PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies overstap in Parijs



marsipulami
20/07/11, 18:18
Beste WHTers,

1 augustus ga ik op de trein richting Geneve een leuke reis lijkt me dat.
Amsterdam - parijs Gare du Nord
parijs Gare du Nord - Parijs Gare de Lyon
Parijs Gare de Lyon - Geneve.

Nou moet ik dus overstappen in Parijs van Gare du Nord naar Gare de Lyon . Zijn er hier mensen die dat eerder gedaan hebben en mij wat advies kunnen geven?
op de heenreis heb ik 1.5 uur, en op de terugreis een uur.

Waar moet ik op letten enzo? ik heb twee artikelen gelezen erover, maar ik heb meer vertrouwen in iemand zijn eigen ervaring hierbij.

Groeten Nathan

patrickekkel
21/07/11, 11:01
1 heel groot advies
zorg dat je tegen stress kan !
ik ben er heel even geweest
niet de gehele reis met de trein ik dacht ook even lekker met de trein te gaan
wij zijn toen opgestapt op station Bussy Saint Georges eenmaal in parijs gekomen verdwaalde ik daar bijna !!
en toen hebben we maar besloten om de eerst volgende trein maar weer te pakken om terug te gaan en dan maar met de auto parijs in

Axel Polfliet
21/07/11, 11:49
Ik ben een aantal weken terug op vakantie geweest in Parijs, Gare du Nord is een heel chaotisch station. Je moet goed opletten dat je op de juiste borden kijkt. Er is 1 boord voor aankomende treinen en 1 boord met vertrekkende treinen. De spooren zijn extreem lang. Zorg ervoor dat je goed weet op welk spoor je binnen komt, waar je naartoe moet. Op zich zijn de spooren in de hal wel goed te vinden :), personeel is trouwens niet bepaald behulpzaam. Voorbereid is dus 'key'! Fijne vakantie!

Apoc
21/07/11, 12:32
en dan maar met de auto parijs in

Dat kan ik je in ieder geval afraden. Ik heb recentelijk 5 uur lang op een afrit vastgestaan omdat alle Fransen te Frans zijn om elkaar ook maar een centimeter ruimte te gunnen. Je kunt dan beter buiten Parijs parkeren en de metro pakken.

Domenico
21/07/11, 12:40
Gare Du Nord is wat anders dan Amsterdam Centraal inderdaad maar het is allemaal wel te doen hoor. Die korte overstaptijd kan een probleem geven maar als je je hierop voorbereid is het zeker te doen. Ik zou de metro (RER D) of anders een taxi (Taxi Parisien) nemen.

Kijk eens op deze site http://www.seat61.com/Paris-metro.htm


Gare du Nord ▶ Gare de Lyon

Walk off the end of the Eurostar platform, turn left, and follow the signs for RER line D.

All RER line D trains stop at the Gare de Lyon, as long as you get on one going in the right direction. So follow the signs for 'RER D direction Melun / Malesherbes'. Trains may be shown as going to Melun, Malesherbes or Corbeil-Essonnes, these all stop at the Gare de Lyon.

Take RER line D two stops direct to the Gare de Lyon. The train ride only takes 7 minutes. There's one stop on the way, if it's Chatelet-les-Halles you know you're on the right train!

The whole trip from the Gare de Lyon concourse to the Gare du Nord concourse takes about 25 minutes including walking time, buying a ticket from the machines and waiting a few minutes for an RER train.

At both the Gare du Nord and Gare de Lyon there are escalators (and/or lifts) between the mainline station concourse, the RER concourse and the RER platforms, making it relatively easy even with luggage or a pushchair. To access the RER, there are also special wide ticket gates for passengers with luggage or pushchairs.

Top tip: If you've time for a meal, coffee or beer whilst waiting at the Gare de Lyon, try the famous Train Bleu restaurant (http://www.seat61.com/France.htm#Train Bleu restaurant) on the main concourse.

En zoals Andre al zegt, zeker NIET met de auto Parijs in. :)

marsipulami
21/07/11, 13:58
Bedankt voor de adviezen zover. Ik zat zelf ook al te denken aan de metro(RER D). De truck is alleen om ervoor te zorgen dat ik mn trein niet mis :P .... ik hoop dat ik het een beetje snel kan vinden.

Tim.Bracquez
21/07/11, 14:27
Let ook op in het station, treinen splitsen daar nogal snel en je kan zo in de verkeerde wagon zitten. Dus goed de aanwijzingen volgen. Zelf verkies ik altijd een direct te nemen (is vaak duurder) maar mij de moeite waard.

wonko
21/07/11, 18:54
Wil je geen zorgen, ga gewoon buiten het station, neem een taxi, betaal de heer netjes, en hij zet je af waar je moet zijn. Op verlof durf ik al eens wat meer te betalen voor wat minder stress :-)

Axel Polfliet
21/07/11, 19:47
Ik zat zelf ook al te denken aan de metro(RER D).

Let wel even goed op, RER D is in feit een trein die door heel Parijs heen rijdt. Lijnen 1 tot en met 14 zijn de traditionele metro. A t/m E zijn de treinen die heel Parijs + buitenwijken doorrijden. Ik heb toen wij daar waren de officiƫle APP gedownload op mijn telefoon, voer in waar je naar toe moet en waarvan je vertrekt en je kan zelf de stations afvinken :). Veel plezier!

patrickekkel
21/07/11, 19:50
Wil je geen zorgen, ga gewoon buiten het station, neem een taxi, betaal de heer netjes, en hij zet je af waar je moet zijn. Op verlof durf ik al eens wat meer te betalen voor wat minder stress :-)

Dit is inderdaad een hele goede oplossing !
je hebt niet voor niks vakantie natuurlijk

ju5t
21/07/11, 21:53
Dat kan ik je in ieder geval afraden. Ik heb recentelijk 5 uur lang op een afrit vastgestaan omdat alle Fransen te Frans zijn om elkaar ook maar een centimeter ruimte te gunnen. Je kunt dan beter buiten Parijs parkeren en de metro pakken.

Haha, dat klinkt heel bekend. Paar maanden terug ook met de auto naar Parijs. Gelukkig geen 5 uur, maar we hebben wel even stil gestaan. In de stad, afrit en de ring. Als je van chaos en files houdt zeker een aanrader.

marsipulami
22/07/11, 16:46
Haha, dat klinkt heel bekend. Paar maanden terug ook met de auto naar Parijs. Gelukkig geen 5 uur, maar we hebben wel even stil gestaan. In de stad, afrit en de ring. Als je van chaos en files houdt zeker een aanrader.

Dan lijkt me de taxi ook niet heel betrouwbaar als het om reistijd gaat

wonko
23/07/11, 10:47
Dan lijkt me de taxi ook niet heel betrouwbaar als het om reistijd gaat

Wees er maar zeker van dat een Parijse taxi geen 5 uur vast gaat staan tussen Nord en Lyon.

marsipulami
19/08/11, 14:33
Nou, ben inmiddels weer terug en we hebben het gered.
@Domenico,die link van jou was erg handig en correct. Op de terugweg had de TGV een halfuur vertraging maar zelfs toen hebben we de overstap nog gered.
Ook al was dit op het nippertje