PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Handel in IPv4-adressen is goed'



Domenico
09/06/11, 14:09
En Jos Vrancken gaat gewoon door met zijn uitspraken. In de thread 'IPv4-adressen zijn niet op' (http://www.webhostingtalk.nl/ipv6/168796-ipv4-adressen-zijn-niet-op.html) kwam Jos al met een oplossing voor het tekort aan IPv4 adressen en de volgende oplossing dient zich alweer aan, namelijk ruilverkaveling.

-----------------------------------------------------
bron: computable.nl (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/internet/3978058/1282763/handel-in-ipv4adressen-is-goed.html?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=E-mail&utm_campaign=Redactiemailing)
door: Jolein de Rooij

Handel in IPv4-adressen kan het internet tijdelijk vertragen, maar dat probleem zal zichzelf vanzelf oplossen via ruilverkaveling van adresblokken. Dat zegt Jos Vrancken aan de Faculteit Techniek, Bestuur & Management van de Technische Universiteit Delft. De universitair docent voorspelt dat deze ruilverkaveling, waarbij bedrijven adresblokken ruilen zodanig dat elke organisatie aanéénsluitende blokken in handen krijgt, zich bottom-up zal organiseren. 'Wanneer bedrijven performance-problemen gaan ervaren als gevolg van vervuilde routingtabellen, regelt die handel zich vanzelf.'

Vrancken doet aan de Technische Universiteit Delft onder meer onderzoek naar de bottom-up invoering van nieuwe ict-standaarden. 'Laat het IPv4-tekort maar aan de markt over', zegt Vrancken. 'Die zoekt altijd naar kortetermijnoplossingen die lokaal voordeel bieden.´

Vrancken voorspelt dat Network Address Translation (NAT) de uitweg zal zijn uit de volgens hem schijnbare IPv4-crisis. Naast een intensiever gebruik van NAT, verwelkomt Vrancken de handel in IPv4-adressen. Hij is het oneens met deskundigen die waarschuwen dat deze handel het internet kan vertragen. Eén van hen is IPv6 TaskForce-voorzitter Erik Huizer: 'Tot nu toe zitten al die adressen min of meer hiërarchisch verdeeld', vertelde hij eerder aan Computable. 'Daardoor blijft het aantal entries in routeringstabellen beperkt. Maar wanneer er kleine blokjes verkocht worden uit grotere, samenhangende adresblokken, zal het aantal entries in die routeringstabellen dramatisch toenemen. Dan vertraagt het internet zodanig, dat zelfs een situatie kan ontstaan dat het internet helemaal vastloopt.'

Vrancken erkent dit probleem, maar betoogt dat het oplosbaar is: 'Ook nu zijn die routingtabellen al een aardig rommeltje. Dat komt doordat bedrijven in de loop der jaren nieuwe adresblokken hebben bijgekocht. Maar er is ook een oplossing voor dit probleem: ruilverkaveling.'

Ruilverkaveling

De universitair docent voorspelt dat die ruilverkaveling, waarbij bedrijven adresblokken ruilen zodanig dat elke organisatie aanéénsluitende blokken in handen krijgt, zich bottom-up zal organiseren. 'Wanneer bedrijven performance-problemen gaan ervaren als gevolg van vervuilde routingtabellen, regelt die handel zich vanzelf.'

Centrale aansturing is niet nodig, en in de ogen van Vrancken bovendien onwenselijk: 'Het internet is te ingewikkeld geworden om 'top down' aan te sturen. Dat is precies het probleem achter de invoering van IPv6: de complexiteit van het internet wordt onderschat. We moeten terugvallen op zelf-organisatie.'

Ijsbox
09/06/11, 15:23
Goh ik vraag me af hoeveel stukjes Jolein nog meer uit haar interview met Jos weet te persen ;)

Axel Polfliet
09/06/11, 15:45
OT: Journalisten zijn creatief ;)

Ik denk dat het geen goede ontwikkeling is, het vertraagt de implementatie van IPv6 en creeert de illusie dat er geen IP probleem is. We hadden jaren geleden alles al gereed moeten hebben voor v6, maar werkzaamheden waar bedrijven niet 123 geld aan kunnen verdienen verdwijnen langzamerhand in een gigantisch TODO lijstje en uiteindelijk in de vergetelheid. Ik herhaal mijn statement uit het vorige topic: "Mensen moeten zich bezig houden met de implementatie van IPv6 en niet uitstel vinden voor de migratie ervan..."

Dillard
09/06/11, 16:11
Hmm, los van het feit dat IPv6 er toch een keer moet komen lijkt ruilverkaveling me ook niet de oplossing. Het volgende wat dan te gebeuren staat is een marktplaats waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten, bijbehorende kosten (marktwerking en omvang grootte van blokken) om nog maar te zwijgen van de onstane economische schade van het omnummeren..... En dat zonder een definitieve oplossing in handen te hebben. Ik denk onwenselijk en dat meneer Vrancken teveel vanuit theoretische modellen redeneert....

unchained
09/06/11, 16:16
kan iemand me zeggen waar die mijn zijn diploma gekocht heeft? :)

zelfs los van het feit of ipv4 nu wel of niet op is, en of het nu wel of niet kan veranderen door nat, en of het nu wel of niet goed is om ipv4 te gaan verkopen en ruilen,
ipv6 is er en kan gewoon in gebruik worden genomen.
waarom dan niet gewoon zeggen van huppa, implementeer het in dualstack en binnen x jaar een uitfasering van ipv4.

nu ga je gewoon het effect hebben zoals destijds met domeinnamen: zoveel mogelijk zien te hebben die je totaal niet gebruikt, om vervolgens aan veel teveel geld weer door te verkopen, en de uiteindelijke eigenaar krijgt dan toch de deur tegen zijn gezicht bij het uitfaseren.

misschien moet er een "echte waakhond" komen om het internet een beetje op te ruimen in die zin dat ipv6 niet zo sterk meer zal worden tegengehouden,
en de miljoenen parked domeinen zich niet herhaalt in andere delen van het web.