PDA

Bekijk Volledige Versie : Open servers van Facebook



maxnet
08/04/11, 17:31
De open servers van Facebook (letterlijk en figuurlijk): http://opencompute.org/servers/
De eenvoud bevalt me wel.

pierce
08/04/11, 17:42
Ach, niks nieuws, dat doet google al jaren zo.

Spyder01
08/04/11, 17:44
Ach, niks nieuws, dat doet google al jaren zo.

Second that. Alleen facebook is er stellig wat opener in.

The-BosS
08/04/11, 18:00
Inderdaad niets nieuw wat het principe van die open cases etc betreft, maar wel dat facebook alle cad files als open project beschikbaar maakt. Google is hier heel wat minder open in over het design van hun containers. Als je goed leest en naar filmpje kijkt hebben ze het over een community project waar iedereen kan bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe aanpassingen/designs.

Solid
29/04/11, 00:35
Dit had Google inderdaad al bij hun eerste server in 1998
http://pds.exblog.jp/pds/1/200608/31/93/b0009493_36422.jpg

Flaxe_eu
05/05/11, 12:27
Is idd al oud maar het idee bevalt me nog steeds prima die open case racks.

als je het netjes maakt zo gezichtboek dan vind ik het erg prettig om naar te kijken.
Ziet er gewoon net iets boeiender uit dan een closed case

RichardVD
05/05/11, 13:28
De van facebook zien er veel degelijker uit dan die van Google. Op de foto van Google buigen de moederborden door. Als die foto van Google ook echt uit 1998 is dan zal er daar vast ook veel verbeterd zijn.

Spyder01
05/05/11, 13:34
Op de foto van Google buigen de moederborden door. Als die foto van Google ook echt uit 1998 is dan zal er daar vast ook veel verbeterd zijn.

Het is wel iets verbeterd, maar vorig jaar lag het er nog steeds niet echt jofel bij.

Flaxe_eu
05/05/11, 14:11
Zou leuk zijn als google ook eens wat foto's van hun dc's zo vrij geeft.
Maarja google kennende blijven die gegevens top secret

Solid
05/05/11, 23:50
Dit soort servers gebruikt Google nu: http://aardling.com/wp-content/uploads/google-server_.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=bs3Et540-_s&feature=related

NWO
09/05/11, 16:49
Stomme is dat veel mensen dit cool vinden en dat is het ook wanneer je 50 van deze racks hebt.
Maar ik moet er niet aan denken om ook maar 1 zo'n rack te bouwen in een datacenter waar allemaal mooie dell en hp systeempjes staan :P

R. Persoon
10/05/11, 14:28
Tsja, het gaat mij er meer om of het veilig is en hoe het performt, hoe de racks eruit zien boeit me persoonlijk niet heel veel, al is het wel leuk als het een beetje geordend is en alle servers van een type in een rack hangen, en uiteraard moeten de kabels netjes weggewerkt zijn. De container opbouw van google is ook wel grappig. Viel me wel op dat er maar 8 geheugenbalkjes in de google servers zitten, in vergelijking met de 24 van facebook e.d.

Powermage
26/05/11, 14:47
Op die servers van google zitten hdd's met een production date uit 2007, dus die foto's zijn waarschijnlijk al wat ouder en misschien niet eens meer courant.

het is natuurlijk wel zo, wanneer je kasten vol stopt met dit spul dat je gewoon dingen als een top cover op de kast niet nodig hebt, het bespaart bij flinke aantallen natuurlijk fors dit soort 'kleine' dingen.

Domenico
26/05/11, 14:57
Stomme is dat veel mensen dit cool vinden en dat is het ook wanneer je 50 van deze racks hebt.
Maar ik moet er niet aan denken om ook maar 1 zo'n rack te bouwen in een datacenter waar allemaal mooie dell en hp systeempjes staan :P

Ik zou heel graag Google willen zijn en alles draaien op deze servers. De Dell en HP systemen kunnen me dan gestolen worden. :D
Maar je zegt het zelf al met 1 rack is het anders. Je begrijpt dan ook dat het over kosten gaat. Google heeft nu eenmaal veel servertjes nodig en dan is dat mooie kastje hat minst belangrijkste.

Wido
26/05/11, 19:19
Uiteindelijk gaat het om efficiëntie, dus kosten, niets meer niets minder.

Al die plastic dingen op servers zijn leuk, maar voegen ze iets toe? Nee, ze belasten de kostbare grondstoffen alleen maar.

In zulke grote omgevingen moet het gewoon werken tegen zo laag mogelijke kosten, daar valt dus energie onder, maar ook het gebruik van grondstoffen, want die zijn tegenwoordig ook niet goedkoop meer.

Hoe een rack er uit ziet kan mij weinig interesseren, als het maar werkt en gestructureerd is, dát is het belangrijkste.

dicktump
27/05/11, 13:22
Een rack moet natuurlijk netjes ingericht te zijn, maar wat maakt het nou uit hoe die servers eruit zien? Normaal gesproken zie je die bijna niet, zeker niet nu bijna al je beheer ook nog eens via iLO/DRAC/IPMI/whatever te doen is. Ik ga zelf toch echt voor efficiëntie dan.

The-BosS
27/05/11, 13:51
Een rack moet natuurlijk netjes ingericht te zijn, maar wat maakt het nou uit hoe die servers eruit zien? Normaal gesproken zie je die bijna niet, zeker niet nu bijna al je beheer ook nog eens via iLO/DRAC/IPMI/whatever te doen is. Ik ga zelf toch echt voor efficiëntie dan.

Die open servers hebben wel geen ilo/ipmi/drac/... om ze juist efficient en simpel te houden, maar ik snap je punt.

Pantsy
27/05/11, 14:44
Hangt er net vanaf waar je servers voor dienen, als je een rack met dezelfde apparatuur hebt in een cluster en je kan het veroorloven dat de helft mag uitvallen... goodbye kvm/ipmi/idrac etc... Dan heb je het ook niet meer nodig.

maxnet
27/05/11, 15:17
Die open servers hebben wel geen ilo/ipmi/drac/... om ze juist efficient en simpel te houden, maar ik snap je punt.

Interessante vind ik wel dat ze daarvoor in de plaats de Wake On LAN functie (waar je normaal gesproken alleen een server mee aan kan zetten) aan de reset hebben geknoopt.

Op die manier kan je dus ook een rescue systeem vanaf het netwerk laten booten.




Reboot on LAN

Reboot on LAN (ROL) is a feature that repurposes the traditional Wake on LAN (WOL)
signal to reboot the motherboard. When a WOL packet is received by the NIC, the
interrupt generated by the NIC causes a hardware reboot of the motherboard. This is
accomplished by tying the WOL interrupt pin of the NIC to the system's master reboot
signal. ROL does not require the power supply to cycle its output. There is an optional
ROL connection for the WAKE# signal from PCI-E slot and external PCI-E connector,
which gives optional ROL support for add-in cards and external PCI-E devices. If the
motherboard is in a low power state, the ROL signal causes the motherboard to exit the
low power state