PDA

Bekijk Volledige Versie : LeaseWeb invoice 700 euro



Power2All
24/06/11, 00:19
Was net ingelogged op mijn leaseweb invoices, zie ik ineens 700 euro op mn invoice staan.
Schrik me te pletter, vooral omdat ik wist dat ik welliswaar behoorlijk wat aanvallen op mijn server heb gehad, maar 700 euro, ik schijt in mijn broek momenteel :(
De server kost mij normaal 47 euro per maand, en dat kan ik maar net behappen.
Nu krijg ik dit, ik kan wel janken :/

Morgen even LeaseWeb bellen om te vragen of er een regeling te treffen valt.
Wie komt er nu met 1 GB = 1 euro ?
HE.net en vele andere providers, die welliswaar duurdere servers hebben, vragen velen malen minder dan Leaseweb doet.
Ik lees net zelfs dat HE.net 1 dollar per 1 TB vraagt.

Zag dat LeaseWeb hier ook af en toe op kijkt.
Hoop dat hun hier een reactie op kunnen geven.

DDoS aanvallen zijn in veel gevallen niet te vermijden, vooral omdat het nullrouten vaak nogal lang duurt, en traffic blijft dan doorstromen ondanks een request om te nullrouten.
Dit lijkt mij niet zozeer dan mijn fout, en hier moet ik dus voor betalen...
Het DDoS'en gebeurt ook meestal in de nacht en op tijden dat ik op mijn werk zit, waardoor ik minder snel support kan vragen.


Ik zit nu echt te zweten omtrent dit grote bedrag ->|->|

unchained
24/06/11, 00:53
Wie komt er nu met 1 GB = 1 euro ?
HE.net en vele andere providers, die welliswaar duurdere servers hebben, vragen velen malen minder dan Leaseweb doet.

Ligt eraan welke manier van berekening (traffiek, 95th %, flatfee)
Leaseweb gebruikt meestal traffiek meting, en dat is inderdaad zo dat overusage achteraf per gb gefactureerd zal worden,
ongeacht de reden.

Het beste wat je kan doen is inderdaad gewoon een keertje contact opnemen met Leaseweb, ze zullen je vingers er heus niet afbijten en samen naar een oplossing zoeken. (afbetalen op termijn ofzo bv)

Phu
24/06/11, 01:02
Ligt eraan welke manier van berekening (traffiek, 95th %, flatfee)
Leaseweb gebruikt meestal traffiek meting, en dat is inderdaad zo dat overusage achteraf per gb gefactureerd zal worden,ongeacht de reden.

Het beste wat je kan doen is inderdaad gewoon een keertje contact opnemen met Leaseweb, ze zullen je vingers er heus niet afbijten en samen naar een oplossing zoeken. (afbetalen op termijn ofzo bv)

Denk je dat echt ? LSW is zo een arrogante toko die gaan echt niet wakker liggen van die ene klant.
die een maandje niet kan betalen, sluiten je gewoon af regeling treffen kennen ze niet.
Iets degelijks oplossen al helemaal niet.

Heb het 2 jaar terug ook gehad 20mbit 95% afgerekend ,er werd 20mbit extra verstookt dus verstookt rekening 700,- euro extra en dat x 2 maandjes. ofwel ff payen of nullroute.

Power2All
24/06/11, 01:06
Dat zal morgen nog wat worden dan, als ik dit zo lees.
Naja, gelukkig het IRC netwerk waar ik zit, hebben gelukkig donaties en ik sta er dan niet meteen alleen voor.
Maar 1 euro per 1 GB is gewoon teveel naar mijn mening.
Als dit inderdaad zo is als ik morgen bel en ze willen niks met me regelen, dan ga ik denk ik maar zoeken naar een andere locatie.
Niet grappig dit imho.

unchained
24/06/11, 01:09
Denk je dat echt ? LSW is zo een arrogante toko die gaan echt niet wakker liggen van die ene klant.
die een maandje niet kan betalen, sluiten je gewoon af regeling treffen kennen ze niet.
Iets degelijks oplossen al helemaal niet.

Ik kon het natuurlijk maar hopen voor de TS dat leaseweb een regeling zou treffen, het proberen kan in ieder geval geen kwaad.
Het is nu niet dat ze 700 euro verlies lijden hiermee, en dan lijkt het me toch beter om de TS bv de volume price te geven ipv de standard price, zodat hij daarna gewoon weer vrolijk verdergaat met zijn contract met leaseweb.
hem afsluiten als hij dat niet zou betalen, wat de TS aangeeft onmogelijk te kunnen, zou voor beide partijen natuurlijk niets opbrengen.

Wel heb je gelijk dat ze er vast niet van wakkerliggen, 1 klant meer of minder - het typische 'probleem' bij veel grote jongens.
Klanten tellen dan eenmaal niet meer zoals het zou moeten.

unchained
24/06/11, 01:11
Maar 1 euro per 1 GB is gewoon teveel naar mijn mening.

Dat is inderdaad vrij veel, maar het staat wel degelijk zo in hun voorwaardes: als je op hun standard netwerk zit, betaal je 1 euro.
Zit je met hun volume netwerk, betaal je 10 cent.
Maar dat zal je vast ook wel voelen in je maandelijkse prijs.

Power2All
24/06/11, 01:26
Ik vind het geen probleem om iets meer te betalen als ik erover heen ga.
Maar als je een bedrag van 50 euro p.m. betaald, en dan ineens 700 euro moet bij betalen omdat je iets teveel erover heen bent gegaan door traffic waar je niet om vraagt (DDoS) e.d., inclusief versturen en ontvangen, ik vind 1 euro per gbyte in contrast met de prijzen, overpriced, zeeeeer overpriced.

Phu
24/06/11, 03:19
Of een functie inbouwen waarbij je xx% over je verbuik een mailtje krijgt.
Bij een van onze huidige leveranciers kan je xx% instellen als je over je usage in mbits of teraBytes je een mailtje krijgt.

Ook niet alles maar je voorkomt hierbij hoge nacalculaties.
Ok in geval van LSW niet wenselijk want ze verdienen er dan niets op maar ja ze houden de klant wel
denk als je dit meerdere keren krijgt je toch eens zelf een stap verder kijkt.

Erik H.
24/06/11, 04:05
Hey power2all (voor de outsiders: oud-collega van me in een grijs verleden),

Je kan tegenwoordig in het SSC instellen dat je een mailtje krijgt boven een bepaald verbruik, dit kun je allemaal zelf instellen.
Wel is het natuurlijk handig zelf het verkeer ook te monitoren om dit voortijdig te constateren.

Het is natuurlijk niet Leaseweb's fout dat jij een DDOS krijgt en/of niet je statistieken regelmatig nakijkt.
Ook heb je zelf natuurlijk een overeenkomst met LeaseWeb gesloten waarin de prijzen duidelijk staan.
Samengevat: niet echt iets wat je hun kunt verwijten imho.

Ik raad je aan om het verhaal gewoon netjes voor te leggen. Ik moet zeggen dat wij over het algemeen heel content met LeaseWeb zijn.
In ieder geval succes en hou ons op de hoogte!

Groet,
Erik

Dennis
24/06/11, 05:54
Ze bieden servers met 2TB traffiek aan voor €49,00 maandelijks, het overgebruik zal het gestandaardiseerd zijn. Hopelijk zijn ze coulant en hoef je bijvoorbeeld maar €0,10 per GB overgebruik te betalen.

Wij hebben hetzelfde eens bij Leaseweb gehad toen we als bedrijf klant waren. Dat was erg zonde, maar ik hoop toch dat ze kleine klanten van €49,00 maandelijks niet plukken voor 700GB overgebruik. €700 voor 700GB is natuurlijk absurd gezien de normale prijzen van Leaseweb van €10 per 1TB dataverkeer.

Uitstekende kans voor Leaseweb om wat compassie te laten zien! Laat ons weten hoe Leaseweb reageert en sterkte ermee! Is natuurlijk erg vervelend zo'n enorme factuur. Hopelijk voel je je morgenmiddag een stuk beter na contact met Leaseweb! Ik zou gewoon erg vriendelijk naar ze zijn, dan zou ik haast niet kunnen geloven dat Leaseweb niets aan deze factuur zou doen.

Eflicta
24/06/11, 07:46
Ze bieden servers met 2TB traffiek aan voor €49,00 maandelijks, het overgebruik zal het gestandaardiseerd zijn. Hopelijk zijn ze coulant en hoef je bijvoorbeeld maar €0,10 per GB overgebruik te betalen.

Wij hebben hetzelfde eens bij Leaseweb gehad toen we als bedrijf klant waren. Dat was erg zonde, maar ik hoop toch dat ze kleine klanten van €49,00 maandelijks niet plukken voor 700GB overgebruik. €700 voor 700GB is natuurlijk absurd gezien de normale prijzen van Leaseweb van €10 per 1TB dataverkeer.

Uitstekende kans voor Leaseweb om wat compassie te laten zien! Laat ons weten hoe Leaseweb reageert en sterkte ermee! Is natuurlijk erg vervelend zo'n enorme factuur. Hopelijk voel je je morgenmiddag een stuk beter na contact met Leaseweb! Ik zou gewoon erg vriendelijk naar ze zijn, dan zou ik haast niet kunnen geloven dat Leaseweb niets aan deze factuur zou doen.

Dat heeft simpelweg te maken met netwerkmanagement. Als je vooraf weet hoeveel verkeer je verkoopt, kan daarop geanticipeerd worden... Achteraf meer gebruiken, tsja!

Overigens, bel inderdaad de administratie op. Leaseweb is een partij die echt niet zo zwart-wit is als Phu stelt, zolang je normaal doet (en hiermee wil ik niet zeggen dat Phu dat niet doet!). Tuurlijk, als je meteen begint te vloeken en te tieren of over het bedrag gaat klagen... Iemand is dan minder snel geneigd je te helpen.


Overigens, @Phu: als ik 't goed heb sta/stond je bij Leaseweb toch? Of in iedergeval Evoswitch... Sta je daar nogsteeds? Gezien je ongenoegen (die je altijd laat merken) is het misschien slim om naar een andere partij/DC te verhuizen?

Thijsvdbrink
24/06/11, 10:51
Niets dan goede ervaringen met Leaseweb, en zoals al eerder werdt opgemerkt, contract tekenen=niet zeiken achteraf.
Waar je wellicht wel een punt hebt, is dat Leaseweb de Ddos niet ter plekke voor je heeft opgelost, waardoor je server onnodig lang traffic heeft lopen bijten.
Wellicht hebben ze zich hier niet aan hun beloofde SLA gehouden tijdens de Ddos, waardoor het contract ter plekke nietig is, en alle opvolgende kosten natuurlijk ook.

Ga je die route in, maak dan een backupje van je server, want dan mogen ze je server natuurlijk ook ter plekke uitzetten. ;-)

Maar ga gewoon een gesprek met ze aan, en geef aan dat je dit geld als arme... student? niet hebt.
Dikke kans dat ze je voor deze keer matsen.

pcman
24/06/11, 10:56
Mijn ervaring met leaseweb zijn ook niet anders.
Ze hadden in het verleden ook een klein foutje gemaakt met een support ticket.
Dit is keurig netjes opgelost door ze.
kreeg meteen een creditfactuur.
Dus ook hier geen andere dan goede eraringen met leaseweb.

Power2All
24/06/11, 11:42
Hey iedereen,

Net met Leaseweb gesproken.
Werd behoorlijk netjes aangesproken en ze begrepen mijn frustratie.
Ook gemeld dat het overcharge vooral door DDoS's te maken had waardoor ik behoorlijk snel over mijn limiet heen kwam.
E.e.a. nog gewacht met overleg aan hun kant, en ik zou als het goed is begin volgende week nog benaderd worden.

Ze gaan mijn traffiek even bekijken en als inderdaad DDoS de overcharge veroorzaakt heeft, geen idee wat hun idee is, maar hopelijk kom ik er goed vanaf.
Mevrouw vond de 700 euro voor een 50 euro machine ook behoorlijk aan de dure kant, dus mja, hopelijk ben ik netjes genoeg geweest zo.

Ik houdt jullie op de hoogte :)

Dennis
24/06/11, 12:35
Dat heeft simpelweg te maken met netwerkmanagement. Als je vooraf weet hoeveel verkeer je verkoopt, kan daarop geanticipeerd worden... Achteraf meer gebruiken, tsja!Het betrof een inkomende DDOS en we hadden het helaas pas te laat in de gaten. De hoge kosten waren veroorzaakt door 95%-regeling die rampzalig uitviel. We hadden een 30-voudig aantal in 95% mbits en slechts een verdubbeling in dataverkeer. Ik wil niet zeggen dat we vrij van schuld zijn. Is in ieder geval een wijze les om ook Cacti in te stellen op notificatie voor langdurige pieken in het verkeer.


Hey iedereen,

Net met Leaseweb gesproken.
Werd behoorlijk netjes aangesproken en ze begrepen mijn frustratie.
Ook gemeld dat het overcharge vooral door DDoS's te maken had waardoor ik behoorlijk snel over mijn limiet heen kwam.
E.e.a. nog gewacht met overleg aan hun kant, en ik zou als het goed is begin volgende week nog benaderd worden.

Ze gaan mijn traffiek even bekijken en als inderdaad DDoS de overcharge veroorzaakt heeft, geen idee wat hun idee is, maar hopelijk kom ik er goed vanaf.
Mevrouw vond de 700 euro voor een 50 euro machine ook behoorlijk aan de dure kant, dus mja, hopelijk ben ik netjes genoeg geweest zo.

Ik houdt jullie op de hoogte :)Geweldig! Ik hoop het voor je, het siert Leaseweb dat ze zo'n vriendelijke houding aannemen.

beservers
24/06/11, 12:41
Praten helpt hoor!;)
Dat vergeten sommige vaak.
Meestal is het direct boze e-mails schrijven of forum topics starten.

Wynand
24/06/11, 19:43
Veel praten was er anders niet mogelijk toen ze vonden dat een bepaalde site niet van hun diensten gebruik mocht maken (ondanks volledig legaal), prima zeiden we, verhuisden en gaven aan dat we de rest van de maand wel gecrediteerd wilden hebben (~€400). Niks van gekomen, maar een extra factuur opsturen voor 2 dagen omdat de server de 28ste van de maand was opgeleverd en de eerste echte factuur eigenlijk pas de 1ste van de volgende maand aangemaakt werd wilden ze wel hoor. ;)

dupondje
24/06/11, 20:17
Ik heb anders wel goede ervaringen met Leaseweb.

Server aangekocht voor 1 jaar (betaling ook 1 jaar). In december aangevraagd om maandelijks te mogen betalen, aangezien ik uitkeek naar een nieuwe server bij hen.
Nadat ik nieuwe server had besteld, bleek dat ik de oude nog niet kon opzeggen, aangezien die werd verlengd voor 1 jaar (staat zo in het contract).
Echter na 1 emailtje waar ik de situatie vertelde, hebben ze zonder problemen de server toch opgezegd op het einde van de maand.

Phu
24/06/11, 20:35
@efflicta

Wat denk jij ?

Dat ik nog maar iets heb draaien bij een toko die me behandelt als dikke stront ?
Alles staat reeds op 3 geografisch gescheiden lokaties die wel beloven en waarmaken wat ze aanbieden.

Maargoed voor TS is het opgelost ben blij. Dat LSW kan veranderen.
Ik was hier niet om te bashen meer mijn ervaring delen.

Dat ik destijds gewoon als nummer dan als klant werd behandelt kan LSW ook niets aan doen ze groeien gewoon daar is niets mis mee.

Just my 2 centa:)

cj0
28/06/11, 18:45
€ 1,- per gigabyte overtraffic op het "standaard"-netwerk en € 0,10 per gigabyte overtraffic op het "volume"-netwerk staat naar mijn idee duidelijk in de Leaseweb voorwaarden. Wellicht is het de moeite waard om over te schakelen van "standaard" naar het "volume" netwerk, dan was deze factuur slechts € 70,- geweest in plaats van € 700,-.

Power2All
28/06/11, 19:26
Ja het is de eerste keer dat dit gebeurd volgens mevrouw.
Ik zou door iemand terug gebeld worden nog deze week, en dan kan ik even een afspraak maken om nu al over te stappen naar iets anders zodat de kostprijs niet betaald hoeft te worden.
Ben benieuwd, ik moest nog even afwachten op een telefoontje.

1 euro per gigabyte is moreel gezien overdone cj0.
Dan mag het nog wel in de voorwaarden staan, het is een overkill van een bedrag.
Als andere netwerken vele malen minder vragen voor overuse bandbreedte, dan klopt er gewoonweg iets niet.
Maar anyhow, als dit niet goed opgelost word, ga ik verder zoeken naar een colocatie.

The-BosS
28/06/11, 22:43
1 euro per gigabyte is moreel gezien overdone cj0.
Dan mag het nog wel in de voorwaarden staan, het is een overkill van een bedrag.
Als andere netwerken vele malen minder vragen voor overuse bandbreedte, dan klopt er gewoonweg iets niet.
Maar anyhow, als dit niet goed opgelost word, ga ik verder zoeken naar een colocatie.

En waarom is het not done, jij hebt er toch zelf voor gekozen bij het ondertekenen van het contract. Het is toch niet omdat de Bedrijf X bvb iets verkoopt voor € 10 en bedrijf Y het voor € 50 verkoopt dat je het daarom bij de bedrijf Y moet kopen. Vooral niet als je weet dat het bij bedrijf X goedkoper is, dat wist je dus nu ook op voorhand toen je het betreffende product bij leaseweb afnam. Dat het om een DDoS gaat kan ik wel inkomen, maar het aantal dat jij noemt is voor een bedrijf als leaseweb peanuts en beschouwen zij dan ook niet echt als een DDoS, misschien dat ze daarom niet direct ingegrepen hebben.

Eflicta
28/06/11, 23:26
Leaseweb grijpt zelf pas op 2 momenten in:
1) als ze er zelf last van hebben (lees: access switch gaat onderuit, of nog erger: distri switch/router)
2) op verzoek van de klant

LSW krijgt 24/7 DDosjes binnen, ze monitoren niet iedere server natuurlijk (alleen de netwerkinfrastructuur). Op 't moment dat jij vraagt (als klant) om een server te nullrouten zal dit tijdens kantooruren binnen 1 a 2 uur gedaan zijn. Vraag je dit 's avonds/'s nachts kan het wat langer duren (max. 4 uur in principe).

Just for your info :)

copyfile
29/06/11, 00:48
Je kan bij Leaseweb via het SSC ook zelf een bepaald ip dat je hebt nullrouten.

Power2All
29/06/11, 12:03
Leaseweb net gesproken.
Mijn kosten worden gecrediteerd, dus alles is opgelost.
Ik zit met deze server al een half jaar of zo, en dit is de eerste keer dat ik erover heen ging, en dat had vooral met DDoS te maken.
Mijn probleem is dus opgelost, en ik ben bezig een XEON machine colocation te installeren bij hun binnenkort, wanneer mijn geld eindelijk binnen is.

Bedankt voor de informatie van anderen, en jammer te horen dat sommige slechte ervaringen hebben.
Dat heb ik juist veel met OVH, die zichzelf niet aan de regels houden (ze zeggen dat volgens hun voorwaarden torrents verboden zijn op hun netwerk, maar ze zijn de grootste seeding provider van heel Europa....)

Power2All
29/06/11, 12:04
@Copyfile

Voorheen kon dat niet (in Mei kon ik dat altens nog niet, toen kreeg ik behoorlijk wat DDoS).
Je kan nu de switchpoort uit en aan zetten, en nu eindelijk dus ook NULLrouten van de IP's.
Da's eigenlijk voldoende om aanvallen af te slaan.
Als ik het nog beter wil doen, moet ik van hun een hardware firewall afnemen.

eMiz0r
05/08/11, 00:00
Praten helpt hoor!;)
Dat vergeten sommige vaak.
Meestal is het direct boze e-mails schrijven of forum topics starten.

Forumtopics zijn juist mooi! Power2All maakt met zijn een na laatste post pure reclame voor Leaseweb. "Kijk eens hoe geweldig ze me geholpen hebben!"

Niet zo zeuren als iemand een topic opent om te klagen joh, dat is als beklaagde partij een uitstekende kans om reclame te maken ;) Maar dat vergeten sommigen vaak :D

OT: netjes opgelost dus :)

Apoc
05/08/11, 09:37
1 euro per gigabyte is moreel gezien overdone

Wat is dat nu weer voor onzin? Een beetje zelfrespecterende partij kan prima nog veel hogere prijzen rekenen.


Als andere netwerken vele malen minder vragen voor overuse bandbreedte, dan klopt er gewoonweg iets niet.

Dat is een argument wat ik steeds vaker zie, en dat is echt klinkklare onzin. Iedere partij heeft zijn eigen voorwaarden en prijzen. Er is niemand die een partij kan opleggen om marktconforme prijzen te hanteren, en dat heeft ook absoluut niets te maken met moraliteit - dat is een zeer onterechte aanname die je maakt.

Het is goed om te horen dat je er met ze bent uitgekomen, maar ze stonden volledig in hun recht om je die factuur te sturen.

The-BosS
05/08/11, 09:48
Dat is een argument wat ik steeds vaker zie, en dat is echt klinkklare onzin. Iedere partij heeft zijn eigen voorwaarden en prijzen. Er is niemand die een partij kan opleggen om marktconforme prijzen te hanteren, en dat heeft ook absoluut niets te maken met moraliteit - dat is een zeer onterechte aanname die je maakt.

Dit doet me ook beetje denken aan de discussies van lowbuget hosters en enterprise hosters, en inderdaad niet ieder netwerk is hetzelfde. Hierin geef ik je dus volledig gelijk, je kan moeilijk verwachten van een partij die level3, interoute, ... met hoge sla afneemt dat die even duur/goedkoop is als een landelijke provider met lage sla contracten. En wat ook nogal eens vergeten wordt is dat het niet enkel om de mbit prijs van de transit providers afhangt maar ook van welke hardware/routers/switches de provider in kwestie gebruikt (en meetme room + patch kosten). Want dat telt natuurlijk ook me in het kostenplaatje dat afbetaald moet worden, naast het personeel dat nodig is om de boel te onderhouden.

Rinse Kloek
10/08/11, 21:06
Mijn ervaring zijn ook dat Leaseweb hier redelijk mee omgaat. Wel is die 1 eur per GB natuurlijk erg veel. Dat zal zeker met het goedkope colo aanbod te maken hebben.
Vaak krijg je het meest voor elkaar door inderdaad door aan te geven dat het een incident was en dat je er, nadat je het in de gaten had, alles eraan gedaan hebt om de DDOS uit te schakelen. Dan geef je ook min of meer aan dat je je best hebt gedaan.

Inderdaad zorgen dat je de volgende keer meteen een alarm krijgt als er ongewoon veel traffic is. Cacti heeft daar een prachtige Threshold plugin voor die wij ook gebruiken.