PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe Server met 12 GB RAM, nog steeds hoge load en crashes



Anoniem
17/05/11, 15:46
Beste Webhostingtalkers,

Ik run een aantal Wordpress websites waarvan 3 'redelijk' groot zijn. Samen goed voor zon 12-15.000 bezoekers per dag. Nu zijn dit best wel sites met aardig wat plugins maar de load is echt buiten proportioneel. Ik draaide het op een 1.8 ghz dual core met 2 GB ram, erg veel problemen gehad met hoge load... Dus ik maak de beslissing over te stappen naar een server met veel meer capaciteit. Een quadcore i7 met 12 GB ram. Ging 2-3 weken goed, en nu gaat ie alweer dagelijks plat :(

Ik ben zelf niet heel bekend met server omgevingen en heb hulp nodig ( ik kan helaas nog geen managed server betalen ). Een vriend van me die het momenteel veel te druk heeft heeft de server geïnstalleerd. Het draait op , linux, CentOS en Plesk 10.

Het probleem blijkt te liggen bij de Apache die veel te veel CPU en RAM gebruikt.

Ik heb het volgende zelf gedaan:
- in phpmyadmin alle ongebruikte tabellen verwijderd, gerepareerd en geoptimaliseerd van al mijn sites. (voor zover mijn kennis strekt)
- W3 Total Cache op alle sites geinstalleerd, de boel geminify'ed, object caching, plugin caching, noem maar op.

Helaas houd mijn kennis hier op. Ik denk dat er ergens een 'lek' zit waardoor de CPU en RAM load onnodig omhoog schiet, maar ik kan echt niet ontdekken waar het probleem precies ligt omdat ik hier weinig ervaring mee heb.

Hopelijk is hier een expert die me kan helpen, ik heb niet heel veel te besteden maar hulp zal worden beloond. Ik ben op zoek naar iemand die de server voor me kan repareren/optimaliseren.

Een screenshot van Plesk hieronder
http://numaga.com/wp-content/uploads/2011/05/server-troubles.jpg

Bart L
17/05/11, 15:49
Google eens op Wordpress Caching.
Zo spannend vind ik de stats niet trouwens.

Wat zegt Apache logging?

Waarom neem je niet gewoon een managed VPS ergens af? (x2)

Anoniem
17/05/11, 15:56
Dit was net na een reboot, momenteel is het alweer veel hoger

http://numaga.com/wp-content/uploads/2011/05/server-troubles-2.jpg

Qua caching voor wordpress: W3 Total cache is installed op alle sites, dit is meen ik de beste caching plugin voor wordpress.

Betreffende Apache logging: waar zie ik dat?

CT0
17/05/11, 15:56
Zijn het eigen plugins? Of zijn het plugins die veel gebruikt worden? Anders zou je naar een naar de keys in je database kunnen kijken. Ik heb het bij mijn klanten meegemaakt dat ze in eigengemaakte tabelen aan het rommelen warent met 400.000+ records zonder keys... en ja dan gaat het wel ff duren :-)

CT0
17/05/11, 16:00
Deze plugin is ook handig.

http://wordpress.org/extend/plugins/tpc-memory-usage/

Anoniem
17/05/11, 16:01
Nee zijn allemaal plugins gevonden op wordpress.org. Ik heb bij de meeste goed gechecked of ze ook goed geoptimaliseerd zijn. Ook ga ik niet rommelen in tabellen met een enorme lading records. ik heb simpelweg alles verwijderd van oude plugins die niet meer werden gebruikt.

Mikey
17/05/11, 16:09
Let ook op dat geheugen nagenoeg niet meer vrijkomt maar ook gebruikt wordt om te cachen. Dus na een reboot kun je netjes 8Gb vrij hebben, uur later kan hier nog maar 2GB van over zijn. Dit zegt helemaal niets. Ik denk eerder dat je moet gaan checken in de logfiles of er voor de crash nog informatie gegeven wordt. Anders op zoek naar een goede sysadmin die je kan aanwijzen waar het probleem zich voordoet.

pierce
17/05/11, 16:09
nvm ..

Bart L
17/05/11, 16:09
"Ook ga ik niet rommelen in tabellen met een enorme lading records."

Uhm.... Wellicht dan toch maar eens geld gaan uitgeven aan een managed omgeving of een mysql boek kopen?

CT0
17/05/11, 16:13
Keys toevoegen in mysql kan geen kwaad maar kan er wel voor zorgen dat je data sneller paraat is en je sneller een request kunt afhandelen...

Anoniem
17/05/11, 16:18
"Ook ga ik niet rommelen in tabellen met een enorme lading records."

Uhm.... Wellicht dan toch maar eens geld gaan uitgeven aan een managed omgeving of een mysql boek kopen?

heb helaas geen tijd om het ook nog eens zelf erbij te gaan doen. Het lijkt erop dat geld uitgeven weer de enige uitweg is...

Maargoed, ik ben hier om iemand te vinden die het denkt de kunnen oplossen voor een leuke vergoeding.

Mikey
17/05/11, 16:18
Ooh en apc caching kan ook nog wel eens voor een grote verademing zorgen.... Zeker met zoveel geheugen heb je ook de ruimte om voldoende te cachen.

Alain
17/05/11, 16:24
Dat aantal bezoekers met Wordpress moet je normaal nog kunnen draaien op een fatsoenlijk shared hosting account, dus de overstap naar een nog zwaardere dedicated server is nogal zonde van je geld geweest imo. Als je het zelf wil oplossen moet je gewoon in Wordpress alle modules stuk voor stuk uitschakelen en de load, memory en i/o in de gaten houden en kijken welke plugin het veroorzaakt. Dit is nl zeker geen standaard Wordpress gedrag en 15k bezoekers/dag is natuurlijk respectabel maar dat moet echt prima draaien op een simpel servertje.

Om maar veel te gaan cachen omdat je het geheugen toch hebt lost het misschien tijdelijk op, maar dat is geen definitieve oplossing, je moet de oorzaak van het absurde gebruik oplossen. Anders kun je bij de 30k bezoekers weer een zwaardere server nemen terwijl met de juiste optimalisatie het nog steeds op je oude server had kunnen draaien.

Domenico
17/05/11, 17:05
Er zal toch vast iemand zijn die tegen een vergoeding de boel kan optimaliseren? Voor niets gaat uiteraard de zon op maar de ts geeft aan er geld aan uit te willen geven. Er word veel goeds aangedragen maar blijkbaar kan de ts dit niet zelf.

Anoniem
17/05/11, 18:04
Er zal toch vast iemand zijn die tegen een vergoeding de boel kan optimaliseren? Voor niets gaat uiteraard de zon op maar de ts geeft aan er geld aan uit te willen geven. Er word veel goeds aangedragen maar blijkbaar kan de ts dit niet zelf.

Inderdaad. Ik ben op zoek naar iemand die het wil doen tegen een leuke vergoeding.

Pantsy
17/05/11, 18:24
Je wilt dus iemand die op OS niveau (niet application niveau) je server optimized? Misschien dat je kan aangeven wat je verstaat onder een leuke vergoeding? Misschien houd dat mensen een beetje af..

Sernate
17/05/11, 18:53
numaga,

Ik wil best even vrijblijvend voor je kijken of het probleem zo te pinpointen valt.
Er zijn altijd nog andere opties zoals het gebruik van apc, memcache, apache vervangen door Nginx, varnish.. etc.

Je kunt een PM sturen, dan kunnen we even verder contact hebben.

Wesley

maxnet
17/05/11, 19:37
Let ook op dat geheugen nagenoeg niet meer vrijkomt maar ook gebruikt wordt om te cachen. Dus na een reboot kun je netjes 8Gb vrij hebben, uur later kan hier nog maar 2GB van over zijn. Dit zegt helemaal niets.

Denk niet dat dat in dit geval op gaat.

Het plaatje heeft het over "Apache memory usage" en "MySQL memory usage"
Neem dan ook aan dat alleen het geheugen verbruik van de individuele processen gemeten wordt, en niet van het systeem.


Als alleen je Apache proces (mod_php?) al 8 GB verbruikt, heb je een probleem.
Gevalletje brak script (en hoge PHP geheugen limiet?), of erg veel openstaande verbindingen naar de webserver (keep-alive?).

Mastje
18/05/11, 11:17
Hebt je toevallig het script rss_poster draaien? http://wordpress.org/extend/plugins/rss-poster/

Hier heb ik zelf veel problemen mee gehad op een site van een klant. Server liep om de haverklap vast.

Ook nog een tip, zorg dat je in apache het volgende heb geactiveerd: http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mod_status.html . Daarmee kan je pinpointen aan welke website het ligt, vlak voor het moment dat de server iedere keer crasht.

pimlie
18/05/11, 12:56
Wij hebben hier ook cpu + geheugen problemen gehad op meerdere servers waar verschillende sites op draaiden (geen wp overigens) met de standaard apache (v2.2.3) onder CentOS. Uiteindelijk niets kunnen vinden aan rotte code en het probleem opgelost door apache te upgraden en dus zelf te compileren. We draaien nu v2.2.17 en hebben geen problemen meer.

Mocht je zelf willen compileren, ik heb de volgende configure gebruikt:

./configure \
--prefix=/etc/httpd \
--exec-prefix=/usr \
--bindir=/usr/bin \
--sbindir=/usr/sbin \
--mandir=/usr/share/man \
--libdir=/usr/lib64 \
--sysconfdir=/etc/httpd/conf \
--includedir=/usr/local/include/httpd \
--libexecdir=/etc/httpd/modules \
--with-suexec-bin=/usr/sbin/suexec \
--datadir=/var/www \
--with-mpm=prefork \
--with-devrandom \
--disable-auth \
--disable-cgi \
--disable-cgid \
--disable-mime \
--disable-env \
--disable-setenvif \
--disable-negotiation \
--disable-alias \
--disable-actions \
--disable-autoindex \
--disable-include \
--disable-dir \
--disable-userdir \
--disable-status \
--disable-authn-file \
--disable-authn-default \
--disable-authz-default \
--disable-authz-user \
--disable-authz-host \
--disable-authz-groupfile \
--disable-auth-basic \
--disable-asis \
--disable-version \
--disable-filter \
--disable-log-config

QBell
18/05/11, 13:57
Er zal toch vast iemand zijn die tegen een vergoeding de boel kan optimaliseren? Voor niets gaat uiteraard de zon op maar de ts geeft aan er geld aan uit te willen geven. Er word veel goeds aangedragen maar blijkbaar kan de ts dit niet zelf.

Tuurlijk...
Ik zit alleen niet 24X7 op WHT te browsen.


--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------


Beste,


Servers optimaliseren is een van onze kern taken.
Dit doen wij inmiddels voor een tal van webhosting providers die ons regelmatig inhuren of advies vragen. Meestal in combinatie met Magento, maar Wordpress hoeft voor ons geen belemmering te zijn.


Wij kunnen voor U uw server optimaliseren op OS en service niveau (Linux, Apache, MySQL, etc). Hieruit word vaak meer als 50% snelheid gehaald met minder stress (load) voor de server.

De prijs hiervoor bedraagt €60,- (excl BTW) per server.
Tevens moet U er rekening mee houden dat de server 1X gereboot moet worden voordat al onze aanpassingen actief zijn (de meeste aanpassingen zijn direct actief, maar enkele pas na een reboot).

Als U onze dienst af wenst te nemen kan U een akkoord hiervoor sturen naar: info@qbell.nl
Vermeld in uw email duidelijk wat U wenst af te nemen en tegen welke prijs, tevens dient U de gegevens van de server door te geven (domeinnaam/IP, SSH poort nummer, root password). Facturatie gebeurd achteraf.

Mocht het wenselijk zijn dan zijn wij bereid een NDA te ondertekenen voor de gegevens van de server en alle data die wij tegen komen.
De uitvoering van deze dienst gebeurd binnen 24 uur na de bestelling.


Met vriendelijke groet,
Henry Paulissen

Domenico
18/05/11, 14:37
Tuurlijk...
Ik zit alleen niet 24X7 op WHT te browsen.

Daar zou ik nu maar eens mee beginnen dan. ;)

websiteondemand
18/05/11, 18:36
wil je de httpd.conf eens posten ? En ik lees "gaat dagelijks plat" wat houd dat in ? stop apache ermee ? of iets anders ? hoe los je het dagelijkse plat gaan op ?

Oplossingen tot nu toe zie ik allemaal in stadium 6 en nog niet ergens een begin bij 1.
Maar ben niet opzoek naar beloningen etc, maar meet een toerijkende hand ... eens zien of we achter het probleem kunnen komen.

cfmweb
18/05/11, 19:37
Ik zou zelf toch de database-querie intensieve plugins eens uitschakelen en kijken of daarmee de load significant minder wordt. Ook kun je eens teruggaan naar het standaard thema om te kijken of het daarmee opgelost is. Als dat zo is kun je kijken of er plugins zijn die thema specifiek zijn en zo verder debuggen waar je probleem zit.

xaban
23/05/11, 16:16
Om welke website(s) gaat het, om zo een 'gevoel' te krijgen waar het mis gaat.

Indien je nog op zoek bent, ik ben dagelijks bezig met linux servers, genoeg ervaring dus. PM maar voor een prijs.

pcman
12/06/11, 23:13
Mijn ervaring met plesk 10 is idd hetzelfde constant hoge loads.
Ik had een duo core met 4 gb geheugen erin zitten.
en had daar 1 wp op lopen.
verder helemaal niks.
bleek dat na nader onderzoek plesk zelf een stuk meer geheugen en cpu gebruikte.
En daardoor onstonden hier de hoge cpu loads.
Draai nu dezelfde config met een ander control panel en heb nergens geen last meer van gehad.
En ja ik monitor nog steeds de cpu load en geheugen load.

Bart L
13/06/11, 00:16
Gok eerder dat de reinstall en evt andere default mysql settings wonderen doen.
Maar mooi dat het is opgelost.

Ramon Fincken
13/06/11, 09:08
Als het nu acceptabel is qua laadtijden ipv "goed" .. stuur me eens een paar urls per PM of email (http://www.mijnpress.nl/contact-opnemen/).