PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaring met Online-administratie



Poelman
22/07/11, 12:45
WHT'ers,

Via een bevriende conculega kwam ik terecht bij Rob Blok.
Hij woont in Thailand en doet zoals hij zegt de administratie van veel ICT bedrijven.

Hier (http://online-administratie.nu/index.php) een linkje naar zijn website.

Wanneer ik denk aan boekhouding -> Thailand -> 10 euro per uur, begin ik wat kriebels te krijgen.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat is jullie mening over dit bedrijf?

Vic D'Elfant
22/07/11, 14:14
Als ik sec af ga op de website en de relatie "boekhouding -> Thailand -> 10 euro per uur", zou ik er ver bij uit de buurt blijven. 10 euro per uur is het gedoe niet waard als ineens de fiscus voor de deur staat en je met een schoenendoos met bonnetjes staat.

Domenico
22/07/11, 14:36
Rob is 100% te vertrouwen en is gewoon een Nederlander die in Thailand is gaan wonen. Ik heb enkele jaren naar tevredenheid met hem gewerkt. 10 euro per uur is in Thailand een vermogen en hij leeft er dan ook goed van. Je krijgt van hem alles digitaal aangeleverd en elke boekhouder/accountant kan daar iets mee. Mijn huidige accountant zei ook dat het er allemaal netjes uitzag dus wat dat betreft hoef je het zeker niet te laten.

gjtje
22/07/11, 14:37
Ik zou hem eens laten uitleggen hoe hij denkt jou te gaan helpen wanneer je controle krijgt, daar is normaal gesproken de boekhouder bij aanwezig.

dreamhost_nl
22/07/11, 15:13
Wat is de reden dat je bij hem bent weggegaan Domenico?

Domenico
22/07/11, 15:40
Wat is de reden dat je bij hem bent weggegaan Domenico?

Nou simpel, oprichten Holding en BV's (salarisadministratie etc.) dus dan is het fijn om gewoon lokaal contact te hebben en ook een kantoor om zomaar binnen te lopen. Daarvoor was het allemaal wat simpeler en dan was het werken met Rob meer dan voldoende. Voor mij persoonlijk iig. Voor Rob hadden we trouwens een groot accountantskantoor en daar betaalde we ons scheel aan terwijl dat toen helemaal niet zo nodig was.

mordamus
22/07/11, 16:12
Klinkt goed.

patrickekkel
22/07/11, 16:23
ik heb hem ook aangeschreven ben benieuwd

PeterT
22/07/11, 17:00
Ik zou hem eens laten uitleggen hoe hij denkt jou te gaan helpen wanneer je controle krijgt, daar is normaal gesproken de boekhouder bij aanwezig.

Dat lijkt me inderdaad wel een lastige in dit geval. Lijkt me niet dat 'ie even komt overvliegen. Wel zie ik op de site staan dat hij samenwerkt met een Nederlands kantoor, wellicht dat op die manier iets te regelen valt?

patrickekkel
22/07/11, 17:09
Ik heb de heer Blok gevraagd om hier op dit forum een reactie te zetten
ik ben benieuwd of hij dat ook gaat doen

robblok
23/07/11, 06:14
Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier gereageerd hebt, dit komt omdat ik het vrij druk heb mede dankzij de klanten die ik hier gekregen heb. Daarvoor ben ik Webhostingtalk erg dankbaar. Domenico heeft mij een mailtje gestuurd of ik hier even wilde reageren.

De mensen die hier in dit topic reageren hebben ook al contact met mij opgenomen maar voor andere die die dit lezen zal ik even mijn werkwijze uiteen zetten.

Allereerst bij een controle ben ik gewoon telefonisch bereikbaar en sta ik standby. De klant heeft natuurlijk alle administratie en mijn output. Hiermee zou de belastingdienst genoeg moeten hebben. Mochten er vragen zijn kan ik die per telefoon beantwoorden. Echter komt het natuurlijk ook voor dat er vragen zijn die niet gelijk te beantwoorden zijn.

Dit is vrij normaal, de belastingdienst zet dan die vragen op papier met eventueel andere opmerkingen over de controle en dan is het aan ons om deze binnen een bepaalde tijd te beantwoorden. Hier is ruimschoots de tijd voor. Iedereen die ervaring heeft met de belastingdienst weet dat ze vrij traag zijn.

Ik zal nog wat meer dingen uitleggen over mij werkwijze en wat misverstanden uit de weg ruimen.

Allereerst heb ik gewoon een HBO opleiding en heb ik nog post HBO accountancy gestudeerd toen al ik al op een accountantskantoor werkte. Echter heb ik 1 vak niet gehaald omdat dat totaal niet aansloot bij de mijn veld van werk. Dit was wet en regelgeving voor de accountancy, dit sloot totaal niet aan op de praktijk bij het MKB en dit kreeg ik dus helaas niet in mijn hoofd.

Ik heb dus al vrij veel ervaring als boekhouder zowel hier als in Nederland. Ik blijf op hoogte van alle ficscale veranderingen door vakstudie te lezen. Ik zorg dat ik de cd-roms krijg van Elsevier van BTW / Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting. Daarnaast ben ik ook geabonneerd op wat vakstudie bladen en lees ik de emails die ik van Kluwer en Elsevier krijg.

Door mijn lage tarief ga ik echter geen complexe fiscale constructies opzetten met grote risico's daarvoor staat mijn beloning niet in verhouding tot het werk en risico dat verricht wordt. Mocht ik ergens niet uitkomen zorg ik dat contact op neem met een fiscalist. (na overleg met klant). Dit komt bijna nooit voor.

Een Holding met wat werkmaatschappijen is NIET complex ik heb verscheidene klanten met Holdings en werkmaatschappijen. Het is dus niet zo dat ik alleen maar kleine bedrijven van dienst ben. Ik denk dat ik rond de 20 BV's en Ltd's als kant heb, de rest zijn eenmanszaken en vennootschappen onder firma.

Loonbelasting besteed ik uit aan een partner bedrijf omdat het me iets te duur is om daar de software voor te kopen plus op hoogte te blijven van alle CAO's en overige veranderingen. Dit is een apart deel van het fiscale gebeuren waar mijn kennis niet heel groot is. Dit omdat er gewoon te weinig werk voor mij inzit t.o.v van de tijd en kosten die ik zou moeten investeren. Echter door samen te werken met een partner bedrijf is dit probleem opgelost.

Sommige klanten denken dat ik alleen maar een boekhouder ben en ik niet veel kan, dit is het nadeel van mijn lage prijsstelling. Veel mensen denken altijd dat er een een relatie is tussen prijs en kwaliteit. Normaal gesproken is dat ook zo echter doordat mijn kosten hier lager zijn kan ik gewoon een lagere prijs hanteren.

Ik stel er ook erg prijs op om af ten toe met klanten te skypen over hun bedrijfsvoering en de administratie. Maar omdat ik zoveel klanten heb moet dit contact toch uit initiatief van de klant ontstaan. Ik kan niet achter iedereen aanlopen en vragen om een skype gesprek. Dus de klant moet ook wat initiatief tonen.

Dat Domenico weggegaan is vond ik jammer maar ik ben niet goed voor iedereen. Sommige mensen vinden het scannen toch wat lastig en lopen liever met hun papieren naar de boekhouder om de hoek. Dit moet ik gewoon accepteren. In het begin vond ik het wat vervelend als ik op deze manier klanten verloor maar nu begrijp ik dat dit altijd zal gebeuren. Je kan namelijk nooit perfect zijn voor iedereen.

Een klant kan op ieder moment stoppen met mij en zolang de nota's betaald zijn en dit netjes even gemeld wordt zijn daar totaal geen problemen. Mocht de nieuwe boekhouder of klant nog gegevens willen verstrek ik deze natuurlijk zonder problemen.

Wat ik nodig heb om een administratie te voeren van een klant is het volgende:
- Bankafschriften (pdfs hiervan zijn bij de postbank / rabobank / abn te downloaden of de normale afschriften zijn te scannen.
- Verkoop facturen, die kan de klant vaak gewoon in pdf aanleveren, bij grote klanten is een csv export ook te bespreken dit is pas handig als de klant wat groter is omdat het importeren en klaarmaken voor importeren ook tijd kost het gaat namelijk niet geheel automatisch
- Kosten / bonnen / facturen, dit is het grootste probleem voor een klant omdat dit vaak betekend dat hij spullen moet scannen. Dit is ook waarom sommige klanten afhaken dit geef ik toe is namelijk geen leuk karweitje. Het liefst heb ik namelijk ook nog dat de files een bepaalde naam krijgen zodat windows ze op factuurdatum sorteert. Ik maak er namelijk 1 grote pdf van die ik inboek.

Ik werk dus niet zonder deze facturen omdat ik graag wil zien wat ik doe. Ik ga niet af op de administratie die een klant gedaan heeft. Dit zou vaak betekenen dat ik niet 100% vertrouwen heb in zon administratie omdat de klant geen boekhouder is en ik wel. Voor de scripters onder ons denk maar eens hoe het zou zijn als een amateur een script maakt en jij het moet aanpassen. Dat is veel meer werk en het werkt soms een stuk slechter.

Nadat ik de administratie verwerkt heb doe ik de btw en stuur ik een vragenlijst mee als er dingen onduidelijk zijn. Dit is het punt waarop de klant weer met skype contant kan nemen omdat ik dan alle rapporten opgestuurd heb en hij deze zou kunnen bespreken.

Ik hoop dat ik zo een beetje mijn werkwijze heb duidelijk gemaakt als er vragen zijn ben ik gewoon te emailen of skype te bereiken

YolkNet
23/07/11, 12:04
Ik ben al voorzien, maar wil Rob bedanken voor zijn duidelijke en (vooral) uitgebreide uitleg

Poelman
23/07/11, 17:18
Bedankt voor de reacties!
Ook ik heb Rob inmiddels aan de telefoon gehad.
Wat mij betreft een plezierig gesprek...

Ik ga dit weekend / maandag alles in orde maken en door sturen.
Ik ben benieuwd!

Indien het op prijs gesteld wordt, zal ik verslag uit brengen van mijn ervaringen.
Ik weet vrijwel zeker dat het goed gaat komen!

dennis0162
23/07/11, 18:01
Bedankt voor de reacties!
Ook ik heb Rob inmiddels aan de telefoon gehad.
Wat mij betreft een plezierig gesprek...

Ik ga dit weekend / maandag alles in orde maken en door sturen.
Ik ben benieuwd!

Indien het op prijs gesteld wordt, zal ik verslag uit brengen van mijn ervaringen.
Ik weet vrijwel zeker dat het goed gaat komen!

Zal vast goed komen, Rob is goed in wat hij doet:)

(Psst. reageer eens op MSN:innocent:)

patrickekkel
23/07/11, 22:07
Zal vast goed komen, Rob is goed in wat hij doet:)

(Psst. reageer eens op MSN:innocent:)

ik ben ook in zee gegaan met rob
heb hem op skype gesproken en hij was heel open en eerlijk in de voor en vooral de nadelen (herhaalde dat meerdere keren)
ik heb er een goed gevoel bij en ook zeker alle vertrouwen erin

patrickekkel
19/08/11, 12:23
Oke mijn ervaring Met Rob van Online-administratie.nu

Zeer prettig om mee samen te werken !
alles duidelijke op papier, heb je vragen kan je hem aanspreken op skype of msn

al met al wil je voor weinig geld een goede boekhouder, dan ben je bij online-administratie.nu op de goede plek !

Mikey
19/08/11, 13:10
Ook wij hebben in het verleden prettig met Rob samengewerkt. Wij zijn weggegaan omdat mijn vriendin in haar opleiding RA ver genoeg was om het zelf voort te kunnen zetten.