het internetbedrijf Techno Design, dat optrad als betaalprovider van een torrentsite, heeft onder druk van een kort geding de NAW-gegevens van zijn klant aan Stichting Brein overhandigd.

Stichting Brein had Techno Design uit Zoetermeer gedagvaard om de naam en adresgegevens van een klant te overhandigen, omdat die beheerder is van een vermeend illegale torrentsite. Vandaag zou het kort geding dienen, maar dat is afgeblazen, omdat Techno Design op het laatste moment zwichtte.

Het internetbedrijf, dat online betalingen afhandelde voor de torrentsite, heeft de door Brein gevorderde privégegevens van zijn klant overhandigd. Stichting Brein meldde dat maandag op z'n site, maar onduidelijk was nog om welk bedrijf en om welke torrentsite het ging.

Techno Design bekend met Brein
De rechtbank Den Haag, waar het kort geding op de rol stond, bevestigt tegenover Webwereld dat de gedaagde Techno Design was. Het bedrijf is geen onbekende van Brein, de twee vochten jaren geleden een juridisch gevecht uit om de (on)rechtmatigheid van muziekzoekmachine ZoekMP3.nl. Dat resulteerde na het arrest van het Hof in een schikking.

Tim Kuik, directeur van Stichting Brein, wil formeel niet bevestigen dat Techno Design de gedaagde is, "omdat dit zo is afgesproken". Wel meldt Kuik desgevraagd dat het puur toeval is dat Brein nu dit bedrijf weer heeft gedagvaard.

Donaties afsnijden
Inmiddels heeft Brein Techno Design ook verzocht de dienstverlening aan de torrentsite, die nog steeds online is, te staken. Het gaat om online donaties die gebruikers kunnen doen, maar volgens Kuik is daarmee duidelijk dat de site commercieel bezig is. Hij vindt 'donaties' in dit geval semantisch gedraai: "Dan doneer ik ook aan de Bijenkorf als ik daar een broek koop."

Kuik vertelt dat Brein niet anders kon dan bij de betaalprovider aankloppen, nadat het via andere methoden de identiteit van de beheerder niet kon achterhalen.

Kuik: "De site staat in het buitenland en kon onmogelijk via de hoster worden aangesproken. Maar via de Nederlandse betaalprovider zijn we nu in contact getreden met de beheerder, en deze meneer is ook Nederlands. Het is de bedoeling dat hij zijn onrechtmatige activiteiten zo snel mogelijk staakt, we beraden ons hierover nog op stappen."

Nieuwe aanpak via betaalproviders
De kwestie is onderdeel van een bredere strategie van de antipiraterijstichting om via betaalproviders beheerders van illegale sites aan te pakken. Direct aanschrijven lukt bijna nooit, maar ook via de hoster is in veel gevallen kansloos, omdat of de eigenaar is geanonimiseerd of de identiteitsgegevens niet kloppen.

Vandaar dat Brein : sinds enkele maanden actief in gesprek is met verschillende betaaldiensten" om NAW-gegevens van klanten die torrentsite runnen te overhandigen, vertelt Kuik. "Financiële dienstverleners zijn verplicht de juiste identiteit van hun klanten te verifiëren. Dat geeft ons de mogelijkheid om alsnog de identiteit te achterhalen van beheerders van sites die geld met hun illegale handel verdienen."

Jurisprudentie
Daarbij beroept Brein zich op eerdere jurisprudentie, zoals het Lycos/Pessers arrest maar ook op vonnissen van Brein tegen KPN en Brein tegen Leaseweb.

Techno Design en zijn advocaat waren ondanks verschillende pogingen voor publicatie niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: http://webwereld.nl/nieuws/108054/techno-design-geeft-naw-torrentbeheerder-aan-brein.html

Lekkere betrouwbare partner dat Techno Design :drool:

Rez
27/09/11, 17:37
Brein is ook een beetje een apart geval voor wat betreft " jurisdictie".
Beetje particulier bedrijf dat zich voordoet als rechtsmacht. Ze hebben al meermaals handelingen verricht waarbij je je af kunt vragen of dat enige vorm van legaliteit heeft...



maar idd, betrouwbaar... lol

RichardVD
27/09/11, 19:10
Zie ook Tweakers.net warin Techno Design wel zijn verhaal doet.

http://tweakers.net/nieuws/77049/betalingsprovider-sitebeheerder-legde-zelf-contact-met-brein.html

Ahmed
27/09/11, 20:20
Die vergelijking met de bijenkorf slaat toch nergens op? Je kunt niet zomaar naar buiten lopen met een broek zonder te 'doneren'. Op de torrentsite kun je prima downloaden zonder te doneren.

maxnet
27/09/11, 20:25
Iemand de indrukwekkende lijst met referenties onderaan hun website al opgevallen?

http://www.mobilemoney.com/

Derek-Jan
28/09/11, 23:45
Afgelopen donderdag kreeg ik van hun een mailtje waar ik nu achteraf wel een paar vraagtekens bij zet als ik dit allemaal zo eens lees.

Vond het al een belachelijk briefje maar denk er nu helemaal het mijne van.


Beste Affiliate,

Wij hebben onlangs een procedure moet opstellen m.b.t de controle van de gegevens van onze affiliates.
Wij zijn door de belastingdienst op onze vingers getikt, daar er teveel affiliates waren die ten onrechte btw hebben ontvangen, doordat het btw nummer of niet klopte of opgezegd was.
Iedereen die nu uitbetaald wilt worden incl. btw moet een aantal gegevens overleggen.
Wij vragen je daarom ook om ons een kopie te sturen, mailen of faxen van;

• Uitreksel KVK
• ID (paspoort of id-card)
• Brief vd belasting dienst met het nummer er duidelijk zichtbaar op.
• Ondertekenen van bijgesloten document

Zodra wij deze gegevens hebben ontvangen, kunnen we je uitbetalen met btw, zolang we deze documenten niet in ons bezit hebben, word je uitbetaald zonder btw.

Excuses voor het ongemak, helaas zijn wij genoodzaakt dit van onze affiliates te vragen, in opdracht van de belastingdienst.

Met vriendelijke groet

Ahmed
29/09/11, 00:15
Los van de verschillende fouten in zinsbouw, denk ik niet dat het iets te maken heeft met de acties omtrent Brein.

wijtec
29/09/11, 00:38
Afgelopen donderdag kreeg ik van hun een mailtje waar ik nu achteraf wel een paar vraagtekens bij zet als ik dit allemaal zo eens lees.

Vond het al een belachelijk briefje maar denk er nu helemaal het mijne van.

Hoewel offtopic, ik denk dat dit wel legitiem is, verschillende affilaite partijen hebben hier last van.

Magus
29/09/11, 10:07
"Dan doneer ik ook aan de Bijenkorf als ik daar een broek koop."

Wel handig dat je daar dan je eigen prijzen kunt maken. Of zou Kuik een winkeldief zijn omdat hij denkt dat hij ook zonder te 'doneren' met die broek naar buiten mag lopen ? :)

Wat betreft dat briefje, denk ik dat ze door die rechtzaak nu ook ineens in de schijnwerpers staan bij de belastingdienst en hals over kop hun administratie tiptop moeten krijgen. Dat stukje op tweakers komt ook een beetje over als gedraai, ik denk dat er vrij weinig torrentsite eigenaren vrijwillig contact met brein opnemen als hun e-payment provider dat vraagt...

Thijsvdbrink
29/09/11, 13:37
Volgens sommigen maakt Brein gebruik van afpersing,
omdat het dreigen met onbetaalbare rechtzaken vaak voldoende is voor een semi-hobby-site-beheerder om te stoppen met de activiteiten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afpersing

of ze nu goed werk verrichten, of slecht werk, de methode lijkt op die van oude italiaanse (film)families.

http://www.pluspost.nl/mysterie-tim-kuiks-laptop-opgelost/17342/ uitstekend journalistiek verhaal.

patrickekkel
29/09/11, 15:32
Ze Pushen je gewoon , helaas heb ik ook al contact gehad met Brein zelf zoals de meesten hier wel weten.
Ze drijven je in een hoekje, en dreigen met dure rechtzaken

Het probleem bij brein is zij weten waar ze mee bezig zijn, het grut wat daar werkt zijn allemaal juristen !

Vanderblom
29/09/11, 19:58
Iemand de indrukwekkende lijst met referenties onderaan hun website al opgevallen?

http://www.mobilemoney.com/

1 + 1 = 2

Logische stap dat Techno Design dat zo 'oplost'.

Wynand
30/09/11, 17:10
Het probleem bij brein is zij weten waar ze mee bezig zijn, het grut wat daar werkt zijn allemaal juristen !Jot, en als je ze vraagd om een wetsartikel waarin wat zij stellen bevestigd wordt kunnen ze alleen maar verwijzen naar in een verre verte enigszins vergelijkbare uitspraken.. Nee, moet niks hebben van die club, ook niet van sabam overigens.

santema
01/10/11, 12:28
Brein verdraait feiten en liegt in haar persberichten, dat weet iedereen, gok ik. Ze hebben één doel, dat is sites offline en providers kapot maken, niet meer niet minder. Dit soort mensen verdienen nog minder respect dan een stoeptegel.