PDA

Bekijk Volledige Versie : Werving personeel



eMiz0r
14/08/11, 09:54
Zeker in de hostingtak is er vaak veel vraag naar ICTers met Linux en/of Windows systeembeheer ervaringen, maar ook bijvoorbeeld naar developers. Het valt me steeds vaker op dat diverse hostingbedrijven 1/2 of meerdere vacatures langere tijd heeft openstaan die maar niet opgevuld lijken te worden. Zo hebben wij zelf ook enorm veel moeite om aan nieuwe mensen te komen.

Ik denk dat de voornaamste oorzaak domweg een krapte aan arbeid is. Een snelle blik in het "personeel gezocht" forum leert dat er bijvoorbeeld ontzettend veel vraag naar developers is, maar ik krijg niet de indruk dat daar veel reactie op komt. Dat probleem leeft niet alleen op dit forum, maar op verschillende soorten media. Ook bedrijven in het netwerk om me heen klagen steen en been over het tekort aan personeel op dit soort vacatures. Salarissen zijn ver boven marktconform en vaak met veel secundaire arbeidsvoorwaarden, maar het is domweg niet voldoende.

Waar zou dit aan liggen en waar zoeken jullie nieuw personeel? Gaan we weer terug naar eind jaren '90/begin 2000 waarin we op school moesten recruiten naar nieuwe mensen?

CeeReM.com
14/08/11, 10:18
Wij hebben dit probleem ook goed ervaren, het is lastig om een aan ervaren programmeur te komen. Naar verwachting hebben wij eind dit jaar nog een programmeur er bij, maar die moeten we eerst eens zien te vinden. Langs scholen gaan nemen wij ook in overweging.

Overigens had ik eergisteren een post toegevoegd aan personeel aangeboden/gezocht, maar volgens mij is die verwijderd. Wij hebben momenteel namelijk capaciteit over en zouden die graag willen delen

Yourwebhoster
14/08/11, 11:22
Wij hebben dit probleem ook goed ervaren, het is lastig om een aan ervaren programmeur te komen. Naar verwachting hebben wij eind dit jaar nog een programmeur er bij, maar die moeten we eerst eens zien te vinden. Langs scholen gaan nemen wij ook in overweging.

Hoewel de meesten op zoek zijn naar ervaren programmeurs, denk ik dat je uit scholen bezoeken en stages zeker wat mensen kan halen. Heb van genoeg mensen gehoord dat ze na de opleiding zijn gaan werken bij het bedrijf waar ze stage liepen. Het kost wat maar wellicht houd je er ook wat aan over.

Vic D'Elfant
14/08/11, 12:25
Probleem met developers is ook dat veel van de goede developers een eenmanszaak hebben opgericht en heel bewust niet willen worden gebonden. Je kunt als freelancer namelijk "cherry picking" doen voor je projecten, en als het project je niet ligt zoek je iets nieuws. Als je dit goed aanpakt, kun je qua salaris en voldoening er beter van worden dan in loondienst. Voor bedrijven die op zoek zijn naar een stabiele factor in hun software engineering tak is dit echter erg vervelend.

Ik ben zelf ook zo een developer, ook al zit ik al lang niet meer op het niveau eenmanszaak :)

Vic D'Elfant
14/08/11, 12:26
Wat Yourwebhoster aangeeft qua stages klopt trouwens ook, een hoop van mijn mede-studenten zijn destijds blijven plakken bij hun afstudeerstage. Bedrijfsmatig is dat ook gunstig; je kunt een kracht aan nihil salaris inwerken en laten proefdraaien, en als het bevalt neem je 'm aan. Zo niet is er geen man overboord.

vDong
14/08/11, 12:45
Salarissen zijn ver boven marktconform en vaak met veel secundaire arbeidsvoorwaarden, maar het is domweg niet voldoende.


Ik kan je vertellen dat deze opmerking nergens op slaat, de hostingmarkt staat er om bekend ernstig slecht te betalen, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Graag een unix/linux expert willen hebben met 10+ jaar ervaring en dan < 2500 bruto marktconform noemen.

Rinse Kloek
14/08/11, 14:04
Mijn ervaring is ook dat een systeembeheerder in de ISP/Hosting branche niet bovengemiddeld veel verdient. Wat het probleem vaak is, dat de mensen met specifieke ervaring moeilijk te vinden zijn. Mensen zijn er genoeg, maar de juiste persoon te vinden is vaak de uitdaging.
Stages zijn inderdaad een manier om aan recruitment te doen, maar het heeft vaak een iets langere aanloopfase voordat je er redement van gaat krijgen (Of je moet net geluk hebben dat je een witte raaf te pakken hebt)...

Mikey
14/08/11, 14:48
Ik kan je vertellen dat deze opmerking nergens op slaat, de hostingmarkt staat er om bekend ernstig slecht te betalen, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Graag een unix/linux expert willen hebben met 10+ jaar ervaring en dan < 2500 bruto marktconform noemen.

Wat vind jij dan marktconform ?

gjtje
14/08/11, 14:55
Veel systeembeheerders die ik voorbij zie komen bij migraties of het oplossen van zooi krijgen veel meer dan ze verdienen...
Goede IT'ers zijn moeilijk te vinden, slechte zijn er te veel van. Misschien dat opleidingen aandacht moeten besteden niet alleen aan het kunnen uitvoeren van bepaalde handelingen maar ook het kweken van de juiste mentaliteit die daar bij hoort.
Dit zal mede het beeld bepalen van lage salarissen, ik denk dat een groot aantal IT'ers onder hun niveau werken (worden aangetrokken) vanwege slechte ervaringen met lager gekwalificeerd personeel.

Iets meer ontopic :P
Voor senior mensen lijkt het toch te werken in de markt van freelancers te zoeken, soms komt een beetje vastigheid ook wel van pas. De rest wordt via stages binnen gehaald. Je hebt een aantal maanden om te kijken of iemand bevalt, voor relatief weinig risico.

Apoc
14/08/11, 14:59
Ik denk dat een van de voornaamste knelpunten zitten in het feit dat Nederlandse bedrijven hun zoekgebied beperken tot enkel Nederland. Tuurlijk, het is fijn als je ook lokaal met je personeel om de tafel kunt gaan zitten, maar gezien de situatie kun je m.i. beter ook internationaal de mogelijkheden bekijken.

vDong
14/08/11, 15:11
Wat vind jij dan marktconform ?

Mijn ervaring is dat andere branches die in deze zelfde vijver vissen 2 a 3x hogere vergoedingen bieden.
Dan kan je natuurlijk blijven roepen dat wat hosters bieden marktconform is, maar echt reeel is het niet.

vDong
14/08/11, 15:17
Misschien dat opleidingen aandacht moeten besteden niet alleen aan het kunnen uitvoeren van bepaalde handelingen maar ook het kweken van de juiste mentaliteit die daar bij hoort.


Opleidingen zijn al jaren slecht, worden over het algemeen gerunned door mensen die of nooit in het vak hebben gezeten, of zo lang geleden dat mainframes de enige hardware was die er was.

Jaren besteden aan leren werken met de huidige (lees verouderde na de studie) versie van een microsoft OS, zonder de basisvaardigheden, de onderliggende techniek en de denkwijze en patronen aan te leren gaat nooit werken.



Dit zal mede het beeld bepalen van lage salarissen, ik denk dat een groot aantal IT'ers onder hun niveau werken (worden aangetrokken) vanwege slechte ervaringen met lager gekwalificeerd personeel.

En met die houding blijf je prutsers aantrekken.

Mikey
14/08/11, 15:44
Mijn ervaring is dat andere branches die in deze zelfde vijver vissen 2 a 3x hogere vergoedingen bieden.
Dan kan je natuurlijk blijven roepen dat wat hosters bieden marktconform is, maar echt reeel is het niet.

Dus € 7500 bruto / maand voor een linux expert ?

The-BosS
14/08/11, 16:15
Opleidingen zijn al jaren slecht, worden over het algemeen gerunned door mensen die of nooit in het vak hebben gezeten, of zo lang geleden dat mainframes de enige hardware was die er was.

Jaren besteden aan leren werken met de huidige (lees verouderde na de studie) versie van een microsoft OS, zonder de basisvaardigheden, de onderliggende techniek en de denkwijze en patronen aan te leren gaat nooit werken.


En met die houding blijf je prutsers aantrekken.

Tja wat wil je leerkrachten die overgestapt zijn naar de prive blijven daar ook dus die zie je niet zo vlug meer les geven, buiten avondschool ofzo dan. En wat betreft de opleidingen is het ook normaal dat die achter lopen. Toen ik in 2000 mijn laatste jaar deed werkten we nog steeds met windows NT4.0 Server PDC/SDC omdat de leerkrachten zelf geen windows 2000 kende, pas begin 2002 begonnen ze op die school met windows 2000. En dan kon je een jaar later terug opnieuw beginnen voor windows 2003, en zo blijf je altijd achter de feiten aanlopen in de ict als je zelf niet blijft studeren.

Mikey
14/08/11, 17:35
Opleidingen zijn al jaren slecht, worden over het algemeen gerunned door mensen die of nooit in het vak hebben gezeten, of zo lang geleden dat mainframes de enige hardware was die er was.

Jaren besteden aan leren werken met de huidige (lees verouderde na de studie) versie van een microsoft OS, zonder de basisvaardigheden, de onderliggende techniek en de denkwijze en patronen aan te leren gaat nooit werken.


En met die houding blijf je prutsers aantrekken.

Bedoel je mbo of hbo ? Voor het laatste kan ik mij namelijk totaal niet vinden in je verhaal. Toen ik nog aan de banken zat hadden we eigenlijk alleen maar docenten die 50/50 les gaven. De helft van de week voor de klas, de andere helft als devver, beheerder, consultant etc etc aan de slag. Ook qua techniek had je zelfs de mogelijkheid om voor te lopen dan hetgeen wat de maat was. Daarbij heb ik in die tijd nog nooit zoveel pre-release etc etc materiaal gezien wat onze docenten mee namen. Dus hoe dan ook, ik kan me voor het vlak HBO me hier niet in vinden.

Wat betreft de basis, als men Modern operating system van Andrew S. Tanenbaum zou onderwijzen zou de basis, en de vorm van werken drastisch veranderen. Doordat je eigenlijk computer science voorgeschoteld krijgt en en niet beetje "Next Next Next Next klikken" documentatie. IT is oersimpel, als je de gedachte en grondbeginselen begrijpt.

vDong
14/08/11, 18:26
Wat betreft de basis, als men Modern operating system van Andrew S. Tanenbaum zou onderwijzen zou de basis, en de vorm van werken drastisch veranderen. Doordat je eigenlijk computer science voorgeschoteld krijgt en en niet beetje "Next Next Next Next klikken" documentatie. IT is oersimpel, als je de gedachte en grondbeginselen begrijpt.

Tja, jij weet het, ik weet het, de halve IT wereld weet het....maar ze luisteren naar de MS sales persoon die ze mee neemt naar een voetbalwedstrijd in de skybox....

vDong
14/08/11, 18:29
Dus € 7500 bruto / maand voor een linux expert ?
Tussen de 4000 en 6000 is niet zo gek hoor... 7500 is meer een extreme uitschieter. Uiteraard wordt er dan meer verwacht dan een "laten we het googlen"-oplossing en ook softskills worden verwacht.

vDong
14/08/11, 18:32
Bedoel je mbo of hbo ? Voor het laatste kan ik mij namelijk totaal niet vinden in je verhaal.
Ik ben me te pletter geschrokken toen ik een HBO stagair moest begeleiden... ik heb de vakken die hij in 4 jaar kreeg samen met hem bekeken en dat was letterlijk MCSE + de beginmeuk van cisco en een aantal mentoruurtjes, niks meer. en dat was HBO Systeembeheer.

Mikey
14/08/11, 18:46
Tussen de 4000 en 6000 is niet zo gek hoor... 7500 is meer een extreme uitschieter. Uiteraard wordt er dan meer verwacht dan een "laten we het googlen"-oplossing en ook softskills worden verwacht.

IMHO veels te veel. Waarom zou een linux beheerder / expert meer verdienen dan een windows beheerder / expert ?

Misschien dat Randy meer uitsluitsel kan geven. Die _had_ zeer goed/groot lopende business, maar een werkgever bood toch extra extra extra extra voordelen ;)


Ik ben me te pletter geschrokken toen ik een HBO stagair moest begeleiden... ik heb de vakken die hij in 4 jaar kreeg samen met hem bekeken en dat was letterlijk MCSE + de beginmeuk van cisco en een aantal mentoruurtjes, niks meer. en dat was HBO Systeembeheer.

Ik heb in ieder geval hele andere ervaring :)

xaban
14/08/11, 18:49
IMHO veels te veel. Waarom zou een linux beheerder / expert meer verdienen dan een windows beheerder / expert ?


Ik denk dat er te weinig Linux experts op de markt zijn, vandaar dat ze waarschijnlijk meer verdienen.

Mikey
14/08/11, 18:52
Ik denk dat er te weinig Linux experts op de markt zijn, vandaar dat ze waarschijnlijk meer verdienen.

Ik zal de laatste zijn die dat zou ontkennen ;) Maar blijkbaar zijn er een hoop werkgevers die daar toch anders over denken. Of het aanbod van prutsers is groot genoeg....

visser
14/08/11, 18:59
Ik ben me te pletter geschrokken toen ik een HBO stagair moest begeleiden... ik heb de vakken die hij in 4 jaar kreeg samen met hem bekeken en dat was letterlijk MCSE + de beginmeuk van cisco en een aantal mentoruurtjes, niks meer. en dat was HBO Systeembeheer.

"me too" ; De ondergrens van wat gegarandeerd wordt door een relevant HBO diploma gegarandeerd wordt lag schrikwekkend laag.
Nu kun je eventueel geluk hebben dat iemand persoonlijk een ambitie en drive heeft (en/of ruime werkervaring, zoals de avond HBO stagiair) en dus (veel) meer kan dan wat op de opleiding aan bod gekomen is, maar het basis niveau (cq selectie van mensen) wat de opleiding garandeert (als in : zonder dat krijg je het papiertje niet) is bedroevend laag.
Uiteindelijk toch jammer voor ongeveer iedereen, een goede HBO'er die niet meer onderscheiden is van een prutser met hetzelfde papier, en ook een werkgever of klant die feitelijk niet meer op een diploma kan vertrouwen voor de vakinhoudelijke bekwaamheid van een kandidaat.

vDong
14/08/11, 19:01
IMHO veels te veel. Waarom zou een linux beheerder / expert meer verdienen dan een windows beheerder / expert ?

Een goede reden zou kunnen zijn, omdat ie meer opbrengt.
Daarnaast is wordt er vaak meer verwacht van de skillset. Ook is de zeldzaamheid een reden om meer te betalen.

vDong
14/08/11, 19:07
Ik zal de laatste zijn die dat zou ontkennen ;) Maar blijkbaar zijn er een hoop werkgevers die daar toch anders over denken. Of het aanbod van prutsers is groot genoeg....
Gek genoeg is dit topic begonnen met werkgevers die klaagden dat ze voor het salaris wat ze aanbieden niemand konden krijgen.

Overigens zie ik tegenwoordig steeds vaker dat de echte goede windows beheerders ook een stuk meer verdienen, aan de onderkant van de markt qua salaris is er echter zoveel aanbod van prutsers dat het niet opvalt en men denkt dat je ook voor een grijpstuiver een top beheerder kan krijgen...

eMiz0r
14/08/11, 19:52
Gek genoeg is dit topic begonnen met werkgevers die klaagden dat ze voor het salaris wat ze aanbieden niemand konden krijgen.

Overigens zie ik tegenwoordig steeds vaker dat de echte goede windows beheerders ook een stuk meer verdienen, aan de onderkant van de markt qua salaris is er echter zoveel aanbod van prutsers dat het niet opvalt en men denkt dat je ook voor een grijpstuiver een top beheerder kan krijgen...

Geen idee waar je frustratie vandaan komt, maar loop eens een van de 89 topics op GoT door wat een gemiddelde ICTer verdient en je ziet dat je het mis hebt. Ik praat over marktconforme salarissen, niet wat jij zou willen verdienen. Dat zijn 2 heel verschillende dingen. Een marktconform salaris is niet te hoog of te laag, maar een weerspiegeling van wat de meeste mensen met een vergelijkbare functie verdienen.

Sanoma Uitgevers had bijv. een paar weken terug een vacature voor een CTO openstaan waarin maximaal 90k verdiend zou kunnen worden. Praat je over een senior met (in de omschrijving) 15 mensen onder zich. Vacature was binnen een paar dagen weer verdwenen.

5 tot 6k per maand bruto is absurd voor een systeembeheerder windows of linux. Zeker als startsalaris gaat het nergens over.

maxnet
14/08/11, 20:48
"me too" ; De ondergrens van wat gegarandeerd wordt door een relevant HBO diploma gegarandeerd wordt lag schrikwekkend laag.


Eens.
Probleem is ook dat er op het HBO steeds vaker in groepjes in projectvorm wordt gewerkt, en er weinig meer individueel beoordeeld wordt.
Docenten zijn huiverig om een complete groep te laten zakken, dus tenzij er helemaal niets ingeleverd wordt, zijn studenten voor die vakken verzekerd van studiepunten.


Van mijn oud-klasgenoten zou ik het meerendeel niet aannemen.
Opvallend is dat degenen die wel het overwegen waard zijn, inmiddels (7 jaar later) allemaal voor zichzelf begonnen zijn.
Denk dat het gebrek aan verschil tussen het salaris van een middelmatige ontwikkelaar, en dat van een goede, daar ook aan bijdraagt.

In het buitenland is wordt dat verschil eerder wel gemaakt.
Het verschil tussen het gemiddelde salaris van de regio, en dat van een top programmeur bij een bedrijf als Google is 100%: http://www.focus.com/images/view/64925/

vDong
14/08/11, 21:26
5 tot 6k per maand bruto is absurd voor een systeembeheerder windows of linux. Zeker als startsalaris gaat het nergens over.

Startsalaris? we hadden het over iemand met 10+ jaar ervaring en een expert op het gebied, dat kan je niet echt vergelijken met een starter zonder enige ervaring of certificering heh?

eMiz0r
14/08/11, 21:50
Startsalaris? we hadden het over iemand met 10+ jaar ervaring en een expert op het gebied, dat kan je niet echt vergelijken met een starter zonder enige ervaring of certificering heh?

Nee, JIJ had het over iemand met 10+ jaar ervaring en een expert op dit gebied. Ik heb daar met geen woord in mijn TS over gerept. Ook niet over <2500 euro bruto, dat heb je ook ergens tussen mn regels door gelezen :)

Doorgaans hebben hostingbedrijven overigens geen "linux experts" van dat kaliber nodig. Die zou ik eerder verwachten bij netwerkpartijen, niet zozeer (bijna) eindgebruikers als een webhostingpartij.

vDong
14/08/11, 21:58
Nee, JIJ had het over iemand met 10+ jaar ervaring en een expert op dit gebied. Ik heb daar met geen woord in mijn TS over gerept. Ook niet over <2500 euro bruto, dat heb je ook ergens tussen mn regels door gelezen :)

Doorgaans hebben hostingbedrijven overigens geen "linux experts" van dat kaliber nodig. Die zou ik eerder verwachten bij netwerkpartijen, niet zozeer (bijna) eindgebruikers als een webhostingpartij.

Voor we helemaal afdwalen, het punt wat ik wilde maken is dat als je niet de mensen kan krijgen die je wil, moet je je misschien eens afvragen of je marktconforme salaris nog wel zo marktconform is, inmiddels is linux/unix ook doorgedrongen in andere branches en worden zelfs de juniors en mediors die je voorheen gemakkelijk kon lokken weggekaapt door bedrijven die net zijn begonnen met linux in hun organisatie....niet alleen jij moet je zorgen maken, ook de extreem grote groep die jarenlang leunde om hun zeer gemakkelijk te halen microsoft papiertjes zijn niet veilig.

Vergelijken met de gemiddelde salarissen die men verteld op GoT over de hele ICT wereld....is misschien niet waar je marktconforme bedragen vandaan wil halen.

eMiz0r
14/08/11, 22:19
Voor we helemaal afdwalen, het punt wat ik wilde maken is dat als je niet de mensen kan krijgen die je wil, moet je je misschien eens afvragen of je marktconforme salaris nog wel zo marktconform is, inmiddels is linux/unix ook doorgedrongen in andere branches en worden zelfs de juniors en mediors die je voorheen gemakkelijk kon lokken weggekaapt door bedrijven die net zijn begonnen met linux in hun organisatie....niet alleen jij moet je zorgen maken, ook de extreem grote groep die jarenlang leunde om hun zeer gemakkelijk te halen microsoft papiertjes zijn niet veilig.

Vergelijken met de gemiddelde salarissen die men verteld op GoT over de hele ICT wereld....is misschien niet waar je marktconforme bedragen vandaan wil halen.

Ben ik het niet mee eens. GoT is juist een interessante bron waarin informatie en salarissen gedeeld worden naar aanleiding van ervaring, opleidingen en functies. Natuurlijk zitten er een paar mensen bij die e.e.a. wat opleuken, maar er wordt zóveel gepost dat je er wel een leidraad uit kunt halen. De informatie is naar mijn gevoel redelijk betrouwbaar.

We zijn sowieso al afgedwaald, want je neemt echt véél teveel zaken "gewoon aan" zonder je te interesseren voor de feiten. Ik had het niet over een Linux expert, ook geen 10 jaar werkervaring, niet over <2500 bruto salaris en het "marktconforme" salaris is niet het probleem, want er melden zich amper tot geen sollicitanten aan. Dus tot een salarisbespreking komt het niet eens en wordt het ook niet op afgeketst.

En dat bracht mij tot mijn vraag in diezelfde post: is er niet een enorme arbeidskrapte momenteel en gaan we niet terug naar de beginjaren van deze eeuw? De enige mogelijkheid om aan "goed" personeel nog te kunnen komen is kapen bij je concullega's, headhunten of talent te zoeken op school. Net zoals dat 11/12 jaar geleden ook gebeurde.

Je kunt je pijlen wel richten op mij, maar daar ging het helemaal niet om. Kijk gewoon eens om je heen, als ik dat namelijk doe zie ik veel bedrijven in ons netwerk die met exact hetzelfde probleem zitten. Er zijn imo teveel vacatures en te weinig mensen om ze op te vullen.

Zijstraatje: die salarissen waarvan je denkt dat ze marktconform zijn (5/6k bruto) zorgen er voor dat er steeds meer werk outsourced wordt naar landen als India. De lonen liggen hier te hoog en dat maakt het lastig om vanuit Nederland goed te kunnen concurreren. Op zo'n kleine schaal als ons zal dat niet veel uitmaken, maar voor de Capgemini's en Atossen onder ons is om uberhaupt nog internationaal zaken te kunnen doen het een must aan het worden.

Piwi-Web
15/08/11, 00:33
Om nog een beetje bij te brengen aan het "HBO systeembeheer" verhaal. Naast die opleiding heb je nog (veel) meer ICT opleidingen. Zelf doe ik NID (google it!) op HsZuyd gezien die opleiding mij het meest interesseerde echter is de kwaliteit van de opleiding volledig afhankelijk van je eigen instelling. Als jij als student je punten wilt halen kan dat ook zonder dat je ook maar een boek openslaat gezien voor de "grote" vakken van Cisco en Microsoft alle tentamenvragen online wel te vinden zijn (testking, en wat heb je nog allemaal?). Nu is daarin de student niet altijd de schuldige maar ook de docenten zijn vaak lui aangelegd (er zijn uitzonderingen!) die vragen 1 op 1 overkopieren van die testkings (of andere bronnen). Zo zie je dus dat, hoe verder de opleiding vordert, sommige studenten het gewoon niet meer meekrijgen of het niet meer kunnen volgen omdat ze de stof niet kennen maar ook niet de gedachtegang hebben meegekregen. Ken je de gedachtegang dan is het een stuk eenvoudiger.

Om weer een beetje ontopic te gaan...
Op school "recruiten" doen veel ICT bedrijven en gebeurt ook op HsZuyd. Vaak gebeurt dit voor een grote groep studenten in een collegezaal en daar staat niemand echt op te wachten (of het moet een bedrijvendag / beurs zijn). Ook zie ik dat veel studenten die veel ervaring hebben een eigen "zaakje" opstarten naast hun studie (werk is er immers genoeg als je goed bent).

Zelf ben ik ook webdeveloper met, zoals je ziet, ook een eigen eenmanszaak. De vele voordelen hieraan zijn dat dit ideaal is om naast je studie te doen en je je eigen tijd kan indelen (en nog meer uiteraard...).

Een aantal tips vanuit mijn visie:
- Stagaires! Laat ze op gesprek komen (eerste indruk)
- Vacatures op b.v. scholen ophangen (verwacht dan geen fulltime)
- Bedrijvendagen op scholen

dennis0162
15/08/11, 00:50
Ben ik het niet mee eens. GoT is juist een interessante bron waarin informatie en salarissen gedeeld worden naar aanleiding van ervaring, opleidingen en functies. Natuurlijk zitten er een paar mensen bij die e.e.a. wat opleuken, maar er wordt zóveel gepost dat je er wel een leidraad uit kunt halen. De informatie is naar mijn gevoel redelijk betrouwbaar.


Leuk topic op GoT, geeft je een goed beeld van het salaris van een ICT'er.
Vaak hebben ICT'ers ook een (fatsoenlijke) lease auto, laptop, telefoon, ipad etc. van de zaak, kost ook geld.

visser
15/08/11, 02:21
Ben ik het niet mee eens. GoT is juist een interessante bron waarin informatie en salarissen gedeeld worden naar aanleiding van ervaring, opleidingen en functies. Natuurlijk zitten er een paar mensen bij die e.e.a. wat opleuken, maar er wordt zóveel gepost dat je er wel een leidraad uit kunt halen. De informatie is naar mijn gevoel redelijk betrouwbaar.
Leuk topic op GoT, geeft je een goed beeld van het salaris van een ICT'er.
Vaak hebben ICT'ers ook een (fatsoenlijke) lease auto, laptop, telefoon, ipad etc. van de zaak, kost ook geld.



Leuk topic op GoT, geeft je een goed beeld van het salaris van een ICT'er.
Vaak hebben ICT'ers ook een (fatsoenlijke) lease auto, laptop, telefoon, ipad etc. van de zaak, kost ook geld.

Inderdaad, ik zie GoT "werk en inkomen" ook als een redelijk betrouwbaar beeld. Maar vooral ook nuttig omdat de kwalificaties van de persoon en branche ook genoemd worden. Wat dat betreft veel nuttiger dan het enorm brede gemiddelde van "ICT Beheerder" wat vacature sites hanteren.

En (ook ondersteund door GoT beeld), vDong heeft wel gelijk dat voor een serieus goede linux (of netwerk) expert met 10 jaar ervaring een salaris van 4-6K echt wel "markt conform" genoemd kan worden.
Wat vDong ook impliceert is dat de "markt" tussen verschillende branches voor personen met vergelijkbare vaardigheden best kan verschillen.
Een branche als "hosting" heeft dan last als mensen met de gezochte vaardigheden ook in andere branches (bv large enterprise, consultancy, financials, + detacheerders die daar plaatsen) gewild zijn en daar significant hogere salarissen betaald worden.

vDong
15/08/11, 07:44
En dat bracht mij tot mijn vraag in diezelfde post: is er niet een enorme arbeidskrapte momenteel en gaan we niet terug naar de beginjaren van deze eeuw? De enige mogelijkheid om aan "goed" personeel nog te kunnen komen is kapen bij je concullega's, headhunten of talent te zoeken op school. Net zoals dat 11/12 jaar geleden ook gebeurde.

Je kunt je pijlen wel richten op mij, maar daar ging het helemaal niet om. Kijk gewoon eens om je heen, als ik dat namelijk doe zie ik veel bedrijven in ons netwerk die met exact hetzelfde probleem zitten. Er zijn imo teveel vacatures en te weinig mensen om ze op te vullen.

De afgelopen 2 jaar is de hele branch door een crisis heen gegaan, de hoeveelheid mensen zonder werk liep hard op, pas de afgelopen maand zie ik dat aantrekken, ook de wat grotere detacheerders die je hieronder noemt beginnen nu pas hun grote beschikbaarheid op te lossen.
Kortom, ik deel je beeld niet.


Zijstraatje: die salarissen waarvan je denkt dat ze marktconform zijn (5/6k bruto) zorgen er voor dat er steeds meer werk outsourced wordt naar landen als India. De lonen liggen hier te hoog en dat maakt het lastig om vanuit Nederland goed te kunnen concurreren. Op zo'n kleine schaal als ons zal dat niet veel uitmaken, maar voor de Capgemini's en Atossen onder ons is om uberhaupt nog internationaal zaken te kunnen doen het een must aan het worden.

Het werk dat ge-offshored wordt, is en blijft simpelweg het meest simpele werk... een groot aantal van dit soort bedrijven is daar hard op terug aan het komen, het blijkt namelijk vanwege cultuurverschillen, het feit dat je mensen hier de mensen daar in de gaten moet houden en nog wat factoren die te gecompliceerd zijn om hier uit te leggen, helemaal niet zo goedkoop te zijn.

vDong
15/08/11, 08:02
Een branche als "hosting" heeft dan last als mensen met de gezochte vaardigheden ook in andere branches (bv large enterprise, consultancy, financials, + detacheerders die daar plaatsen) gewild zijn en daar significant hogere salarissen betaald worden.
Best wel iets om je zorgen over te maken, zeker als dat een algemeen beeld gaat worden en de mensen met de juiste skillset niet eens meer de moeite gaan nemen om bij de hostingbranch op gesprek te gaan (weet niet of dit zo is, maar dat beeld lijkt hier geschetst te worden)

Als ik even de aanname doe dat het niet het salaris nivo is waarom men niet bij de hostingbranch uitkomt, dan moet er iets anders zijn, wellicht is het de werkdruk, of de 24/7 diensten (hoewel ze daar heel snel achter gaan komen dat dat bij large enterprise ed net zo hard gebeurd) of misschien is het het feit dat veel bedrijven in de hosting branch verwachten dat een medewerker een eigen auto heeft terwijl de concurrerende branches het over leaseauto van de zaak heeft.

Een grote reden om voor een bepaalde branch te kiezen is de ervaringen van mensen die al in dat veld werken, kan het zijn dat de huidige groep beheerders en coders in de hostingbranch helemaal niet zo gelukkig is met hun werkgevers?

eMiz0r
15/08/11, 09:26
Best wel iets om je zorgen over te maken, zeker als dat een algemeen beeld gaat worden en de mensen met de juiste skillset niet eens meer de moeite gaan nemen om bij de hostingbranch op gesprek te gaan (weet niet of dit zo is, maar dat beeld lijkt hier geschetst te worden)

Ik zat net even te denken. Haal je juist niet oorzaak en gevolg door elkaar heen? Hoe je het wend of keert, 60-70k per jaar bruto inkomen is VEEL geld. Betalen bedrijven nou eenmaal graag zoveel geld aan personeelskosten? Nee natuurlijk doen ze dat niet voor de lol, maar ze moeten wel om uberhaupt mensen binnen te krijgen. Dat salarissen in een bepaalde sector hoog zijn is een perfecte indicatie van het tekort aan personeel. Salarissen hebben te maken met vraag en aanbod, niks meer of minder.

Hoge salarissen om vacatures gevuld te krijgen betekent een arbeidskrapte op de markt (ofwel: er is een tekort aan personeel). De laatste crisis heeft daar blijkbaar weinig verandering in gebracht, want er zijn bij mijn weten weinig ICTers die een tijdje met een werkloosheidsuitkering hebben gezeten. Nog sterker: goed ICT personeel heeft zelfs al meerdere aanbiedingen op zak liggen, ondanks het feit dat ze al werk hebben. Allemaal signalen dat er een tekort is aan personeel.

visser
15/08/11, 11:38
Best wel iets om je zorgen over te maken, zeker als dat een algemeen beeld gaat worden en de mensen met de juiste skillset niet eens meer de moeite gaan nemen om bij de hostingbranch op gesprek te gaan (weet niet of dit zo is, maar dat beeld lijkt hier geschetst te worden)

Als ik even de aanname doe dat het niet het salaris nivo is waarom men niet bij de hostingbranch uitkomt, dan moet er iets anders zijn, wellicht is het de werkdruk, of de 24/7 diensten (hoewel ze daar heel snel achter gaan komen dat dat bij large enterprise ed net zo hard gebeurd) of misschien is het het feit dat veel bedrijven in de hosting branch verwachten dat een medewerker een eigen auto heeft terwijl de concurrerende branches het over leaseauto van de zaak heeft.

Een grote reden om voor een bepaalde branch te kiezen is de ervaringen van mensen die al in dat veld werken, kan het zijn dat de huidige groep beheerders en coders in de hostingbranch helemaal niet zo gelukkig is met hun werkgevers?

Laat ik even voorzichtig zijn, en opmerken dat ik schreef _als [indien] in andere branches_ .
Ik heb niet een voldoende gefundeerd beeld van de salaris bandbreedte voor diverse skillsets in de hosting wereld om te stellen _dat_ de hosting branche hier eventueel achter zou liggen, of dat dat de sollicitant-perceptie is (Op GoT posten te weinig hosting medewerkers ;-) ).

Nu is het natuurlijk ook zo dat zelfs als de salarissen wel vergelijkbaar zijn, maar de vraag toeneemt het aanbod van kandidaten kleiner wordt, zelfs als de overige arbeidsvoorwaarden nog steeds vergelijkbaar zijn.

En dan heb je natuurlijk nog allerlei lastig hard te maken effecten als "hip zijn", "bekende naam", "groot bedrijf" , sector/bedrijfsreputatie .
Niet iets waar je als individueel bedrijf veel aan kunt doen, maar het zijn aspecten die natuurlijk wel meespelen voor werknemers die uit banen (kunnen) kiezen.

Thijsvdbrink
15/08/11, 12:10
Heren, een Marktconform salaris wordt bepaald door de markt.
Voor een SAN/VMware/Cisco/MCSE specialist betaal je nu eenmaal meer dan voor een middelmatige office-applicatiebeheerder.

Klagen dat die experts te duur zijn is zinloos, een ander betaalt het ze wel, en dus werken ze daar, en niet bij jou.

Je vergelijkt een huisarts ook niet met een hersen-chirurg, ook daar betaal je de marktconforme prijs.
Pay peanuts, get monkeys.

En als je geen SAN/Vmware specialist in je TCO wilt opnemen, dan koop je gewoon weer een
pallet pizzadoos-servers, en een goedkope systeembeheerder-met-schroevendraaier, en windows-installatie-CD.

IT expertise vervliegt erg snel (iemand nog een windows 98/Office 97 expert nodig?),
en is dus waarschijnlijk duurder dan een Lasser/metselaar, die zijn truuk zijn gehele carriere kan doen.

Met vriendelijke groet,

Een Data Center Manager.

systemdeveloper
15/08/11, 12:13
Je moet interessante genoeg zijn voor een werknemer. De dikte van je beurs doet er maar zelden toe.

eMiz0r
15/08/11, 12:49
@Thijs en systemdeveloper,

Hoewel jullie allebei gelijk hebben is het nog steeds terug te herleiden op een arbeidskrapte en daarmee samenhangend vacatureoverschot. "Een ander betaalt het ze wel, en dus werken ze daar". Oftewel, er zijn 2 vacatures die door 1 beschikbaar iemand opgevuld moeten worden. De werknemer heeft banen voor het uitkiezen en kiest voor het hoogste salaris, de werkgever moet zn portomonnee trekken om iemand binnen te kunnen hengelen. Allebei het gevolg van te weinig personeel. En dan kan je hoog en laag springen, maar is het gewoon niet anders en zul je alternatieve manieren moeten vinden om aan geschikt personeel te komen. Terug naar eind jaren '90, terug naar de .com bubble en je mensen recruiten op scholen.

Ik vind het alleen lastig discussieren met mensen die zaken direct in het extreme trekken.

Zo snappen wij allemaal wel dat <2500 voor meer dan 10 jaar ervaring niet passend is (en ook niet marktconform). En is het enige andere alternatief voor een VMWare specialist niet pizzadozen in elkaar schroeven. Wat ik wel bijzonder vind om te zien is dat de een zegt "een marktconform salaris is 5/6000 euro", de ander zegt "de markt bepaald dat" en als je kijkt naar bv. dat GoT topic (de markt) er voornamelijk rond de 3/4000 euro betaald wordt.

Is dan jullie perceptie van een marktconform salaris niet heel erg anders dan wat er daadwerkelijk betaald wordt in de praktijk? We vinden allemaal dat we 2 ton per jaar horen te verdienen, maar als je het niet krijgt is een WW uitkering je enige andere optie.

eMiz0r
15/08/11, 13:00
Over marktconforme salarissen gesproken. Intermediair en loonwijzer zijn het net zoals GoT niet met jullie eens dat 5/6k gebruikelijk is:

Jouw collega's verdienen bruto gemiddeld:

Per 4 weken: € 3723
Per maand: € 4030
Per jaar: € 48400

Beroep: Netwerk-, serverbeheerder (hbo-wo)
Opleiding: Universiteit
Geslacht: Man
Werkervaring: 10 jaar
Parttime werkweek: Nee
Leidinggevend: Nee
Meeste collega's man: Ja
Bedrijfsomvang: Minder dan 100 werknemers

De berekening is gedaan op basis van 36 uur per week


Loonwijzer:

Per uur: € 18,86
Per week: € 679
Per 4 weken: € 2716
Per maand: € 2940
Per jaar: € 35308

Samenvatting:

Beroep: Netwerk-, serverbeheerder (hbo-wo)
Opleiding: Universiteit
Geslacht: Man
Werkervaring: 10 jaar
Leidinggevend: Nee
Bedrijfsomvang: Minder dan 100 werknemers

De berekening is gedaan op basis van 36 uur per week.

Is dit niet gewoon een reality check voor jullie dat als je in zo'n positie laten we zeggen 70.000 per jaar verdient, je god op zn blote knieen mag danken ipv dat je dat toch wel minimaal zou mogen eisen?

eMiz0r
15/08/11, 13:06
GoT vergeten:
Leeftijd: 31
Opleiding(en): HBO Bedrijfskundige Informatica, HBO Makelaardij OG
Certificaten: NVT
Cursussen: Oracle DBA 11G, PLSQL, LINUX/UNIX, etc.
Werkervaring: 7 jaar.
Werkgever: Overheid
Huidige functie: Applicatie beheer/engineer, tevens enige DBA activiteiten

Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 51 (26 atv en 25 vrije dagen, ik werk 40 uur pw, 4 uur atv opbouw per week dus)
13/14e maand of winstuitkering: Ja, eindejaarsuitkering (4%)
Laptop: Nee
GSM: ja, vrij gebruik
Leaseauto: nee
Werkweek: 40 uur (36 uur contract 4 uur atv per week) maar meestal meer...
Pensioenregeling: ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: PC/fiets regeling en soortgelijke.
Land: Nederland
Regio: Noord Holland
Reistijd: 60m met de auto, 2,5 uur met OV
Reiskostenvergoeding: €240 p/m

Maand salaris (bruto): 3809


Of zou dit gewoon zo'n monkey zijn volgens jullie?

eMiz0r
15/08/11, 13:08
Nu is dit misschien een beetje de onderkant (3k), maar 6k is het dubbele:

Leeftijd:41
Opleiding(en):HAVO
Certificaten:MCSE, ITIL, AIX unix
Werkervaring:15 jaren
Werkgever:
Huidige functie:ICT manager

Vakantiegeld:8.33%
Vakantiedagen:25
13/14e maand of winstuitkering: ja 400 euro bruto (kerst bonus)
Laptop:Ja (hp elitebook 6930p)
GSM:Iphone 4 (16GB)
Leaseauto:Nee (wel optie)
Werkweek:38 u/pw
Pensioenregeling:Ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:Nee
Land:NL
Regio:NB
Reistijd:30 min. p/d

Maand salaris (bruto): 3100 (2180 netto)

De rest zoek je zelf maar :)

Apoc
15/08/11, 13:16
eMiz0r: wat je daar omschrijft is weliswaar het gemiddelde, maar wanneer jij datzelfde salaris zou bieden, trek je natuurlijk niemand over de streep om voor jou te komen werken (tenzij je betere secundaire voorwaarden biedt, maar dat kost in de regel ook geld).

Het lijkt me vrij eenvoudig te redeneren dat wanneer er schaarste is, de prijzen omhoog gaan.

maxnet
15/08/11, 15:08
Of zou dit gewoon zo'n monkey zijn volgens jullie?

Werkgever: Overheid

Tja... ;)


De gemiddeldes zijn inclusief de mensen die al 10 jaar bij 1 en dezelfde werkgever zitten, en het allemaal wel best vinden.
Niet de bedragen die worden ingezet om iemand met werkervaring te verleiden de overstap naar een andere werkgever te maken.

Thijsvdbrink
15/08/11, 15:42
@eMiz0r

De andere reaguurders ken ik niet, dus kan ik alleen voor mezelf spreken.

Marktconform betekent alleen dat je betaalt conform de markt.
De markt voor goede systeembeheerders betaalt meer dan die voor slechte, en een systeembeheerder kijkt niet alleen naar geld,
maar ook naar reistijd, overwerk, het hufter-gehalte, en de wat jongere systeembeheerder kijkt naar de hoeveelheid coole gadgets, type laptop en secretaresse...
Leaseauto's zijn denk ik geen dealmakers meer.

Als je geen personeel kunt vinden, verhuis dan, betaal meer, maak je bedrijf aantrekkelijk met een mooie campagne,
of splits de vacature op in 2 vacatures, waardoor je geen duizendpoot, maar 2 spinnen in hun web zoekt.

Ik zie regelmatig advertenties voorbij komen waarin beheerders worden gevraagd van onder de 30, maar wel met 20 jaar ervaring in zo'n beetje alles wat je maar kunt verzinnen.

En trouwens, systeembeheerders zijn vaak wel op zoek naar een werkgever die opleidingen stimuleert,
maar niet als dat betekent dat deze hen een boek geeft, en een halve dag vrij voor het examen. (en een studieschuld)

Dus: show us the money, of ben creatief.
Voor veel geld zijn er genoeg mensen bereid om bij een vervelend bedrijf te werken.
En voor minder geld bij een leuk bedrijf. ;-)

eMiz0r
15/08/11, 16:51
Ik denk dat we dan ook wel kunnen spreken van een arbeidersmarkt momenteel. Zoals je inderdaad ook aangeeft ben jij momenteel in de positie om eisen te stellen, in tegenstelling tot de werkgever. Zolang het economisch voor de wind gaat zal dat ook wel zo blijven, maar zodra het aanbod van personeel groter wordt ben je de eerste die er uit vliegt zodra iemand anders dezelfde kwaliteit voor een lager salaris bied. Net zoals een werknemer altijd op zoek zal zijn naar een hoger salaris en betere arbeidsvoorwaarden, is een werkgever op zoek naar het tegenovergestelde. Vraag en aanbod bepalen wie de touwtjes zal trekken (zoals we in de .com crisis wel gezien hebben).

Thijsvdbrink
15/08/11, 17:13
Eeen werkgever die dure IT-ers ongezien buitengooit en vervangt door verse goedkope krachten, zal merken dat kennis en ervaring beide belangrijk zijn, en de nieuwe boys veel kennis, maar weinig ervaring hebben.

Tegenwoordig is de arbeidsmarkt een stuk vloeibaarder, met al die sites, en snelle linked-in/WHT sitres die overstappen gemakkelijk maken, maar zowel werkgevers als werknemers blijven graag bij wat ze hebben en kennen.

Bied mij 300,- per maand meer bij een andere werkgever... nee dank je, ik zit hier goed, geen idee waar ik terecht kom.

Bied mijn baas een vergelijkbare man, voor 700,- per maand minder, en hij bedankt ook,
omdat hij niet weet wat hij daar voor in huis haalt.

Anders is het op een afdeling met 20 dezelfde systeembeheerders, dan vloeien de mindere goden wel af, maar ja,
we hebben het hier over specialisten.

Die jongens die je belt als ze op vakantie zijn... die zijn meestal duur. ;-)

vDong
15/08/11, 17:18
Ik zat net even te denken. Haal je juist niet oorzaak en gevolg door elkaar heen? Hoe je het wend of keert, 60-70k per jaar bruto inkomen is VEEL geld. Betalen bedrijven nou eenmaal graag zoveel geld aan personeelskosten? Nee natuurlijk doen ze dat niet voor de lol, maar ze moeten wel om uberhaupt mensen binnen te krijgen. Dat salarissen in een bepaalde sector hoog zijn is een perfecte indicatie van het tekort aan personeel. Salarissen hebben te maken met vraag en aanbod, niks meer of minder.
Wel vervelend discusseren zo, op jouw verzoek trek ik het algemener en laat m'n voorbeeld los en dat voorbeeld blijf je nu steeds herhalen.
Hoogte van de salarissen hebben niet altijd met aanbod te maken, je zal zien dat als je een directeurs functie met een balkenende (180k/jaar) vacature zet zonder opleidings/ervarings eissen dat je dan ook duizenden reacties krijgt.

Als je iemand voor je wil hebben werken die erg veel kennis/ervaring heeft en bereid is zijn/haar hele leven bij te blijven leren (kennis is na 4 jaar verouderd) dan ben je daar meer voor kwijt dan iemand die z'n hele leven 1 truukje uit hoeft te voeren zonder bij te leren.

Probleem ook dat ik zie in de discussie markconform en de GoT topics is dat niemand goed "systeembeheerder" of "netwerkbeheerder" kan definieren en dat die functie echt van alles kan betekenen.

vDong
15/08/11, 17:32
Die jongens die je belt als ze op vakantie zijn... die zijn meestal duur. ;-)
Kan je nagaan wat die jongens kosten die niet alleen gebeld worden op vakantie, maar al standaard hun laptop meenemen en het gelijk oplossen remote.

Triloxigen
15/08/11, 19:10
Op studies worden vaak onrealistische salarissen weergegeven waardoor nieuwelingen vreemde ideeën er op nahouden bij sollicitaties.
Dan blijven ze vaak nog liever op de bank zitten dan dat ze een salaris accepteren wat ze te laag vinden (ook al is het reeel).

De markt is een beetje verneukt door salarissen die een aantal jaar geleden gegeven werden voor de economische crisis, helemaal de bedragen net voor de dotcom bubble. Dat zijn de tijden gewoon niet meer.

vDong
15/08/11, 19:48
Op studies worden vaak onrealistische salarissen weergegeven waardoor nieuwelingen vreemde ideeën er op nahouden bij sollicitaties.
Dan blijven ze vaak nog liever op de bank zitten dan dat ze een salaris accepteren wat ze te laag vinden (ook al is het reeel).


Helemaal mee eens, vooral omdat een studie niks hoeft te zeggen (vooral IT studies, redelijk veel genoemd al)


De markt is een beetje verneukt door salarissen die een aantal jaar geleden gegeven werden voor de economische crisis, helemaal de bedragen net voor de dotcom bubble. Dat zijn de tijden gewoon niet meer.
gedeeltelijk wel met je eens, ik zie een hoop prutsers op plekken zitten plakken waar ze niet horen, aan de andere kant wordt echt talent ook niet echt gewaardeerd. Vooral de grotere tokos (en dan heb ik het over detacheerders) belonen vooral het halen van random certificaten. Die beginnen nu langzaam te herkennen dat diepgaande technische kennis iets anders is dat certificaten.
Wat je vooral zag in de dotcom bubbel is dat langdurig werkelozen en ongeschikte ITers snel opgeleid werden voor een IT job. dat waren ook de eersten die eruit werden geknikkerd....
Ook de hele IT wereld is volwassener aan het worden, een techneut met flinke social skills (iets wat keihard nodig is bij een hosting partij) is ineens veel meer waard.

Randy
15/08/11, 23:58
Misschien dat Randy meer uitsluitsel kan geven. Die _had_ zeer goed/groot lopende business, maar een werkgever bood toch extra extra extra extra voordelen

Voor mij was de keuze voor een loondienstverband een drieluik: Meer eigen tijd hebben (lees: geen 30+ uur / week meer reizen), dus verhuizen en de tijd besteden aan het verder studeren. Stabiliteit hoort hier natuurlijk ook bij: een betere balans tussen werk en vrije tijd. Overigens zijn de eigen activiteiten niet geheel gestopt maar die zitten in een andere tak van de sport.

Mijn salaris is er niet op achteruit gegaan, nog steeds 1x DGA zonder toeslagen (~10 jaar ISP ervaring, zowel Linux als Windows, hele berg certificeringen). Meer verdienen kan altijd, maar heb even geen zin meer in veel reizen of enterprises. Voorlopig nog wel even goed dus.

Met betrekking tot de vacatures is het lastig, zeker mensen met ISP-ervaring. Kantoorautomatiseerders die geen clue hebben van DNS gaan het niet worden. Een van de zaken die je tijdens een assessment bij ons voor de neus krijgt is een telnet terminal. Laat maar zien hoe SMTP werkt en lever maar een fout af. Pluspunten als je opmerkt dat de HELO niet goed staat. Stagaires trainen heeft zeker zin. Het afgelopen jaar zijn een systeembeheerster en developen gebleven. Je moet hier echter wel in investeren.

En het probleem met sollicitanten (http://lekkernerden.nl/2011/02/solliciteren-ook-voor-nerds-een-vak/)... Lees dit eens ter inspiratie. Gelukkig zijn er onlangs wel vacaturs ingevuld. Mensen zijn wel te vinden maar je moet er actief naar op zoek gaan. Een advertentie op Monsterboard trekt alleen griezelig recruitertuig aan is mijn ervaring.

visser
16/08/11, 00:00
Over marktconforme salarissen gesproken. Intermediair en loonwijzer zijn het net zoals GoT niet met jullie eens dat 5/6k gebruikelijk is:

Jouw collega's verdienen bruto gemiddeld:

Per 4 weken: € 3723
Per maand: € 4030
Per jaar: € 48400


Ik heb mijn uitspraak (4-6K) gedaan voor echt goede experts, en dat is (voor mij) nog niet hetzelfde als "gemiddelde persoon met 10 jaar ervaring".
Nu is GoT wel meer gedetailleerd dan het heel grote gemiddelde van vacature sites in kwalificaties, maar dan nog is "echt goed" lastig inschatten.
In netwerkland is wat dat betreft een CCIE (of JNCIE) een nuttige indicator; De certificatie stelt nog steeds wat voor (het is een dag praktijkexamen, geen uurtje multiple choice) ,de ondergrens aan kennis/kunde die het garandeert ligt hoog, en er zijn weinig voorbeelden van mensen die het wel hebben maar toch tegenvallen.

De discussie "waarde van certiceringen" ligt op de loer (evenals die over niet-technische skills, waarvan de aan- of afwezigheid ook niet blijkt uit certificaten of diploma's), maar ik noem dit omdat het een bruikbaar keywoord is in GoT zoeken, en dan vind je bijvoorbeeld deze thread:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1280551?data[filter_keywords]=ccie&data[boolean]=OR
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1352467?data[filter_keywords]=ccie&data[boolean]=OR

Ok, ca 2008/2009, en sommige inderdaad zeker een bovenrand van "de markt", maar ik denk dat ik mijn stelling "4-6K voor echt goede experts" hiermee toch wel geïllustreerd heb, in elk geval in netwerk land. Voor de bovenlaag van de Unix experts heb ik niet meteen een keywoord + URL, maar voldoende natte vinger indicaties om de orde "4-6K" nog steeds als reëel te zien, nogmaals, mits _echt goed_.
De buzz dat voor mensen die "Unix+Databases" doen in de vorm van SAP implementaties de sky de limit is komt ook vrij betrouwbaar over.

Zoals je elders stelt, inderdaad is de arbeids markt ook een markt met vraag en aanbod, en stijgende en dalende prijzen.
Mee eens.
Het is alleen niet helemaal een vrije, transparante en efficiënte markt; De transacties zijn niet open, en een deel van spelers is zich dus niet bewust van de prijsvorming op de diverse gebieden van de markt.
(cq: mensen praten niet graag over hun salaris, sommige mensen zijn zich niet bewust wat ze waard zijn, en sommige vragers weten niet wat elders betaald wordt voor hetgeen ze zoeken).
Mensen nemen niet zo heel snel ontslag, dat is voor heel veel mensen toch een behoorlijke drempel, zelfs als ze weten dat ze elders meer kunnen verdienen. Pas als het verschil te lang te groot wordt, en er dan misschien nog een extra druppel bij komt (slecht project, botte manager) wordt de knoop doorgehakt.
Aan de andere kant kunnen (iig in Nederland, en een groot deel van West Europa) mensen niet makkelijk ontslagen worden, en salaris verlaging gebeurt ook alleen in heel uitzonderlijke gevallen.
Een werkgever kan dus inderdaad een langere tijd "boven marktconform" betalen, en andersom hebben de mensen die daar werken zogezegd "gouden handboeien".
Pas op behoorlijk lange termijn trekt dat recht (hetzij via reorganisatie of ontslagrondes, hetzij via stilstand van salaris totdat de inflatie en de markt het verschil ingelopen hebben).

Mikey
16/08/11, 08:35
Met betrekking tot de vacatures is het lastig, zeker mensen met ISP-ervaring. Kantoorautomatiseerders die geen clue hebben van DNS gaan het niet worden. Een van de zaken die je tijdens een assessment bij ons voor de neus krijgt is een telnet terminal. Laat maar zien hoe SMTP werkt en lever maar een fout af. Pluspunten als je opmerkt dat de HELO niet goed staat. Stagaires trainen heeft zeker zin. Het afgelopen jaar zijn een systeembeheerster en developen gebleven. Je moet hier echter wel in investeren.

Ik heb deze discussie tijdje terug met een werkgever gehad die op windows gebied zo wat vallen zette om personeel te checken. Mijn mening is (en dat blijft ;-)) dat dit een gevaarlijke manier is om iemand te peilen. Het is een moment opname waarbij de ander in 9 vd 10 gevallen absoluut niet in zijn element is. Menigeen sollicitant shit bricks met kleffe handjes....

Bart L
16/08/11, 09:58
Ik verbaas me ook over de huidige kennis van onze scholen... DNS? Uh, hoe werkt dat nou precies.
Wat is een SPF record?

Waar ik me echt aan irriteer is de luiheid van de nu afgeleverde studenten. Je hoeft al niet meer in te bellen in 1 of andere BBS in de UK voor de laatste Mcafee documentatie (ja heren, we worden oud lol), je hoeft alleen maar Google te gebruiken.

En vooral te LEZEN, hoe vaak ik dat niet de eerste weken moet herhalen. Daarna gaat het snel beter, of snel slechter, maar daar hebben we dan weer een proeftijd voor.

Apoc
17/08/11, 13:19
Volgens mij baseren jullie de verhalen omtrent de kennis op scholen op de situatie van 5-10 jaar geleden. Ondertussen is er op dat vlak toch wel vrij veel verbeterd volgens mij, gebaseerd op de verhalen die ik her en der hoor. Al zal dat waarschijnlijk ook wel per opleiding sterk verschillen.

visser
17/08/11, 13:40
Volgens mij baseren jullie de verhalen omtrent de kennis op scholen op de situatie van 5-10 jaar geleden. Ondertussen is er op dat vlak toch wel vrij veel verbeterd volgens mij, gebaseerd op de verhalen die ik her en der hoor. Al zal dat waarschijnlijk ook wel per opleiding sterk verschillen.

Mijn ervaring met stagiairs is van 2009/2010 .
En het onderwijsmodel (mega scholen, bobo's, cashen per uitgereikt diploma, "iedereen hoogopgeleid") is al vrij lang hetzelfde. Zo'n model geeft een druk om volume zonder veel oog voor minimale kwaliteit af te leveren, waarvan de InHolland affaire dan een (hopelijk) extreem voorbeeld was.

Apoc
17/08/11, 14:05
Mijn ervaring met stagiairs is van 2009/2010 .
En het onderwijsmodel (mega scholen, bobo's, cashen per uitgereikt diploma, "iedereen hoogopgeleid") is al vrij lang hetzelfde. Zo'n model geeft een druk om volume zonder veel oog voor minimale kwaliteit af te leveren, waarvan de InHolland affaire dan een (hopelijk) extreem voorbeeld was.

Uiteraard zijn er genoeg voorbeelden te noemen van scholen en opleidingen waar je er vanuit kunt gaan dat je er niet veel mee zult kunnen, maar dat is des te meer reden om uit te zoeken bij welke opleidingen men wel daadwerkelijk iets nuttigs leert. Zoals ik al aangaf weet ik niet meer om welke opleidingen dit dan precies ging, maar als je naar personeel op zoek bent, kun je daar vast wel wat tijd in investeren. Vervolgens zou je dan 1 of een aantal stagiaires van zo'n opleiding kunnen aannemen om op die manier uit te zoeken hoe het met de parate kennis staat.

visser
17/08/11, 14:56
Uiteraard zijn er genoeg voorbeelden te noemen van scholen en opleidingen waar je er vanuit kunt gaan dat je er niet veel mee zult kunnen, maar dat is des te meer reden om uit te zoeken bij welke opleidingen men wel daadwerkelijk iets nuttigs leert. Zoals ik al aangaf weet ik niet meer om welke opleidingen dit dan precies ging, maar als je naar personeel op zoek bent, kun je daar vast wel wat tijd in investeren. Vervolgens zou je dan 1 of een aantal stagiaires van zo'n opleiding kunnen aannemen om op die manier uit te zoeken hoe het met de parate kennis staat.

Voor alle duidelijkheid, de stagiairs die ik zag deden een technische informatica opleiding, en niet eens bij in InHolland.

Wat jij voorstelt, is nu precies wat zo jammer is aan diploma inflatie :

Dat een HBO diploma in een relevante richting zo weinig garantie geeft op minimale kennis. Zodat je alsnog moet proberen op allerlei andere manieren die kennis te toetsen.
Terwijl de reden om mensen aan te nemen (of in te huren) vrij vaak is dat die kennis juist NIET voldoende in huis is.
Wellicht hier (hosting wereld, of elders waar IT de core business is) nu toevallig wel als het gaat om ITers, maar maatschappelijk gezien is het gewoon een erg slechte zaak.

En als je kijkt naar gebieden waar je zelf nu NIET de expertise hebt, maak je je ook zorgen. Moet je nu ook tijd investeren om uit te zoeken welke opleidingen boekhouders en accountants afleveren die nog wel centen en KF uit elkaar kunnen houden ?
Zit je lekker bij een dokter als je je moet afvragen of die de meest basale zaken eigenlijk wel snapt ?

Apoc
17/08/11, 15:05
Voor alle duidelijkheid, de stagiairs die ik zag deden een technische informatica opleiding, en niet eens bij in InHolland.

Wat jij voorstelt, is nu precies wat zo jammer is aan diploma inflatie :

Dat een HBO diploma in een relevante richting zo weinig garantie geeft op minimale kennis. Zodat je alsnog moet proberen op allerlei andere manieren die kennis te toetsen.
Terwijl de reden om mensen aan te nemen (of in te huren) vrij vaak is dat die kennis juist NIET voldoende in huis is.
Wellicht hier (hosting wereld, of elders waar IT de core business is) nu toevallig wel als het gaat om ITers, maar maatschappelijk gezien is het gewoon een erg slechte zaak.

En als je kijkt naar gebieden waar je zelf nu NIET de expertise hebt, maak je je ook zorgen. Moet je nu ook tijd investeren om uit te zoeken welke opleidingen boekhouders en accountants afleveren die nog wel centen en KF uit elkaar kunnen houden ?
Zit je lekker bij een dokter als je je moet afvragen of die de meest basale zaken eigenlijk wel snapt ?

Tja, ik probeer het altijd positief te bekijken. Juist het feit dat het moeilijk is om goed personeel te vinden, betekent dat dat voor je concurrenten waarschijnlijk ook geldt. Als jij een goede strategie uitzet om het kaf van het koren te scheiden, heb je dus een voorsprong op je concurrentie.

QBell
17/08/11, 15:56
Wat eerder ook al aangegeven is, heel veel beheerders zijn Freelancer.

Als systeembeheerder moet je toch enige vorm van intelligentie hebben, gevolg is dat je kan rekenen.
En als je dan gaat rekenen wat je per uur kan vragen voor systeembeheer en dit tegenover de zekerheid van een vaste baan legt, dan denk ik dat heel veel beheerder zeggen dat die zekerheid in geld minder waard is als wat ze extra verdienen als Freelancer.

Op de reguliere markt hou je dan alleen de mensen over die niet kunnen denken en een minimaal aantal personen die die zekerheid meer waard vinden.
Op zich is het redelijk logisch te verklaren en ik moet ook eerlijk zeggen. voor 2500 bruto zou ik (op dit moment) nog niet eens mijn bed uit komen (al ben ik al eventjes geen junior meer).

Thijsvdbrink
18/08/11, 08:54
Wat eerder ook al aangegeven is, heel veel beheerders zijn Freelancer.

Als systeembeheerder moet je toch enige vorm van intelligentie hebben, gevolg is dat je kan rekenen.
En als je dan gaat rekenen wat je per uur kan vragen voor systeembeheer en dit tegenover de zekerheid van een vaste baan legt, dan denk ik dat heel veel beheerder zeggen dat die zekerheid in geld minder waard is als wat ze extra verdienen als Freelancer.

Op de reguliere markt hou je dan alleen de mensen over die niet kunnen denken en een minimaal aantal personen die die zekerheid meer waard vinden.
Op zich is het redelijk logisch te verklaren en ik moet ook eerlijk zeggen. voor 2500 bruto zou ik (op dit moment) nog niet eens mijn bed uit komen (al ben ik al eventjes geen junior meer).
Daar ben ik het niet mee eens.

Systeembeheerders zijn van nature voorzichtige mensen, die risico's graag 3 dubbel afdekken, middels backups, redundancy, en documentatie (al is daarvoor nooit tijd)
Freelancers komen en gaan bij bedrijven, waarbij oplevering binnen de specs belangrijker is dan continuiteit op de lange termijn.

Stellen dat de meerderheid van de vaste-baan-systeembeheerders niet kunnen denken geeft een zeer beperkt wereldbeeld weer,
en is eigenlijk een redelijk grovve belediging voor al die professionals die hardwerken voor de stabiliteit, en continuiteit van hun domein.

eMiz0r
18/08/11, 09:44
Op de reguliere markt hou je dan alleen de mensen over die niet kunnen denken en een minimaal aantal personen die die zekerheid meer waard vinden.
Op zich is het redelijk logisch te verklaren en ik moet ook eerlijk zeggen. voor 2500 bruto zou ik (op dit moment) nog niet eens mijn bed uit komen (al ben ik al eventjes geen junior meer).

De discussie is een klein beetje uit de hand gelopen op het moment dat over marktconforme salarissen werd gesproken. Dat je als senior systeembeheerder voor 2500 bruto je bed niet uit komt vind ik begrijpelijk. Omdat wij ook een hostingbedrijf hebben voel ik me aangesproken als er wordt gezegd "je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten" terwijl onze personeelskosten in verhouding tot de omzet juist behoorlijk hoog liggen. Natuurlijk zijn er zat zolderhosters die denken met 2500 of 3000 de beste mensen in huis te halen, maar daar schaar ik onszelf niet onder :)

Het gaat mij ook om een stukje besef. Ik merk dat veel mensen (en dat geld vooral voor net-afgestudeerden en dan zelfs nog universitair) werkelijk torenhoge salarissen verwachten als ze op de arbeidsmarkt terecht komen. Uiteindelijk zie ik die mensen regelmatig aan de slag gaan voor een salaris dat eigenlijk dicht tegen de 2000 aan ligt. Deels natuurlijk uit noodzaak, want met op je luie gat zitten verdien je geen cent en is weer bij pa en ma inwonen de enige andere optie.

Ik vraag me ook af hoeveel mensen beseffen dat op het moment dat je 5000 euro bruto verdient, je in een gelukkige positie zit. Ook al zegt een salaris weinig over je kwaliteiten, blijkbaar verdien je het toch en als je een vast contract kunt afdwingen zul je het wel goed doen. Ik vind het alleen een beetje "arrogant" om te zeggen dat 5000 euro een normaal salaris is. Er zijn mensen die van minder dan de helft moeten rondkomen, heb daar ook gewoon respect voor.

En no offence (ik ben zelf immers ook ICTer), systeembeheerders zijn niet alleen van nature voorzichtige mensen misschien, maar ik kom ook wat arrogante mensen tegen.

systemdeveloper
18/08/11, 11:02
Mijn grootste personeel probleem was eigenlijk dat ik niemand kon vinden die aan mijn eisen voldeed. Mijn eisen waren gebaseerd op het werk dat ik zelf deed en ik had maar een vastomlijnt budget dat ik hiervoor vrij wilde maken. Ik wilde ook geen 40 uur per week uitbesteden aangezien ik zoveel extra beheerwerk helemaal niet had.
Maar zo kon ik gewoon geen enkele vinden natuurlijk.
Uiteindelijk heb ik gewoon een hele goede netwerk architect gevonden die wel alles kon aanpakken en die betaal ik gewoon goed. En die heeft nu nog een aantal dagen over per week om projecten te doen voor mijn conculega's, of ie nu voor 4 weken wordt ingezet bij een derde of een paar keer iemand zijn netwerk reorganiseert.... uiteindelijk kreeg ik wat ik wilde en door zijn detachering zijn de kosten een stuk lager natuurlijk.
Zit wel een risico aan als je geen klussen voor derden hebt, maar als je die struktureel wél hebt, dan kan dit wel een relatief goedkope manier zijn om overkill in dienst te nemen.

Ionstar
26/08/11, 13:44
Beetje een late reactie van mij, maar moest toch even reageren :)

Misschien een idee om een junior met kennis (maar niet genoeg ervaring) aan te nemen tegen een iets minder marktconform salaris en die dan intern verder opleiden? Dat mes snijdt dan aan twee kanten. De werkgever heeft een werknemer die wat minder kost, maar wel met enige begeleiding wel snel het werk kan doen. En de werknemer bouwt ervaring en kennis op. Als je dan beide weet wat je aan elkaar hebt kunnen de voorwaarden naar boven worden aangepast.

Salarissen zijn overigens niet overal top en daar kan ik over meepraten. Ik werk sinds 2002 bij een van de grootste IT dienstverleners en kwam daar op een laag (ver onder de 2000) salaris binnen. Ik ben nu 9 jaar verder en zit nog steeds onder de magische 2000. Gelukkig is men aan het reorganiseren en word ik op 1 november buitengeknikkerd. Dat geeft weer wat nieuwe kansen en uitdagingen :)

Alain
26/08/11, 14:16
Als ik hier boven lees dat iemand met jaren ervaring (en er vanuit gaande dat ie goed is in zijn vak) ver onder de 2000 euro/maand krijgt voor 40 uur, dan vind ik dat echt meer dan schandalig. Zelfs voor in het oosten (waar wij zitten) en de lonen gemiddeld wat lager zijn dan in het westen, ben je echt niet goed snik om voor (ver onder) dat bedrag aan de slag te gaan in deze sector.

Ionstar
26/08/11, 14:27
Als ik hier boven lees dat iemand met jaren ervaring (en er vanuit gaande dat ie goed is in zijn vak) ver onder de 2000 euro/maand krijgt voor 40 uur, dan vind ik dat echt meer dan schandalig. Zelfs voor in het oosten (waar wij zitten) en de lonen gemiddeld wat lager zijn dan in het westen, ben je echt niet goed snik om voor (ver onder) dat bedrag aan de slag te gaan in deze sector.

Dat bedrag was bruto overigens. Ik heb al die jaren in ploegen gewerkt dus met ploegentoeslag erbij was het nog niet veel, maar ik kon er van leven. En een vast dienstverband geef je niet snel op als je wel elke maand rekeningen moet betalen. Tijdens de reorganisatie (afgelopen jaar) heb ik bij het bedrijf wel dagdienst aanbiedingen gehad (linux systeembeheer), maar het salaris zou niet omhoog gaan. Dus bruto 1900 ongeveer en dat is netto 1400? Het is inderdaad een grof schandaal en ik wens ze alle succes toe om iemand voor dat bedrag op die functie te laten solliciteren.

Apoc
26/08/11, 14:34
Als ik hier boven lees dat iemand met jaren ervaring (en er vanuit gaande dat ie goed is in zijn vak) ver onder de 2000 euro/maand krijgt voor 40 uur, dan vind ik dat echt meer dan schandalig. Zelfs voor in het oosten (waar wij zitten) en de lonen gemiddeld wat lager zijn dan in het westen, ben je echt niet goed snik om voor (ver onder) dat bedrag aan de slag te gaan in deze sector.

Ik ken genoeg hostingbedrijven die hun personeel ver <2000/maand betalen, hetgeen ik ook schandalig vind. Probleem is dan weer vaak dat het personeel te trouw is of een gebrek aan sociale vaardigheden heeft om daar wat aan te doen (omdat ze bang zijn nergens meer aan de bak te komen).

Vanuit het oogpunt van de werkgever vind ik het een grof gebrek aan lange termijn visie. Ik geloof wat dat betreft volledig in de Google/Facebook aanpak.

Ionstar
26/08/11, 14:44
[QUOTE=Apoc;1208400]Ik ken genoeg hostingbedrijven die hun personeel ver <2000/maand betalen, hetgeen ik ook schandalig vind. Probleem is dan weer vaak dat het personeel te trouw is of een gebrek aan sociale vaardigheden heeft om daar wat aan te doen (omdat ze bang zijn nergens meer aan de bak te komen).[QUOTE]

Dit is een IT dienstverlener met wereldwijd 50K+ werknemers, dus geen relatief klein hosting bedrijf. Het probleem is niet zo zeer geen vertrouwen hebben, maar het feit dat een laag salaris geen mogelijkheid geeft tot het opbouwen van een financiele buffer. En zonder die buffer neem je niet zo snel de stap om vanuit een vaste baan te vertrekken naar een minder zekere positie. Ik denk dat bepaalde bedrijven daar een beetje misbruik van maken. Het idee dat zo'n bedrijf zo weinig betaalt en dan wel die mensen aan kritieke systemen van quote 500 bedrijven laat werken zou toch reden voor zorg moeten zijn.

Apoc
26/08/11, 15:02
Tja, dat soort bedrijven voelen het vanzelf. Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je je werknemers onderbetaalt, dat op termijn veel meer kost dan wanneer je je werknemers 'in de watten legt'.

maxnet
26/08/11, 15:35
Dit is een IT dienstverlener met wereldwijd 50K+ werknemers, dus geen relatief klein hosting bedrijf.


Klinkt als een detacheerder die de opdrachtgever vervolgens wel vrolijk 150 EUR / uur in rekening brengt. :whistling:



Het probleem is niet zo zeer geen vertrouwen hebben, maar het feit dat een laag salaris geen mogelijkheid geeft tot het opbouwen van een financiele buffer. En zonder die buffer neem je niet zo snel de stap om vanuit een vaste baan te vertrekken naar een minder zekere positie.

Dat je niet snel overstapt als je er eenmaal zit kan ik begrijpen, maar waarvoor heb je daar in eerste instantie gesolliciteerd?

Ionstar
26/08/11, 15:48
Klinkt als een detacheerder die de opdrachtgever vervolgens wel vrolijk 150 EUR / uur in rekening brengt. :whistling:

Het is geen detacheerder. Het bedrijf beheert de IT infrastructuren (inclusief support) voor derden, met de de meeste servers in eigen datacenters.


Dat je niet snel overstapt als je er eenmaal zit kan ik begrijpen, maar waarvoor heb je daar in eerste instantie gesolliciteerd?

Het klinkt misschien gek, maar ik heb altijd voor dat bedrijf willen werken en heb hemel en aarde bewogen om er te mogen werken. Geld kwam, om verschillende redenen, op de tweede plaats in de hoop dat het wel zou aantrekken. Het spreekt voor zich dat ik mijn mening t.a.v. dat bedrijf sindsdien drastisch heb moeten bijstellen.

eMiz0r
29/08/11, 09:05
Tja, dat soort bedrijven voelen het vanzelf. Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je je werknemers onderbetaalt, dat op termijn veel meer kost dan wanneer je je werknemers 'in de watten legt'.

De praktijk laat echter vaak anders zien. Grote bedrijven in diverse sectoren in Nederland zouden naar "onze maatstaven" (blijkbaar) werknemers zwaar onderbetalen. Het resultaat is echter wel dat die bedrijven niet voor niets zo groot zijn geworden. Veel geld ga je verdienen als senior in managementfuncties, maar helpdesk/systeembeheer en andere "doorsnee" werkzaamheden red je het niet mee. Vergeet niet dat veel bedrijven met loonschalen werken en er niet op basis van individuele prestaties beloond wordt.

Jouw opmerking Apoc "gebrek aan sociale vaardigheden om daar wat aan te doen", doel je daarmee op een werknemer die beter moet onderhandelen om zijn salaris? Daar is bij dat soort bedrijven vaak geen sprake van namelijk. Je krijgt een briefje aangerijkt waarop de loonschalen staan en wat je gaat verdienen met werkervaring in jouw functie.

9 jaar werkervaring en <2000 bruto vind ik persoonlijk ook weinig, dus daar zou ik zeker wat aan proberen te doen (dmv jobhoppen). Maar je eerste redenatie: graag hier werken om leerervaring op te doen, is m.i. de juiste insteek geweest. Je bent voor weinig aan de slag gegaan, maar hebt een berg werkervaring op gedaan. Je bent er klaar voor om door te groeien en als je huidige werkgever geen openstaande vacatures heeft om hogerop te kunnen, moet je verder kijken.

Bedrijfsmatig gezien heb je functies en functieomschrijvingen voor personeel. Wat heb je aan een contentklopper van je website met 15 jaar ervaring en b.v. managementskills op zo'n functie? En denk dan even aan grootbedrijf waar je functie duidelijk is afgekaderd en niet kleinbedrijf waar personeel met meerdere disciplines juist erg handig zouden zijn. Op een gegeven moment betaal je toch gewoon teveel geld voor die specifieke functie?

DutchTSE
29/08/11, 12:37
Salarissen zijn overigens niet overal top en daar kan ik over meepraten. Ik werk sinds 2002 bij een van de grootste IT dienstverleners en kwam daar op een laag (ver onder de 2000) salaris binnen. Ik ben nu 9 jaar verder en zit nog steeds onder de magische 2000. Gelukkig is men aan het reorganiseren en word ik op 1 november buitengeknikkerd. Dat geeft weer wat nieuwe kansen en uitdagingen :)

Toevallig een grote IT dienstverlener welke ook een rebranding ondergaat? ;)

Voor <2000 bruto per maand bij een werkgever zou ik mijn bed niet voor uit komen, een afgestudeerde HBO'er krijgt bij de door mij bedoelde IT dienstverlener 2100 bruto startsalaris met ieder half jaar 150 erbij. Daar zit je dus na 2 jaar op 2700 inclusief een stapel cursussen erbij. En dan heb ik het over normaal systeembeheer op junior niveau.

systemdeveloper
29/08/11, 12:42
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2601362/werknemer-minder-blij-dan-baas-denkt.html

Ionstar
29/08/11, 13:16
Toevallig een grote IT dienstverlener welke ook een rebranding ondergaat? ;)

Voor <2000 bruto per maand bij een werkgever zou ik mijn bed niet voor uit komen, een afgestudeerde HBO'er krijgt bij de door mij bedoelde IT dienstverlener 2100 bruto startsalaris met ieder half jaar 150 erbij. Daar zit je dus na 2 jaar op 2700 inclusief een stapel cursussen erbij. En dan heb ik het over normaal systeembeheer op junior niveau.

Daar mag ik me niet over uit laten ;) Maar er wordt inderdaad flink gediscrimineerd. Mensen die er al (lang) zitten worden schandalig slecht betaald. Geen cursussen of opleidigen en je mag via de achterdeur vertrekken, terwijl via de voordeur flink wordt geinvesteerd om pas afgestudeerden binnen te halen. Ik heb er geen goed woord voor over.

eMiz0r
30/08/11, 09:25
Toevallig een grote IT dienstverlener welke ook een rebranding ondergaat? ;)

Voor <2000 bruto per maand bij een werkgever zou ik mijn bed niet voor uit komen, een afgestudeerde HBO'er krijgt bij de door mij bedoelde IT dienstverlener 2100 bruto startsalaris met ieder half jaar 150 erbij. Daar zit je dus na 2 jaar op 2700 inclusief een stapel cursussen erbij. En dan heb ik het over normaal systeembeheer op junior niveau.

Heb je daar een bron van? Beetje onderbouwing zou niet misstaan :) 2 jaar werkervaring en +/- 25 jaar systeembeheer: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1446515?data%5Bfilter_keywords%5D=HBO%20systeembeh eer&data%5Bboolean%5D=AND

Ik zie hier toch een ander beeld in de praktijk. Op een uitzondering na zit het tussen de 2000 en 2500 bruto.

eMiz0r
30/08/11, 09:26
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2601362/werknemer-minder-blij-dan-baas-denkt.html

Wat een bizar nieuwsartikel. Nog geen 2 weken terug: http://www.nu.nl/werk-en-prive/2592466/werknemers-tevreden-werkgever-en-baan.html

eMiz0r
30/08/11, 09:31
Heb je daar een bron van? Beetje onderbouwing zou niet misstaan :) 2 jaar werkervaring en +/- 25 jaar systeembeheer: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1446515?data%5Bfilter_keywords%5D=HBO%20systeembeh eer&data%5Bboolean%5D=AND

Ik zie hier toch een ander beeld in de praktijk. Op een uitzondering na zit het tussen de 2000 en 2500 bruto.

Sorry DutchTSE, ik heb je bericht helemaal verkeerd gelezen. Ik geloof je direct dat er IT dienstverleners "out there" zijn die dat soort arbeidsvoorwaarden hanteren, daar hoef ik geen bron van te zien. Excuses!

Is het echt niet meer mogelijk om je eigen posts te editen?!?!