PDA

Bekijk Volledige Versie : 'IPv4-adressen zijn niet op'



Domenico
08/06/11, 19:44
Nou het volgende is een hele claim van Jos Vrancken. Lees het even en ik ben benieuwd hoe de professionals onder jullie hier over denken.

-----------------------------------------------------
bron: computable.nl (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/netwerken/3977934/1276932/ipv4adressen-zijn-niet-op.html?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=E-mail&utm_campaign=Redactiemailing)
door: Jolein de Rooij

NAT biedt ruimte voor miljarden extra internet-verbindingen

Er is geen tekort aan IPv4-adressen. Zowel bedrijven als internet service providers kunnen nog minstens twintig jaar uit de voeten met de bestaande voorraad. Dat zegt universitair docent Jos Vrancken aan de Faculteit Techniek, Bestuur & Management van de Technische Universiteit Delft. De reden daarvoor is volgens hem dat Network Address Translation (NAT) nog ruimte biedt voor miljarden extra internet-verbindingen, en een veelvoud daarvan wanneer NAT verder wordt verbeterd.

'Laat het IPv4-tekort maar aan de markt over', zegt Vrancken. 'Die zoekt altijd naar kortetermijnoplossingen die lokaal voordeel bieden.´ Hij voorspelt dat Network Address Translation (NAT) de uitweg zal zijn uit de volgens hem schijnbare IPv4-crisis.
'NAT is rond 1994 tegelijk met IPv6 ontwikkeld. Het voordeel ervan was en is dat elk bedrijf er lokaal voordeel mee kan halen, ook als de rest van de wereld het nog niet heeft geïmplementeerd. Dat maakt dat de techniek bottom-up kan worden ingevoerd, in tegenstelling tot IPv6. Dat kan pas een succes worden wanneer het hele internet is overgestapt.'

IPv6 niet backwards compatible

Voor IPv6 daarentegen 'valt geen business case te maken', aldus Vrancken. 'Implementatie ervan levert alleen maar bedrijfsrisico's op. Het grote probleem van IPv6 is dat het niet backwards compatible is. Dat maakt de overgang naar IPv6 een bijzonder complexe en risicovolle operatie.'