PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie uitbreiden



patrickekkel
22/04/11, 13:05
Beste, wht lezers

momenteel maak ik blij gebruik van Co locatie in dc Grafix
dit bevalt mij zeer goed dat ik zit te denken om zelf een 1/4 rack te gaan huren
bij de persoon waar ik nu ook mijn co locatie heb
dit omdat ik via ovh ook een aantal servers verhuur en dat nu heel graag in eigen beheer wil gaan doen, wat zijn de dingen waar ik op moet gaan letten en wat of ik moet doen
wil ik mijn klant een stabiele dienst kunnnen leveren, want dat vindt ik wel zeer belangrijk

hebben jullie tips ?

Yourwebhoster
22/04/11, 13:20
Heb je al nagedacht over de prijzen van de servers? OVH heeft serieuze dumpprijzen en kan goedkoop servers met traffic verkopen omdat ze een eigen netwerk hebben.

Magus
22/04/11, 13:20
Denk even na over wat je zoal als meerwaarde wilt aanbieden via je rack. Bv pdu, fiber, wat voor switch, redundante switch of niet, 2 power feeds, eigen firewall of die van je uplink provider, welke uplinks, zijn die ook redundant? Hoe ver wil je gaan, wat is je meerwaarde? Met een eigen rack(deel) kun je inderdaad wat meer, maar zet eerst eens op papier wat je nu precies aan extra's wilt doen en hoe je dat wilt bereiken. Wat wil je in eigen beheer en wat niet?

Stewie
22/04/11, 13:23
wat zijn de dingen waar ik op moet gaan letten en wat of ik moet doen
wil ik mijn klant een stabiele dienst kunnnen leveren, want dat vindt ik wel zeer belangrijk

- Stabiel netwerk?
- Stabiel DC?
- Stabiele hardware, kwaliteit werk?
- Stabiele switch met redundant uplinks?
- Goede software en beheer?

Allemaal integraal onderdeel van het succes!

patrickekkel
22/04/11, 14:19
Heb je al nagedacht over de prijzen van de servers? OVH heeft serieuze dumpprijzen en kan goedkoop servers met traffic verkopen omdat ze een eigen netwerk hebben.

uiteraard heb ik daar aangedacht, maar gezien de kwaliteit van het netwerk
wil ik best iets meer gaan betalen OVH is leuk puur voor een test servertje ben ik van mening maar niet voor zakelijke klanten

patrickekkel
22/04/11, 14:34
- Stabiel netwerk?
- Stabiel DC?
- Stabiele hardware, kwaliteit werk?
- Stabiele switch met redundant uplinks?
- Goede software en beheer?

Allemaal integraal onderdeel van het succes!

- Stabiel netwerk? ik maak gebruik van het grafix netwerk
- Stabiel DC? grafix Capelle a/d ijssel
- Hardware ? ik maak gebruik van hp servers g4 g5
-Stabiele switch dit haal ik bij mijn leverancier weg
Voor ons core switchting platform gebruiken wij Foundry switches.

Software, voor de servers maak ik gebruik van Centos 32/64 en beheer doe ik zelf
al snap ik dat alles in eigen beheer dat er wat meer bij komt kijken
mijn huidige hoster helpt mij mee voor de snmp grafieken en natuurlijk klein beetje ondersteuning

Axel Polfliet
22/04/11, 17:26
Denk ook eens na over de bekabeling van je servers (CAT5, CAT6 netwerk kabels), het labelen van de servers zodat ze voor mensen buiten jezelf om ook zijn te herkennen (denk bijv. aan een datacenter medewerker welke remote-hands voor jou uitvoert), denk aan de aanschaf van een powerswitch en/of kvm over ip switch zodat je ook vanaf afstand controle hebt in het geval dat de servers vastlopen cq. niet meer te bereiken zijn.

Veel succes.

patrickekkel
22/04/11, 19:28
Denk ook eens na over de bekabeling van je servers (CAT5, CAT6 netwerk kabels), het labelen van de servers zodat ze voor mensen buiten jezelf om ook zijn te herkennen (denk bijv. aan een datacenter medewerker welke remote-hands voor jou uitvoert), denk aan de aanschaf van een powerswitch en/of kvm over ip switch zodat je ook vanaf afstand controle hebt in het geval dat de servers vastlopen cq. niet meer te bereiken zijn.

Veel succes.

kabels die ik wil gaan gebruiken is cat5e of cat6 allebij geschikt voor 1gbit
maakt het wat uit of je ze zelf knipt of kan je beter patch kabels gebruiken ?
powerswitch is idd een goede daar zal ik naar gaan kijken en idem kvm over ip

bedankt voor de tips tot nu toe
al zullen jullie mij nu denk ik wel veel vaker tegen komen

t.bloo
22/04/11, 19:46
in plaats van kvm-over-ip kun je tegenwoordig net zo goed servers aanschaffen met IPMI of ILO of iets vergelijkbaars ingebouwd

ichosting
22/04/11, 20:10
kabels die ik wil gaan gebruiken is cat5e of cat6 allebij geschikt voor 1gbit
maakt het wat uit of je ze zelf knipt of kan je beter patch kabels gebruiken ? n

Ik zou gewoon kant en klare kabels gebruiken. Je kunt ze wel knippen, maar ben er niet weg van. Komt bij dat die kabels bijna niets kosten tegenwoordig. Dan weet je zeker dat het goed zit.

Yourwebhoster
22/04/11, 20:30
Ik zou gewoon kant en klare kabels gebruiken. Je kunt ze wel knippen, maar ben er niet weg van. Komt bij dat die kabels bijna niets kosten tegenwoordig. Dan weet je zeker dat het goed zit.

Hangt er van af of je het kan of niet. Als je het niet kan en niet netjes de kabels kan knippen dan kan je beter patch kabels nemen, als je het kan dan zou je de kabels beter op maat kunnen maken.

Verder is het ook raadzaam om te kijken wat je reactie tijden bij problemen zijn (SLA's).

Axel Polfliet
22/04/11, 20:35
maakt het wat uit of je ze zelf knipt of kan je beter patch kabels gebruiken ?

Ik zou gewoon kant-en-klare kabels kopen, kost tegenwoordig niets meer. Controleer ook of je 24/7 toegang hebt tot je servers (ik neem aan van wel) en je provider een betrouwbaar te bereiken storingsnummer heeft.

ErikKosters
27/04/11, 11:30
Kun je voor dit soort vragen wellicht niet beter informeren naar de leverancier die je nu hebt voor colocatie? Als het jou bij hen zo goed bevalt, dan betekent dat dat hen het goed voor elkaar hebben lijkt mij toch?

Dus in dat geval kunnen zij je wellicht van de juiste informatie voorzien.

patrickekkel
27/04/11, 18:26
@ ErikKosters ik wil graag advies van een neutrale partij, ik weet dat mijn hoster ook wel advies kan geven , maar ik wil vaak toch verder kijken dan mijn neus lang is

momenteel hang ik nu in een shared rack waar ik nu 1/4 van huur
kan beter klein beginnen en niet te veel hooi op mijn vork nemen

patrickekkel
27/04/11, 18:29
Hangt er van af of je het kan of niet. Als je het niet kan en niet netjes de kabels kan knippen dan kan je beter patch kabels nemen, als je het kan dan zou je de kabels beter op maat kunnen maken.

Verder is het ook raadzaam om te kijken wat je reactie tijden bij problemen zijn (SLA's).
netter uit
ik heb inderdaad gekeken kant en klare kabels zijn niet zo gek duur en zien er over het algemeen toch wat

SLA ik wil toch zo min mogelijk gebruik maken van zijn diensten
ik woon 15 a 20 minuten van het data center af dus kan zelf ook zeer snel reageren

patrickekkel
27/04/11, 18:30
ik heb ilo op de server registered maar ik zou niet weten hoe of dat werkt binnen kort maar eens testen dan
want ik heb nu zelfs de ilo aansluiting niet aangesloten

Yourwebhoster
27/04/11, 18:37
netter uit
ik heb inderdaad gekeken kant en klare kabels zijn niet zo gek duur en zien er over het algemeen toch wat

SLA ik wil toch zo min mogelijk gebruik maken van zijn diensten
ik woon 15 a 20 minuten van het data center af dus kan zelf ook zeer snel reageren
Ik heb het over de SLA naar je klanten toe, geeneens nog over de SLA van je eigen leverancier. Je kan je klanten een response time van 24 uur garanderen bijvoorbeeld of 4 uur (om maar wat te roepen).

The-BosS
27/04/11, 18:55
SLA ik wil toch zo min mogelijk gebruik maken van zijn diensten
ik woon 15 a 20 minuten van het data center af dus kan zelf ook zeer snel reageren

Hou wel even rekening met dingen waar jij niets kunt aan doen, zelf al woon je nog in het datacenter dan ben je hier niets mee als bvb een transit verbinding down gaat. Dan is het wel van belang dat je hier een SLA voor neemt die binnen jouw normen/budget etc valt. Idem als er bvb iets binnen het datacenter voor valt zoals stroom onderbreking, airco die niet goed werkt, ...

En om dan even terug te komen op SLA gedeelte naar je klanten toe, geef die nooit een betere SLA dan je zelf hebt. Tenzij je geld genoeg hebt om de extra kosten zelf te betalen.

patrickekkel
27/04/11, 19:06
Hou wel even rekening met dingen waar jij niets kunt aan doen, zelf al woon je nog in het datacenter dan ben je hier niets mee als bvb een transit verbinding down gaat. Dan is het wel van belang dat je hier een SLA voor neemt die binnen jouw normen/budget etc valt. Idem als er bvb iets binnen het datacenter voor valt zoals stroom onderbreking, airco die niet goed werkt, ...

En om dan even terug te komen op SLA gedeelte naar je klanten toe, geef die nooit een betere SLA dan je zelf hebt. Tenzij je geld genoeg hebt om de extra kosten zelf te betalen.


oke zeer duidelijk hier moet ik dan dus echt nog achteraan ook voor mij zelf wat of de SLA is voor mij