PDA

Bekijk Volledige Versie : (Hoe kies je een goede webhoster?) Is dit artikel betaald door de DHPA?



19021987
14/04/11, 15:24
Op Webwereld vond ik het volgende artikel. Is dit oprecht of gewoon een 'betaalde' plug van DHPA?
En waar gaat dit eigenlijk over?



Gepubliceerd: Donderdag 14 april 2011
Auteur: Esther Wouters

In 2009 zoekt Elsa Kreuze een hostingbedrijf voor haar webwinkel. Op kvk.nl vraagt ze ‘hoe kies je een goede webhost?’ en krijgt een berg adviezen. Een keurmerk zou helpen. Dat komt deze zomer.

De tips over waar je op moet letten bij de keuze voor een hostingbedrijf zijn al gauw te technisch voor een niet-technisch opgeleide ondernemer. Zeker als die net begint aan een eigen webwinkel, zoals bij Kreuze. Zij krijgt het advies te kijken naar de netwerk- en serverconfiguratie van het hostingbedrijf en naar welke programmeertalen het bedrijf ondersteunt. Daarnaast krijgt ze het advies te letten op de prijs/kwaliteit verhouding.

Daar komt ze niet veel verder mee. De verwijzing naar webhosters.nl, waarop veel hostingbedrijven staan met daarbij commentaar van klanten over hun ervaringen met dat bedrijf, is heel handig, maar alleen als ze al een shortlist heeft. En die kan ze pas maken als ze precies weet welk type hostingbedrijf past bij haar bedrijfsplan. Voor ondernemers die wel voldoende technische kennis hebben, geldt iets soortgelijks, maar dan voor de zakelijke kant.

Onderscheid is lastig
Het probleem is dat Nederland is vergeven van partijen die zich afficheren als hostingbedrijf. Het is vaak lastig vast te stellen of het nu gaat om een server ergens op een zoldertje bij iemand thuis of om een financieel stabiel bedrijf. Een mooie website zegt niet genoeg. Er bestaat geen kwaliteitslabel van het kaliber ‘Bovag’. Sterker nog: er is helemaal geen keurmerk in hostingland.

Althans, nog niet. Brancheorganisatie Dutch Hosting Providers Association (DHPA) gaat een hostingkeurmerk lanceren. De organisatie is erop gericht de markt transparanter te maken voor iedereen, óók voor de ondernemer op zoek naar een hostingbedrijf, zegt voorzitter Jan Willem des Tombe. Startende ondernemers kunnen met hun vragen terecht bij de deelnemende hostingbedrijven. Die onderschrijven de ‘Code of Conduct’ van de DHPA, een aantal onderling afgesproken gedragsregels.

Weinig controle
Of de ondernemer daar nu veel aan heeft, is de vraag. De regels zijn nogal algemeen. Zo staat er dat DHPA leden 24 uur per dag bereikbaar zijn voor klanten in geval van storingen, “tenzij anders overeengekomen”. Bovendien is de handhaving niet geregeld. Deelnemende bedrijven houden elkaar in de gaten en dat is het. Ook kunnen andere hostingbedrijven, die niet zijn vermeld op de DHPA-site en die geen Code of Conduct op hun website hebben staan, prima hostingbedrijven zijn.

Bijvoorbeeld de hostingbedrijven Rackspace en Terradata. Beide waren eerst wel deelnemer van de DHPA en hebben zich er bewust uit teruggetrokken. Eerstgenoemde was zelfs een van de oprichters. Beide vinden dat de ontwikkelingen rondom het keurmerk te langzaam gaan, waarbij Terradata eraan toevoegt niet honderd procent op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen.

Jan Willem des Tombe betreurt het dat de bedrijven zich terugtrokken. De kritiek dat het langzaam gaat, is volgens hem subjectief. Bovendien: “Ze stellen er niets tegenover, ze kunnen ook komen helpen om het proces te versnellen. De beste stuurlui staan aan wal.” Op dit moment trekt des Tombe er hard aan om te zorgen dat het keurmerk er komt. Eind derde kwartaal wil hij het lanceren.

Laat je adviseren
Tot die tijd kunnen ondernemers het beste onafhankelijk deskundig advies vragen voor de keuze van het hostingbedrijf, zegt algemeen directeur Egbert Veldhuis van Terradata. Hosters geven zelf ook wel advies. “Wij bieden een 24-uurs bereikbaarheid, maar daar hangt een prijskaartje aan. Ondernemers die dat niet echt nodig hebben, wijzen wij daarop.” Maar voor onafhankelijk advies is een externe deskundige aan te raden. Hoe die te vinden, is een verhaal apart.

Elsa Kreuze, die in 2009 een hoster zoekt voor haar webwinkel, begrijpt dat de juiste keuze van levensbelang is voor haar onderneming. Zij ziet al gauw in dat zij er zelf niet uitkomt. Haar technische kennis schiet tekort. Dus vraagt ze haar websitebouwer, een bekende die ze vertrouwt, om advies. Ze kiest voor een van de hostingbedrijven die hij haar aanraadt.

Haar eerste keuze blijkt al na een jaar niet te voldoen; de winkel groeit veel harder dan voorzien. Gelukkig verloopt de overstap naar een ander hostingbedrijf met meer capaciteit vlekkeloos. Andere startende ondernemers die een webwinkel willen beginnen, raadt ze aan: “Kijk vooral naar wat je wilt, en laat je goed informeren”.

Pantsy
14/04/11, 15:26
Het gaat uiteindelijk over.... een keurmerk welke zij willen gaan lanceren in het derde kwartaal van 2011. Nu vraag ik mij echter af of deze wel zijn vruchten zal gaan afwerpen, in het verleden zijn diversen keurmerken voor de hosting industry niet succesvol gebleken spijtig genoeg.

Desondanks denk ik dat er veel hosters om een keurmerk zitten te springen, dan rest enkel nog het draagvlak op landelijk niveau.

19021987
14/04/11, 15:35
Webwereld word gehost door Terremark en de takeover is van RackSpace. Beide worden ook genoemd in het artikel over dat ze uit de DHPA zijn gestapt. Toevallig?
9546

onager
14/04/11, 17:54
Toeval bestaat niet.
En keurmerken? Zonder een degelijke (en dus dure) keuring gaat dat niet werken. En aan duur heeft de versnipperde webhostingwereld geen enkele behoefte, zolang de marges onder druk staan.

Ber|Art
14/04/11, 18:03
Dat is wel erg kortaf er is wel degelijk behoefte aan een keurmerk, het is te onoverzichtelijk in "onze" markt, de vraag is hoe dit moet en hoeveel branchegenoten je kunt bereiken die dit ook vinden en mee gaan doen ... de consument is er iig zeker mee geholpen!

ichat
14/04/11, 18:31
ik vind het maar een vaag artiekel eerlijk gezegd, als webhosters niet in staat zijn om hun diensten aan de dome consument / zzpers te verkopen, en de consument te dom is om een degelijk onderscheid te maken, dan huurt een van beiden toch gewoon een bemiddelaar in, - als dat allemaal een beetje zou werken tenminste, kon ik er ook nog eens wat mee gaan verdienen ... een kvk nummer heb je immers zo,

wat ik bedoel te zeggen is, laat mensen die vraag vaak genoeg stellen, en op de juiste forums, dan komen er vanzelf mensen die daar markt in zien bijv grote projecten zie je dit als normaalste zaak van de wereld, dus waarom zou het ook niet kunnen op een wat kleinere schaal..

onafhankelijk de juiste hoster en de beste webdesigner / webontwikkelaar bij jouw ondernemersplan zoeken hoeft niet meer dan een uurtje (of 2) te kosten. en kan je dagen zoekwerk en hoofdpijn besparen, daar kan werkelijk geen 'algemeen' keurmerk tegen op....

dus @Ber|Art - hoe zou je dat willen invullen dan, joop wil joomla en mien wil wordpres, sander wil oscomerce, en geen enkel bedrijf bied exact de zelfde specs, (das maar goed ook, want anders hadden we net zo goed de hele markt kunnen conolideren naar slechts 1 partij). dus hoe wil je zoiets goed gaan standaardiseren / certificeren. - zoals elke hoster z'n eigen identiteit heeft, zo ook elke potentiële klant...

ik zeg hiermee ook niet dat er totaal niets gedaan moet worden aan de markt, en ook niet dat ik er om zit te springen om zoiets te gaan doen (het lijkt mij enorm saai werk), maar ik zie eerlijk gezecht geen '1 size fits all' mogelijkheid en dan is dus bovenstaande optie de meest logische....toch?