PDA

Bekijk Volledige Versie : Google koelt nieuwe datacenter met zeewater (pictures inside)



Domenico
27/05/11, 12:12
Misschien iets voor Nederland? We hebben tenslotte een eigen kustlijn met heel veel koud water. Ik vraag me wel af wat nu het rendement zal zijn ten opzichte van de huidige gebruikte koelingsmethodes.


Google’s Finland data center pioneers new seawater cooling

Google has offered a look inside the cooling system of one of its newest data centers, in Hamina, Finland, which uses seawater for cooling which runs through existing infrastructure built for an old paper mill.

lees meer: http://wht.to/k0sjkD (datacenterdynamics.com)

ichat
27/05/11, 12:26
hmmmz als je het goed doet kun je misschien 2 dingen in een klap doen...

getijde stroom (voor een deel van je energie opwekking) - en tegelijkertijd koeling voor dc.
al geloof ik dat ons zeewater in de zomder tot zo'n 20*c kan stijgen. en ik me dus afvraag hoe goed het dan nog geschikt is voor de koeling van honderden zoniet duizenden servers.

visser
27/05/11, 12:58
hmmmz als je het goed doet kun je misschien 2 dingen in een klap doen...

getijde stroom (voor een deel van je energie opwekking) - en tegelijkertijd koeling voor dc.
al geloof ik dat ons zeewater in de zomder tot zo'n 20*c kan stijgen. en ik me dus afvraag hoe goed het dan nog geschikt is voor de koeling van honderden zoniet duizenden servers.

Wel duh, nog altijd beter dan een atmosfeer van 25-30 graden celcius, die je normaal gebruikt om je warmte te lozen.
Koeling is het wegpompen van warmte. Als de "dump" waar je de warmte naar toe wilt brengen een hogere temperatuur heeft dan de temperatuur in de ruimte die je aan het koelen bent, kost het meer energie om de afvalwarmte daar toch in te pompen.

Serveo
27/05/11, 13:11
Hier een filmpje op youtube


http://www.youtube.com/embed/VChOEvKicQQ

Mikey
27/05/11, 13:12
al geloof ik dat ons zeewater in de zomder tot zo'n 20*c kan stijgen. en ik me dus afvraag hoe goed het dan nog geschikt is voor de koeling van honderden zoniet duizenden servers.

Als je iets uit de kust op een mooie diepte het water zou kunnen pakken is de kans dat dit koeler is ipv dat je oppervlakte water af zou zuigen.

patrickekkel
27/05/11, 13:21
Ziet er wel veelbelovend uit