PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN introduceert nieuwe dienst: .nl Control / SIDN launches new service: .nl Control



SIDN
20/06/11, 20:56
- English version of this message below -

Vanaf 1 juli kunt u als registrar de nieuwe dienst .nl Control aanbieden aan domeinnaamhouders.
.nl Control is speciaal ontwikkeld voor .nl-domeinnaamhouders die zeker willen weten dat er geen wijzigingen op hun domeinnaam plaatsvinden zonder hun expliciete, schriftelijke en telefonische akkoord. Met .nl Control is een domeinnaamhouder dus beter in staat zijn domeinnaam te beveiligen. Wilt u meer informatie over deze nieuwe dienst, de kosten en hoe u dit kunt aanbieden, kijk dan op de registrarssite. Hier is alle informatie over .nl Control te vinden.

DIT E-MAILADRES SVP NIET GEBRUIKEN. U kunt uw vragen en opmerkingen sturen naar: support@sidn.nl.

******

From 1 July, as a .nl registrar you can offer your registrants the new .nl Control service. The service has been developed specially for .nl registrants who want to be sure that nothing can happen to their domain names without their explicit written and oral approval. In other words, .nl Control enables registrants to make their domain names more secure. If you would like to learn more about this new service, its cost and how you can offer it to your customers, visit the registrars' site, where you will find full details of .nl Control.

PLEASE DO NOT REPLY TO THE ADDRESS THIS MESSAGE CAME FROM. If you have any questions or feedback, please contact: support@sidn.nl.

- einde bericht / end of message -

RichardVD
20/06/11, 21:21
Ik vind het raar om dit aan te bieden aan klanten. Komt het net over dat het zonder .nl Control helemaal niet veilig is.

Mark17
20/06/11, 21:25
SIDN: Wanneer komt DNSsec naar verwachting beschikbaar? Dat lijkt me een goede dienst om te combineren met bovenstaande dienst. Daarnaast vraag ik mij af wie als domeinnaamhouder gezien wordt als het om een bedrijf gaat (en hoe gecontroleerd is of de juiste persoon dan toestemming geeft).

WebSpeciaal
20/06/11, 21:29
Mark, ik meen gelezen te hebben dat ze dan naar een KVK uittreksel kijken wie de juiste persoon is.

maxnet
21/06/11, 01:14
Daarnaast vraag ik mij af wie als domeinnaamhouder gezien wordt als het om een bedrijf gaat (en hoe gecontroleerd is of de juiste persoon dan toestemming geeft).

Op het aanvraagformulier (besloten site) kan je zo-te-zien namen en telefoonnummers opgeven die gebeld moeten worden.


Het is uiteraard een stuk betere beveiliging dan dat voor het verhuizen alleen een authorisatie code nodig is.
Maar toch wordt je van de kleine lettertjes niet vrolijk:



Aanvullend op de bovenstaande voorwaarden zijn de volgende bepalingen uit de geldende Algemene voorwaarden
voor .nl-domeinnaamhouders van toepassing voor zover hiervan in deze voorwaarden of de dienstomschrijving
niet wordt afgeweken:

Artikel 25. Aansprakelijkheid SIDN



25. Aansprakelijkheid SIDN

Onverminderd de uitsluiting van aansprakelijkheid in artikel 17 is SIDN alleen aansprakelijk
als zij toerekenbaar tekort is geschoten bij het nakomen van een of meer van haar verplichtingen onder deze Algemenen Voorwaarden, indien deze tekortkoming niet is opgeheven
binnen een redelijke termijn nadat SIDN ter zake in gebreke is gesteld. In ieder geval is de
aansprakelijkheid van SIDN beperkt tot tweemaal het bedrag dat een registrar aan SIDN voor
dat kalenderjaar verschuldigd is in verband met het abonnement. De totale aansprakelijkheid
van SIDN ten opzichte van alle houders en registrars als gevolg van dezelfde omstandigheid
of eenzelfde incident of reeks van incidenten is beperkt tot € 1.000.000. Voormelde beperkingen gelden ook voor eventueel onrechtmatig handelen van SIDN jegens een houder.


Met die paar tientjes schadevergoeding (abonnementskosten x2) zal de bank blij zijn, als hun domein alsnog door nalatigheid (of onrechtmatig handelen) in verkeerde handen valt. :p


Bewaakte fietsenstalling, waarbij je bewust voor de dienst betaald, maar je fiets bij diefstal niet vergoed wordt?

Axel Polfliet
21/06/11, 06:57
Ik vindt het weer een relatief nutteloze dienst van de SIDN, maar kijkend naar de afgelopen paar jaar is dit niet erg verrassend. Op deze manier wek je het idee dat er allemaal gevaren komen kijken bij het registreren van een .nl domeinnaam. Laat ze zich focussen op belangrijkere zaken: implementatie DNSsec, verdere verbetering van registratie systeem en bijbehorende interface, betere en snellere afhandeling van vragen. De SIDN is grondig verbeterd afgelopen paar jaar, maar naar mijn mening slaan ze met deze dienst de plank weer eens volledig mis.

dreamhost_nl
21/06/11, 11:11
We zien er het nut geheel niet van in. We wisten overigens niet eens dat dit in ontwikkeling was binnen de SIDN (misschien een mailingje gemist?). We hadden liever een echte "privacy protect" gezien, t.v.v. de (omslachtige/onbruikbare) "opt-out" regeling.

Spyder01
21/06/11, 12:00
Nieuw melkkoetje voor de SIDN. Dit kost op jaarbasis dus 30 euro per domein waar je .NL control op wilt hebben. Als je kijkt wat een .NL inkoop kost, is dit qua prijs natuurlijk buiten proporties.

t.bloo
21/06/11, 13:11
niet veilig is

is het toch ook niet, iedere beheerder bij je registrar kan het domein jatten


niet eens dat dit in ontwikkeling was

misschien een stage opdracht geweest?

dennis0162
21/06/11, 13:22
Totaal nutteloos weer. Ik ben benieuwd of er ook echt gebruik gemaakt van gaat worden.

ivs
21/06/11, 15:39
Nieuw melkkoetje voor de SIDN. Dit kost op jaarbasis dus 30 euro per domein waar je .NL control op wilt hebben. Als je kijkt wat een .NL inkoop kost, is dit qua prijs natuurlijk buiten proporties.

Ik vind de verhouding tussen een gewone registratie en .NL control nog niet zo raar hoor.
Maar waarom zou je deze twee vergelijken, het zijn twee compleet van elkaar los staande dingen.

SIDN moet bij .NL Control dus voor iedere wijziging extra checks en papierwerk gaan doen, dat kost dus gewoon tijd en geld dus ik vind het niet raar dat daar een vergoeding tegenover moet staan.

Geert-Jan
21/06/11, 15:46
Andere inkijk dan (als houder zijnde):

# Zonder .nl control kan het dus fout gaan ben ik er niet zeker van dat de domeinnaam op mijn naam staat?
# De domeinnaam staat niet op mijn naam. Tja, dan had u maar .NL Control moeten afnemen....

Uhhh....

wwa55
21/06/11, 20:19
Ben het met Geert-Jan eens. Vind dat de beveiliging standaard perfect moet zijn, zonder meerprijs.

ddouma
22/06/11, 03:32
Best grappig... Met de papieren registraties en verhuizingen was er enigszins controle vanuit de registrar (tenminste ik ga ervanuit dat de registrar de handtekening/naam op het formulier wel controleerde of die wel overeen kwam met de huidige houder als het om een verhuizing gaat) met de tokens heeft de registrar weinig controle maar dan voeren ze .nl Control in voor meer veiligheid...

Why? Zonder token kan je toch überhaupt je domein niet verhuizen... of je moet het natuurlijk via de SIDN proberen als je problemen hebt bij je huidige registrar.

Het is net of SIDN het wiel 2x probeert uit te vinden.
Ik gok over 2 jaar hebben ze een token uitgevonden voor .nl Control.

interip
22/06/11, 15:47
Dit komt voor ons ook zomaar uit de lucht vallen, zijn er nog providers die dit gaan aanbieden aan hun klanten ?. Echt een toegevoegde waarde kan ik nu 123 niet zien, hoe ga ik mijn klanten uitleggen dat wij het huidige systeem niet vertrouwen en daarom maar ".nl control" (wat een benaming) aanbieden voor +/- 5 keer meer dan het gangbare registratiebedrag ?. Wij stonden hier niet op te wachten in ieder geval.

ddouma
22/06/11, 15:52
De bbq moet toch ergens van betaald worden ;) gniff

t.bloo
22/06/11, 16:12
zijn er nog providers die dit gaan aanbieden aan hun klanten kwam net al een aanbieding van easyhosting binnen voor 35 euro per jaar, antwoord is dus ja

Mark17
22/06/11, 16:51
Wij willen het ook aan gaan bieden, ik verwacht niet dat er heel veel klanten gebruik van zullen maken. Prijzen en dergelijke zijn nog niet bekend.

Axel Polfliet
22/06/11, 17:21
Ik ben niet van plan het concreet aan te bieden, gaan klanten er naar vragen dan zullen we het uiteraard wel leveren.

dreamhost_nl
22/06/11, 20:07
We zullen dit ook niet actief gaan adverteren, maar zal een cliënt er echt naar vragen dan is het uiteraard wat anders. We verkopen niet graag "nee" als het leverbaar is. Ben benieuwd hoe de grote resellers dit op zullen pakken overigens.

pdu
23/06/11, 00:56
Grappig dat je via een forum achter bepaalde ontwikkelingen moet komen.

Misschien moet SIDN maar registrars gaan afschaffen, zodat ze rechtstreeks diensten kan gaan aanbieden, immers registrars zouden toe moeten zien of handelingen met/op een domein rechtmatig zijn en hun klanten informeren/vragen indien ze het vermoeden hebben indien het niet zo is.

Met "instant" verhuizing krijgen registrars die tijd niet meer en is een dienst waar je 30 euro per jaar/domein betaald wel noodzakelijk geworden.

Aan de andere kant dacht ik eerst dat iemand alle domeinhouders gespammed heeft met een dienst die hij zelf verzonnen heeft.