PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoster spoorloos, klant zit met gebakken peren.



Ahmed
14/09/11, 17:59
Hi,

Helaas, raar verhaal. Ik werd net gebeld door iemand. Ze was doorverwezen naar mij toe en ze heeft een groot probleem:

Ze heeft haar website laten bouwen door 'bedrijf X'. Dit bedrijf heeft haar website in een map onder hun eigen domein gezet. Dus domein.nl/website
Op het domeinnaam van de klant zelf zit een frame-redirect naar deze map. Ze heeft er zelf verder geen verstand van en dacht dat dit gebruikelijk was.

Het probleem is nu dat 'bedrijf x' spoorloos is. Het bedrijf is schijnbaar failliet en de persoon verblijft nu in / is gevlucht naar het buitenland . Een simpel whoisje op het domeinnaam van 'bedrijf X' zegt me dat deze gehost wordt door one.com.

Klant wil haar website daar weg hebben omdat ze de websitebouwer al tijden niet kan bereiken. Ze heeft onlangs gehoord dat het bedrijf failliet is en dat haar website kans loopt offline te geraken.

Ik kom net van de chat af bij one.com. Ze begrijpen de situatie maar kunnen niets doen. Er is een incassotraject gestart vanuit Intrum, maar tot nu toe onsuccesvol. Als de incasso niet uitgevoerd kan worden dan wordt het account gewoon opgeheven.

De klant is desperate voor haar website en wil deze echt graag behouden. Dus ik heb aan one.com voorgesteld dat zij het openstaande bedrag betaalt en zo het account overneemt. Dit is uiteraard niet de gebruikelijke gang van zaken, maar ik moet toch iets proberen. Dit mocht helaas niet baten. Daar is een overhandsdocument voor nodig welke ondertekend moet worden door de huidige eigenaar, welke nu dus gevlucht is naar het buitenland.

Het gaat hier om een Joomla website. Weet iemand wat ik eventueel nog zou kunnen proberen om de fysieke bestanden en een database-dump van de site kan bemachtigen? Tips? Suggesties? Ik zou het zeer op prijs stellen.

gjtje
14/09/11, 18:16
Probeer een exploit van Joomla te misbruiken. :P
Ik weet niet of je wel modules kunt uploaden via de Joomla beheer interfaces want er zijn genoeg export modules waar je de content mee kunt exporteren.

patrickekkel
14/09/11, 18:21
als het joomla is kan je een complete backup zonder in de ftp te moeten komen

https://www.akeebabackup.com/

Succes is mij al meerdere malen gelukt met die stukje software
dit is gewoon een joomla package

Ahmed
14/09/11, 18:22
Haha, geweldig idee!
Ik ga zo even kijken. Zou dit ook zo werken voor de template welke gebruikt wordt voor de site?

patrickekkel
14/09/11, 18:31
met dat progje maak je een complete copy !

Dus ook de template

let er wel op dat je op moment dat je de backup hebt terug geplaatst.
Dat je wel weer de rechten moet goed zetten als je gee mod_ruid gebruikt !

om de backup terug te plaatsen heb je van akeebabackup wel de kickstart nodig
https://www.akeebabackup.com/download/akeeba-kickstart.html

Die kan je hier vinden.

Veel succes

Ahmed
14/09/11, 18:51
Super, onwijs bedankt patrick!

patrickekkel
14/09/11, 19:49
Graag gedaan Ahmed

Wil het je niet lukken stuur me dan een pm.

cfmweb
14/09/11, 23:19
Joomla wil wel eens een beetje je rechten verkloten inderdaad..
Het is me ook weleens gelukt om de bestanden via FTP te verhuizen en uit de config de database gegevens te halen. Daarmee inloggen op phpmyadmin en een SQL dump maken.
Bij je nieuwe host een database aanmaken en de SQL importeren. In de config even de db naam en, user en pass aanpassen en dan werkt het ook weer.

Wynand
14/09/11, 23:40
@cfmweb: of als dat niet bereikbaar is, http://phpminiadmin.sourceforge.net/ (zocht eigelijk een andere, but it'll do the trick...)

zebrafilm
15/09/11, 09:16
vergeet niet in de root, de config.php aan te passen op de nieuwe lokatie.

patrickekkel
15/09/11, 09:42
Joomla wil wel eens een beetje je rechten verkloten inderdaad..
Het is me ook weleens gelukt om de bestanden via FTP te verhuizen en uit de config de database gegevens te halen. Daarmee inloggen op phpmyadmin en een SQL dump maken.
Bij je nieuwe host een database aanmaken en de SQL importeren. In de config even de db naam en, user en pass aanpassen en dan werkt het ook weer.

Het mooie van akeebabackup is dat het overal de juiste path plaatst
en die backup is incl mysql dump
op moment dat je met de kickstart een backup terug plaatst
krijg je ook zo'n installatie menu als je normaal met een schone joomla installatie hebt

Magus
15/09/11, 11:12
je kunt altijd nog een verse joomla installatie op de nieuwe locatie plaatsen en dan de templates en modules invoegen, en de database vullen met de dump :) Dan weet je meteen zeker dat alles up to date is en heb je geen gelazer met rechten.

Ahmed
15/09/11, 14:35
Het probleem is hier dat de klant geen enkele gegevens heeft van haar website. Geen database-gegevens, geen ftp-gegevens. Totaal niets.
Maargoed, haar prioriteit nu is om de backend van Joomla zo aan te passen dat de websitemaker, die nu dus foetsie is, er niet meer bij kan. Want volgens haar kan hij nog in haar website komen. Iemand had haar benaderd om dit voor haar op te lossen. Ook nadat ik haar had verteld dat het one.com account, volgens mijn gesprek met de live-chat, volgende week wordt afgesloten. Ik zou andere prioriteiten hebben. Maar ach. Ze heeft helaas nergens verstand van en handeld naar wat men haar wijsmaakt.

Dus ik kom hier waarschijnlijk nog op terug of het uiteindelijk gelukt is met de genoemde mogelijkheden hierboven. Erg bedankt voor het meedenken :-)

Ramon Fincken
31/10/11, 13:27
Wat is de status Ahmed?