PDA

Bekijk Volledige Versie : Alternatief Freenas



selcuk
15/06/11, 00:23
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een server opgezet met een tripleboot
Windows 2008 Server R2
Linux Ubuntu Server Edition
Freenas


Nu vond ik Freenas het snelste en makkelijkste van allemaal. En zeker het FTP gedeelte...
maar het is niet professioneel. Windows 2008 Server R2 vond ik iets aan de zwakkere kant en zeker het FTP gedeelte deugt voor geen meter. Maar ook de instellingen vervallen en je hebt veel te veel met certificaten te maken die je moet kopen en dergelijk dus vind ik Windows 2008 Server te omslachtig.

Linux Ubuntu Server heb ik geen ervaring mee. En hij heeft ook geen control panel.


Ik wil graag een server opzetten voor een groepje van 10 mensen.
Die moeten bij de Shares kunnen, FTP, PHP&MYSQL, op afstand kunnen printen.
En het moet er een beetje professioneel uitzien. dus helaas geen Freenas mijn baas is er niet blij mee. plus php&mysql zit er niet standaard uit, wel ziet het controle paneel er goed uit.


Is er een gratis alternatief dat het meest wordt gebruikt met een gratis gebruikerspaneel dat gebruikersvriendelijk is en een GUI op afstand heeft??


Alvast hartelijk dank voor uw moeite om te antwoorden.

wonko
15/06/11, 00:51
"uw baas is er niet blij mee" omdat het er niet "leuk" uitziet? Zoek een andere baan zou ik zo zeggen, en verder ga je best aan de slag met ofwel windows, ofwel linux (ubuntu is een goede keuze). Neem iets wat je kan configgen, ga er niet van uit dat het 10 keer klikken is en klaar...

Tim.Bracquez
15/06/11, 01:51
Eventueel openfiler als je storage nodig hebt. Maar FreeNAS is nog steeds de betere (out of the box)

Wil je 'hosting' erbij dan zal je zelf iets moeten opzetten of iets zoals DirectAdmin of Cpanel of Plesk gebruiken (is dan echt wel hosting!)

avanmessen
15/06/11, 11:09
Kijk even naar ClearOS, kan als gateway maar ook als stand-alone server gebruikt worden.

http://www.clearfoundation.com/

vne
15/06/11, 14:30
De meest eenvoudig FTP server om te configgen is volgens mij Filezilla (op windows). Daar nog een install bij van WAMP en je hebt PHP/MySQL. Printer en filesharing lijkt me ook al helemaal geen probleem.
Geen Windows server nodig, gewoon een pro versie (2000/XP/Vista/7).

ichat
15/06/11, 14:59
wat een werkelijke ONZIN argumenten, freenas is wel degelijk professinoeel, (het spijt me 't te zeggen),
maar probeer versie 8 maar eens, daar is NIETS hobby-achtigs aan, sterker nog, ik ben er mee aan het experimenteren als backend voor een virtualisatie platform...
(als san dus)...

ik vermoed dan ook dat de gebruiker meer een 'professioneel probleem' is dan de software.
maar terzijde daarvan.... als je ECHT iets anders wilt. kijk dan naar zentyal. dit is een complete SBS server - alternatief - met volledige domain controller mail intergratie, radius server - en the works etc ...
. het werkt goed maar de support is matig... wellicht is DIT dan iets wat je wel zoekt?...

filezilla aanraden is natuurlijk not done, als je profesionele software wilt... zoals de TS aangeeft...

avanmessen
15/06/11, 15:14
wat een werkelijke ONZIN argumenten, freenas is wel degelijk professinoeel, (het spijt me 't te zeggen),
maar probeer versie 8 maar eens, daar is NIETS hobby-achtigs aan, sterker nog, ik ben er mee aan het experimenteren als backend voor een virtualisatie platform...
(als san dus)...

Dan zijn we momenteel met hetzelfde bezig ! :thumbup:

ichat
15/06/11, 17:53
freenas 8 doet het prima ten opzichte van 'professionele' storrage oplossingen van bijv HP.

ik heb pas overigens best leuke resultaten behaald met FN8 en dell perc 5i (raid 5 kaarten) in software raidZ2 (dus 5 van die kaarten vol met 80gb schijfjes, - het nadeel ik mocht de hardware alleen testen, en niet houden ... snik snik (iemand sponorren wellicht??)

het ging dus in totaal om 15 schijfjes... met 80% data... verdeeld over 5 kaarten, en die arrays werden dus in een storage pool raid z gezet.. en eerlijk gezegt - vind ik het een aanrader... ook al heb je wel een deftige cpu en een bucketload aan ram nodig...

Serveo
16/06/11, 19:39
Hier wordt Freenas gebruikt voor onze cloud backup omgeving. Voldoet tot op dit moment zeer goed aan onze verwachtingen. Zeker als je vergelijk met betaalde varianten zoal Open-e (afrader).

Flaxe_eu
30/08/11, 16:51
Wij hebben enige tijd geleden een kleine backup server opgezet met openfiler en moet zeggen dat het ons goed bevalt.

Maar als ik hier zo de reacties lees ga ik toch ook maar eens een test server bouwen met freenas