PDA

Bekijk Volledige Versie : 8 vragen voor je cloud-leverancier



Domenico
12/07/11, 14:48
De consument en zelfs het mkb is over het algemeen slecht voorgelicht als het over hosting gaat. De hele cloud hype van de heren marketing maakt het er ook niet allemaal even duidelijker door. Op computerworld.nl kwam ik het onderstaande artikel tegen met daarin een samengestelde vragenlijst die volgens de redactie elke cloud-leverancier zou moeten kunnen beantwoorden.

Wat vinden jullie van deze vragen? Gaan ze wel ver genoeg, is de lijst wel volledig en, hoe reageer jij als je deze vragen krijgt voorgeschoteld?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bron: computerworld.nl (http://computerworld.nl/article/13017/8-vragen-voor-je-cloud-leverancier.html)

Cloud computing is nog te jong en te onzeker om hals over kop in te duiken. Zorg dat je vooraf de juiste vragen stelt.
Vanuit een vliegtuig is goed zichtbaar dat wolken allerlei vormen kunnen aannemen. Soms is het er mistig, soms redelijk doorzichtig en soms zie je geen hand voor ogen. Voor cloud computing geldt hetzelfde: er zijn veel grijze gebieden, en het is lastig uit te maken wat je nou precies mag verwachten van alle cloud-producten die momenteel worden aangeboden.
Als je besluit cloud computing in je bedrijfsstrategie op te nemen, stuit je op een hele reeks vragen die je zult moeten beantwoorden: welke cloud-leverancier moet je kiezen? Welke toepassingen breng je naar de cloud? Kies je voor een publieke of private cloud? En dan heb je nog prangende kwesties als beveiliging, beschikbaarheid en disaster recovery.
Dat soort vragen kun je maar beter beantwoord hebben voor je je in de cloud stort, als je niet van een koude kermis thuis wilt komen. Als je je cloud-strategie met succes wilt doorvoeren, moet je voorkomen dat je voor onplezierige verrassingen komt te staan.

Uiteraard heb je binnen je eigen organisatie een heleboel werk te doen voor je überhaupt kunt besluiten of cloud computing een interessant alternatief zou kunnen zijn. Maar als je dan eenmaal zover bent, zijn dit acht vragen die een cloud-leverancier je moet kunnen beantwoorden om in aanmerking te komen voor je klandizie.

1. Mag ik je datacenter controleren? Er is geen betere manier om na te gaan hoe veilig je data en je applicaties zijn, dan door het zelf te gaan (of laten) controleren. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je data, dus moet het ook mogelijk zijn je leveranciers te auditten.

2. Hoe verplaats ik mijn toepassingen naar de cloud? Het lijkt zo'n simpele vraag, maar wellicht dat hij daarom te weinig gesteld wordt. Meestal gebruiken leveranciers een beveiligde netwerkverbinding (zoals een VPN), maar het is wel belangrijk vooraf te weten hoe de verschillende aanbieders dit hebben geregeld.

3. Hoe worden mijn toepassingen en gegevens afgeschermd van andere gebruikers op dezelfde cloud-servers? Over multi-tenant servers moet je niet te licht denken. Zorg dat je tot in detail op de hoogte bent van de manier waarop je gegevens en applicaties worden beschermd als ze samen met die van andere afnemers in dezelfde cloud draaien.

4. Kan ik een aantal klanten spreken? Vraag altijd om referenties. Zorg dat je de ongetwijfeld mooie verhalen van de leverancier vergelijkt met de ervaringen van klanten die je zijn voorgegaan. De praktijk is altijd weerbarstiger dan de theorie. In het beste geval wijzen ze je op mogelijke valkuilen die je zelf wellicht over het hoofd had gezien.

5. Kan ik bestaande toepassingen van mijn eigen private cloud eenvoudig overzetten naar jouw publieke cloud? Voordat bedrijven naar een publieke cloud overstappen, hebben ze vaak al zelf geëxperimenteerd met een private cloud, en de verwachting is dat veel bedrijven ook daarna nog lange tijd een hybride model zullen hanteren, waarbij langzamerhand steeds meer toepassingen van de private naar de publieke cloud worden overgezet. De vraag is dan wel hoe makkelijk dat zal gaan: de kans is groot dat de infrastructuur van je leverancier volledig anders is dan de jouwe. Dat betekent dat er onvermijdelijk conflicten zullen ontstaan als je overstapt. Applicaties worden vaak geschreven op het gebruik van specifieke opslagtechnologie, specifieke netwerkconfiguraties en specifieke managementtools. Het is belangrijk dat je vooraf uitzoekt wat er nodig is om straks die overstap te kunnen maken. Soms kan de leverancier je helpen door tools aan te bieden die de migratie versoepelen, maar het kan zeker geen kwaad op zoek te gaan naar een leverancier die met min of meer compatibele systemen werkt. Sommige cloud-leveranciers kunnen overweg met meerdere soorten databases en verschillende netwerkvormen. Houd in ieder geval in het achterhoofd dat, wil je strategie succesvol zijn, je toepassingen straks vanuit de cloud minstens zo goed moeten draaien als dat ze nu doen vanuit je eigen datacentrum.

6. Hoe krijg ik mijn gegevens terug als dat nodig is? Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je je applicaties en je data terug naar je eigen datacentrum of naar een andere cloud-leverancier wilt plaatsen. Zorg dat je weet waar je data staan en hoe je het terugkrijgt als je dat zou willen. In je contractonderhandelingen mag hier geen enkele onduidelijkheid over bestaan. Stel bijvoorbeeld dat je je contract voortijdig wilt beëindigen - wat voor rechten geeft dat je leverancier?

7. Hoe staat het met wet- en regelgeving? Afhankelijk van de branche waarin je bedrijf zich beweegt heb je te maken met rechten en plichten, die ook nog eens (sterk) per land kunnen verschillen. Zelfs als je geen multinational bent kun je daar in de cloud plots mee te maken krijgen. Zorg dat je je vooraf goed laat voorlichten over de wetgeving op dit gebied, zodat je weet welke garanties je voor welke data moet kunnen afdwingen. Houd in de gaten dat compliancy jouw verantwoordelijkheid is, en dat het dus ook jouw verantwoordelijkheid is te controleren of je leveranciers je afdoende garanties kunnen geven.

8. Wat kost het nou echt? Bij de opkomst van de eerste grote publieke clouds, zoals die van Amazon, ging iedereen er gemakshalve vanuit dat het goedkoper zou zijn toepassingen vanuit een publieke cloud te draaien. Maar inmiddels blijkt het toch vaak duurder uit te pakken dan gedacht, en er zijn al afnemers die hun beslissing terugdraaien en toch weer hun eigen datacenters gaan bouwen. Zorg dus dat je vooraf zeer zorgvuldig doorrekent wat de totale kosten zijn van een cloud-oplossing versus een klassieke oplossing in je eigen datacentrum. Leveranciers zijn geneigd een zo rooskleurig mogelijk beeld te schetsen, dus zorg dat echt alle details zijn meegerekend en vertrouw nooit zomaar op hun inschattingen. Wat kost bijvoorbeeld het overzetten van data naar de cloud, via welke netwerken? Controleer de kosten van het hele traject - onvoorziene uitgaven zijn er altijd, maar bij cloud-trajecten hebben die de neiging ongezond hoog uit te vallen.

Bedenk vooral dat cloud computing niet moet. Er is nogal wat hype rond het onderwerp, en je doet er zeker verstandig aan het te benaderen als een serieus alternatief, omdat het voordelen heeft, met name op het gebied van schaalbaarheid, waar je business erg gelukkig van kan worden. Maar het is ook een model dat nog volop in ontwikkeling is en waar haken en ogen aan zitten die niet door alle aanbieders op dezelfde manier worden aangepakt. De ene aanbieder is nadrukkelijk de andere niet, en het is heel goed mogelijk dat in het huidige stadium geen enkele aanbieder in staat is de garanties te geven die je minimaal zou willen zien. Aarzel niet om de stap in dat geval uit te stellen. De komende tijd zal, ook op Europees niveau, nog hard worden gewerkt aan nieuwe standaarden en internationale afspraken om cloud computing naar een volwassen niveau te tillen. Dat neemt niet weg dat het hoogstwaarschijnlijk verstandig is nu al na te gaan hoe de cloud een rol kan spelen in je onderneming, en aan welke voorwaarden nog voldaan moet worden voor je de overstap kunt wagen.

The-BosS
12/07/11, 17:41
Staan een paar goede punten in, maar ook totaal onnodige of onzinnige dingen die niet enkel op cloud van toepassing zijn.

Punt 1) Hoezo datacenter, is het nu net niet het nut van cloud dat het over verschillende datacenters verspreid staat. Trouwens ik zie je al aankloppen bij google, amazon, microsoft of je even in hun datacenters een kijkje mag nemen. Trouwens als je dit voor cloud diensten zou moeten doen kan je dit even goed voor een webhosting pakket ook gaan vragen.

Punt 2) Hoe zet je een website op je hosting zou je dan ook kunnen stellen, maar desalniettemin een goede vraag.

Punt 3) Kun je ook weer doortrekken naar andere diensten buiten de cloud, als je 100% zekerheid over je gegevens wilt dan zul je het ook 100% in eigen handen moeten hebben.

Punt 4) Is eigenlijk van toepassing op alles wat je koopt, van een nieuwe tv tot een auto of hosting. Je stapt toch ook niet de 1ste de beste winkel/reisburo/... binnen om iets te kopen/huren/leasen/... (wat iets kost), maar bekijkt toch ook wat referenties.

Punt 5) Dat is dan weer een cloud gerichte vraag, maar die zou ik dan doortrekken naar hoe compatibel is de cloud als ik plots beslis om van provider/os/software te veranderen.

Punt 6) Gaan ze er van uit dat je bij cloud geen backups meer moet hebben ofzo, mij lijkt het nog altijd aangeraden zelf al sta je op een cloud platform van € 5.000/maand dat je nog steeds backups moet hebben.

Punt 7) Dat zal inderdaad van sector tot sector afhangen en natuurlijk ook van land tot land, maar waar er rekening mee moet gehouden worden is de wetgeving in de land(en) waar de cloud zich bevindt. Zoals het dropbox voorval met de verandering van hun a.u.p. etc.

Punt 8) Tja daarvoor ben je ondernemer en vraag je verschillende offertes op en maak je plannen om te kijken hoeveel het kost. In sommige gevallen is cloud goekoper en in ander niet, maar ik denk dat je eerder moet kijken naar de flexibiliteit/redundantie dan naar de kost. Want stel je eens de vraag hoeveel het je kost om bvb voor 8 uur je capaciteit te moeten verdubbelen als je het nodig hebt.

Apoc
18/07/11, 11:54
Ik denk dat je voordat je met zo'n lijst aan komt zetten, eerst zou moeten definiëren om wat voor soort cloud hosting het gaat. Daar zit nogal wat verschil in. Zo kun je een VM/VPS in een cloud draaien, of bijvoorbeeld een hosted exchange mailbox (en uiteraard nog vele andere mogelijkheden). In iedere situatie zijn andere vragen van toepassing.

Ook zou men eens moeten stoppen met het praten over "de" cloud. Dit wekt bij afnemers de suggestie alsof cloud hosting wereldwijd 1 groot geheel is, hetgeen uiteraard niet zo is.

gjtje
18/07/11, 13:30
En wat moeten de klanten met de antwoorden? Lijkt mij nuttiger dat ze vragen stellen waar ze van begrijpen wat ze vragen.
We krijgen vaak genoeg lijstjes met vragen die nergens op slaan, omdat iemand wat heeft zitten Googlen over een bepaald onderwerp.

Domenico
18/07/11, 16:30
En wat moeten de klanten met de antwoorden? Lijkt mij nuttiger dat ze vragen stellen waar ze van begrijpen wat ze vragen.
We krijgen vaak genoeg lijstjes met vragen die nergens op slaan, omdat iemand wat heeft zitten Googlen over een bepaald onderwerp.

Dus dan beantwoord je de vragen met een klantvriendelijk "Wij schatten u kennis te laag in om ook maar iets van onze antwoorden te begrijpen. Omdat dit nutteloos is geven wij dan ook geen antwoord. Misschien dat u vragen kunt stellen die niet gegoogled zijn en waar u zelf iets van begrijpt."? :)

oehTie
19/07/11, 09:08
ik krijg ook vaak genoeg van die lijstjes met vragen waarvan ik denk van "Waar heb je die vraag opgevist?" Maar door ze juist gewoon te beantwoorden met een compleet en duidelijk antwoord kan je de potientiele klant misschien nog wat leren. Sowieso geef je aan dat je kennis van zaken hebt lijkt me. En dat terwijl ik soms ook even moet googelen wat iemand zou kunnen bedoelen met de vraag.

Het is soms best lastig uit te leggen soms als iemand vraagt of mijn redundancy op exchange doormiddel van SCC is opgezet. Ik werk niet met 2007, maar met exchange 2010, dat kent geen SCC meer maar DAG-groups. Een veel beter systeem als je het mij vraagt. Ik heb wel eens een klant gehad die niet snapte waarom ik geen SCC had. Uiteindelijk gewoon een lange mail gestuurd met uitleg wat SCC is en wat DAG is. Uiteindelijk hem wat bijgeleerd, en mij een klant opgeleverd.