PDA

Bekijk Volledige Versie : facturatie periode .nl / wet van Dam



kixtart
26/05/11, 17:37
Naar aanleiding van de laatste relatiedag van de SIDN waar oa. het nieuwe consumenten recht (wet van Dam) werd uitgelegd ben ik benieuwd naar wat jullie daarvan vinden en of jullie wellicht een 'oplossing' zien in een andere facturatie periode en of we dit wellicht via de VVr kunnen inbrengen.

Dus bijvoorbeeld per maand of jaar in plaats van per kwartaal.

Persoonlijk lijkt mij per maand wel wat om oa:
- 'eerlijkere' facturatie, je betaald wat je krijgt
- minder risico vanaf 1 januari a.s.
- beter cash flow
etc.

nadelen zijn er natuurlijk ook:
- grotere administratieve lasten
- minder financiele binding

Groet,

Henri

Randy
26/05/11, 17:42
Gezien de inkoopkosten van een domein en het feit dat je onderneemt (en dus risico's moet incalculeren) mag het van mij blijven zoals het is. Veel providers kunnen nu al niet rekenen met betrekking tot de 5 kwartalen het eerste jaar, laat staan wanneer SIDN per maand gaat factureren.

kixtart
26/05/11, 17:54
Hoi Randy,

Daar heb je helemaal gelijk, wel is voor sommige stuntende providers dit wel een soort van zwaard van Damocles. Vermoedelijk zal het niet zo'n storm lopen, maar als je als provider nu inzet op veel voor weinig met veel marketing heb je dus grotere kans op consumenten die dus in het jaar waarin je denkt te gaan 'verdienen' alsnog opzeggen.

Groet,

Henri

Pantsy
26/05/11, 18:28
Hey Henri!

Per maand is eerlijk maar een beetje onoverzichtelijk naar mijn mening. Het beste zou eigenlijk per jaar zijn, ben je meteen van al het gezeur af! Daarnaast prepaid geld storten en op die manier korting staffels handhaven. Bijna elke registrar doet het op deze manier... waarom de SIDN niet?

cj0
26/05/11, 18:31
Liefst per domein vooraf inkopen voor een periode van 1 tot 10 jaar, als 'geldigheidsduur' van het domein. Waarbij de vooruitbetaalde vergoeding overgedragen wordt bij wisseling van registrar. Zoals dit ook het geval is bij .com en .net.

maxnet
26/05/11, 18:34
+1 voor per jaar.
Wel in combinatie met renewal grace period en/of het afschaffen van de reactiveren-uit-quarantine kosten graag.

ichat
26/05/11, 19:58
ik heb gestemt op: maakt mij niet zo veel uit, - maar: gezien de lage kosten van een domein - vraag ik me af of het wel zo handig is om per maand te gaan factureren. worden de administrative kosten dan niet veel te hoog (lees: strax betaal je meer facturatie kosten dan registratie kosten).


maar wat is nu het voordeel van permaand betalen? - ja je kunt er sneller vanaf als je dat wilt, -
maar had je daar niet vooraf rekening mee kunnen houden...

per maand betalen lijkt me dan ook alleen voordelig voor partijen die er baat bij hebben om zo snel en veel mogelijk domeinen te registreren - en ik vraag me dus af op een maandelijkse facturatie domeinkaping niet alleen maar in de kaart zal spelen). misschien is een 5 jaarlijkse registratie dan ineens een slecht idee... (of misschien is het daar al te laat voor?)

®on
26/05/11, 20:41
Per jaar, en qua procedure geheel gelijk trekken met .com. Lijkt me de beste optie. Dus ook afschaffen van de continue verlenging van het domein, en quarantaine periodes gelijk aan de .com maken.

YolkNet
27/05/11, 10:18
Als je per maand gaat factureren neem ik aan dat SIDN er dan ook voor zorgt dat je per maand kunt opzeggen?
Een hoop rompslomp lijkt me. Kan een klant elke maand 1 euro betalen.
Gaan de bankkosten ook flink omhoog

kixtart
27/05/11, 10:24
Hallo,

Op zich ben ik ook wel voor per jaar, maar dan wel all-the-way inclusief remaining registration period etc.

Waar ik met name benieuwd naar was is de combinatie met de Wet van Dam, waarin dus straks iedere consument (eenmanszaak, VOF) het recht heeft een stilzwijgend verlengd contract per maand (en dus niet kalendermaand) op te zeggen!
Dat betekent dus bijvoorbeeld dat een klant die nu 12 maanden een domein in bezit heeft, net een factuur heeft betaald voor de stilzwijgende verlenging, met maand 13 dus kan vertrekken en dus de resterende 11 maanden moeten worden teruggestort!

Voor de registratie per 5 jaar geldt hetzelfde, na de eerste periode kan per maand worden opgezegd.

Enkel als je iedere periode een nieuw aanbod doet, kun je een opzegtermijn van maximaal 3 maanden hanteren.

Groet,

Henri

kixtart
27/05/11, 10:27
Hey Tijmen,

Waarom is per maand onoverzichtelijker? Als je het per jaar doet, krijg je ook allemaal verschillende ingangsdata en dus verzamelfacturen die gemiddeld per maand dus hetzelfde bedrag zouden moeten geven!

Groet,

Henri

ichat
27/05/11, 11:38
als ik dit zo lees dan krijg ik steeds meer het 'we willen wel iets, maar vooral niet te veelnadenken ' gevoel. waarmee ik feitelijk wil zeggen dat we last hebben van purts en zolderkamer gedoe...

is naast zolderkamer hosting, zolderkamer wedgeving ook een woord??/


als dit hele stilzwijgend verlengen zo'n probleem is, -- doe het dan niet langer stil zwijgend. maar zuur mensen in de elfde maand een linkje - dat indien geklikt een soort handtekening is voor een nieuwe volle contract periode... want hoeveel moeite is het om een fax of email (met pdf) door wefact (of hoe het ook mag heten) te laten versturen?

Keizer
27/05/11, 11:39
Ik heb op per maand gestemd. Maar dan moet het wel zo werken zoals nu. Gewoon 4x zoveel rekeningen per jaar en de kostprijs per kwartaal gedeeld door 4.

Extra administratieve rompslomp geloof ik niet zo in. Ik neem aan dat een groot deel met automatische incasso betaalt en als SIDN wat queries aanpast ist allemaal gepiept. Of je nou 4 of 12 factuurtjes in de map drukt is ook niet echt het werk wel?

internettoday.nl
27/05/11, 12:17
Per jaar gaat hem natuurlijk niet worden.
De grotere partijen gaan never nooit niet een jaar vooruit betalen, zo is hun bedrijfsvoering niet opgezet.
De discussie zal dan alleen gaan over: we laten zoals het is en het risico nemen of per maand.

Mijn voorkeur gaat uit per maand, dan kan het gelijk lopen met je hosting abbo en loop je het minst risico.

almar
27/05/11, 12:40
Als je de factuurverwerking gaat omrekenen naar geld dan kost elke (inkoop)factuur je ergens tussen de 10 en 15 Euro. Per kwartaal vinden wij prima. Lekker zo houden.

maxnet
27/05/11, 13:22
Per jaar gaat hem natuurlijk niet worden.
De grotere partijen gaan never nooit niet een jaar vooruit betalen, zo is hun bedrijfsvoering niet opgezet.


Doen ze toch ook voor elke andere domeinextensie?
Kan een .com of .be ook niet per kalenderkwartaal registreren.

Het gaat hier om de registratie periode van individuele domeinen. Met "per jaar betalen" wordt niet bedoeld dat je voortaan nog maar 1 factuur per jaar van SIDN ontvangt waar al je domeinen op staan.



Als je de factuurverwerking gaat omrekenen naar geld dan kost elke (inkoop)factuur je ergens tussen de 10 en 15 Euro.
Per kwartaal vinden wij prima.

Vind het huidige kalenderkwartalen systeem waarbij een klant vandaag een domein registreert en voor een jaar betaald, maar waarvoor we in 2012 nog kosten moet maken, boekhoudkundig een stuk ingewikkelder.

Pantsy
27/05/11, 14:52
Hey Henri,

Per maand word een zooitje simpel gezegd, je moet te veel handelingen verrichten voor een product waar je nagenoeg niks aan verdient... desondanks dat het voor 99% is geautomatiseerd. Als je dit op jaar basis gaat factureren heb je al minder kans dat je meerdere handelingen moet gaan doen.

Waar ik ook voor vrees is wanneer de klant (zakelijk of particulier) er lucht van krijgt, hey een sidn lid betaald per maand, dat je veel mee wanbetalers zult gaan krijgen of gaan zeuren om de resterende maanden terug te krijgen. Welkom in nederland? :)

Waarom zou je per maand willen gaan betalen? Ik zie de voordelen er niet van, per maand afrekenen en per kwartaal betalen ook niet. Hier zit de sidn denk ik helemaal niet op te wachten, dan moeten ze erg veel data gaan verzamelen per factuur (afgezien van het feit dat deze per email gaat).

Eerlijke concurrentie lijkt mij het beste, per jaar afrekenen en dezelfde quarantaine periode aanhouden zoals veel extensions dat doen. Staffels aanbieden om extra kortingen te kunnen bedingen, dit komt op hetzelfde neer wanneer je bulk domains doet. Dit zou je alsnog kunnen handhaven maar de lat nog veel hoger leggen zodat dit een nog zwaardere privilege word.

Apoc
31/05/11, 20:32
Tijmen - waarom stem je dan op "per maand" in de poll?

Pantsy
31/05/11, 20:41
Dat was mijn fout inderdaad, dit kan ik echter niet meer wijzigen :) gevalletje te snel lezen :p

asusk7m550
01/06/11, 09:01
Per maand heeft mijn voorkeur.

De klant kun je wel per jaar laten betalen, maar we kunnen deze dan per maand laten opzeggen mochten ze dat willen. Vaak willen ze net nadat ze een factuur hebben ontvangen opzeggen. Meestal accepteren we dat, en zullen we ze niets in rekening brengen. Als de factuur per maand betaald moet worden, is het mogelijk om na 1 jaar + 1 maand op te zeggen.

Waarom zou je als klant betalen voor iets wat je niet meer wilt gebruiken? Het gaat er denk ik om wat je het belangrijkste vind. Wil je je klant goed helpen of wil je veel geld verdienen. Persoonlijk ga ik voor de klant goed helpen.

davinci
01/06/11, 09:40
Even een vraagje, iedereen heeft het hier over de voor/nadelen voor de eindklant (domain owner)... Maar we hebben het over INKOOP...
Hoe je het naar je klanten doorverkoopt zal dan toch een worst wezen?

BsHosting
01/06/11, 09:48
De klant kun je wel per jaar laten betalen, maar we kunnen deze dan per maand laten opzeggen mochten ze dat willen. Vaak willen ze net nadat ze een factuur hebben ontvangen opzeggen. Meestal accepteren we dat, en zullen we ze niets in rekening brengen

Met 1 klant die dat flikt misschien nog wel maar wat als je 100 van die figuren per jaar gaat krijgen.
Dan praat jij wel anders denk ik zo.

Opzeggen dien je te doen voor het contract afloopt cq verlengt wordt en niet wanneer de factuur al gemaakt is.


Waarom zou je als klant betalen voor iets wat je niet meer wilt gebruiken? Het gaat er denk ik om wat je het belangrijkste vind. Wil je je klant goed helpen of wil je veel geld verdienen. Persoonlijk ga ik voor de klant goed helpen.

Je haalt 2 dingen door elkaar een klant goed helpen is iets anders dan je klant tegemoet te komen omdat ie het niet meer wil gebruiken.

Jij hebt rechten en plichten maar je klant net zo goed.
Klant weet domeinnaam wordt per jaar afgerekend dus zegt de klant niet op tijd op is dat zijn probleem en niet die van jou, coulance kan altijd dat is een eigen keus maar als jij dit dagelijks gaat mee maken dan mag jij dus elke keer 1 maand extra betalen.

Kost je weer een creditnota, kosten boekhouder, en dan je kosten van het domein + je tijd.

En dat heeft 0,0 met goed helpen te maken maar met gezond verstand.

Dan kan je net zo goed tegen de klant zeggen ik stuur je geen factuur ik betaal alles zelf weer voor je.

asusk7m550
01/06/11, 12:53
Je hebt helemaal gelijk dat het een 'probleem' van de klant is, maar wat is er mooier dan om het 'probleem' van de klant zelf op te lossen. Wij kiezen er voor om extra aandacht aan de klant te besteden. Dit betekend dat het ons soms minder geld oplevert, maar dat is de manier waarop wij zaken doen.

Hier tegenover staat dat je een tevreden klant hebt, en hier kun je meer aan verdienen dan aan een klant welke niet tevreden is.

BsHosting
01/06/11, 12:58
Extra aandacht is iets anders dan fout van de klant elke keer zelf maar op te hoesten.

Nogmaals je denkt er nu zo over maar stel even dat je dit 100x op jaarbasis gaat treffen dan denk jij ook niet meer zo.

Klanten die tevreden zijn, die zijn ook niet te beroerd om hun eigen fout gewoon te betalen.
Het deel wat zelf de schuld liever bij een ander legt, kan je in mijn ogen geen goede klant noemen maar 1 die liever een ander laat opdraaien voor zijn fouten en er liever nog geld bij krijgt.

asusk7m550
01/06/11, 13:49
Gelukkig komt het bij ons niet 100x per jaar voor. Misschien komt dat wel door de manier waarop we met de klanten omgaan. We hebben wel onderzoek gedaan naar onze klanten en het bleek dat ze erg tevreden waren over onze dienstverlening.

Persoonlijk ben ik in de veronderstelling dat als jij een fout van de klant goedmaakt, hij bij je in het krijt staat en hij de volgende keer sneller zal betalen en verder ook een betere klant zal zijn.

Dit is natuurlijk maar 1 voorbeeld hoe wij met onze klanten omgaan.

ju5t
01/06/11, 14:07
Per jaar, en qua procedure geheel gelijk trekken met .com. Lijkt me de beste optie. Dus ook afschaffen van de continue verlenging van het domein, en quarantaine periodes gelijk aan de .com maken.

Juist, precies dit. Dat continue verlengen van domeinnamen is voor de SIDN natuurlijk financieel aantrekkelijk. Van mij mag dat stoppen.

Maar in Nederland moet natuurlijk het wiel opnieuw uitgevonden worden.

BsHosting
01/06/11, 15:35
Maar in Nederland moet natuurlijk het wiel opnieuw uitgevonden worden.

Daar zijn ze in NL koploper in.
Kijk bv naar kentekenplaten er is geen enkel land met zoveel valse platen als NL, waarom weten ze zelf niet de burgers wel maar daar luistert men nooit naar liever 10x het wiel uitvinden i.p.v eens te luisteren.

En het leuke is dan nog wat ze weer uitvinden werkt gewoonweg niet zoals het hoort en heeft weer miljoenen belastinggeld gekost.

t.bloo
01/06/11, 15:43
OT: wat is er mis met onze kentekenplaten???

BsHosting
01/06/11, 15:48
Alles.
Zo na te maken, ondanks de leuke code er in.
Er rijden vele valse platen rond en dit systeem zou dat voorkomen.

Op papier ja maar praktijk is anders.

Dat ze maar een vb aan Belgie nemen of Frankrijk.

Domenico
01/06/11, 16:59
Juist, precies dit. Dat continue verlengen van domeinnamen is voor de SIDN natuurlijk financieel aantrekkelijk. Van mij mag dat stoppen.

Maar in Nederland moet natuurlijk het wiel opnieuw uitgevonden worden.

Nou ik heb die optie liever wel maar maak het dan op zijn minst een keuze. Dus wel of niet verlengen. Net zoals je in feite hebt bij registrars als Enom.

Pantsy
01/06/11, 17:12
Ik denk dat ron en getup daar ook op doelen, geen auto-renew by default maar dat je dit wel kan aan/uitvinken.