PDA

Bekijk Volledige Versie : Cent Os harde schijf benaderen



jim500
22/06/11, 11:16
Hoi,

Ik heb het navolgende probleem. Ik heb nog een oude server met Blue Quartz. (Cent OS). Deze start sinds kort niet meer op. Waarschijnlijk zit de boot dir (var) vol.

Dus ook niet meer te pingen of met telnet benaderbaar (bijvoorbeeld om de var te legen)

Kan ik deze schijf koppelen in een externe drive ? Het liefst aan een mac. Is daar software voor om deze dan toch te benaderen ?

patrickekkel
22/06/11, 11:56
Hoi,

Ik heb het navolgende probleem. Ik heb nog een oude server met Blue Quartz. (Cent OS). Deze start sinds kort niet meer op. Waarschijnlijk zit de boot dir (var) vol.

Dus ook niet meer te pingen of met telnet benaderbaar (bijvoorbeeld om de var te legen)

Kan ik deze schijf koppelen in een externe drive ? Het liefst aan een mac. Is daar software voor om deze dan toch te benaderen ?

wat van hdd is het ? ide sata scsi ?

jim500
22/06/11, 11:57
Waarschijnlijk een ide schijf.

patrickekkel
22/06/11, 12:00
Snelste oplossing is hem in een externe ide box te hangen en hem dan aan een unix systeem hangen en hem dan benaderen

naar mijn mening de makkelijkste en goedkoopste oplossing

hrodenburg
22/06/11, 12:00
Kun je wel gewoon op de console inloggen? Of kun je daar nu niet bij? Je zal sowieso bij de server moeten zijn als je het probleem wilt oplossen, tenzij je een remote manier hebt als iLo of IPMI.
Je kan dan even met een linux boot cd'tje opstarten, de disk mounten en zo kijken wat er mis is.

jim500
22/06/11, 12:03
Zou ik mijn mac dan kunnen opstarten met een usb stick met linux, vervolgens de schijf benaderen en de files verwijderen ? Indien dat zou kunnen...

Ooit heb ik het weleens gedaan met een knppix cd meen ik.

hrodenburg
22/06/11, 12:06
Maar waarom laat je de schijf niet gewoon in de server zitten, en start je de server op met een boot cd (of boot usb stick, dat kan natuurlijk ook)? Volgens mij een stuk makkelijker. Hoef je ook niet te gaan klooien om de disk uit te bouwen en weer ergens anders in te bouwen.

jim500
22/06/11, 12:08
Dank voor de tip. Weet je waar ik een boot cd kan downloaden ?
(ik heb alleen install cd's van het operating system - basis is volgens mij cent OS)

Hoe stap ik over naar de echte harde schijf in de server ?

hrodenburg
22/06/11, 13:00
deze is wel oke: http://www.sysresccd.org/ (http://www.sysresccd.org/Main_Page). Knoppix werkt ook prima. Ik heb alleen het idee dat je er niet veel ervaring mee hebt.
Maar het komt er op neer dat je boot van die cd. Bij knoppix meen ik dat ie automatisch al je disk mount. Anders moet je dat handmatig doen met iets als "mount /dev/sda<nummer van de partitie> /mnt". Er vanuit gaande dat je disk "sda" is. Bij oude IDE disken kan het ook "hda" zijn. Er ook vanuit gaande dat er maar 1 disk in je server zit, en deze in geval van IDE (wat je vermoed) aangesloten is als primary master. Anders kan het hdb,hdc of hdd worden.
Je kunt de layout van de partitie zien door bijv. "fdisk -l /dev/sda" te doen, als je meerdere partities hebt, of niet weet welke je moet mounten.

Ik raad je wel aan hier nog even wat meer informatie over te zoeken. Er zijn vast wel pagina's te vinden waar dit staat uitgelegd.

Maar heb je nu gewoon toegang tot die server? Of staat ie in een datacenter? Als je er gewoon bij bent/kunt. Kun je dan nu wel of niet inloggen op de server console zelf?

jim500
22/06/11, 13:04
Wederom dank voor de tip. Indien de server blijft hangen in de boot. (dus waarschijnlijk geen ruimte meer), kun je dan nog wel iets op het scherm zien ? Ik kan van de week vrij makkelijk een scherm eraan hangen.

Bestaat er dan echt een kans dat ik iets te zien krijg ?

hrodenburg
22/06/11, 14:06
Ik verwacht dat je in ieder geval wel de diagnose kunt stellen wanneer je de server gewoon opstart, of gewoon nu zou kunnen kijken op het scherm. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat je niet meer kunt inloggen wanneer je disk vol is. Anders heb je misschien ook nog de mogelijkheid om te herstarten in een rescue mode (dus zonder cd). Ik ben alleen niet bekend met CentOS, dus weet niet of deze een dergelijke optie heeft, maar daar ga ik wel een beetje vanuit. Dan start je server in ieder geval op zonder allerlei extra services op te starten waardoor deze kan blijven hangen in de boot en kun je kijken wat er aan de hand is.

The-BosS
22/06/11, 17:28
Ik verwacht dat je in ieder geval wel de diagnose kunt stellen wanneer je de server gewoon opstart, of gewoon nu zou kunnen kijken op het scherm. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat je niet meer kunt inloggen wanneer je disk vol is. Anders heb je misschien ook nog de mogelijkheid om te herstarten in een rescue mode (dus zonder cd). Ik ben alleen niet bekend met CentOS, dus weet niet of deze een dergelijke optie heeft, maar daar ga ik wel een beetje vanuit. Dan start je server in ieder geval op zonder allerlei extra services op te starten waardoor deze kan blijven hangen in de boot en kun je kijken wat er aan de hand is.

CentOS heeft inderdaad een rescue mode vanop de install cd zelfs en verder kan je ook nog zonder cd in single user mode opstarten en je kunt ook nog tijdens het booten op een F knop drukken om zelf te bepalen welke services hij moet starten. Keuze genoeg lijkt me om nog aan je schijven te kunnen, maar normaal gezien zou je nog moeten kunnen inloggen op je server zelf al is die vol.

Staat je server toevallig niet in single user mode te wachten op een disk check ofzo waar je "Y" op moet antwoorden om de disk te herstellen?

jim500
23/06/11, 22:11
Tot mijn eigen verbazing draait de server weer na een paar keer opstarten :-)

Echter, hoe kan ik zien welke bestanden ik uit de boot sector kan verwijderen ?

dreamhost_nl
24/06/11, 16:43
Sowieso de bestanden van de oude builds zou je zonder problemen kunnen verwijderen. De build waar je opdit moment van gebruik maakt kun je vinden d.m.v. het commando "uname -a".

tripple
29/06/11, 00:48
En mocht het nog eens voorvallen installeer dan ExtFSManager op uw Mac:
http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/