PDA

Bekijk Volledige Versie : Website overzetten naar nieuwe hosting



HelloApu
22/09/11, 20:50
Hallo,

Ik heb een klant waarvoor ik een nieuwe website gemaakt heb en nu wil die klant ook bij mij webhosting afnemen en domeinregistratie, welke ik ook aanbied via reseller pakketten. Maar deze klant is een middelgroot bedrijf waar de medewerkers een eigen email adres hebben op die domeinnaam. Nu vraag ik mij af wat de beste manier is om de domeinnaam te verhuizen en mijn klant (bijna) geen extra werk te bezorgen bij het eventueel herinstellen van de email accounts, en ook geen gaten te laten vallen in de werking van de email op de ene server en de andere server. Op mijn server staat DirectAdmin

Alvast bedankt voor de tips!

patrickekkel
22/09/11, 20:51
Wat draait er op die andere server ?

HelloApu
22/09/11, 20:55
Dat weet ik niet.

Er staat niets op poorten :2222 , :2082 en :8443

patrickekkel
22/09/11, 20:58
dan zit er denk ik niks anders op dan alles met de hand over te zetten

YolkNet
22/09/11, 21:36
Maak een backup van de huidige website en zet deze op je eigen server met een testdomein. Dan kun je kijken welke problemen een verhuizing op gaan leveren en weet je ook welke vervolgstappen je moet nemen.

cfmweb
22/09/11, 22:40
Mijn ervaring is dat mail soms best lastig is over te zetten van het ene naar het andere systeem.

Het mooiste zou zijn om een backup te maken in het controlepaneel van de oude host en te restoren in het controlepaneel van de nieuwe host (jij dus). Voorwaarde is dan natuurlijk dat beide hetzelfde controlepaneel gebruiken. Daarna zou je dan de nieuwe website erop kunnen zetten, maar wordt er aan de mail niets veranderd.

Als dat niet kan, ziet het er naar uit dat je de mail accounts stuk voor stuk moet aanmaken en overzetten.

Als ze IMAP gebruiken voor hun mail in Outlook bijvoorbeeld, dan hebben ze hun locale mappen al gesynchroniseerd met de mappen op de server. Dan raken ze in ieder geval hun mail niet kwijt op het nieuwe mail account.

Om zo min mogelijk verlies te hebben denk ik dat het iig verstandig is om de daadwerkelijke verhuizing midden in de nacht te doen.

Mocht er toch nog mail afgeleverd zijn op het oude ip-adres dan kun je vaak met IMAP ook de mail nog van de oude server afplukken.

Misschien kun je op voorhand de mx records al aanpassen naar jouw server, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in tips hierover.

Ahmed
22/09/11, 23:29
Zorg gewoon dat de TTL-waardes heel laag staan. Doe dit pak 'm beet twee weken voor de daadwerkelijke verhuizing. Bestanden en databases dien je in dit geval met de hand over te zetten. Maak de emailadressen alvast aan op de doel-server. Zorg dat je de wachtwoorden van hun emailaccounts hebt kan handig zijn en meestal hoeft er dan niets te veranderen bij de clients. In geval van imap kun je via de oude server vast wel bij deze mappen komen. Zorg dat deze ook op jouw DA-bak komen. (dit doe je vlak voor de verhuizing)

Je zegt dat het een bedrijf is, dus verhuizing doe je in het weekend, eventueel 's nachts. Zet de eventuele imap-mappen/bestanden over. Wijzig hun DNS bij de oude provider naar jouw server INCLUSIEF mx-records. Als dat goed gaat kun je het domeinnaam verhuizen. Zorg dat je maandag beschikbaar bent voor eventuele problemen. En houd de oude server in de gaten wat betreft emails.

ionline
09/10/11, 14:14
Geen idee om hoeveel mailboxen het gaat maar je kunt natuurlijk ook alleen webhosting leveren zonder domeinnaam en email. Gewoon het www record (of evt. *) naar jou server te laten verwijzen. Betekent wel dat de klant een dubbel pakket heeft maar bespaart je wel de ellende van het migreren en de klant ook)