PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezocht: SQL Server expert die ons performance probleem kan ontleden



Anoniem
28/04/11, 19:54
We hebben wat performance problemen met een SQL Server bak. Steeds vaker staat die op 100% processor-load te blazen en we kunnen er geen vinger achter krijgen welke database en welke query het probleem is. Of eigenlijk hebben we onvoldoende kennis van de diverse tools om een SQL Server installatie te ontleden en de vinger op de zere plek te leggen.

Wat we zoeken is een freelancer die ons hierbij kan assisteren. Die alle ins en outs kent. Bekend is met debugging of performance tools waarmee het wel mogelijk is het probleem te tracen. Iemand die zich met recht een expert mag noemen. En iemand die bereid is ons bij te staan in deze problematiek.

Oh ja, ik heb zelf meer dan 12 jaar ervaring met SQL Server en alle tools er omheen. Ik begrijp wel degelijk wat performance tuning is. Ik weet het verschil tussen goede SQL en slechte SQL. Geen onbekende met SQL zeg maar, misschien ook wel "expert", maar op dit moment kom ik er ook niet uit. Dus ik zoek echt iemand die erg goed is, niet iemand die gemiddeld is.

Any help is enorm welkom. Reageer of PM mij.

Ivo

The-BosS
28/04/11, 20:20
Misschien wel handig om even te vermelden welke SQL server het is, want je hebt MS SQL, MySQL, ... Met ieder zijn eigen tools en optimalisatie technieken.

Anoniem
28/04/11, 20:26
Ja, niet zo slim inderdaad. Voor mij staat SQL Server synoniem aan MS SQL Server, maar was handiger geweest dat er bij te zetten. Ok, meer details: Windows 2003 Server, SQL Server 2000 en op zelfde server een SQL Server 2005 instance. De SQL 2000 instance is diegene die de boel omver trekt, tot zover kan ik het wel zien.

Spyder01
28/04/11, 23:45
Welke versie van MS SQL? De symptonen die je omschrijft lijken namelijk meer op een issue waarvan een wat oudere MS SQL versie last had.

Bart L
29/04/11, 07:49
Welke versie van MS SQL? De symptonen die je omschrijft lijken namelijk meer op een issue waarvan een wat oudere MS SQL versie last had.

Jep dat zegt mijn gevoel ook. SQL 2000 SP4 (was de laatste uit mijn hoofd) doet wonderen. De truck is anders om je indexen echt volledig vanaf 0 op te bouwen, te veel indexen (zeker bij 2000) levert uiteindelijk dit soort dingen op.

Anoniem
29/04/11, 08:54
MS SQL 2000. Version 8.00.2039. Zoals gezegd op Windows 2003, 4GB memory, quad-core processor. Die version hoort bij SQL Server 2000 SP4.

Symptomen: 100% processor load, langdurig. Als ik vervolgens via performance monitor kijk dan zie ik vooral "transactions" in de TEMPDB, maar voor mij is het onduidelijk welke database specifiek dat veroorzaakt. Als ik op dat moment alle SQL queries trace, dan komt er echt niks verontrustends langs. Alles van meer dan 500ms hebben we inmiddels wel ge-redesigned.

Andere tip over indexen is een goede. Dat kan ik prima proberen natuurlijk. Klinkt ook logisch. Het indexing proces is by 2000 natuurlijk onderdeel van de Sql engine zelf, waar het bij 2005 een aparte service is.

Mochten er nog meer mensen tips hebben, top.

Ivo

mitedo
29/04/11, 17:42
Gewoon instance 2005/2008 neerkwakken en een gevalletje .bak file aanmaken op je 2000 en restoren op de 2005/2008.

End of Problem

Als het niet al teveel moeite is, tenminste. Als er ergens de connectie met de database hard gecodeerd is, kan dat toch een probleempje opleveren, zoniet, meteen doen.

je 2000 SP4 is namelijk ook al 8 jaar oud, 2008 (R2) is natuurlijk een stuk jonger.

Is je db kleiner dan 10Gb en is het louter een database voor websites, dan kun je zelfs overwegen om de expresse te installeren.