PDA

Bekijk Volledige Versie : Datalimieten fors omlaag en kosten voor data flink omhoog



Domenico
19/07/11, 16:33
Zoals jullie vast wel hebben gehoord vandaag is KPN naar buiten getreden met nieuwe tarieven en die slaan in als een bom.



webwereld.nl
KPN jaagt mobiele dataverstokers op kosten (http://webwereld.nl/nieuws/107341/kpn-jaagt-mobiele-dataverstokers-op-kosten.html)

nu.nl
Vooral 'groot' datagebruikers duurder uit bij KPN (http://www.nu.nl/internet/2569073/vooral-groot-datagebruikers-duurder-bij-kpn.html)


geenstijl.nl
Nieuwe abonnementsvorm KPN: SuperDuur (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/07/nieuwe_abonnementsvorm_kpn_sup.html)


tweakers.net
KPN introduceert nieuwe abonnementen en verlaagt smartphonekorting (http://tweakers.net/nieuws/75699/kpn-introduceert-nieuwe-abonnementen-en-verlaagt-smartphonekorting.html)


96949695

Wij weten allemaal dat traffic gewoon geld kost maar als dat wat de telco's nu doen gerechtvaardigd is (explosieve stijgingen) wat zal dit dan beteken voor de hosting branche? Gaan we dit soort prijsstijgingen als het over data gaat ook terug zien in de datacenters(hosters, consumenten) en in de hosting pakketten(consumenten)?

Ik hoor graag jullie mening over het bovenstaande.

WebMeso
19/07/11, 16:40
Ze verdienen nu te weinig, omdat vele mensen niet meer smsen of bellen. Maar internet gebruiken om contact te zoeken en short messages versturen + skype om te bellen. Voor deze verhoging hebben ze volgens mij ook toestemming moeten vragen aan het europese hof? Naar mijn mening kunnen datacenters en andere hosting partijen dit dus helemaal niet doen en hebben daar helemaal geen reden voor.

ju5t
19/07/11, 16:42
Ik geloof niet dat we dit terug gaan zien in de hosting branche. Al is een gezonde prijsstelling voor dataverkeer geen ongekende luxe. Maar dat is een discussie die heel lang gevoerd kan worden en al eeuwen speelt.

Maar goed, ik gebruik mijn toestel alleen voor e-mail en zo nu en dan whatsapp. Ook al had ik nu 100MB had ik het niet gebruikt. Dus eerlijk gezegd lig ik er niet zo van wakker.

ichat
19/07/11, 16:59
een ander punt daar naar boven blijft komen is het - 2gb data bij een 10.000 minuten abo... dan denk ik op mijn beurd WFT - waarom moet ik 50 euro telefoon + sms bij betalen als ik alleeen 30euro aan internet wil... wat is er mis met 1gb voor een tientje - of desnoods 2 tientjes, en verder niet nog eens 32.50 moeten betalen voor 350minuten die je NOOIT zult gaan gebruiken.

dat 1 gb data op een 3g verbinding 5keer meer kost dan op een dsl-lijn prima - maar bied het dan ook tegen marktconforme prijzen aan...

t.bloo
19/07/11, 18:06
met zo'n abo gewoon weer ouderwets inbellen, 10000 minuten geeft 4 GB ofzo?

gjtje
19/07/11, 22:04
Ah, dus we zijn we heel modern met €100/Mbit inkoop, ik dacht dat ik gewoon slecht kon onderhandelen :P

Ik hoop dat ze met GPRS only abonnementen komen tegen de oude tarieven die ze voor de mobiel Internet hype al jaren hadden, voor mensen die't alleen gebruiken voor mail sync e.d..

Mikey
19/07/11, 22:23
Een bepaalde doelgroep heeft het denk ik op dit moment gewoon verprutst voor een hoop andere gebruikers. Wie youtube gaat streamen op zijn telefoon om muziek te gaan luisteren heeft toch wel een steekje los.. Misschien dat het eerste marktmodel was unlimited en dat de hippe / hype er beetje vanaf zou dwarrelen. Blijkbaar is dit dus niet het geval. Daarbij, als ik mijn verbruik kijk zakelijk dan kom ik bij lange na niet aan de 100mb. Prive doe ik al helemaal niets met smartphones, ipads of wat dan ook. Heb wel wat beters te doen dan _nog_ meer achter het kastje te zitten :)

Echter aan de andere kant vraag ik me wel af, als ik in het buitenland kijk en neem tsjechie als voorbeeld betaald ik 750 kronen ( 1 euro ~ 24 kronen) bij o2 voor 10GB verkeer. Met een gegarandeerde dekking en door het hele land gewoon vast 1,5mbit. Er zijn in nederland een hoop dingen die we niet goed voor mekaar krijgen, enkel aan financieel belang denken, teveel managers lagen etc etc. Als ik dan in europa rondkijk zijn er wel een aantal struikelpunten waar wij steen en been om klagen, die hier wel goed geregeld zijn. En dat met veel minder kapitaal in de pocket....



Ik hoop dat ze met GPRS only abonnementen komen tegen de oude tarieven die ze voor de mobiel Internet hype al jaren hadden, voor mensen die't alleen gebruiken voor mail sync e.d..

Ik zou per direct overstappen als ze er dan ook nog een mooie buitenland bundel aan konden knopen. Enige waar ik mobiel internet voor gebruik is de mail.

Sander-
19/07/11, 22:50
Een bepaalde doelgroep heeft het denk ik op dit moment gewoon verprutst voor een hoop andere gebruikers. Wie youtube gaat streamen op zijn telefoon om muziek te gaan luisteren heeft toch wel een steekje los.. Misschien dat het eerste marktmodel was unlimited en dat de hippe / hype er beetje vanaf zou dwarrelen. Blijkbaar is dit dus niet het geval. Daarbij, als ik mijn verbruik kijk zakelijk dan kom ik bij lange na niet aan de 100mb. Prive doe ik al helemaal niets met smartphones, ipads of wat dan ook. Heb wel wat beters te doen dan _nog_ meer achter het kastje te zitten :)


Is het wel zo dat een bepaalde groep het 'verpest' heeft? Is het niet zo dat de providers zelf bleven adverteren met youtube op je telefoon, TV op je telefoon (via data), muziek op je telefoon? Er zijn uiteraard excessen, die bijv paar GB per dag tetheren, maar die zijn makkelijk uit te roeien binnen de huidige FUP's die alle providers hebben.

Wat ik vooral grappig vind aan het nieuwe model is dat KPN nu SMS'en onbeperkt maakt in haar Hi producten. Wat je nu gaat krijgen is dat alle pingende en whatsappende kiddo's gewoon terug overschakelen naar SMS en dan gewoon via SMS met elkaar gaan chatten. Geen (of heel beperkt) data abo meer nodig en tada, KPN heeft het probleem omgekeerd.

Daarnaast vraag ik me ook af wat dit zakelijk gaat doen met de smartphone's met onbeperkt internet die inmiddels zelfs aan putjesscheppers worden uitgedeeld, ik heb het idee dat die gewoon weer een good old nokia gaan krijgen zonder internet. En dat is ook gelijk de volgende partij die niet zo blij zal zijn, aangezien de verkoop van smartphones hier flink onder zal gaan lijden als je het mij vraagt.

Ben dan ook erg benieuwd naar de implementatie van de rest van deze achterkamertjes afspraken door Vodafone en T-mobile en het effect dat dit uiteindelijk gaat hebben op de markt. Ergens heb ik het gevoel dat deze oligopolisten flink onder 1 hoedje spelen en er samen alles aan doen om hun gigantische winstmarges in stand te houden.

Mikey
19/07/11, 23:50
Blijkbaar is dat uitroeien van grootverbruikers niet zo makkelijk als we mogen vernemen ;) Anders was dat allang gebeurd. Zeker ten tijde de 3g netwerken slecht performden.

TV op je telefoon was dat niet via DVB ?

En ik heb werkelijk geen idee of ze met youtube hebben geadverteerd. Ik heb het in ieder geval nooit begrepen ....

En nog heel even inhaken op je zakelijke deel, men kan toch heel snel een onderscheid maken tussen zakelijke of particuliere gebruiker. Dit onderscheid merk ik bij t-mobile op moment ik de helpdesk bel. De tijd dat ik langer dan 30 seconden moest wachten is al heel, heel lang geleden . Hetzelde onderscheid kunnen ze denk ik ook doortrekken door het verbruik zakelijk naast het verbruik prive te leggen.

Ach ik maak me er absoluut niet druk om. Als ik 100mb overhoud heb ik meer dan genoeg om me mail te mogen ontvangen :surrender:

Axel Polfliet
20/07/11, 11:47
Ik heb eens eventjes gekeken naar mijn verbruik in de afgelopen 9 maanden. Ik heb in 9 maanden tijd maar 2,7GB verstookt. Nu zit ik bij T-Mobile en val ik de komende 1,5 jaar nog onder de oude voorwaaden en dus maak ik me er niet veel zorgen over. Ook al zou ik noodgedwongen moeten overstappen naar een abbonement met een 1GB dataverkeer bundel dan zou ik daar meer dan voldoende aan hebben. Op veel locaties maak ik toch gebruik van WI-FI en omzijl ik de hele 3G verbinding. Deze is bij T-Mobile toch niet zo heel geweldig. Maar ik vindt wel dat KPN het nu wel heel erg extreem aanpakt.

Om dat geld te verdienen zul je er wel klanten voor moeten hebben. Ik denk dat er weinig klanten zijn die dit nog langer als aantrekkelijk beschouwen. We zullen moeten afwachten wat de andere partijen doen. Degene die het meest aantrekkelijk prijst zal eindigen met de meeste groot verbruikers en dan verschuif je de problemen dus gewoon.

®on
20/07/11, 12:15
een ander punt daar naar boven blijft komen is het - 2gb data bij een 10.000 minuten abo... dan denk ik op mijn beurd WFT - waarom moet ik 50 euro telefoon + sms bij betalen als ik alleeen 30euro aan internet wil.
Daar heb ik me recentelijk ook over verbaasd. Alle abonnementen zijn voornamelijk Bellen + SMS, en aanvullend internet. De keus voor een data abbo (1, 2, 5, 10 GB) met aanvullend een klein stukje bellen + sms lijkt niet mogelijk.

Gelukkig heeft KPN een prima alternatief gevonden ter vervanging van netneutraliteit: knijp de verbinding af, zodat Skype/voip niet meer mogelijk is, en dwing op deze wijze alsnog de duurdere abbo's incl. tig triljoen bel minuten en sms af.


KPN knijpt upload mobiel internet
KPN's nieuwe abonnementen voor mobiel internet leggen niet alleen datalimieten op, maar hebben ook een 20 keer lagere uploadsnelheid. Klanten die dat te krap vinden, moeten naar duurdere abonnementen.

Tegelijk met de invoering van datalimieten, voor verschillende tarieven, voert KPN een snelheidsverlaging door. De downloadsnelheid voor mobiel internet gaat van 3,6 naar 2 Mbps (Megabit per seconde). Tegelijk gaat de uploadsnelheid enorm omlaag: van 2 naar 0,1 Mbps. Deze down- en uploadsnelheden zijn maximaal en gelden voor zowel de KPN- als de Hi-abonnementen.
Lagere VoIP-kwaliteit

Dit benadeelt de kwaliteit van toepassingen zoals VoIP (Voice over IP), bijvoorbeeld via Skype, al kunnen die applicaties mogelijk wel toe met een dergelijk kleine upload, afhankelijk van de instelling. Skype zelf adviseert voor gewone audiogesprekken een down- en uploadsnelheid van 100 Kbps elk. Minimaal heeft Skype 30 Kbps nodig.

Daarnaast raakt dit 'gewonere' smartphone-activiteiten, zoals het online delen van foto's en video. Het uploaden daarvan zal met 0,1 Mbps veel meer tijd in beslag nemen. Hedendaagse smartphones hebben camera's aan boord met 3,2 tot 8 megapixel. Topmodellen halen wel 12 megapixel. Veel apps voor het uploaden van beeldmateriaal zorgen wel voor automatische verkleining, maar dan nog is de te verzenden hoeveelheid data niet klein.
Lees verder.... (http://webwereld.nl/nieuws/107349/kpn-knijpt-upload-mobiel-internet.html)
Bron: webwereld.nl / Jasper Bakker

Triloxigen
20/07/11, 14:31
Verhoging is op zich redelijk, maar niet met deze maten dat is naar mijn idee bij lange na niet te verantwoorden.

Derek-Jan
26/07/11, 17:55
Ik ben zelf een grootverbruiker met circa 2 tot 4 gig in de maand. Gelukkig onlangs nog mijn abo's aangepast bij Vodafone en kan nog bijna 2 jaar volgens de huidige regels online. Ik betaal overigens per verbruik.

Voor Polen heb ik vorige week 1gig prepaid gekocht voor net geen 10 euro. Het kan dus wel.

Ik snap de hele discussie over het skypen niet zo, 1mb skype of 1mb mail blijft toch hetzelfde ?

The-BosS
26/07/11, 18:23
Ik snap de hele discussie over het skypen niet zo, 1mb skype of 1mb mail blijft toch hetzelfde ?

Denk dan eens verder dan je neus lang is, 1 uur skypen naar buitenland is voor de klant goedkoper aan data dan 1 uur via mobiel te bellen. Daardoor kun je dus ook stellen dat de provider hier meer verlies op doet als de klant internet (voip) gebruikt dan het gsm netwerk om te bellen.

Derek-Jan
07/08/11, 23:58
Tot mijn verbazing zie ik nu per toeval dat Vodafone de data abonnementen voor het buitenland (passportlanden) qua data heeft verdubbeld en qua prijs met circa 30 % heeft verlaagd.

Nu krijg je 7gig binnenland + 2gig buitenland (passportlanden) voor maar 60 euro excl. In mijn huidige abo's betaal ik wel iets meer en krijg wat minder. Ik snap de hele ophef nu dus helemaal niet meer.

Als je ziet dat ik een jaar geleden nog 75 euro betaalde voor 250mb in de passport landen...........

groenleer
08/08/11, 11:05
De nieuwe tarieven van T-Mobile staan ook al weer een week online.
Maar T-Mobile pakt het slimmer aan, je hebt tot 15 augustus nog de mogelijkheid om een oude prijsvariant af te sluiten.

Kortom, Relax abonnement, 110 minuten voor 9,95 en 2GB voor 14,95.
Met het nieuwe Smart abonnement betaal je voor 110 minuten 9,95 en krijg je voor 14,95 slechts 800MB. dat is slechts 39% van de originele hoeveelheid. Ofwel 2,5 keer zo duur geworden voor het internet.

Gelukkig mocht ik net nog verlengen.

mgielissen
08/08/11, 11:31
De nieuwe tarieven van T-Mobile staan ook al weer een week online.
Maar T-Mobile pakt het slimmer aan, je hebt tot 15 augustus nog de mogelijkheid om een oude prijsvariant af te sluiten.

Kortom, Relax abonnement, 110 minuten voor 9,95 en 2GB voor 14,95.
Met het nieuwe Smart abonnement betaal je voor 110 minuten 9,95 en krijg je voor 14,95 slechts 800MB. dat is slechts 39% van de originele hoeveelheid. Ofwel 2,5 keer zo duur geworden voor het internet.

Gelukkig mocht ik net nog verlengen.

En nog de kleine letters:

52,50 € aansluitkosten
2,50 € Sim administratiekosten per kwartaal

Bij Ben kost Internet nog steeds 9,95. Maar over de 1GB ga je 10ct per MB betalen ipv 64kb downgrade

groenleer
08/08/11, 13:14
Aansluitkosten worden als je een serieus abonnement neemt kwijtgescholden is mijn ervaring.
Bij verlengingen vervallen ze ook.

De sim administratiekosten staan niet in mijn prijslijst of besteloverzicht en behoren inderdaad alleen toe aan de nieuwe contractvormen.

Rez
18/08/11, 12:06
Hier zoveel mogelijk via wifi thuis en op het werk, en dan nog een slordige 800mb per maand verstoken (3 mailaccounts).
terwijl ik vrij weinig doe (als ik geen wifi heb) op/met internet..

Ik zie over een jaar of anderhalf wel hoe t gaat verlopen :)

Desmond
18/08/11, 23:27
Ik denk dat de mobiele telco's zich flink in de vingers gesneden hebben en er niet van uit gegaan waren dat het zoveel data zou verbruiken :)