PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar begin ik als Dedicated Server Leek?



dotch65
06/09/11, 23:26
Ik heb een 5-tal sites (hobby + kleine bijverdienste) op 2 shared hosting accounts. Eén van die sites neemt nogal wat resources in beslag; veel (hq) foto's etc en veel bezoekers met pieken en dalen. Ik nader nu het einde van mijn contracttermijn en heb juist nu een fikse uitbrander (site offline gehaald etc) gehad van mijn host: de database server raakte te zwaar belast en dit mag niet bij shared hosting èn VPS.

Nu wil ik best een goedkope dedicated server overwegen, maar weet niet waar ik moet beginnen. Het komt er dus op neer dat ik mijn sites en domeinnamen wil verhuizen naar één dedicated server, maar er is naar mijn mening een groot gat qua kennis en prijs tussen shared hosting en dedicated server hosting. Shared hosting heb je tegenwoordig in een paar minuten, voor bijna geen geld (of zelfs gratis) en met een paar muisklikken. Mij sites zijn nog niet serieus genoeg en leveren te weinig op om een managed dedicated server te overwegen.

Ik heb dus waarschijnlijk ongeveer dezelfde pakketjes nodig als ik nu heb: PHP/MySQL/E-mail/FTP (+ firewall)? Dien ik deze programma allemaal los te downloaden? Ik heb ergens gelezen, dat het LAMP pakket niet geschikt is voor een echte sever, maar alleen voor experimenten thuis?

Heb ik ook en control panel nodig? Ik denk nog niet aan sub-accounts of resellers etc, maar wil alleen mijn sites hosten. Die control panels (plesk/cpanel) zijn behoorlijk prijzig. Interworx is veel goedkoper. Heeft iemand daar ervaring mee?

Als je geen control panel hebt, hoe kun je je server dan benaderen of kun je meteen FTP-en?

Weet iemand een goed startershandleiding voor dummies? Sorry hoor, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen en kan door de bomen het bos niet meer zien.

Bedankt voor iedere hulp!

The-BosS
06/09/11, 23:38
Ik heb een 5-tal sites (hobby + kleine bijverdienste) op 2 shared hosting accounts. Eén van die sites neemt nogal wat resources in beslag; veel (hq) foto's etc en veel bezoekers met pieken en dalen. Ik nader nu het einde van mijn contracttermijn en heb juist nu een fikse uitbrander (site offline gehaald etc) gehad van mijn host: de database server raakte te zwaar belast en dit mag niet bij shared hosting èn VPS.

Hoezo dat mag niet op een vps, een vps is hetzelfde als een dedicated server alleen op gedeelde fysieke hardware (vps heeft daarom niet direct minder resources dan dedicated).


Ik heb dus waarschijnlijk ongeveer dezelfde pakketjes nodig als ik nu heb: PHP/MySQL/E-mail/FTP (+ firewall)? Dien ik deze programma allemaal los te downloaden? Ik heb ergens gelezen, dat het LAMP pakket niet geschikt is voor een echte sever, maar alleen voor experimenten thuis?

LAMP wil gewoon zeggen Linux + Apache + MySQL + PHP, dus met andere woorden een basic webserver met php en mysql database server


Weet iemand een goed startershandleiding voor dummies? Sorry hoor, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen en kan door de bomen het bos niet meer zien.

Op http://www.howtoforge.com/ staan newbie manuals en nog veel meer.

Vic D'Elfant
07/09/11, 08:05
Als ik het zo hoor denk ik dat het overdreven is om hier een dedicated server voor af te gaan nemen. Het argument van je huidige provider vind ik persoonlijk nergens op slaan; je betaalt voor een bepaalde ruimte/capaciteit dus dan mogen ze er vanuit gaan dat je dat ook gaat gebruiken. Tenzij ze natuurlijk meer klanten op 1 server(cluster) zetten dan dat eigenlijk kan, en zolang er geen gekke dingen gebeuren in jouw programmatuur. Geen indexen op een tabel in de database, bijvoorbeeld.

Mijn advies zou zijn om rond te kijken naar een betrouwbare partij die je met de hosting van dienst kan zijn, gecombineerd met een kritische blik op de oorzaak van deze problemen op de databaseserver. Als deze tenminste ook echt zo kritisch zijn, tenminste.

Zelf beginnen met een dedicated server is een leuke leerervaring (zo zijn we allemaal wel begonnen), maar het is niet iets waar je nu in kunt duiken en vervolgens over een maand een betrouwbare productieomgeving in op kunt zetten.

hrodenburg
07/09/11, 08:59
Zo te horen heb je zelf weinig tot geen ervaring met het opzetten/beheren van een server. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar als je dat plots wél moet gaan doen met een eigen dedicated server, zal dat erg tegenvallen en je er (zeker in het begin) een hoop tijd aan kwijt zijn.
Zoals Vic ook al zegt, ik denk ook dat een goede (of in ieder geval betere) hosting partij een betere keuze is. Die kunnen je een vps of misschien gewoon shared hosting aanbieden die aan je eisen voldoet.
En waarom je een vps niet volledig mag belasten begrijp ik niet. Daar is tie toch voor? Beetje raar verhaal vind ik dat.

Vanderblom
07/09/11, 10:49
Wat is het budget wat jij voor je sites over hebt per maand/jaar ?
Het veranderd de kijk op de zaak vind ik.

Axel Polfliet
07/09/11, 11:04
Je budget is inderdaad bepalend, anders zou je eenvoudig een VPS met bijvoorbeeld DirectAdmin aan kunnen schaffen. Met de juiste installatie en configuratie, incl. firewall vergt dit relatief weinig onderhoud. Het onderhoud voor zo'n server is ook eenvoudig zelf te leren. Maar dat alles is afhankelijk van je maandelijkse/jaarlijkse budget.

Geert-Jan
07/09/11, 11:47
Waar begin ik als Dedicated Server Leek?

Ik heb eigenlijk maar 1 antwoord: Bij het zoeken naar een leverancier die je ondersteund.

ichat
07/09/11, 13:58
mee eens, een website met een paar honderd of zelfs paar duizend foto's mag geen probleem zijn... zoek dus gewoon naar een degelijke webhost met een degelijk aanbod, en laat hen adviseren wat je exact nodig hebt... en mocht dat om reden van je programmatuur nodig zijn, dan moet je prima af kunnen met een vps voor enkele tientjes per jaar..

dotch65
07/09/11, 21:46
Bedankt voor de antwoorden. Goed forum is dit! Ik heb een "unlimited" bandwidth plan. Onderdeel van mijn site is o.a. een foto host-script. En dat is problematisch op shared hosting, ook al zijn er maar een paar gebruikers, dan nog zijn er enorme pieken, op het moment dat er BBCode links in populaire forums worden geplaatst en dat gebeurt regelmatig. Volgens mijn host was er een problematische database query tijdens zo'n piek was de database te zwaar belast. Ze beroepen zich niet op te hoge bandwidth (ik heb dat nagevraagd). Ik ben verantwoordelijk voor die database query op grond van de "Web Site and Virtual Dedicated Server Service Agreement". Het zal mij niet verbazen als er ook marketing aspecten een rol spelen, want op Internet vond ik dat ze dit regelmatig doen met populaire sites. Ik denk dat ze ook een graantje mee willen pikken en mij naar een duurder hosting plan willen duwen. Ze hebben mij 10 maanden mijn gang laten gaan. En 2 maanden voor einde contract trekken ze de stekker er uit en kreeg ik ook allerlei aanbiedingen in mijn mail.

Een VPS is goedkoper, maar gebruiksvriendeijker is het volgens mij niet. En ik ben bang dat ze hetzelfde trucje uithalen op grond van de agreement, die ook voor VPS geldt. Ik heb ook dedicated server pakketten gevonden van een paar tientjes, maar dan moet je het wel erg basic houden: https://www.webxtra.eu/Klanten/bestellen_dedicated1.php

Technisch wordt dit wel een probleem (veel tijd heb ik ook al niet ::bored: ) Die link naar howtoforge.com is erg handig. Thanks!

The-BosS
07/09/11, 22:16
Een VPS is goedkoper, maar gebruiksvriendeijker is het volgens mij niet. En ik ben bang dat ze hetzelfde trucje uithalen op grond van de agreement, die ook voor VPS geldt. Ik heb ook dedicated server pakketten gevonden van een paar tientjes, maar dan moet je het wel erg basic houden: https://www.webxtra.eu/Klanten/bestellen_dedicated1.php

Nogmaals een vps is hetzelfde als een dedicated server alleen op gedeelde fysieke hardware, dat je provider die zwaar overselled is dan niet jouw probleem als jij recht hebt op gegarandeerde resource moet je die krijgen. Of dit nu bvb een dual core dedicated is met 2GB ram of een vps met 2 eigen cores en 2GB ram maakt op zich niets uit.

PS: unlimited bestaat niet er is wel altijd een element dat er voor zorgt dat het limited is.

ichat
07/09/11, 22:31
een vps een een virtuele server (denk vmware of virtualbox, of Virtual pc) maar dan net even grootschaliger... daar is NIETS anders aan dan aan een ECHTE server, met als enige verschil dat bijv virtuele machines er meerdere op 1 fysieke machine kunnen... (en dat bespaart je webhost ruimte, stroom, en in zekere zin ook tijd en geld)...

het eerste punt van zaken is. dat als jouw programmatuur dit nodig heeft, dat je een keuze kunt maken uit een eigen server, shared hosting of een vps. en dat je daarbij door een professional (of iemand dat er iig redelijk veel verstand van heeft). wordt bij gestaan...

uiteindelijk weet ik natuurlijk niet wie nu jouw host is, maar op basis van wat je hier verteld, schat ik de kans hoog in dat je beter direct je contract kunt opzeggen per eind datum, en kunt verhuizen naar een nu te bepalen alternatief...

op dit forum hebben we daar een goed deelforum voor waar alle aanwezige host je met alle plezier hun beste aanbod willen doen waaruit je dan uiteindelijk kunt kiezen...


om vast te stellen wat je nu werkelijk nodig hebt, is het in je hosting vraag belangrijk om in ieder geval op te nemen: hoeveel schijfruimte je op dit moment gebruikt, en hoe snel deze groeit.... het aantal gb data trafic dat je +/- per maand verstookt...

en welk scripts je op dit moment gebruikt (incl het aantal users). ... mochten het eigen scripts zijn prprobeerd dan het werkgeheuge verbuikt te schatten phpinfo(); zal je daar een redelijk inzicht van kunnen geven...

mochten er nog dingen niet duidelijk zijn, gewoon vragen...

in ieder geval zijn er meer webhosts en vpsboeren (sorry heren) dan die ene waar je nu zit...

Ionstar
08/09/11, 19:30
de database server raakte te zwaar belast en dit mag niet bij shared hosting èn VPS.

Als het goed is ingeregeld, zijn de VPS-en onderling gescheiden en hebben dus ook eigen resources zonder de continuiteit van de andere VPS-en op dezelfde hostnode in gevaar te brengen, uitzonderingen daar gelaten (zoals een DDOS).

Als je echt een dedicated server wil en je hebt de tijd om je er in te verdiepen, dan kan ik (uit eigen ervaring) server4you aanraden. Ik zit er al een jaar of 8 en ze zijn relatief goedkoop. Moet je wel bij de amerikaanse vestiging bestellen (en gewoon EU datacenter aanklikken), want anders betaal je ook nog BTW. Voor ~50 Eur/maand ben je daar klaar met het goedkoopste pakket en redelijk zware hardware.

De eerder aangehaalde site howtoforge.com is ook een aanrader voor tutorials over hoe je bepaalde zaken op de server moet installeren/instellen. Er zijn ook documenten te vinden die stapsgewijs uitleggen hoe je een 'verse' dedicated server klaarmaakt voor gebruik, inclusief de basis beveiligingen. Sowieso kun je met een aantal zoekwoorden ook op google goed terecht. Heeft mij meerdere malen geholpen bij het oplossen van bepaalde problemen. Zelf wist ik er ook niet alles van toen ik net begon, maar gaandeweg leer je het systeem steeds beter kennen :)

Overigens kun je bij het bestellen van een dedicated server aangeven wat voor template je erop wil hebben. Dus welk OS en eventueel welk controlpanel, etc. Kies je voor een systeem met controlpanel (zoals Plesk bijv.) dan is het hele LAMP gebeuren reeds vooraf geinstalleerd. Kies je voor een kale installatie, dan heb je alleen het OS en moet je de rest zelf doen.

dotch65
08/09/11, 23:14
Als je echt een dedicated server wil en je hebt de tijd om je er in te verdiepen, dan kan ik (uit eigen ervaring) server4you aanraden. Ik zit er al een jaar of 8 en ze zijn relatief goedkoop. Moet je wel bij de amerikaanse vestiging bestellen (en gewoon EU datacenter aanklikken), want anders betaal je ook nog BTW. Voor ~50 Eur/maand ben je daar klaar met het goedkoopste pakket en redelijk zware hardware.


Tnx, ook de VPS (Cloud) plans zien er goed, goedkoop en gebruiksvriendelijk uit bj server4you. Ik vond ook nog fasthosts.co.uk en dat ziet er ook goed uit en je krijgt toch een soort control panel bij je VPS, ook al bestel je geen "echte".

dennis0162
08/09/11, 23:25
Dat Controlpanel is waarschijnlijk om je VPS te herstarten etc. en niet om mailaccountjes aan te maken.

Waarom kijk je in Duitsland en niet gewoon in Nederland? Dan krijg je meestal een VPS op een server die 100x overboekt is.

Piwi-Web
09/09/11, 09:49
Dat Controlpanel is waarschijnlijk om je VPS te herstarten etc. en niet om mailaccountjes aan te maken.

Waarom kijk je in Duitsland en niet gewoon in Nederland? Dan krijg je meestal een VPS op een server die 100x overboekt is.

Iets met goedkoop, goedkoper, peanuts!

Maargoed, om je vraag te beantwoorden: kan je het zelf niet beheren, begin er dan niet aan of neem managed. Wanneer je bij een fatsoenlijke aanbieder zit dan kan hij je wel helpen met de basis. Neem een controlpanel zodat je verder niet teveel op de server zelf hoeft te klooien en doe nu en dan een update.
Ga je bij een budgetprovider iets afneemt die je niet ondersteund dan gok ik dat je terugkomt van "hoe moet dit" "hoe moet zus" ...

Ionstar
09/09/11, 14:15
Tnx, ook de VPS (Cloud) plans zien er goed, goedkoop en gebruiksvriendelijk uit bj server4you. Ik vond ook nog fasthosts.co.uk en dat ziet er ook goed uit en je krijgt toch een soort control panel bij je VPS, ook al bestel je geen "echte".

Met hun VPS-en heb ik geen ervaring. Ik heb er altijd dedicated servers gehad omdat ik zelf wil bepalen of/wanneer iets gereboot gaat worden of niet, maar sinds 2 jaar terug deel ik mijn servers zelf wel op in VPS-en omdat dat voor mij makkelijker is om weer naar nieuwe dedicated servers over te stappen. Dan hoef je niet steeds alles opnieuw te installeren, maar verplaats je gewoon de hele VPS.


Iets met goedkoop, goedkoper, peanuts!

Wat is er mis met goedkoop? Ze bieden de zaken op zo'n grote schaal aan dat het gewoonweg goedkoop kan. Het blijft wel een budget hoster dus ja, geen SLA plannen en customizable hardware. Ik heb zelf in de 8 jaar ook wel problemen met hun gehad, maar het is altijd opgelost. Ik denk er niet over om te vertrekken. Waar anders krijg ik soortgelijke hardware met zo'n berg aan RAM en TB's aan dataverkeer voor zo'n bedrag?

ichat
09/09/11, 16:53
Ionstar met dat soort opmerkingen help je niemand echt vooruit tenzei je zelf in de branche zit...

de zoveel ram + zoveel trafic legende (ja echt legende) kennen we wel zo'n beetje...

laat de ts dus gewoon eerst eens een duidelijke topic starten met informatie over welke software ie gebruikt en hoeveel recources ie wil (of nodig heeft)... en DAN is het vroeg genoeg om bedrijven en oplossingen aan te gaan bieden...

wil je een goede gezins auto ??? neem een volvo mercerdes .... oid... dat een renault goedkoper is en een volkswagen op zich ook een prima auto kan zijn ... who cares... duurder of groter.... is altijd beter (toch?>?)

Ionstar
09/09/11, 17:26
Ionstar met dat soort opmerkingen help je niemand echt vooruit tenzei je zelf in de branche zit...

Ik denk dat ik mijn persoonlijke ervaringen best mag delen. Mensen geven graag af op budget hosters, en ik heb er meestal ook niet zo beste ervaringen mee gehad, maar een goede ervaring (van 8 jaar) mag ook best gedeeld worden.


de zoveel ram + zoveel trafic legende (ja echt legende) kennen we wel zo'n beetje...

Wat een onzin! Veel RAM is wel degelijk handig (ik heb er zeer veel profijt van) en ik zie niet in wat er 'legendarisch' aan is. Veel traffic is een ander verhaal, maar er staat duidelijk aangegeven dat je unlimited traffic hebt, maar dat na een X aantal TB's de snelheid wordt teruggeschroefd naar 10Mbit. Zolang je er eerlijk over bent is er niets schimmigs aan.


who cares... duurder of groter.... is altijd beter (toch?>?)

En nog meer onzin... duurder is niet per definitie beter. Ook niet in hosting land. Groter is wel vaak handig als je, zoals ik, sites hebt die zeer veel traffic en resources vragen. Dan is én groot én goedkoop én ook nog eens redelijk stabiel niet verkeerd als je (vooralsnog) geen inkomsten uit de sites haalt maar wel wilt groeien. Volgens mij heb je geen idee waar je over praat, ichat.

The-BosS
09/09/11, 17:43
Wat een onzin! Veel RAM is wel degelijk handig (ik heb er zeer veel profijt van) en ik zie niet in wat er 'legendarisch' aan is. Veel traffic is een ander verhaal, maar er staat duidelijk aangegeven dat je unlimited traffic hebt, maar dat na een X aantal TB's de snelheid wordt teruggeschroefd naar 10Mbit. Zolang je er eerlijk over bent is er niets schimmigs aan.

Om nu niet weer de 100ste keer hetzelfde verhaal te vertellen, maar unlimited bestaat niet en al zeker niet in de definitie die je hier beschrijft. Dan zou F.U.P. veel beter staan ipv unlimited wat het duidelijk niet is, dan kan je net zo goed zeggen je mag voor € 25,- unlimited gaan tanken maar je moet stoppen als je tank vol is of je er langer dan 2 minuten over doet. Trouwens wat denk je dat het resultaat is als ze je op 10mbit terug schroeven en je op dat moment 30mbit nodig zou hebben, dan gaat je load de hoogte in en krijg je een DDOS (achtige) ervaring. En of ze er nu schimmig over zijn of niet doet niets ter zake want wees eerlijk hoeveel mensen die low budget nemen lezen de algemene voorwaarden of de kleine lettertjes en komen dan achteraf zagen.

Ionstar
09/09/11, 17:53
Om nu niet weer de 100ste keer hetzelfde verhaal te vertellen, maar unlimited bestaat niet en al zeker niet in de definitie die je hier beschrijft. Dan zou F.U.P. veel beter staan ipv unlimited wat het duidelijk niet is, dan kan je net zo goed zeggen je mag voor € 25,- unlimited gaan tanken maar je moet stoppen als je tank vol is of je er langer dan 2 minuten over doet. Trouwens wat denk je dat het resultaat is als ze je op 10mbit terug schroeven en je op dat moment 30mbit nodig zou hebben, dan gaat je load de hoogte in en krijg je een DDOS (achtige) ervaring. En of ze er nu schimmig over zijn of niet doet niets ter zake want wees eerlijk hoeveel mensen die low budget nemen lezen de algemene voorwaarden of de kleine lettertjes en komen dan achteraf zagen.

Dan moet je al wel heel veel traffic verbruikt hebben. Technisch gezien is terugschroeven naar 10Mbit wel unlimited (qua verstookbare hoeveelheid, maar wel limited qua snelheid). Je kunt dan eerst 4TB oid verstoken tegen 100Mbit en de rest tegen 10Mbit. FUP zou een betere benaming zijn, maar dan moet je als hoster eerst omslachtig op de site gaan uitleggen wat het is. Zolang duidelijk is, zonder juridische 'algemene voorwaarden' taal wat in dit geval unlimited betekent, dan zie ik er niets verkeerd in. Ik zelf kom er bij lange na niet aan, dus een 10Mbit ervaring heb ik nog niet gehad in al die jaren.

Sowieso moet je als klant eerst jezelf verdiepen in wat je koopt of huurt :)

The-BosS
09/09/11, 18:48
Dan moet je al wel heel veel traffic verbruikt hebben. Technisch gezien is terugschroeven naar 10Mbit wel unlimited (qua verstookbare hoeveelheid, maar wel limited qua snelheid). Je kunt dan eerst 4TB oid verstoken tegen 100Mbit en de rest tegen 10Mbit.

Dat is dan unmetered en niet unlimited, en wat betreft je 4TB, dat is natuurlijk afhankelijk van wat je doet. Ik ken een mid-size radio zender die toch een kleine 10TB per maand aan streaming doet en voor streaming heb je nauwelijks resources nodig dus dat is het probleem ook niet. Stel dat ze die na 4TB op 10mbit unmetered zetten dan wil dat zeggen dat er maar 80 mensen meer kunnen luisteren gedurende de rest van de periode.

Ionstar
09/09/11, 19:06
Unmetered is ook al een term die de meeste klanten niet zullen kennen. Maar wat ik al zei.. verdiep je als klant in wat je koopt of huurt. Dat vrijwaart je niet van eventuele problemen (zoals of support of uptime voldoende is), maar het geeft je wel een inzicht in wat je krijgt en of het aanbod voldoende aansluit bij wat je wilt. Ik verbruik zelf minder dan 1TB met meer dan 80 miljoen hits/maand, en heb in mijn geval meer de hardware resources (CPU en RAM) nodig dan traffic volume en heb nog ruimte over voor een Windows VMware VPS en nog 2 ovz VPS-en (irc en webchat) op dezelfde server. Ik weet exact wat ik wil en nodig heb en weet ook exact wat mijn budget is. Ik heb persoonlijk liever twee losse servers tegen lage kosten, dan 1 server bij een dure provider. En dat is precies wat ik gedaan heb en ik peins er nog niet over (tot het interessant wordt om te colocaten) om te vertrekken. Maar nogmaals dat zijn mijn persoonlijke ervaringen.

Het is m.i. zinloos deze discussie te laten verzanden in een 'unlimited' discussie. TS wil graag weten waar hij als dedicated server leek moet beginnen... en ik deel mijn persoonlijke ervaringen daarin. Take it, or leave it :)

The-BosS
09/09/11, 21:42
Het is m.i. zinloos deze discussie te laten verzanden in een 'unlimited' discussie. TS wil graag weten waar hij als dedicated server leek moet beginnen... en ik deel mijn persoonlijke ervaringen daarin. Take it, or leave it :)

Ik deel ook absoluut je mening dat er goede low budget providers bestaan, indien dit voldoet voor wat je zelf nodig hebt als klant. Maar het probleem is meestal dat klanten niet lezen wat ze kopen en enkel naar de prijs kijken. Gelukkig ben jij nu de uitzondering op de regel blijkbaar, maar dat is dus iets wat de meeste klanten dus niet doen. Hoe zou het anders komen dat hier op wht zoveel geklaag en gezaag is van mijn provider is down en mijn e-commerce website doet het niet en ik verlies duizenden euro's per uur. Maar als je dan vraagt welke hosting/vps/server ze hebben, zitten ze wel voor een dubbeltje op de eerste rij. En dat is toch ook wel iets wat men moet benadrukken, het wil bvb niet zeggen omdat een low budget provider 95% uptime belooft dat ze daarom 5% per maand down zijn. Maar het wil wel zeggen dat je dan achteraf niet moet janken als ze 5% down zijn en dat is wat de meeste klanten vergeten.

Ionstar
09/09/11, 22:46
Ik deel ook absoluut je mening dat er goede low budget providers bestaan, indien dit voldoet voor wat je zelf nodig hebt als klant. Maar het probleem is meestal dat klanten niet lezen wat ze kopen en enkel naar de prijs kijken. Gelukkig ben jij nu de uitzondering op de regel blijkbaar, maar dat is dus iets wat de meeste klanten dus niet doen. Hoe zou het anders komen dat hier op wht zoveel geklaag en gezaag is van mijn provider is down en mijn e-commerce website doet het niet en ik verlies duizenden euro's per uur. Maar als je dan vraagt welke hosting/vps/server ze hebben, zitten ze wel voor een dubbeltje op de eerste rij. En dat is toch ook wel iets wat men moet benadrukken, het wil bvb niet zeggen omdat een low budget provider 95% uptime belooft dat ze daarom 5% per maand down zijn. Maar het wil wel zeggen dat je dan achteraf niet moet janken als ze 5% down zijn en dat is wat de meeste klanten vergeten.

Ja, downtime en support zijn zaken waar je meestal achteraf achter komt en daar heb ik vroeger bij een andere partij ook wel problemen mee gehad. Het bedrijf waar ik bij zit is een van de grootste hosting bedrijven van Europa en dat is waarschijnlijk de reden dat ze de zaken zo goedkoop kunnen aanbieden. Goedkoop inkopen, standaardisatie, etc. Je leest er ook wel eens slechte verhalen over, maar dat kan ook komen juist doordat ze zo gruwelijk veel klanten en servers hebben. De klagers hoor je (uiteraard), maar als het goed gaat valt er niets te zeggen dus daar lees je niet vaak over. Ik heb ook zo mijn problemen met ze gehad, maar ze zijn altijd redelijk geweest en hebben de problemen opgelost. En waar het langer duurde dan de 0,1% downtime hebben ze ook keurig een maand gecrediteerd.

Die uitzondering op de regel ben ik misschien ook vanwege slechte eerdere ervaringen met eerst webhosting providers (sinds 1996) en twee server providers. Ik ben vanwege die ervaringen volledig weggestapt van shared hosting en VPS. Ik wil zoveel mogelijk in eigen hand houden, en daar komt je met een unmanaged dedicated server dicht bij. Een colo is ideaal (dan heb je het helemaal in de hand), en ik heb dat bij mijn laatste server upgrade beslissing laten meewegen, maar de afstand tot de meeste DC's is nogal ver, de prijzen en voorwaarden sluiten niet helemaal aan en ook de kosten van het kopen van een eigen server erbij opgeteld maken het een relatief kostbare investering.

Trouwens 95% gegarandeerde uptime is eigelijk best triest en daar zou je als klant sowieso niet eens heen moeten (willen) gaan. Een bedrijf die z'n netwerk maar voor 95% vertrouwt zou ik toch wel wat vraagtekens bij plaatsen.

ichat
10/09/11, 02:01
wat tha boss ook al zeer goed duidelijk maakte, maar ook vooral het volgende, ongemeterd, ongelimmiteerd, fair use, zeer goedkoop, ongeevenaard stabiel, etc etc etc... allemaal mooi en wel, en trafic is zeker een factoor... en ram natuurlijk ook... maar de vraag die nog steeds niet beantwoord is...

waar hebben we het hier exact over... een standaard slecht geprogrammeerd php scriptje, of een zeer goed maar relatief zware (of druk bezochte) top site, of wellicht een aplicatie die om wille van snelheid gewoon alles (inclusief de foto data, in een sql db plaatst...)...

het enigde dat wij weten is dat de host zegt dat de sql server te zwaar word belast... terweil we feitelijk niet eens weten hoe zwaar...

elk aanbod - hoe goed ook bedoeld is gebaseerd op NIETS en daarom dus onzinnig... jij wilt morgen naar londen, de meest logische optie is natuulijk vliegen (lekker snel, en met budget air ook nog eens het goedkoopste... maar je kunt wel verschikkelijk bang zijn in een vliegtuig...

varen dan misschien, of met de euro star ???? of heb je claustrofobie en vallen zowel vliegen als treinen per direct af... al met al zul je willicht wel tot een keuze komen... maar bedenk dan eerst wat je wilt, en vervolgens wat de concequenties zijn ... voor je een 'ticket' boekt.

Ionstar
10/09/11, 17:12
Sorry, ichat, maar reageer jij alleen om maar te kunnen reageren? Ik heb geen flauw idee waar je het in hemelsnaam over hebt.

TS wil geen aanbod, de vraag was duidelijk: "Waar begin ik als Dedicated Server Leek?" En volgens mij waren we daarmee goed op weg.

ichat
10/09/11, 22:44
ionstar... als iemand met een stevige verkoudheid bij de huisarst vraagt naar het medicijn tegen longkanker(of vergelijkbaar)... denk je dat de arts dan een chemootje voorschrijft?

en dan nog steeds waar begin je.... je begint niet bij het uitkiezen van een host, je begint bij het uitzoeken van je behoefte.. en daarbij passende resources... dat is allemaal nog een hele stap voor de keuze tussen shared vps of dedi... en al zeker voor de keuze tussen <webhosting forum lid> of amazone ec2

dotch65
14/04/12, 12:45
Als het goed is ingeregeld, zijn de VPS-en onderling gescheiden en hebben dus ook eigen resources zonder de continuiteit van de andere VPS-en op dezelfde hostnode in gevaar te brengen, uitzonderingen daar gelaten (zoals een DDOS).

Als je echt een dedicated server wil en je hebt de tijd om je er in te verdiepen, dan kan ik (uit eigen ervaring) server4you aanraden. Ik zit er al een jaar of 8 en ze zijn relatief goedkoop. Moet je wel bij de amerikaanse vestiging bestellen (en gewoon EU datacenter aanklikken), want anders betaal je ook nog BTW. Voor ~50 Eur/maand ben je daar klaar met het goedkoopste pakket en redelijk zware hardware.

De eerder aangehaalde site howtoforge.com is ook een aanrader voor tutorials over hoe je bepaalde zaken op de server moet installeren/instellen. Er zijn ook documenten te vinden die stapsgewijs uitleggen hoe je een 'verse' dedicated server klaarmaakt voor gebruik, inclusief de basis beveiligingen. Sowieso kun je met een aantal zoekwoorden ook op google goed terecht. Heeft mij meerdere malen geholpen bij het oplossen van bepaalde problemen. Zelf wist ik er ook niet alles van toen ik net begon, maar gaandeweg leer je het systeem steeds beter kennen :)

Overigens kun je bij het bestellen van een dedicated server aangeven wat voor template je erop wil hebben. Dus welk OS en eventueel welk controlpanel, etc. Kies je voor een systeem met controlpanel (zoals Plesk bijv.) dan is het hele LAMP gebeuren reeds vooraf geinstalleerd. Kies je voor een kale installatie, dan heb je alleen het OS en moet je de rest zelf doen.

Een zéér late reactie, maar nog bedankt voor de zéér goede tip. Ik zit nu 8 maanden bij Server4you en ben zeer tevreden. Alles is geautomatiseerd via het Power Panel. Met een paar muisklikken heb je een werkende VPS met alle nodige software. Mijn websites waren snel weer online. Natuurlijk beheers(te) ik nog niet alle ins-and-outs, maar zonder grote problemen heb ik alles weer werkend gekregen. Verder kun je (automatische) backups, firewall, VPS reboot, IP-adressen bestellen etc allemaal met een paar klikken regelen via het Power Panel. Kwestie van minuten en het werkt.

Ik heb slechts EUR 90, betaald voor het eerste jaar, daarna wordt het EUR 180,-. De help desk is ook adequaat, hoewel ik ze slechts 1 vraag heb gesteld.

Administratie is ook op orde.

Ik heb slechts 1x geconstateerd, dat de overkoepelende host-server down was. 1x per 2 maanden heb ik problemen om mijn PLESK te benaderen of is er een klein probleempje met een website, maar dan is een VPS reboot met een paar klikken voldoende om alles in een minuut weer werkend te hebben.

De enige minpuntjes vindt ik, dat ze geen Help-sectie hebben en geen gebruikers forum.

Weet iemand of ze een affiliate programma hebben? Kan hier helaas niets van vinden.

Nogmaals dank.