PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke naamservers gebruik je en waarom?



Mark17
21/08/11, 17:57
De vraag lijkt me duidelijk. Maar gelijk de antwoorden voor ons:
- PowerDNS - Werkt zeer prettig, stabiel en snel
- Bind/Named - Zit bij DirectAdmin, gebruiken we (als het al gebruikt wordt) met name als hidden master

maxnet
21/08/11, 19:22
- MyDNS

Om historische redenen.
Was vroeger een van de weinigen die de gegevens rechtstreeks uit een database kon halen, en waarbij je database replicatie kan gebruiken voor het up-to-date houden van de gegevens op alle nodes.

Yourwebhoster
21/08/11, 23:25
Zelfde opstelling, bind om de dns settings makkelijk naar de powerdns servers over te zetten. Verder kwam het wel eens voor dat bind niet wilde starten als een klant in DA een verkeerde invoer gedaan had, PowerDNS heeft dit probleem niet.

The-BosS
22/08/11, 06:29
Hier wordt ook gebruikt gemaakt van:
- powerdns
- bind/named
- Microsoft DNS Server

Beetje zelfde reden als de andere, bind/named omdat dit standaard bij directadmin zit en ik dit vanuit historische reden ook altijd gebruikt heb. Powerdns op de slaves omdat dit met supermaster makkelijk te onderhouden is. Microsoft DNS Server is dan uitsluitend voor de integratie van AD/VPN/DHCP structuur.

wonko
22/08/11, 10:20
powerdns en bind hier ook. PowerDNS in de eigen "custom" opstelling, bind in de directadmins. Er is een slave-bind ook voor onze custom-opstelling, zodat we niet afhankelijk zijn van één stuk software.

Dreas
22/08/11, 12:26
PowerDNS hier voor eigen zaken. Maar daarnaast ook OpenProvider / TransIP DNS voor sommige domeinen. Zelf DNS draaien heeft niet altijd de voorkeur en voor de redundantie is het goed om sommige zaken bij externe partijen te leggen.

pierce
22/08/11, 12:38
Niks nieuws aan toe te voegen eigenlijk, Bind op de DA servers met een koppeling naar de nameservers die op PowerDNS draaien.

Bart L
22/08/11, 20:38
Niks nieuws aan toe te voegen eigenlijk, Bind op de DA servers met een koppeling naar de nameservers die op PowerDNS draaien.
Zelfde verhaal hier, bevalt prima!

Axel Polfliet
23/08/11, 09:35
- Directadmin/BIND met Multi-Server set-up
- PowerDNS (voor domeinregistrate klanten)
- Externe DNS 3de partij, voor enkele domeinnamen

Tim.Bracquez
23/08/11, 10:24
Hier ook het gekende BIND met PowerDNS.
Mogelijk een poll starten, zo zie je mooi het gebruik.

Over bind staan hier nog enkele checks in de monitoring want je kan als klant de DNS laten uitvallen door foute records er in te stoppen.

Triloxigen
23/08/11, 16:05
BIND voor de Plesk setups
PowerDNS voor de secondaire nameservers

Vanderblom
24/08/11, 18:49
BIND voor DirectAdmin
Windows DNS voor mijn MS omgeving :)

wijtec
24/08/11, 19:29
bind voor directadmin, powerdns als slave. Ook draait hier en daar nog een mydns

Grischje
24/08/11, 20:14
Wij draaien ook bind, ben nu aan het kijken naar 4PSA DNS Manager... heeft iemand daar ervaring mee toevallig?

Voxio
24/08/11, 23:44
Leuk een opsomtopic! ;)

Maar hier ook Bind in een multiserver setup voor de DirectAdmin bakken en PowerDNS als secundary

vDong
25/08/11, 19:43
Powerdns overal waar het kan, ik draai er op het moment een stuk of 5/6 (ook voor andere bedrijven)
Bind als het echt niet anders kan (DA)

xynpaq
29/08/11, 07:02
BIND zit automatisch inbegrepen bij Directadmin.
PowerDNS als master en cluster op 3 verschillende locatie's

Wido
29/08/11, 11:16
PowerDNS met op de achtergrond MySQL replicatie voor de data distributie, wij gebruiken AXFR NIET.

MySQL replicatie is makkelijk te onderhouden en snel op te zetten.

De database achtegrond is de reden dat we PowerDNS kozen, bij BIND moet je toch die zonefiles blijven genereren wat bij veel domeinen (+100k) een hoop werk is.

djalken
30/08/11, 15:13
Bind via cPanel DNS cluster. Snel opgezet en replicatie mogelijk naar cpanel DNS ONLY servers :) Is historisch zo gegroeid en houden we dus maar zo :)

Ionstar
30/08/11, 17:51
Primary NS op een (eu) plesk server en secondary slave NS op een (us) kale distro en beide gebruiken Bind. Ik ken PowerDNS eigelijk niet. Misschien toch eens naar kijken :)

Huib
15/09/11, 15:19
Hier word op de oudere systemen nog gebruik gemaakt van Cpanel DNS only dus BIND. Maar zijn langzaam aan het overstappen naar PowerDNS omdat toch makkelijker lijkt te werken dan bind.

xSeries
27/09/11, 10:52
Wij gebruiken alleen PowerDNS; zowel voor primary als slave. Het syncen gaat zonder problemen.
Voor redundancy hebben wij een secondary in buiten ons eigen netwerk bij Transip draaien.

Voor onze belgische vestiging hebben we de primary in brussel staan; en de secondary in Amsterdam; wederom in een apart netwerk.

Bevalt uitermate goed; ook voor IPV6 en reverse DNS.

ichosting
27/09/11, 14:39
Powerdns ook hier voornamelijk.

Al vraag ik mij wel af hoe jullie dat regelen met het opruimen van de zones als deze van de master worden verwijderd. Want PowerDNS doet dat (voor zover ik weet) niet automatisch?

Yourwebhoster
27/09/11, 14:40
Powerdns ook hier voornamelijk.

Al vraag ik mij wel af hoe jullie dat regelen met het opruimen van de zones als deze van de master worden verwijderd. Want PowerDNS doet dat (voor zover ik weet) niet automatisch?
scriptje die gaat kijken of een domeinnaam nog resolved:)

websiteondemand
27/09/11, 18:00
Uit plesk History altijd BIND geweest. Maar slaves waren als snel PowerDNS. nu compleet Power.
@ichosting: cleanupscript powerdns op : http://blog.hostingondemand.nl/2010/12/10/pdns-clean-up-script/

GHDpro
27/09/11, 18:47
Al vraag ik mij wel af hoe jullie dat regelen met het opruimen van de zones als deze van de master worden verwijderd. Want PowerDNS doet dat (voor zover ik weet) niet automatisch?
Ander alternatief: vergeet het hele supermaster gedoe en synchroniseer PowerDNS (met MySQL backend neem ik aan) via MySQL replicatie. Je kan met autossh o.i.d. een SSH tunnel opzetten om het MySQL verkeer veilig te verspreiden naar DNS nodes die niet in je eigen netwerk zitten (zoals meestal het geval).

Dit werkt bij mij best goed.

Yourwebhoster
27/09/11, 20:57
Ander alternatief: vergeet het hele supermaster gedoe en synchroniseer PowerDNS (met MySQL backend neem ik aan) via MySQL replicatie. Je kan met autossh o.i.d. een SSH tunnel opzetten om het MySQL verkeer veilig te verspreiden naar DNS nodes die niet in je eigen netwerk zitten (zoals meestal het geval).

Dit werkt bij mij best goed.
Dan moet je alsnog van de bind servers weten of de domeinnamen nog er op staan of dat deze verwijderd zijn. Hier is de setup exact hetzelfde, powerdns, mysql replicatie en controle of bind alle domeinnamen nog heeft.

websiteondemand
27/09/11, 21:24
o,ja het genoemde scripje wat ik in mijn vorige post noem is al eens besproken hier in WHT, en is ook een doorontwikkelde versie van beschikbaar.... ergens in dit forum.. (zelf even zoeken.)

The-BosS
28/09/11, 00:23
o,ja het genoemde scripje wat ik in mijn vorige post noem is al eens besproken hier in WHT, en is ook een doorontwikkelde versie van beschikbaar.... ergens in dit forum.. (zelf even zoeken.)

Zal ik dan mijn door ontwikkelde versie maar eens promoten zeker: http://www.webhostingtalk.nl/technische-vragen-van-beginners/168661-dns-servers-wijzigen-2.html#post1201142

websiteondemand
28/09/11, 09:58
die bedoelde ik. (had geen zin om te zoeken sorry)

MauriceO
15/11/11, 12:23
Wij maken gebruik van BIND, standaard bij Plesk.