PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN mengt zich in Webreus-discussie



Randy
28/07/11, 18:13
Een SIDN-bash is lang geleden. Laten we dat zo houden. Dan nu de inhoudelijke discussie: Waarom mengt de SIDN zich in de Webreus discussie? (Webreus is een voorbeeld, het gaat om het feit dat de SIDN zich mengt in een situatie van een willekeurige hoster, in dit voorbeeld Webreus).

SIDN stelt Webreus ultimatum
27 juli 2011
.Nl-registrar Webreus is sinds maandag 25 juli telefonisch onbereikbaar voor haar klanten. E-mailberichten gestuurd aan Webreus worden slechts sporadisch afgehandeld en bovendien is een deel van de websites en e-mailinboxen van klanten van Webreus onbereikbaar. SIDN heeft alles in werking gesteld om telefonisch contact te krijgen met Webreus om inzicht te verkrijgen in de achtergrond van de huidige problemen, maar is hierin tot op heden niet geslaagd. SIDN vindt de werkwijze van Webreus momenteel onacceptabel en daarom is Webreus een ultimatum gesteld, waarbinnen de situatie verbeteren moet. Verbetert de situatie binnen de gestelde periode niet, dan zal SIDN, in het belang van de betrokken .nl-domeinnaamhouders, gepaste maatregelen nemen.
Ultimatum, Gepaste maatregelen? Waarop worden deze gebaseerd?

Webreus past dienstverlening aan
28 juli 2011
Inmiddels heeft Webreus, de .nl-registrar die de afgelopen dagen volop in de media was, haar dienstverlening aangepast. Woensdag 27 juli stelde SIDN Webreus een ultimatum waarbinnen de ongewenste situatie verbeteren moest en de bereikbaarheid voor klanten en SIDN hersteld moest worden. Tijdens het contact tussen SIDN en Webreus zijn er afspraken gemaakt voor de toekomst om dergelijke ongewenste situaties te voorkomen.

sdetroch
28/07/11, 18:39
SIDN heeft geen recht om zich te moeien, zolang domeinnamen zelf niet in gevaar gebracht worden (quarantaine, niet afleveren epp code ...).
Met (gebrek aan) telefonisch contact, downtime van websites ... hebben zij niets te maken. Heb de indruk dat SIDN zich met allerhande 'randactiviteiten' bezig houden, daar waar ze beter hun energie in hun eigen organisatie zouden steken.

Moesten er tegen SIDN ook geen maatregelen genomen worden wanneer zij indertijd problemen hebben gehad (door Icann bvb)? Als SIDN op een ander wil schieten (onterecht hier imho), dat ze dan zeker zien dat ze zelf 100% hun zaakjes in orde hebben. Ze hebben weinig lessen te leren aan anderen, want SIDN is zelf waarschijnlijk de minst kwalitatieve ccTLD van Europa?

Wido
28/07/11, 18:40
Ik denk dat het hier meer gaat om mensen die allemaal hun domeinen wilde verhuizen maar geen EPP code konden krijgen en daardoor dus onnodig down waren?

Goede actie van SIDN imho, je moet met je domein ten alle tijden kunnen verhuizen om je eigen diensten weer online te krijgen.

websiteondemand
28/07/11, 18:40
Ben benieuwd of SIDN er achteraan is gegaan door de media-aandacht of klachten van WebReus-klanten aan het adres van SIDN. In dat laatste geval zou ik het een goede zaak vinden, maar als het komt door media-aandacht, vind ik het wat minder gepast.

sdetroch
28/07/11, 18:49
Ik denk dat het hier meer gaat om mensen die allemaal hun domeinen wilde verhuizen maar geen EPP code konden krijgen en daardoor dus onnodig down waren?

Dan kan je het inderdaad verklaren / goedkeuren.
Maar, na 48u (?) reeds optreden is dan ook overdreven (snel) vind ik. Er zijn (grote) providers zat waar je langer dan 48u op een verhuiscode moet wachten (denk aan de meeste nationale accessproviders in BE, die ook wat aan hosting doen naast hun core business).

ju5t
28/07/11, 18:50
Wido, dat neemt niet weg dat er een termijn is afgesproken voor het verstrekken van de EPP code en dat deze op dit moment nog niet is verstreken. Als dit om wat voor reden dan ook tijdelijk niet mogelijk is maar de termijn is nog niet verstreken moet ook de SIDN zich hier niet mee bemoeien.

SIDN staat hier nog buiten en dat hadden ze eigenlijk ook moeten blijven. Als er structureel iets aan de hand is of andere zaken zijn die wij niet weten, prima, maar dan moeten ze dat kenbaar maken. Helemaal als het ze het toch als interne publicatie hadden gepland.

Zij zijn geen branche vereniging. Klaar.

The-BosS
28/07/11, 19:09
Ik denk dat het hier meer gaat om mensen die allemaal hun domeinen wilde verhuizen maar geen EPP code konden krijgen en daardoor dus onnodig down waren?

Goede actie van SIDN imho, je moet met je domein ten alle tijden kunnen verhuizen om je eigen diensten weer online te krijgen.

Dat klanten het recht hebben te verhuizen ben ik volledig met je eens, maar de provider moet toch ook wel de tijd krijgen om deze epp code te kunnen afleveren binnen de gesteld termijn van 5 werkdagen lijkt me, wat nog niet het geval was. Verder zijn de klanten ook zelf deels in fout door hun administratie niet zelf bij te houden, tot zover ik weet kan een epp code altijd opgevraagd worden en veranderd deze niet om de x aantal tijd. Bij deze kun je als klant dus de epp code opvragen na de registratie en deze zelf bijhouden voor in het geval het slecht gaat en je onmiddellijk moet verhuizen.

Verder snap ik ook niet wat SIDN zich hier moet mee moeien en zouden ze inderdaad ook beter even in hun eigen omgeving kijken. Want als het enkel is omdat de telefoon niet opgenomen wordt, terwijl op hun website staat dat op dit moment telefonisch contact niet mogelijk is. Misschien moeten de sidn leden volgende keer klacht indienen bij IANA of weet ik veel omdat SIDN down is en ze telefoon niet opnemen ;).

Mikey
28/07/11, 20:27
Klant indienen bij IANA of ICAN levert geen resultaat op kort termijn. Zoek de juiste weg en binnen no-time zit je met 5 man op de koffie bij het ministerie van economische zaken ;)

maxnet
28/07/11, 20:35
Ik denk dat het hier meer gaat om mensen die allemaal hun domeinen wilde verhuizen maar geen EPP code konden krijgen en daardoor dus onnodig down waren?


Dat ze tot een oplossing voor het verhuisprobleem willen komen, oke.
Maar is het noodzakelijk om -nog voordat het ultimatum afloopt(?)- daarover mededelingen te doen?

*mompelt iets over DNB, DSB en het veroorzaken van bankruns*

Axel Polfliet
28/07/11, 21:12
Ik denk dat ik mijn mening al duidelijk heb gemaakt in het Webreus-topic. Kort samengevat; Ik vindt dat de SIDN helemaal geen rol heeft in deze situatie. Ik heb van talloze mensen gehoord dat ze gewoon hun token zonder enig probleem op konden vragen. Als ze willen verhuizen kunnen ze dit dus ook doen, afgezien van het feit dat de meeste geen back-ups hebben.

Maar dit is de verantwoordelijkheid van de klant, en uiteraard van de webhoster, maar niet van de SIDN.

Webreus in mijn mening heeft een aantal grote fouten gemaakt en is nog steeds stil, maar zolang het belang van de .nl domeinnaam houder niet wordt beperkt (bijv. doordat de eigenaar niet kan verhuizen), dan vindt ik dat SIDN zich nergens mee moet bemoeien. Ik kan me in de afgelopen 7 jaar vergelijkbare situaties bedenken waarbij de SIDN ook stil bleef.

Waarom nu wel? De SIDN moet zich focussen op het beheer van het .NL domeinnaam, niets meer niets minder.

Mikey
28/07/11, 22:23
[speculatie mode]
Ik vermoed dat door het o zo graag aanwezig zijn en kenbaar maken wat sidn doet het begint te wringen.

Het mes snijd schijnbaar aan twee kanten.

Vermoedelijk is er een grote klantenstroom van webreus die is gaan googlen, en niet bij webreus uit kwamen voor support, maar de helpdesk van sidn overspoelde met vragen.

Het had sidn meer gesierd dat mocht bovenstaande correct zijn, hun website aan te passen. Klanten pas e-mail en of telefoon nummer laten zien nadat ze valideren dat men kennis genomen heeft dat problemen bij partij X niet aan het adres van sidn toebehoren. Echter pas na de besproken periode waarin een registrar de tijd heeft om een token te verstrekken.

Hoe zuur dat ook zou zijn, ze stellen zelf de spelregels op, echter spelen ze voor twee partijen scheidsrechter.
[/speculatie mode]

Randy
28/07/11, 23:17
Vermoedelijk is er een grote klantenstroom van webreus die is gaan googlen, en niet bij webreus uit kwamen voor support, maar de helpdesk van sidn overspoelde met vragen.

Voor de duidelijkheid: bovenstaande twee artikelen komen van de besloten deelnemerssite en zijn dus niet te Googlen voor eindgebruikers.

Jimmy1987
29/07/11, 03:57
Morgen toch eens naar die artikelen kijken dan als ik weer op kantoor ben :)

®on
29/07/11, 10:22
Voor de duidelijkheid: bovenstaande twee artikelen komen van de besloten deelnemerssite en zijn dus niet te Googlen voor eindgebruikers.
Nu wel ;)

Webwereld schreef er gisteren ook al over:
http://webwereld.nl/nieuws/107447/sidn-roept-hoster-webreus-op-het-matje.html

Ik vraag me serieus af waar SIDN zich mee bemoeit. Webreus maakt er een potje van, maar het is niet aan SIDN als leverancier om daar haar klant op aan te spreken.

RichardVD
29/07/11, 11:21
Reactie van SIDN: http://www.ispam.nl/archives/23053/ultimatum-aan-webreus-in-het-belang-van-het-nl-domein/

visser
29/07/11, 11:49
Nu wel ;)

Webwereld schreef er gisteren ook al over:
http://webwereld.nl/nieuws/107447/sidn-roept-hoster-webreus-op-het-matje.html

Ik vraag me serieus af waar SIDN zich mee bemoeit. Webreus maakt er een potje van, maar het is niet aan SIDN als leverancier om daar haar klant op aan te spreken.

SIDN stelt een paar eisen waar registrars aan moeten voldoen, die staan (oa) in de algemene voorwaarden voor registrars.
In een extreem geval, als een registrar daar niet (meer) aan voldoet kan SIDN de relatie beëindigen.

Ik denk dat de branche en ".NL" als geheel alleen maar baat heeft wanneer erg matige registrars door SIDN aangesproken worden, en dat niet aan moet lopen op een massa klanten die worst-case pas na zeven dagen kunnen verhuizen, of moeten kort-gedingen om actie te krijgen.

ju5t
29/07/11, 12:31
Ik denk dat de branche en ".NL" als geheel alleen maar baat heeft wanneer erg matige registrars door SIDN aangesproken worden, en dat niet aan moet lopen op een massa klanten die worst-case pas na zeven dagen kunnen verhuizen, of moeten kort-gedingen om actie te krijgen.

Ben ik het niet mee eens. Een bedrijf reageert niet binnen een dag rechtvaardigt niet dat er door SIDN op deze manier gereageerd moet worden. Helemaal als het blijkbaar wel mogelijk was de EPP code op te vragen.

Dat er in uiterste gevallen door SIDN actie ondernomen moet worden lijkt me duidelijk. Maar dit was gewoon te snel. En totaal nutteloos. Als ze een statement willen maken richting de deelnemers zijn er ook andere methoden en niet over de rug van een ander bedrijf. Willen ze informeren kon dit beter en publique en niet op deze manier.

Ik zie nu echt geen meerwaarde in de mededeling van SIDN. Behalve dat ze weer de 'machtige' registrar willen spelen.

®on
29/07/11, 13:08
Ben ik het niet mee eens. Een bedrijf reageert niet binnen een dag rechtvaardigt niet dat er door SIDN op deze manier gereageerd moet worden. Helemaal als het blijkbaar wel mogelijk was de EPP code op te vragen.

Dat er in uiterste gevallen door SIDN actie ondernomen moet worden lijkt me duidelijk. Maar dit was gewoon te snel. En totaal nutteloos. Als ze een statement willen maken richting de deelnemers zijn er ook andere methoden en niet over de rug van een ander bedrijf. Willen ze informeren kon dit beter en publique en niet op deze manier.

Ik zie nu echt geen meerwaarde in de mededeling van SIDN. Behalve dat ze weer de 'machtige' registrar willen spelen.
Amen.

dreamhost_nl
29/07/11, 15:19
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waar de SIDN zich mee bemoeit. De SIDN heeft ook wel eens een langdurige storing (helaas). Zou raar zijn indien de leverancier van de SIDN bij de SIDN ten rade zou gaan om te vragen waarom de storing nog niet was opgelost.
Zijn overigens zat voorbeelden te noemen van resellers van de SIDN (denk aan Z*rin en consorten) die het slechter voor elkaar hadden en waar de SIDN nooit aan de bel trok.

dennis0162
29/07/11, 15:44
Zijn overigens zat voorbeelden te noemen van resellers van de SIDN (denk aan Z*rin en consorten) die het slechter voor elkaar hadden en waar de SIDN nooit aan de bel trok.

Totdat ze sidn.nl probeerde te verhuizen:)

Axel Polfliet
29/07/11, 15:53
Totdat ze sidn.nl probeerde te verhuizen:)

Dat is dan ook niet de meest slimme actie die men kan bedenken ;-), de SIDN moet gewoon eens eventjes naar zichzelf gaan kijken voordat ze zich met de rest van de wereld gaan bemoeien.

RichardVD
29/07/11, 16:10
Webwereld heeft zelfs een poll op hun website geplaatst over Webreus. Niet echt netjes te noemen vind ik.

-edit-
Link lijkt niet te werken, zie http://www.webwereld.nl aan de rechterkant.

Axel Polfliet
29/07/11, 16:12
Webwereld heeft zelfs een poll op hun website geplaatst over Webreus. Niet echt netjes te noemen vind ik.

http://webwereld.nl/Poll/vote

Webwereld bericht over internet, it, en alles wat ermee te maken is. Wat is er dan mis met en poll? Ze hebben in het verleden ook berichten over andere webhosters geplaatst, dus ik denk dat er niks mis is met hun objectiviteit.

RichardVD
29/07/11, 16:14
Dat ze een bericht plaatsen is niets mis mee maar om een poll te plaatsen waarop je het antwoord al weet vind ik niet netjes.

Dreas
29/07/11, 21:10
Ik vind het idioot dat SIDN zich in dit soort zaken gaat mengen. Daar zijn in Nederland juridische wegen voor. SIDN maakt duidelijk misbruik van haar positie. De .nl domeinnaam wordt hiermee onbetrouwbaar aangezien de registry zich in allerlei externe zaken gaat storten in plaats van puur op de registry taak te focussen (iets waar SIDN al genoeg problemen mee heeft).

Doet me aan de FIFA denken dit.

Pantsy
29/07/11, 23:42
SIDN maakt inderdaad misbruik van hun positie, ze hebben "alweer" in hun eigen vingers gesneden. Ik zou bijna zeggen... witte... nee laat maar.

Ik heb slechts het volgende advies voor de SIDN, volg je eigen regels, maak jezelf niet belachelijk en focus je op de kern taken welke van je worden verwacht.

visser
07/08/11, 00:51
Ben ik het niet mee eens. Een bedrijf reageert niet binnen een dag rechtvaardigt niet dat er door SIDN op deze manier gereageerd moet worden. Helemaal als het blijkbaar wel mogelijk was de EPP code op te vragen.

Dat er in uiterste gevallen door SIDN actie ondernomen moet worden lijkt me duidelijk. Maar dit was gewoon te snel. En totaal nutteloos. Als ze een statement willen maken richting de deelnemers zijn er ook andere methoden en niet over de rug van een ander bedrijf. Willen ze informeren kon dit beter en publique en niet op deze manier.

Ik zie nu echt geen meerwaarde in de mededeling van SIDN. Behalve dat ze weer de 'machtige' registrar willen spelen.

[even druk gehad, maar wilde toch nog reageren]

Nutteloos ? De betrokken registrar heeft beterschap beloofd, en het heeft blijkbaar wat losgemaakt.
Wat ik niet snap waarom zoveel mensen er moeite mee hebben dat een in alle opzichten wel erg falende hoster op het aspect registrar dan vermanend is toegesproken door de registry ?

Nu is webhosting toch al een markt met hoog cowboy gehalte, maar m.i. kan het toch echt geen kwaad als de ondergrens een stukje hoger komt te liggen dan het formeel absolute minimum.
Als 'insiders/experts' hier kunnen we van alles vinden over wat een eindklant had moeten weten, anders had kunnen doen, had kunnen voorbereiden, maar de realiteit is dat , afgezien van de basale aanname dat er meestal een relatie is tussen prijs en kwaliteits of service niveau, een eindklant weinig mogelijkheden heeft om te weten wat nu verschillen tussen hosters en service niveaus zijn zonder zelf expert te worden.
En vooral als die verschillen in lastig meetbare zaken of lastig bewijsbare kwaliteit moeten zitten; Iets als meer data/storage/cpu capaciteit, wel/geen eigen scripts zijn logisch en zichtbaar als reden voor een prijsverschil;
"Hoge uptime en betrouwbaar" kan iedereen zeggen totdat het heel zichtbaar niet meer klopt. Als je dan (als klant) tenminste snel kunt verhuizen is de schade van een verkeerde keus wat minder.

Als je een vierdehands wagen van Beun op de automarkt koopt, weet "iedereen" dat je blij mag zijn met elke kilometer voorbij de uitrit;
Ik zou het uiteindelijk toch erg jammer vinden als de internet business dezelfde reputatie krijgt, want dat straalt uiteindelijk op de hele branche.

Negatieve feedback van "de markt" bestaat uit commentaar van klanten, opzeggingen, dan een hele tijd niets, en daarna de kantonrechter en uiteindelijk de curator.
Voor de dienst registrar is daar bij deze NL registrar een stapje tussengekomen, namelijk een stevige aansporing door SIDN, (die naar ik aanneem), deze registrar heeft aangesproken op verplichtingen die hij is aangegaan jegens SIDN.
(ook verplichtingen naar z'n klanten natuurlijk, dat zal absoluut meewegen, maar het beste handvat zijn verplichtingen rechtstreeks naar sidn).

SIDN is er niet om een totale hostingportfolio te beoordelen, maar dat ze op het stukje 'NL registrar' de norm hier wat omhoog hebben geduwd boven het absolute minimum vind ik helemaal niet verkeerd.

WH-Tim
08/08/11, 14:06
[even druk gehad, maar wilde toch nog reageren]

Nutteloos ? De betrokken registrar heeft beterschap beloofd, en het heeft blijkbaar wat losgemaakt.
Wat ik niet snap waarom zoveel mensen er moeite mee hebben dat een in alle opzichten wel erg falende hoster op het aspect registrar dan vermanend is toegesproken door de registry ?


Ik heb alle overige regels van je reactie maar weggelaten omdat ze irrelevant zijn. Je slaat de plank namelijk behoorlijk mis. Er staat duidelijk boven jouw posting vermeld dat Webreus wel degelijk zijn verantwoordelijkheden wat betreft .nl-domeinnamen is nagekomen. Ze hebben wel degelijk tokens geleverd en ze hebben geen enkele termijn overschreden.

Herformuleer nu je hele posting nog eens.

Alain
08/08/11, 14:43
Dat de SIDN zich ermee bemoeit is volgens mij geen slechte zaak. Ze mogen wat mij betreft best als er een probleem is waar veel .nl gebruikers last van hebben, even uitzoeken hoe het e.e.a. in elkaar steekt en hun ongenoegen er over uitten aan de betreffende partij. Maar dat ze hiermee direct naar de pers stappen (althans, volgens mij hebben ze dit als persbericht naar buiten gebracht) vind ik niet erg netjes.

Apoc
08/08/11, 16:01
Dat de SIDN zich ermee bemoeit is volgens mij geen slechte zaak. Ze mogen wat mij betreft best als er een probleem is waar veel .nl gebruikers last van hebben, even uitzoeken hoe het e.e.a. in elkaar steekt en hun ongenoegen er over uitten aan de betreffende partij.

Volgens mij kwam het er simpelweg op neer dat ze niet aan de door SIDN gestelde voorwaarden voldeden (het feit dat een registrar te allen tijde voor SIDN bereikbaar dient te zijn). Wanneer dat zo is, dan lijkt het me terecht dat SIDN de betreffende partij sommeert om dat op te lossen. Zover ik weet heeft SIDN zich gedistantieerd van alle overige zaken er omheen, dus ik zie ook niet zo in waarom SIDN hier iets verkeerd zou hebben gedaan.


Maar dat ze hiermee direct naar de pers stappen (althans, volgens mij hebben ze dit als persbericht naar buiten gebracht) vind ik niet erg netjes.

SIDN had het bericht uitsluitend op de besloten deelnemers-site geplaatst, waar het grote publiek dus geen toegang tot heeft. Waarom dat daar geplaatst werd, is me niet helemaal duidelijk - dat lijkt me in zo'n vroeg stadium nogal voorbarig. Ik vermoed dat andere deelnemers geklaagd hebben over het feit dat hun klanten de EPP keys niet snel genoeg ontvingen. Echter, dat lijkt me nog steeds geen reden om alle registrars te informeren - dat kan ook prima direct gecommuniceerd worden wanneer er een klacht binnen komt.

Het bericht van de besloten deelnemers-site is via een deelnemer bij Webwereld terecht gekomen. M.i. zou de partij die daarvoor verantwoordelijk is geweest, direct geroyeerd moeten worden - al is waarschijnlijk lastig te bepalen wie dat geweest is.

De grote vraag blijft echter nog wel; waarom heeft SIDN dat bericht op de besloten deelnemers-site geplaatst? Ik zie daar geen aanleiding voor.

visser
08/08/11, 18:20
Ik heb alle overige regels van je reactie maar weggelaten omdat ze irrelevant zijn. Je slaat de plank namelijk behoorlijk mis. Er staat duidelijk boven jouw posting vermeld dat Webreus wel degelijk zijn verantwoordelijkheden wat betreft .nl-domeinnamen is nagekomen. Ze hebben wel degelijk tokens geleverd en ze hebben geen enkele termijn overschreden.

Herformuleer nu je hele posting nog eens.

Bedoel je dat "blijkbaar via enig kanaal tokens leveren" voldoet aan alles wat je van een nl registrar mag eisen en dat niemand mag klagen zolang je dat binnen een uiterste termijn doet ?