PDA

Bekijk Volledige Versie : Zabbix best practice `templates` vraagje



easy2host
07/07/11, 22:21
Hallo,

Wij hebben momenteel Zabbix draaien en zijn hiermee aan het `stoeien`. We hebben alles werkend alleen weten we niet goed hoe om te gaan met templates.
Wat is nu de beste methode om te werken met templates?

Je hebt verschillende servers, directadmin / plesk / servers met een specifieke rol (mysql/apache/etc).
Is het nu de bedoeling om te zeggen ik heb de volgende templates

- Linux basic (basic items -> disk free / ping / memory usage / etc)
- Directadmin template (-> poort 2222, 80, 25, 110 etc)
- Plesk template (-> poort 8443, 80, 25, 110 etc)

Ik voeg een directadmin server toe en stel het volgende in.
server01.nieuweserver.nl -> gekoppeld aan template Linux basic en Directadmin

Nu krijgt server01.nieuweserver.nl alle items die gekoppeld zijn aan de twee templates.
Maar stel, er zit een directadmin server tussen die geen SMTP ingeschakeld heeft, we hoeven dan hierop niet te monitoren.

Nu ga ik dan naar die server en verwijder het item "tcp check SMTP" die gekoppeld is aan deze server.
Mijn gevoel zegt dat je dan niet goed omgaat met templates.


Of moet je zeggen:
- Linux basic (basic items -> disk free / ping / memory usage / etc)
- Apache template (-> poort 80, andere check)
- POP3 (-> poort 110, evt andere check die van toepassing kunnen zijn op pop)
- SMTP (-> poort 25, evt andere check die van toepassing kunnen zijn op pop)

En dan zeg ik server02 gebruikt POP en SMTP dus:
server02 -> gekoppeld aan Linux basic + POP3 + SMTP template.

Nu koppel je alleen zaken die echt van toepassing zijn op deze server.
Het rare is dat je dan een template hebt voor wellicht 1 item. Bij pop heb je waarschijnlijk alleen tcp check op poort 110
Mij gevoel zegt hier dat het ook weer niet zo de bedoeling is.

Wat is jullie mening over het inzetten van templates binnen Zabbix, wat zou de juiste / beste manier zijn?

Randy
07/07/11, 23:46
Hoi Ron,

Heb je het Zabbix e-book al, daar staat veel in (@...).
De standaard templates zou ik niet gebruiken en geven veel false/positives. Je moet voor jezelf bepalen wat je nodig hebt en daarbij de intervallen gebruiken. Zo staat de interval voor traffic bijvoorbeeld op de belachelijke tijd van enkele seconden. Zo krijg je snel een database vol... Onthoudt dat je statusmonitoring, vergeleken met standaard Nagios templates, met een factor 30 zullen toenemen. Maak dus keuzes.

Verder zou ik met kleine templates werken. Dus basic-linux, LAMP, default-partition, traffic. Meer templates koppelen is makkelijker dan per server 50 items, events en triggers uit te schakelen. Dat houdt zaken beter beheersmaar.


Het rare is dat je dan een template hebt voor wellicht 1 item. Bij pop heb je waarschijnlijk alleen tcp check op poort 110

Maak daar eens heel snel poort 993 van. Plain tekst logins zijn zoo 2001. Zeker met free (free sniffbaar it is :P) wifi in treinen etc. En daarmee heb je meteen al een tweede item, event / action / trigger te pakken op deze check: de geldigheid van een certificaat.