PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS Mail probleempje



TiaID
09/09/11, 21:47
Hallo,

Sinds enkele dagen heb ik een VPS (ubuntu , DirectAdmin ).. Mijn webshop draait er nu op en dat gaat helemaal prima...

Alleen krijg ik het niet echt aan de praat met mail..

Ik heb alle email accounts aangemaakt... als ik met outlook de mail wil binnenhalen , krijg ik geen foutmeldingen , maar ook geen mail...

en via webmail krijg ik ook geen mail binnen ...

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik fout doe of wat ik ben vergeten ?

Geert-Jan
09/09/11, 22:02
# cat /var/log/maillog

TiaID
09/09/11, 22:08
oke dank je ....


Ik kan dat niet vinden bij filemanager ....


Als ik naar Filemanager ga heb ik geen map /var ... Of te wel .. ik weet niet waar ik nu moet kijken ...

Of moet ik ergens die code invoeren of een script draaien?

The-BosS
09/09/11, 22:32
Of moet ik ergens die code invoeren of een script draaien?

Je moet dat commando op je cli invoeren.

t.bloo
09/09/11, 22:52
Je moet dat commando op je cli invoeren.

in jip en janneketaal: als beheerder inloggen op de commandline

maar je zou ook kunnen overwegen om het even de systeembeheerder te vragen

Ionstar
09/09/11, 22:57
Misschien een rare vraag, maar heb je in de DNS van je domein naam wel de vereiste records (MX en A) aangemaakt voor een mailserver? De kans is klein dat je mail op de server aan komt als de versturende server geen idee heeft waar het heen moet.

TiaID
09/09/11, 22:59
oke dank je wel .. heb de log gevonden

en dit staat er :

Sep 9 22:55:00 vps8001 dovecot: auth: shadow(mail,ipadres): unknown user
Sep 9 22:55:00 vps8001 dovecot: auth: passwd(mail,ipadres): unknown user
Sep 9 22:55:00 vps8001 dovecot: pop3-login: Login: user=<mail>, method=PLAIN, rip=mijnIP, lip=141.138.196.70, mpid=16247, TLS
Sep 9 22:55:00 vps8001 dovecot: pop3 (mail): Disconnected: Logged out top=0/0, retr=0/0, del=0/0, size=0
Sep 9 22:55:11 vps8001 dovecot: auth: shadow(mail,ipadres): unknown user
Sep 9 22:55:11 vps8001 dovecot: auth: passwd(mail,ipadres): unknown user



Heb het mail adres enmijn IP even veranderd .. maar dit is dus wat ik dan zie staan

Geert-Jan
09/09/11, 23:11
/etc/init.d/dovecot status

TiaID
09/09/11, 23:19
Misschien een rare vraag, maar heb je in de DNS van je domein naam wel de vereiste records (MX en A) aangemaakt voor een mailserver? De kans is klein dat je mail op de server aan komt als de versturende server geen idee heeft waar het heen moet.

domain.nl. A IP
ftp A IP
localhost A 127.0.0.1
mail A IP
pop A IP
smtp A IP
www A IP
domain.nl. NS ns1.xlshosting.net.
domain.nl. NS ns2.xlshosting.net.
mail MX 10
domain.nl. TXT "v=spf1 a mx ip4:IP ~all"
localhost AAAA ::1


Op dit moment staat mijn DNS zo

En tevens heb ik geen idee hoe ik kan inloggen op de command line ... en weet dus ook niet hoe ik deze code kan doen :

/etc/init.d/dovecot status

De eerdere code die me werdt geven , kon ik vinden in Directadmin onder log

Ionstar
09/09/11, 23:37
Op het eerste gezicht ziet die DNS er wel aardig uit. Staat er nog meer in de maillog? Wat je liet zien zijn alleen pop3 (mail ophalen) gerelateerde zaken, maar als je mail ontvangt (SMTP) moet er nog meer staan. Je schreef dat je geen problemen hebt met het inloggen op de mailserver, maar dat hij aangeeft dat er geen mail is, dus kan het aan je SMTP server liggen. Je kunt even een mail naar een mail account op de server sturen en dan even kijken wat er in de log is bij gekomen. Er zouden bijv postfix regels moeten staan als je smtp server postfix is, of qmail als je qmail gebruikt.

TiaID
09/09/11, 23:41
Heb een mail gestuurd naar 1 van de mail accounts .. maar zie niets van een postfix of qmail staan ...



Zodra ik outlook de opdracht geef om mail binnen te halen .. gebeurd het nog steeds zonder foutmeldingen ... lijkt idd alsof hij de nieuwe post gewoon niet ziet

Ionstar
09/09/11, 23:47
En tevens heb ik geen idee hoe ik kan inloggen op de command line ... en weet dus ook niet hoe ik deze code kan doen :

/etc/init.d/dovecot status

De eerdere code die me werdt geven , kon ik vinden in Directadmin onder log

Heb je geen inloggegevens ontvangen om op de VPS shell (commandline) in te loggen?

Je kunt putty downloaden: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

En dan op de shell inloggen. Maar als je nooit met de shell gewerkt hebt gaat het denk ik lastig worden.

The-BosS
09/09/11, 23:51
En tevens heb ik geen idee hoe ik kan inloggen op de command line ... en weet dus ook niet hoe ik deze code kan doen :

Heb je de support van je provider al eens geprobeerd? No offense hoor, maar als je al niet weet hoe je op de cli (command line interface) van een linux vps geraakt waarom neem je dan uberhaut een unmanged vps. Als je niet kan auto rijden koop je dan ook een auto zonder chauffeur?


Heb een mail gestuurd naar 1 van de mail accounts .. maar zie niets van een postfix of qmail staan ...

Logisch want je geeft daarjuist zelf aan dat je dovecot gebruikt.

TiaID
10/09/11, 00:03
natuurlijk heb ik er aan gedacht om hun in te schakalen ... maar goed die zijn er nu niet .. dus vandaar dat ik het nu even via deze manier probeer....

en deze staat inderdaad in de verkeerde rubriek .. want ik heb een manged vps

Ionstar
10/09/11, 00:13
Oh managed? Dan kun je je vraag beter voorleggen bij de helpdesk aldaar, want daar betaal je ze voor :)


Logisch want je geeft daarjuist zelf aan dat je dovecot gebruikt.

Dovecot is toch alleen maar een POP3 en IMAP server? Ik gebruik zelf ook dovecot op een van mijn servers, maar postfix als SMTP server. Dus de maillog bevat entries voor beide.

TiaID
10/09/11, 08:50
Hmmm .. nog steeds issues ...

Ergens anders lees ik dat ik zou kunnen proberen om Exim te restarten ... maar uhm .. hoe ?

Geert-Jan
10/09/11, 09:07
Sorry, maar als je dat al niet uit het DA pannel kan halen,
laat staan uit de cli om een (evt.) foutcode op te sporen,
bel dan gewoon je leverancier voor de managed diensten die je vernoemd hebt....

TiaID
10/09/11, 09:17
ah heb het al gevonden

wijtec
10/09/11, 10:33
Gevonden hoe je exim restart, of is het probleem nu opgelost?

TiaID
10/09/11, 12:11
gevonden hoe ik restart .. maar nog steeds issues ....

Hosting is maandag pas bereikbaar maar kan eigenlijk niet zo lang wachten ..

Heb ontdent dat als ik via email van het domein mail stuur het wel aankomt bij bijvoorbeeld een gmail account ... dus mail sturen werkt wel

Alleen het zelf mail ontvangen werkt niet ( of het binnen halen bedoel ik )

vDong
10/09/11, 13:16
Hosting is maandag pas bereikbaar maar kan eigenlijk niet zo lang wachten ..
Dat is raar voor managed, als je een probleem hebt, kan je toch geen 3 dagen wachten? Of bedoel je dat dit niet iets spoedeissend is en je daardoor niet kan bellen?


Heb ontdent dat als ik via email van het domein mail stuur het wel aankomt bij bijvoorbeeld een gmail account ... dus mail sturen werkt wel

Alleen het zelf mail ontvangen werkt niet ( of het binnen halen bedoel ik )
Dat komt omdat deze 2 dingen compleet anders werken, je kan van elke machine verzenden met elk emailadres, echter er is maar 1 machine die email ontvangt voor een domein (in zeer zeldzame gevallen meer)
Als je mij de betreffende domeinnaam en het ip van de server PMt kan ik denk ik in 2 minuten zien waar je moet zoeken om dit op te lossen.

wijtec
10/09/11, 13:43
probeer is rechtstreeks te emailen naar de server zelf met telnet:
http://www.tech-notes.nl/artikelen/microsoft/overig/telnet-gebruiken-om-mail-te-versturen.html

als dat wel werkt zit het probleem in je dns, anders is er iets op je mailserver verkeerd

en probeer uit te vinden hoe je in de exim logs en andere logs kan kijken en of die iets zeggen

TiaID
10/09/11, 13:50
@wijtec Ik heb al inderdaad ondervonden hoe ik in die logs kan kijken

vDong
10/09/11, 16:24
DNS staat goed, exim pakt ook email aan voor postmaster, dus ik denk dat het logs lezen wordt.

pcman
10/09/11, 16:29
Laatst ook zoiets gehad.
Bleek dat de dns record van de hostname van de server niet in de dns stond.
Miscchien kun je hier nog iets mee.

Ionstar
10/09/11, 17:02
Ja, gisteren reed met TS bepaalde zaken bekeken en zag dat mail sturen via telnet werkt. DNS lijktgoed te staan, in de exim logs staat netjes dat de mail is ontvangen, etc. De vraag is alleen dan nog... waar op de server staat de mail dan :)

Zelf heb ik de ballen verstand van DirectAdmin of exim (ben zelf meer qmail en postfix). Misschien ligt het dan nog aan dovecot.

En ja het is vreemd dat als je managed hebt, er alleen door de weeks op werkdagen support is. Is support er in het weekend helemaal niet? Hoe moet dat dan als je VPS opeens niet bereikbaar is.

The-BosS
10/09/11, 18:00
En ja het is vreemd dat als je managed hebt, er alleen door de weeks op werkdagen support is. Is support er in het weekend helemaal niet? Hoe moet dat dan als je VPS opeens niet bereikbaar is.

Dat vindt ik persoonlijk niet zo vreemd, dat biedt ik namelijk zelf ook aan, maar dat hangt natuurlijk van het SLA level af. Je hebt best effort, next businnes day, binnen x aantal uur, ... met andere woorden volledig afhankelijk van het type SLA dat je afneemt. Het is niet omdat je een managed vps afneemt dat je daarom standaard het hoogste SLA contract hebt. Maar daar kan de TS natuurlijk meer duidelijk over scheppen door mee te delen welk type managed vps + SLA hij heeft, voor we gaan speculeren waarom er in het weekend geen support is.

Ionstar
10/09/11, 18:35
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Maar ik mag aannemen dat in geval van een acuut probleem zoals een VPS/server niet bereikbaar o.i.d. er ongeacht SLA wel support is in het weekend (binnen een X aantal uur overdag), of misschien ben ik gewoon verwend. Maar dat is in dit geval met een mail issue niet aan de orde. Managed komt ook in meerdere smaken, zoals alleen managed voor updates en security, of volledig managed waarbij je zelf geen root toegang hebt.

Ik ben benieuwd of TS al wat verder is met het probleem. Het lastige is dat TS geen shell toegang lijkt te hebben en dus alleen via een controlpanel de zaken kan (of mag?) bekijken. Dat maakt het lastig om de oorzaak te achterhalen.