PDA

Bekijk Volledige Versie : Server loopt vol?



Mark_
25/08/11, 14:23
Hallo,

Een vraag waar ik zelf niet uitkom, misschien kan iemand me op weg helpen?

Als VPS gebruik ik een Linux server met PLESK beheer. De schijfruimte van de server is 10 GB.

Er staat 1 php-website onder die in aanbouw is.

Hoewel ik de server en website pas enkele maanden gebruik en er letterlijk weinig opstaat is toch al ruim 1 GB van de schijfruimte in gebruik. Via PuTTY krijg ik bevestigt dat al 10% van de diskspace in gebruik is…

Rara hoe kan dat?

Kijk ik bij Statistics in PLESK naar wat er dan wel niet allemaal op de schijf staat, zie ik dit:
-Web: 1.84 MB
-Mail: 128 KB
-Databases: 220 KB
-Other: 1.12 GB

Wat wordt bedoeld met ‘Other’?

-het ligt volgens mij niet aan de log files (totaal logs 9,7 MB) (Log-rotation op max 5 per dag).
-in php-scripts gebruik ik de unlink functie om indien nodig een (tijdelijke) afbeelding van de webserver te verwijderen – daar ligt het dus denk ik ook niet aan

Heeft dit te maken met temporaray files? Of wat kan ik doen?

Mijn webhost kan mij niet helpen.

Bij voorbaat dank,
Mark

dennis0162
25/08/11, 14:25
Het OS, Plesk etc. gebruikt ook schijfruimte.

Ramon Fincken
25/08/11, 14:38
ja, maar toch niet op het client/domain account?

dennis0162
25/08/11, 14:40
Ik weet niet of Plesk dit meetelt op het admin account?

Mark_
25/08/11, 14:57
Het klopt dat schijfruimte ook wordt ingenomen door Plesk (Parallels) en OS Linux, maar dat is niet Zoveel.
(Plesk neemt bv onder de 100 MB in beslag). Dit is denk ik iets anders geks...Maar wat?

Mikey
25/08/11, 15:35
Het klopt dat schijfruimte ook wordt ingenomen door Plesk (Parallels) en OS Linux, maar dat is niet Zoveel.
(Plesk neemt bv onder de 100 MB in beslag). Dit is denk ik iets anders geks...Maar wat?

Een kale centos installatie via de cd is ruwweg 700mb, plesk neemt geen 100mb in beslag eerder 250 ~ 350.

Mark_
25/08/11, 17:10
Okay, stel dat we zo ongeveer op die 1 GB zitten (OS c.700 MB, Plesk c. 300 MB) dan zou de 'disk space used' twee maanden geleden toch ook al op ongeveer 1 GB hebben moeten zitten? En dat was niet zo.

En dat is het gekke: de 'disk space used' op deze VPS groeit zonder dat er echt veel gebeurd.

Ter speculatie: Vanuit commercieel oogpunt kan ik begrijpen dat webhosts een wat vollopende schijfruimte niet als prioriteit zien zolang het antwoord kan zijn dat men altijd schijfruimte bij kan kopen?

Mikey
25/08/11, 17:13
wat geeft df -h op de cli ?

dicktump
25/08/11, 17:21
Gewoon met du bijv. uitzoeken hoeveel schijfruimte waar in gebruik is, dan weet je het snel genoeg.

Mark_
25/08/11, 18:15
Als ik via PuTTY naar de server ga (login: root) en df en du commando’s geef, komt dit terug:

df –h
filesystem /dev/vzfs
size 10 G
Used 978 M
Avail 9,1 G
Use% 10

du –h
Hier staan enkel:
./.autoinstaller
veel ./parallels/PSA_10.0.1/ “microupdates”
./.cache

-->verder zie ik geen files, klopt dat wel? (Net alsof er dus enkel parallels bestanden zijn en nog een autoinstaller en
een cache)
-->als ik hier bytes ga optellen (dus in ‘disk used’) zit ik op 38.1 MB.
Terwijl dus in df –h Used 978 MB staat.
Dat snap ik niet!

Ik moet direct zeggen dat ik verder niet veel weet van Linux servers/commando’s.

vDong
25/08/11, 18:52
Als ik via PuTTY naar de server ga (login: root) en df en du commando’s geef, komt dit terug:
Ik moet direct zeggen dat ik verder niet veel weet van Linux servers/commando’s.
Geeft niks, iedereen moet ergens beginnen.
je begint met:
cd / (dit brengt je in de root directory van het filesysteem)
du -sh * (geef de totale schrijfruimte per directory)

vervolgens kan je per directory waar je vragen bij hebt het volgende doen:
cd directorynaam
du -sh *

Zo kan je de hele structuur doorlopen.
Alvast wat tips:
/usr staat vol met read only bestanden, dat is redelijk statische data
/var staan oa je logs en spools in, redelijk variabele data
/home gebruikersdata, afhankelijk van je setup waarschijnlijk waar je webusers hun data kwijt kunnen

visser
25/08/11, 20:55
Geeft niks, iedereen moet ergens beginnen.
je begint met:
cd / (dit brengt je in de root directory van het filesysteem)
du -sh * (geef de totale schrijfruimte per directory)

vervolgens kan je per directory waar je vragen bij hebt het volgende doen:
cd directorynaam
du -sh *

Zo kan je de hele structuur doorlopen.
Alvast wat tips:
/usr staat vol met read only bestanden, dat is redelijk statische data
/var staan oa je logs en spools in, redelijk variabele data
/home gebruikersdata, afhankelijk van je setup waarschijnlijk waar je webusers hun data kwijt kunnen

Nog wat toevoegingen :

df -h
(of -ah , inclusief dummy filesystems)

geeft de ruimte die op diverse filesystemen ('partities') in gebruik is.
(-h : output in K/M/G/T byte (h = human-readable ) , zonder dat in blocks van 1K )

/dev : device files, afblijven met wis/schrijfacties
/proc : pseudo-filesysteem, interface naar informatie van en voor de kernel . ook afblijven met schrijfacties

/etc : systeem config files
/boot : (meestal) - kernel en filesysteem-als-ramdisk om van te booten, bootloader configs
/bin : basis programma's
/sbin : basis programma's, typisch voor systeembeheer(er)
/lib : libraries

(ook in /etc, boot, bin, sbin,lib vooral niet gaan rauzen met wiscommando's, want dat is een heel harde leerschool).

Antwoord op de vraag van Mark_ waarom du -h maar 38 M liet zien :

du werkt vanaf de directory waar je staat, en vanaf daar verder.
In de directory waarin je het commando uitvoerde zal dus idd maar 38M staan.

Vandaar dat vDong boven zegt , eerst cd /
(met pwd - print working directory, zie je waar je staat).

Doe na inloggens ook
export PS1='\u@\h:\w\$ '
Daarmee zet je je prompt naar
user@host: working directory$

Erg makkelijk om te zien wie je bent, op welke hosts, en waar je staat.
Een dergelijke setting wordt bij veel Linux installaties default al gezet, maar blijkbaar niet bij de jouwe, of je hebt het niet mee gequote.

Mikey
25/08/11, 21:14
df –h
filesystem /dev/vzfs
size 10 G
Used 978 M
Avail 9,1 G
Use% 10


Niets aan de hand, heel normaal dat er 1Gb gebruikt wordt door sys, plesk & logfiles. Verder raad ik je aan om een mooi boek linux for dummy's te zoeken. En je zelf de basis aan te leren.

Jorem
26/08/11, 10:34
Misschien dat dit het is:

Check even het error log van de account (bij mij de root map van de account in de map error, gewoon via ftp te openen). Die zorgde er bij mij in het verleden al meerdere malen voor dat accounts vol liepen. Zeker bij testen van php e.d. hoeft er maar 1 foutje in te zitten die er voor zorgt dat ie volloopt.
Als die groot is wissen en na paar minuten kijken of die weer is aangemaakt. Dan openen nu die nog klein is en kijken wat er misgaat zodat je dit kan fixen.

Mark_
26/08/11, 11:46
Dank voor de reply’s.

Ik heb jullie aanwijzingen opgevolgd en ben gaan kijken in de root directory van het filesysteem met cd /.
(de gewone root als inlog is inderdaad root/parallels - vandaar dus die 38 M).
Ik ben de directories bijlangs gelopen en zie toch geen rare uitwassen.
Kennelijk heb ik Enorm onderschat dat als je een 10 GB test VPS huurt, en er nog relatief weinig opstaat er toch al snel 1 GB van de schijfruimte in gebruik is.
Ik voorzie dat de betreffende website (o.a. met veel user submitted images) een (veel) grotere schijfruimte nodig gaat hebben dan verwacht. Niet direct vanwege user submitted data maar vooral vanwege de categorie ‘other’ die dus blijkbaar relatief veel ruimte in beslag neemt op de disk space van de server. M.a.w. dat wordt meer betalen voor een grotere schijf of een dedicated server.
Linux boek staat in elk geval op de bestellijst.

Klopt Jorem met die error logs, die kunnen groeien als kool. Zeker met een foutje in een php-script dat zo maar door kan blijven draaien (dat je php-pagina niet verschijnt maar blijft ‘laden’). Ik heb daarnaar gekeken en de Log-rotation van de standaard bij Plesk (by size 200000 KB!) naar by time daily (max 5) gezet. Ik houd dat in de gaten.

Ramon Fincken
26/08/11, 12:06
log rotation altijd op een paar MB rotaten NIET per dag

en zorgen dat je PHP scripts onder error_reporting(E_ALL); geen fouten loggen ( en dan bedoel ik niet suppressen met een @ ervoor ). Dat scheelt gewoon in snelheid en compatibiliteit

websiteondemand
26/08/11, 13:33
plesk maakt ook nachtelijkse sql dumps in : /var/lib/psa/dumps
kijk ook daar even of het je diskruimte wegvreet.

^A

Ionstar
26/08/11, 15:09
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als je een VPS hebt met 10GB opslag, en 10% (1GB) is in gebruik inclusief OS, Plesk en website, dan is dat niet veel. Logfiles in /var/log, plesk website logs (/var/www/vhosts/<domainname>/statistics/logs) kunnen ruimte vreters zijn. Dat merk je sneller op een kleine VPS. Ook in /tmp kan wat staan. Ik zou me om een verschil van ~100MB niet al teveel zorgen maken. Logfiles kunnen dat volume al snel bereiken.

Zelf heb ik ook een tijd lopen zoeken naar ruimtevreters. Bleek in mijn geval de mysql replicatie te zijn die bin files tot in het oneindige bewaarde :) En dat liep al snel op tot over de 100GB.

Mark_
26/08/11, 17:48
Het heeft waarschijnlijk toch met de logs te maken; gisteren de rotation op max 5 per dag gezet (eerder de standaard 200 MB by size - maar als je dus 5 grote hebt zit je al op 1 GB).
Kijk ik nu bij Statistics in Plesk naar wat er op de schijf staat, zie ik dit:
-Web: 1.84 MB
-Mail: 128 KB
-Databases: 220 KB
-Other: 13.2 MB (Gisteren : Other: 1.12 GB)
-> een enorme verandering dus.

Kijk ik bij het Server Administration Panel van Plesk (zeg het grote overzicht) dan zie ik:
a) bij Resource usage: 15.3 MB (en dat is idd precies Web/Mail/Databases/Other opgeteld)
b) bij Server Management>Tools and Utilities>Server Information -> wel 10% disk space used. Ik ga er hier vanuit dat dit nog
niet ge-update is (ookal doe ik refresh). Ik zal dit overzicht in de gaten houden.

Dank voor die tips naar paar MB rotaten en sql ruimte-vreters.