PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog meer datacentra in Delft?



Magus
26/09/11, 13:35
Ik las vorige week in de krant, dat er nog een datacentrum komt tussen Delft en pijnacker. Dit betreft niet het DC van de dcg.

Weet iemand hier iets meer over, locatie is A13 bij afrit delft zuid, in het industriewijkje bij de Karwei. Het kan heel goed zijn dat dit een dc betreft wat niet voor colocatie bedoeld is, maar de servers van een van de bedrijven daar huisvest, maar voor hetzelfde geld is het wel een dc wat beschikbaar komt voor colo :)

Domenico
26/09/11, 14:01
Nee hier heb ik nog niets van gehoord maar de datacenters blijven komen. Nog even en je krijgt er één gratis bij een pak Ariel.

Maar iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Yourwebhoster
26/09/11, 14:19
Nee hier heb ik nog niets van gehoord maar de datacenters blijven komen. Nog even en je krijgt er één gratis bij een pak Ariel.

Groei gaat inderdaad hard, vraag me af of we zo niet te overladen worden met het aanbod en wanneer het de groei minder zal worden.

Dillard
26/09/11, 14:26
Zover ik weet heeft alleen DCG een uitbreiding in Delft gepland staan op de korte termijn, maar er circuleerde nog een andere naam rond, die uiteindelijk sloeg op een samenwerking met DCG (dus uiteindelijk ging het om hetzelfde DC-in-aanbouw). Dat artikel ben ik even kwijt, dus ik kan je even niet meer helpen aan de naam die ik toen las.

Overigens groeit het aantal datacenters zeker, maar de vraag naar ruimte blijft ook groeien (ondanks zaken als virtualisatie), in Rotterdam hebben we enkele weken geleden een nieuwe suite opgeleverd voor een klant en de volgende twee suites worden alweer gepland. Dus de vraag is nog steeds stijgende en ik denk ook dat, zeker met de verbeterde netwerk-verbindingen van de afgelopen jaren, er steeds meer vraag komt naar regionale DC's.

Waar enkele jaren geleden iedereen uitsluitend in Amsterdam wilde staan vanwege de beperktere netwerkverbindingen naar de andere grote steden is dat nu geenszins meer het geval, dus waarom nog langer in de file staan naar Amsterdam?

dennis0162
26/09/11, 14:34
Groei gaat inderdaad hard, vraag me af of we zo niet te overladen worden met het aanbod en wanneer het de groei minder zal worden.

Dat is gunstig voor de prijs van een rack.

Nu nog wat Datacenters in Brabant erbij:)

Boyke
27/09/11, 10:34
Dat is gunstig voor de prijs van een rack.

Nu nog wat Datacenters in Brabant erbij:)

In Tilburg komt er een bij -> www.nbrix.nl is voor ons lekker dichtbij in ieder geval

t.bloo
27/09/11, 12:26
In Tilburg komt

Die is al een tijdje operationeel, ik heb er van begin mei 2010 de (relatief hoge) prijzen van liggen.

Het eerste datacenter in Veldhoven is net operationeel en het tweede opent volgende maand.

dennis0162
27/09/11, 13:59
In Tilburg komt er een bij -> www.nbrix.nl is voor ons lekker dichtbij in ieder geval

Die prijzen zijn mij toch wat te duur.

€ 800,- per maand met 1x 16 Amp feed
€ 1500,- per maand voor 2x 16 Amp feed

Er komen nog set-up kosten bij, en dan heb je nog geen patch naar de MMR wat ook nog een flink maand bedrag kost.

Binnenkort komt er ook een datacenter in Waalwijk van ICTroom.
Ik ben benieuwd wat een rackje daar gaat kosten.

rvoermans
27/09/11, 14:31
Volgens mij zijn er in Brabant al redelijk wat DC's, goed verspreid over de provincie. Onder andere Nedzone (Steenbergen), Interconnect (Den Bosch + Eindhoven), Claranet (Eindhoven) en Global-e Datacenter (Rijen + Gilze).

Hier komt zoals eerder gezegd Waalwijk nog bij.

Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere DC's actief in Brabant!

Stewie
27/09/11, 14:35
Hoe klein zijn die dan, minder dan 100 racks?

dennis0162
27/09/11, 14:40
Je hebt zover ik weet:



- Nedzone (Steenbergen) 200+ racks

- Interconnect (den bosch) 80 racks?
- Interconnect Eindhoven (plaats voor 1000 racks?)
- Claranet Eindhoven ??
- Global-E Rijen ??
- Global-E gilze
- Concepts ICT +- 60 racks? (geen diesel gen en UPS)
- DC Dongen 20 racks (ruimte voor 50?)
- NR-brix 200 racks?

Stewie
27/09/11, 14:43
NR-brix heeft nog geen racks, geen installatie op het moment.

rvoermans
27/09/11, 14:45
- Global-e Datacenter Rijen: ~ 145 racks
- Global-e Datacenter Gilze: ~ 15 racks (dient puur als uitwijklokatie voor Rijen)

Met 'kleinere DC's' bedoel ik < 50 racks.

Domenico
27/09/11, 15:54
Superior in Helmond?
https://www.superior.nl/co-locatie/

Bart L
27/09/11, 16:46
Vraag me wel af wat de meerwaarde is op infra gebied als je hun netwerk bekijkt.

Stewie
27/09/11, 16:53
Veel regionale datacenters draaien op één of twee lijntjes naar Amsterdam, hebben lokaal geen enkele connectivity verder. Als klant wordt je daar enorm door beperkt.

dennis0162
27/09/11, 17:11
Dat is inderdaad een groot nadeel in regionale datacenters, zeker als je een eigen netwerk wil opzetten.
Vaak zijn de aanwezige netwerken voor een groot deel afhankelijk van elkaar.

rvoermans
27/09/11, 17:21
Uitzonderingen daargelaten ;)

dreamhost_nl
27/09/11, 20:52
Uitzonderingen daargelaten ;)

En daarmee bedoel je...?

Yourwebhoster
27/09/11, 20:55
Dat is inderdaad een groot nadeel in regionale datacenters, zeker als je een eigen netwerk wil opzetten.
Vaak zijn de aanwezige netwerken voor een groot deel afhankelijk van elkaar.
Hangt er van af hoe ver met je eigen netwerk wilt gaan, connectiviteit met Adam is prima mogelijk of andere datacenters (moet je bij de fiber leveranciers zijn) maar als je alleen connectiviteit in het datacenter zelf wilt hebben dan ben je wel beperkt, grote netwerken zul je er niet gaan vinden. Maar dat is het doel van een regionaal datacenter ook niet lijkt me.

The-BosS
27/09/11, 21:07
Hangt er van af hoe ver met je eigen netwerk wilt gaan, connectiviteit met Adam is prima mogelijk of andere datacenters (moet je bij de fiber leveranciers zijn) maar als je alleen connectiviteit in het datacenter zelf wilt hebben dan ben je wel beperkt, grote netwerken zul je er niet gaan vinden. Maar dat is het doel van een regionaal datacenter ook niet lijkt me.

Dat is inderdaad het punt, als het regionaal datacenter neutraal is dan zullen die er vast niks op tegen hebben dat je zelf je fibers binnen trekt van eender welke provider/transit zolang je er maar voor betaald. Of je dan één enkel rack afneemt of meerdere racks tot een cage/zaal moet voor hun niets uitmaken.

Yourwebhoster
27/09/11, 21:16
Dat is inderdaad het punt, als het regionaal datacenter neutraal is dan zullen die er vast niks op tegen hebben dat je zelf je fibers binnen trekt van eender welke provider/transit zolang je er maar voor betaald. Of je dan één enkel rack afneemt of meerdere racks tot een cage/zaal moet voor hun niets uitmaken.
Als het echt neutraal is maakt het ze niks uit. Men neme eurofiber of Unet en die verzorgen dan netjes een route naar de gewenste datacenters. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Je zou zelfs een verbinding naar Adam en bijvb Brussel kunnen leggen, dat maakt een datacenter echt niks uit. Als je het geld hebt kan je een mooi netwerk aanleggen:)

Stewie
27/09/11, 21:22
Hangt er van af hoe ver met je eigen netwerk wilt gaan, connectiviteit met Adam is prima mogelijk of andere datacenters (moet je bij de fiber leveranciers zijn) maar als je alleen connectiviteit in het datacenter zelf wilt hebben dan ben je wel beperkt, grote netwerken zul je er niet gaan vinden. .Wij hebben zowel Global Crossing als Level3 inhouse, aangesloten op de backbone. Het kan dus wel.

Als het echt neutraal is maakt het ze niks uit. Men neme eurofiber of Unet en die verzorgen dan netjes een route naar de gewenste datacenters. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Je zou zelfs een verbinding naar Adam en bijvb Brussel kunnen leggen, dat maakt een datacenter echt niks uit. Als je het geld hebt kan je een mooi netwerk aanleggenDat zullen veel kleine spelers zeggen: "als de klant wilt kan hij die transit verbindingen zelf naar binnen leggen." De praktijk kent geen enkele case waar dat gebeurd. Een type eurofiber zit in elk datacenter en dan blijf je dus haken op de afhankelijkheid buiten het DC, in Amsterdam. In Brussel is nog minder te zoeken dan AMS overigens ;)

Yourwebhoster
27/09/11, 21:29
Wij hebben zowel Global Crossing als Level3 inhouse, aangesloten op de backbone. Het kan dus wel.
Dat zullen veel kleine spelers zeggen: "als de klant wilt kan hij die transit verbindingen zelf naar binnen leggen." De praktijk kent geen enkele case waar dat gebeurd. Een type eurofiber zit in elk datacenter en dan blijf je dus haken op de afhankelijkheid buiten het DC, in Amsterdam. In Brussel is nog minder te zoeken dan AMS overigens ;)
Ik zeg het verkeerd, bedoel dat je het niet veel zal vinden:)

Het laatste is inderdaad minder aannemelijk omdat afhankelijk van de locatie de kosten al aardig kunnen opleveren, en dan heb je alleen nog maar een fiber. Maar het is natuurlijk wel een voordeel om dit te doen als je in meerdere data centers actief bent en een eigen netwerk wilt. Brussel is maar om iets losweg te noemen, Frankfurt of heel ergens anders is natuurlijk ook mogelijk.

rvoermans
27/09/11, 21:53
En daarmee bedoel je...?

Wij hebben naast Eurofiber (inderdaad, ligt bij bijna iedereen binnen) ook PoP's van KPN en NL-IX (en nog een aantal andere carriers). Grote transit-providers als Global Crossing of Level3 zul je inderdaad niet snel vinden in een (kleiner) regionaal DC. Het aantal klanten en de vaak daarbij horende lagere bandbreedtes zijn veelal niet interessant voor een transitprovider om een PoP te bouwen in zo'n DC.

Toch is het via NL-IX goed mogelijk (tegen betaalbare prijzen) transits af te nemen.

Wat ik er ook mee bedoelde is dat een groot aantal DC's afhankelijk zijn van slechts een of twee verbinding naar buiten, welke ook nog eens gemanaged zijn. Zeker voor regionale DC's is dit een stuk goedkoper dan verschillende dark-fibers te nemen naar Amsterdam (of andere knooppunten). Hierdoor bestaat er een grote afhankelijkheid van de carrier van wie de verbinding(en) worden afgenomen. Ook dit punt vind ik een vorm van 'carrier-neutraal'. Als DC ook onafhankelijk zijn van het netwerk van de carriers van wie je gebruik maakt.

Paulewk
27/09/11, 22:29
Wij hebben zowel Global Crossing als Level3 inhouse, aangesloten op de backbone. Het kan dus wel.
Dat zullen veel kleine spelers zeggen: "als de klant wilt kan hij die transit verbindingen zelf naar binnen leggen." De praktijk kent geen enkele case waar dat gebeurd. Een type eurofiber zit in elk datacenter en dan blijf je dus haken op de afhankelijkheid buiten het DC, in Amsterdam. In Brussel is nog minder te zoeken dan AMS overigens ;)

Tja... taktische keuze of geluk dat jullie DC vrijwel bovenop de fibers van Level3 / GBLX staat? ;)

Trouwens niks mis met 'maar' 2 fibers naar Amsterdam als ze gewoon via een apart pad lopen, je kan het zo divers maken als jezelf wilt.

roberto333
27/09/11, 22:31
Je hebt zover ik weet:

- Interconnect (den bosch) 80 racks?
- Interconnect Eindhoven (plaats voor 1000 racks?)

Interconnect Den Bosch: 300 racks
Interconnect Eindhoven: 1080 racks (fase 1) + 1080 racks (fase 2)

Axel Polfliet
27/09/11, 23:12
Die 2 lijntjes die veel kleinere regionale datacenters naar Amsterdam hebben liggen werken over het algemeen beter dan de gigantische netwerken van providers die bovenop knooppunten in Amsterdam en Rotterdam zitten. Er is dus helemaal niks mis met zo'n constructie en er zijn ook zat regionale datacenters die wel kunnen voorzien van een directe aansluiting op verschillende peering en transit partijen. Je kan natuurlijk ook zelf apparatuur wegzetten in Amsterdam en dan via de "lijntjes" van het lokale datacenter vanaf daar een eigen netwerk opbouwen, het is maar net hoe je het bekijkt.

Stewie
28/09/11, 14:48
Tja... taktische keuze of geluk dat jullie DC vrijwel bovenop de fibers van Level3 / GBLX staat? ;)

Trouwens niks mis met 'maar' 2 fibers naar Amsterdam als ze gewoon via een apart pad lopen, je kan het zo divers maken als jezelf wilt.
Dit was een strategische keuze. Een datacenter hoort voldoende stroom te kunnen leveren (12 MW hebben wij hier beschikbaar) en goede connectiviteit te bieden. Twee lijntjes naar Amsterdam noem ik geen goede connectiviteit, het limiteert de mogelijkheden enorm.
Wij sluiten vanuit onze MMR aan op Level3, Global Crossing, Interoute, Cogent, Colt en de glasaanbieders zoals Relined, Eurofiber, EUNetworks en de NLIX. Onze klanten kunnen dus een goed netwerk opbouwen, inhouse, met kwalitatief goede verbindingen en veel keuze vrijheid. Dit verlaagt ook de drempel om een netwerk op te zetten en beperkt de kosten en verantwoordelijkheden "buiten de deur" enorm.
Hier hebben wij veel in geinvesteerd en op lange termijn draagt dit enorm bij aan de groei van het datacenter en haar klanten.

Magus
29/09/11, 10:00
Dat is wel enorm handig. Vooral stroom schijnt een probleem te zijn/worden in amsterdam overigens?

HarrietWegloop
30/09/11, 12:36
Zover ik weet is The Datacenter Group (voorheen DCG) de enige partij die in Delft bouwt. Er wordt ook op vrij grote schaal gebouwd (3x 8000m2!). Dit zie je niet vaak bij regionale datacenters. Vanwege de verbinding met Amsterdam is het ook mogelijk om het in te richten als TWIN datacenter.

Spyder01
30/09/11, 12:51
Zover ik weet is The Datacenter Group (voorheen DCG) de enige partij die in Delft bouwt. Er wordt ook op vrij grote schaal gebouwd (3x 8000m2!). Dit zie je niet vaak bij regionale datacenters. Vanwege de verbinding met Amsterdam is het ook mogelijk om het in te richten als TWIN datacenter.

Wel zo netjes om te vermelden dat jij voor TDCG werkt. Aangezien het nu wat overkomt alsof zij de beste zijn, maar dat is uit eigen belang :)

Domenico
30/09/11, 13:02
Geeft niet Harriët (Account Manager at The Datacenter Group) maar misschien dat je wat meer info kunt delen met ons betreffende het nieuwe datacenter. :)

Dillard
30/09/11, 13:06
Dat is wel enorm handig. Vooral stroom schijnt een probleem te zijn/worden in amsterdam overigens?

Dat zal per plaats verschillen, maar door de hoge concentraties Datacenters in Amsterdam was daar in het recente verleden wel sprake van dat niet op alle locaties voldoende stroom geleverd zou kunnen worden. Iets waar we in Rotterdam (mede dankzij de Rotterdamse Haven) in ieder geval geen last van hebben.

De 12 MW die Stewie hierboven noemt is ruim voldoende voor de plannen die we hebben met de huidige locatie en de optionele uitbreiding van nog eens additioneel 4000m2.

HarrietWegloop
30/09/11, 14:16
Het was niet dat ik wilde verhullen dat ik voor TDCG werk. (Mijn eigen naam als username zegt genoeg :) )
Meer info..
Volgend jaar gaat de eerste fase open (de eerste 8000m2). Het koelsysteem uit Amsterdam is verder ontwikkeld en zal ook in Delft worden ingezet. Onze EUE is over de afgelopen 12 maanden 1,16 dus wij hopen in Delft nog efficiënter te zijn.
Net als in Amsterdam is de techniek redundant uitgevoerd en zal het gaan om pure colocatie en laten we het leveren van overige diensten over aan onze Technology Partners. Compleet carrier en ISP neutraal dus.
Hoop dat dit niet te commercieel overkomt ;) haha.

Randy
30/09/11, 15:33
Onze EUE is over de afgelopen 12 maanden 1,16 dus wij hopen in Delft nog efficiënter te zijn.

Jij ook al hier...
Goed om eindelijk eens echte PUE cijfers te lezen en geen utopische voorspellingen van een ideële bezettingsgraad van 100%. Meten is weten.


Hoop dat dit niet te commercieel overkomt ;) haha.

Nee hoor, goede aanvullende informatie!