PDA

Bekijk Volledige Versie : Personeel op 0 uren contract waar moet ik aan denken



patrickekkel
04/06/11, 12:23
Goedendag wht lezers

ik heb momenteel iemand die ik goed ken
en die mij momenteel vrijwillig mee helpt in ons bedrijf

enkel zit ik er aan te denken om deze man een 0 uren contract aan te bieden
maar is dat wel rendabel ? zowel voor mij als voor deze man

en waar moet ik dan allemaal aan denken
wat betreft kosten verzekeringen en niet totaal onbelangrijk arbeidsloon

momenteel werkt hij nog op affilate basis dus aanbrengen is verdienen
maar hij geeft ook de support als ik er niet ben of als ik op vakantie ben

Graag hoor ik van jullie hoe of wat

rimote
04/06/11, 12:51
Ben hier niet een pro in, maar er zijn verschillende mogelijkheden (onvolledig):

- payrolling, een ander bedrijf regelt alle sores voor je en biedt de man een 0 uren contract aan. Jij krijgt facturen van het payroll-bedrijf. Je moet denken aan een minimale factor 1,6 dus geef jij 16 euro aan het payroll-bedrijf wordt er 10 uitgekeerd aan de werknemer. Dit is lekker makkelijk en overzichtelijk.

- Via een VAR werken. Beetje ingewikkeld, maar komt er op neer dat het voor jou een vrijwaring is dat je geen premies e.d. hoeft af te dragen. In veel gevallen kan de "werknemer" gewoon voor jou werken zonder een eigen bedrijf te beginnen. Mag ook geen BTW factureren of aftrekken, maar jou wel facturen sturen:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/verklaring_arbeidsrelatie/verklaring_arbeidsrelatie.html#P4_0

- in loondienst nemen. Loonadministratie bijhouden, aangiftes doen, premies betalen, contract maken... Kost veel tijd en geld, maar als het eenmaal loopt, is het de goedkoper dan payrolling.

Let op dat na een bepaalde periode je iemand een vast contract moet aanbieden (ik dacht na 2 jaar). Dan is het moeilijk ze er weer uit te zetten zodra het slechter met je bedrijf gaat of de persoon je niet meer aanstaat.

Vic D'Elfant
04/06/11, 14:14
Ik zou zeker gaan voor de oplossing met de VAR, al dan niet als freelancer. Ik ben persoonlijk niet bekend met de variant zonder dat je ondernemer bent, maar dat terzijde. Wij hebben zelf een werknemer met 0-urencontract in dienst gehad, en het gaat echt in de papieren zitten. Denk daarbij ook aan een Arbodienst (ook al denk je het nooit nodig te hebben) en allerhande andere lasten. Je bent bijna 2x zoveel kwijt om je werknemer hetzelfde te betalen.

Pas bij het 0-urencontract sowieso op met het daadwerkelijke aantal uren dat je iemand laat werken. In ons geval was het uiteindelijk kiezen tussen het contract verlengen aan het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden (dat was dus fulltime), of het contract met pijn in het hart niet verlengen. Wij hebben hierbij voor optie 2 moeten kiezen.

maxnet
04/06/11, 14:42
momenteel werkt hij nog op affilate basis dus aanbrengen is verdienen


Maar het is een particulier en geen bedrijf?
Dan vraag ik me af of dat geen ficitieve dienstbetrekking is, en je daar niet zo-ie-zo loonheffingen voor moet inhouden.

ichat
04/06/11, 18:01
maxnet - voor zover ik weet niet, en moet deze persoon het opgeven als neveninkomsten, en daar zelf belasting over betalen...

maxnet
04/06/11, 19:01
maxnet - voor zover ik weet niet, en moet deze persoon het opgeven als neveninkomsten, en daar zelf belasting over betalen...

Ook als er elke maand betalingen zijn?
(ga er vanuit dat dit het geval is, gezien er aan een contract wordt gedacht)


Dacht dat zodra er regelmaat in zat, het al snel een fictieve dienstbetrekking werd: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_dienstbetrekking/lb22_dienstbetrekking-03.html

En zelfs eenmalige betalingen aan particulieren dien je formeel aan de belastingdienst te melden: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_dienstbetrekking/lb22_dienstbetrekking-08.html
Hetzij dat inderdaad onder "overinge inkomsten" valt, en je dan geen loonheffing hoeft in te houden.

wwwer
05/06/11, 16:53
Een VAR verklaring krijg je pas als de man aangeeft bij meerdere bedrijven opdrachten te doen, anders was het natuurlijk wel erg makkelijk voor elke werkgever, nee we nemen je niet in dienst neem maar een VAR.

0 uren contract is link, hij heeft na 6 maanden recht op het gemiddelde aantal uren over de laatste 3 maanden. Die ben je dan verplicht te blijven betalen tot einde contract. Geef hem in dit geval een 1 uur contract ben je daarvan af :)

Maar als hij wisselende opdrachtgevers/inkomen heeft zou ik hem lekker een VAR met of zonder eenmanszaak laten aanvragen en het zo doen. Tot je hem fatsoenlijk in dienst kan nemen.

BsHosting
05/06/11, 20:29
0 uren contract is link, hij heeft na 6 maanden recht op het gemiddelde aantal uren over de laatste 3 maanden. Die ben je dan verplicht te blijven betalen tot einde contract. Geef hem in dit geval een 1 uur contract ben je daarvan af

Klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.
0 uren contract is een 0 uren contract en heeft verder geen rechten wat dat betreft.

Wordt hij niet meer opgeroepen kan ie voor die weken ww aanvragen en dan wordt er gekeken wat ie de afgelopen tijd heeft verdient en het gemiddeld aantal uren.

In deze situatie kan je beter payrolling doen, dan heb je verder geen sores over dit soort zaken.
Ik neem op payroll basis dit jaar ook weer iemand aan dat is gewoon een 0 uren contract en duurt zolang de opdrachtgever werk heeft.

Heeft de opdrachtgever geen werk meer die persoon ook niet.


Een VAR verklaring krijg je pas als de man aangeeft bij meerdere bedrijven opdrachten te doen, anders was het natuurlijk wel erg makkelijk voor elke werkgever, nee we nemen je niet in dienst neem maar een VAR.


Zo ook hier roep je weer iets waar je niet weet hoe het werkelijk zit.
Een VAR kan je zowel voor 1 opdrachtgever hebben als voor meerdere.

Het ligt er net aan hoe je ingehuurd word, vorig jaar had ik Ziggo en Kpn waarbij Ziggo geen Var nodig heeft alleen de factuur en Kpn wil wel een var en stuurt jou een berekening waarop jij een factuur stuurt.

Dus misschien kan je beter eerst eens een afspraak maken hoe e.e.a werkt ipv de TS op een verkeerd been zetten.

wwwer
07/06/11, 08:47
BSHosting als je iemand beticht van Google voor je roept doe het dan zelf ook...

http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=5225&waar=23


Met het nul uren contract sluit de werkgever een arbeidsovereenkomst met de werknemer, maar legt hierin geen vast aantal te werken uren vast. In plaats daarvan, staat in het 0 uren contract een clausule waarmee u de werknemer flexibel op kunt roepen.

De eerste zes maanden kunt u de werknemer betalen naar het aantal gewerkte uren, maar daarna krijgt de werknemer meer rechten. De werknemer krijgt na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen.
Etc

patrickekkel
07/06/11, 09:47
oke dat is pittiger dan ik eigelijk had verwacht, heb in iedergeval aardig wat voer om mij in te verdiepen
al lijkt het mij verstandiger om het op pay roll basis te laten werken dan op 0 uren contract,
want ik zit er natuurlijk niet op te wachten na een half jaar als ik maar 10 uur werk heb dat ik hem er 32 moet betalen bijvoorbeeld

BsHosting
07/06/11, 11:51
BSHosting als je iemand beticht van Google voor je roept doe het dan zelf ook...

http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=5225&waar=23


Etc

Ik praat niet wat er op google staat, daar staat zoveel wat niet allemaal waarheid is.
Pak bv Consuwijzer als vb consument denkt ook dat wat hun zeggen de NL wet is en dat is het wel duidelijk niet.

Dit is op ervaring gebasseerd, en al zeker als je het op basis van PAYROLL doet.
Als ik iemand aanneem op projectbasis en dat is dus altijd een 0 uren contract daar je van te voren niet weet hoeveel uur je kan garanderen dan kan dat project 1 maand duren maar ook 6 maanden.

Leuk van gemiddelden uitgaan maar anders had die persoon wel een half jaar contract gekregen en dan telt die regel wel maar niet op deze wijze hij heeft nl een 0 uen contract op oproepbasis en niet voor een half jaar of jaar dan snijd je jezelf in je vingers.

Aan TS neem gewoon contact op met een payroll bedrijf die kunnen het je haarfijn uitleggen.

Exsilia
10/06/11, 15:49
Zo ook hier roep je weer iets waar je niet weet hoe het werkelijk zit.
Een VAR kan je zowel voor 1 opdrachtgever hebben als voor meerdere.

Toch doet de belastingdienst erg moeilijk over het aanvragen van een VAR verklaring. Als je maar 1 werkgever hebt dan vragen ze terecht waarom je niet gewoon in dienst treed en wordt een aanvraag meestal afgekeurd. Mijn vriendin is maanden bezig geweest met een VAR verklaring en heeft zelfs meerdere werkgevers.

De belastingdienst heeft het niet zo op VARs, omdat ze vinden dat 'het volk' beschermd moet worden. Met een VAR heb je bv. geen pensioen, geen vakantiegeld, geen ontslagbescherming, etc, etc. Zaken als pensioen kun je natuurlijk zelf regelen, maar hetmaakt het allemaal onnodig complex.

Daarnaast kan een VAR in 2011 wel verstrekt worden maar vervolgens in 2012 weer worden ingetrokken als de BD zich bedenkt. Je hebt dus nooit echt zekerheid. En met maar 1 werkgever denk ik niet dat de BD 'm verstrekt.

BsHosting
10/06/11, 15:58
Dan zal je aanvraag niet goed ingevuld zijn als ie afgewezen word.
Heb hem nu voor het 5e jaar op een rij moeten aanvragen voor KPN werkzaamheden en zonder een centje pijn.

En waarom je niet in dienst treed is heel simpel het is een PROJECT en geen vast dienstverband.

Ziggo vraagt er niet eens om, maar elk bedrijf gaat er anders mee om.
Dan kan de belasting wel moeilijk doen maar het zijn notabene hun eigen regels dit is niet iets wat door een werkgever word verzonnen maar door ali baba met zijn 40 rovers.

Maar ja soms werken er daar mensen die nog niet eens tot 10 kunnen tellen lijkt het wel als je de verhalen zo hoort.

Exsilia
10/06/11, 16:01
@BSHosting: Dat jij 't voor een project krijgt is leuk, maar daar ging het in mijn vriendin d'r geval niet om (dat zijn doorlopende werkzaamheden). Volgens mij gaat het bij de TS ook om doorlopende werkzaamheden.

En projectbasis of doorlopende werkzaamheden is wel een groot verschil. Want juist bij doorlopende werkzaamheden kun je terecht de vraagstellen waarom gewoon dienstverband niet een optie is. Zeker alser maar 1 werkgever is.

BsHosting
10/06/11, 16:14
Doorlopende werkzaamheden zal inderdaad als dienstverband gezien worden wat dus ook logisch is.

Dan ziet de belastingdienst haar liever op de loonlijst staan.

Exsilia
10/06/11, 16:20
Ja, en dat is dan toch identiek aan het verhaal van de TS?

BsHosting
10/06/11, 16:35
Een persoon in bezit van KVK die een VAR aanvraagt is wel iets anders dan een particulier die ergens gaat werken, of moet ik je dat verschil ook uitleggen.

patrickekkel
10/06/11, 17:01
kvk zal moeilijk worden gezien die persoon onder bewindt staat helaas
momenteel betaal ik hem gewoon zo in het handje een paar centen ( je praat zeker niet over honderden euro's)
ik wil gewoon dat ik verzekering technisch goed zit als hij perongeluk wat verwijderd van een klant of een verkeerde handeling doet,
je weet maar nooit natuurlijk ik ga denk ik echt kijken voor een payrolling bij een uitzendburo
is voor mij momenteel echt de beste oplossing en het minste werk voor mijn administratie

Exsilia
10/06/11, 17:03
Je bent aan het trollen. TS vraagt om info betreffende het aannemen van iemand met een nul uren contract. Jij probeert mij een lesje te leren betreffende VAR's. Ik probeer de TS uit te leggen dat het verkrijgen van de juiste VAR nogal een gedoe is (fijn dat jij het allemaal in 1x hebt kunnen regelen, maar verhalen genoeg dat het vaak anders gaat) en dat je die elk jaar opnieuw moet aanvragen en mogelijk in de toekomst wordt afgewezen.

Een VAR-WUO zal hij niet ontvangen van de BD omdat er maar 1 werkgever is.
De overige VAR's bieden geen zekerheid aan de werkgever betreffende het al dan niet inhouden van premies.

Ik zou eens met je boekhouder babbelen over hem in dienst nemen met een nul uren contract. Dat lijkt mij de meest correcte manier waar ook de belastingdienst het meest happy mee is.

Exsilia
10/06/11, 17:08
Het in dienst hebben of niet staat los van verzekerings zaken. Ik heb ooit jaren geleden eens geinformeerd naar een dergelijke verzekering (als ik iets doms doe, dat een claim van een klant is verzekerd) maar dat kan je eigenlijk niet verzekeren. 't wordt zowieso heel duur, en daarnaast zou ik allerlei testen moeten doen om mijn kennis richting de verzekeraar te bewijzen.

Als jij hem aanneemt als werknemer dan kun je richting hem niets maken. Als jij hem inhuurt zonder arbeidsrelatie dan zou je hem aansprakelijk kunnen stellen voor schade. Echter, als die persoon nu al onder toezicht staat dan zal er geen geld zijn. En van een kale kip...

BsHosting
10/06/11, 17:11
Volgens mij snap je er zelf niet veel van.

TS kan beter gewoon Payroll doen dat is 1 goedkoper voor hem dan een 0 uren contract en 2 heeft ie geen administratieve rompslomp.

Een var heeft ook 0,0 met een 0 uren contract te maken, heeft alleen met De VAR geeft u en uw opdrachtgever alleen zekerheid over het inhouden en afdragen van loonheffingen niks meer niks minder.

En of ik nu geluk heb of niet, ik weet wel in de loop van de jaren heb ik het de boekhouder laten regelen en ik heb nooit geen gezeur.
Dat er mensen zijn die wel gezeur hebben kan dus wel degelijk aan halve of verkeerde info liggen en dan wordt ie afgewezen.

patrickekkel
10/06/11, 17:25
Het in dienst hebben of niet staat los van verzekerings zaken. Ik heb ooit jaren geleden eens geinformeerd naar een dergelijke verzekering (als ik iets doms doe, dat een claim van een klant is verzekerd) maar dat kan je eigenlijk niet verzekeren. 't wordt zowieso heel duur, en daarnaast zou ik allerlei testen moeten doen om mijn kennis richting de verzekeraar te bewijzen.

Als jij hem aanneemt als werknemer dan kun je richting hem niets maken. Als jij hem inhuurt zonder arbeidsrelatie dan zou je hem aansprakelijk kunnen stellen voor schade. Echter, als die persoon nu al onder toezicht staat dan zal er geen geld zijn. En van een kale kip...

als ik hem aanneem via het payrolling en hij doet iets verkeerds kan ik dan niet het uitzendburo waar hij dan voor aan het werk is niet aansprakelijk stellen ?

BsHosting
10/06/11, 17:31
Natuurlijk niet JIJ blijft verantwoordelijk daarvoor.
Wil je die verantwoordelijkheid niet hebben moet je ook geen personeel wilen hebben.

Jij zal zelf een verzekering moeten afsluiten om dit soort zaken te kunnen dekken en daar hangt uiteraard weer een prijskaartje aan.

Exsilia
10/06/11, 17:34
Je kunt wat BsHosting al zegt de schade inderdaad niet verhalen. Is denk ik ook niet interessant. De schade is dan al geleden en je klant legt eerst de claim bij jou neer, je bent je klant(en) waarschijnlijk kwijt, hebt reputatieschade, e.d. Die krijg je nooit weer terug.

Als je 'm niet vertrouwt moet je 'm of geen toegang tot je apparatuur geven of het dusdanig afschermen dat ie geen dingen kan slopen.