PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijf starten (budget: 18k)



servermonster
07/04/11, 22:52
Hi,
Onlangs heb ik (behoorlijk) veel ervaring op het gebied van gamehosting en het gebruik van linux systemen (debian / centos), nu is mijn vraag:
zouden we (2 man) met een starter bedrag van 18.000€ een kans maken in deze wereld?

(graag wat advies van stewie)


mvg
Wesley

WebMeso
07/04/11, 23:02
Mijn vraag aan jou: waarom niet? Alleen zal het wel een tijdje duren, voordat je bedrijf gaat groeien, een gezonde klantenkring onstaat en voordat jullie ervan zouden kunnen leven.

De grote van het bedrag kan van belang zijn, maar naar mijn mening is het belangrijkste hoe je met je budget omspringt.

The-BosS
07/04/11, 23:18
Altijd leuk deze topics waar starters ons advies vragen hoe ze een business plan moeten opstellen. Of je een kans maakt zal alleen de tijd kunnen uitwijzen, maar als ik eerlijk moet zijn is € 18.000,- niet echt veel te noemen als startkapitaal. Toch zeker niet als je hier met 2 mensen moet van leven, servers moet kopen, rackspace huren en nog wat reclame wenst etc. En vooral nog wat reserve wil overhouden voor als er iets verkeerd gaat, dus zet zelf even op papier hoeveel een server kost of meerdere servers, hoeveel je wil uitgeven aan rackspace, eventuele licenties en je als loon aan je eigen en je medewerker wil uitbetalen (inclusief de sociale lasten). Begrijp me niet verkeerd hoor, je hebt er teminste 18k voor over wat van sommige startende webhosters niet gezegd kan worden, maar je hebt natuurlijk ook wat meer nodig dan een webhosting reseller account.

t.bloo
07/04/11, 23:43
was 18k niet ook het bedrag dat je voor een BV moet storten?

servermonster
07/04/11, 23:46
was 18k niet ook het bedrag dat je voor een BV moet storten?
Ik geloof 10k (enkel is hij al registered als GmbH (inderdaad duits!))

@The-BosS
ik heb dit eerder gedaan met een budget van €500,- en ben vrij ver gekomen, ik ben aleen benieuwd hoe het met de huidige markt gaat vandaar dat het hier staat, tevens lees ik her en der op forums van contracten met oa: ea games die ik als starter 99% niet ga krijgen en dus naar dat klanten bereik kan fluiten. Het bedrijfs plan is er opzich wel, wij gaan niet voor de koop van eigen hardware in het begin maar hebben dan oog op een paar top hosters (geen goedkope meuk zoals hetzner/server4you!)

echter was mijn vraag of wij hiermee met een budget van minimaal 18k (meer is beschikbaar! en er hoeft niet van te worden geleefd -.-') überhaupt een kans maken.

mvg
wesley

EDIT:

Dingen die we nu hebben:
Webserver (directadmin) dedicated
Controlpanel (zelf gescript)
domein
een start kapitaal van maximaal 24k
genoeg ervaring op het gebied van linux :) (wat vele "kinderen" niet hebben)
een geregistreerd bedrijf
en belangerijkste: Doorzettings vermogen!

The-BosS
08/04/11, 01:26
Tja als je er niet moet van leven zie het dan als een uitdaging en dan zie je wel waar je terecht komt, lukt het niet zie het dan als een verliespost voor je huidige bedrijf (maar blijf er dan ook geen jaren mee doorgaan als het niet lukt).

En het is inderdaad zo dat bepaalde games enkel door bepaalde leveranciers aangeboden mogen worden, en als je hier niet veel kapitaal tegen aan wil goeie zal je daar inderdaad geen rechten op verkrijgen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor andere games die wel een open hosting toestaan. Echter een paar dingen die je niet mag vergeten bij het leveren van gameservers is dat je veel zult te maken hebben met minderjarigen en die kunnen nogal wat zagen (vriendelijk bedoeld hoor). Dus dat je redelijk wat support vragen zult krijgen en custom mod aanpassingen etc, hou hier dus rekening mee.

rensariens
08/04/11, 07:18
Kort antwoord: nee, dan had je een paar jaar geleden al ingestapt moeten zijn.

davhog
08/04/11, 08:07
Kort antwoord: nee, dan had je een paar jaar geleden al ingestapt moeten zijn.

Is het glas bij jou altijd half leeg? ALLES KAN!

Ik geloof ook dat het niet gemakkelijk zal zijn. Misschien zelfs wel bijzonder moeilijk, maar er is altijd ruimte voor nieuwe bedrijven zolang ze zichzelf kunnen onderscheiden in iets waar vraag naar is.

wwa55
08/04/11, 09:11
Met 18.000 kun je aardig wat opzetten voor de eerste maanden, huisstijl, servers etc. Probeer je klanten voor meerdere maanden of liever nog voor een jaar te laten betalen. Daardoor krijg je een betere cash-flow. Succes in ieder geval!

Triloxigen
08/04/11, 09:16
Ja, het kan.. want een hostbedrijf heb je al met een server.
Maar de markt is overvol, dus je moet hard aanpoten en niet verwachten dat je de eerste 5 jaar er 2 fulltime salarissen uit kan halen.

Mikey
08/04/11, 09:48
(graag wat advies van stewie)



Hahaha er zijn twee mogelijkheden

1. Stewie zegt ja, en ziet je binnen een jaar je complete kapitaal opgebrand hebben
2. Je kan ook de helft aan mij geven, en zelf lekker op vakantie gaan

De eindstreep blijft hetzelfde ;)

Als je nu al je afvraagt of het mogelijk is, begin er dan niet aan.

rensariens
08/04/11, 10:11
Is het glas bij jou altijd half leeg? ALLES KAN!

Ik geloof ook dat het niet gemakkelijk zal zijn. Misschien zelfs wel bijzonder moeilijk, maar er is altijd ruimte voor nieuwe bedrijven zolang ze zichzelf kunnen onderscheiden in iets waar vraag naar is.

Dan is je gameserver-branche kennis waarschijnlijk net zo matig als die van de TS :) Zou m'n geld ergens anders in stoppen als je nu gaat beginnen.

BeneluxGaming
08/04/11, 10:49
Tja als je er niet moet van leven zie het dan als een uitdaging en dan zie je wel waar je terecht komt, lukt het niet zie het dan als een verliespost voor je huidige bedrijf (maar blijf er dan ook geen jaren mee doorgaan als het niet lukt).

En het is inderdaad zo dat bepaalde games enkel door bepaalde leveranciers aangeboden mogen worden, en als je hier niet veel kapitaal tegen aan wil goeie zal je daar inderdaad geen rechten op verkrijgen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor andere games die wel een open hosting toestaan. Echter een paar dingen die je niet mag vergeten bij het leveren van gameservers is dat je veel zult te maken hebben met minderjarigen en die kunnen nogal wat zagen (vriendelijk bedoeld hoor). Dus dat je redelijk wat support vragen zult krijgen en custom mod aanpassingen etc, hou hier dus rekening mee.

Ik zit net dit topic door te lezen en moet toch even hier reageren. Wanneer je de gameservers goed aanbied, dus met een goed control panel waarbij klanten in principe alles zelf kunnen beheren, tot aan mods installeren toe... is de support hierop echt minimaal. Dat is mooi, want dan kun je op andere zaken erom heen focussen.

Stewie
08/04/11, 11:24
Hahaha er zijn twee mogelijkheden

1. Stewie zegt ja, en ziet je binnen een jaar je complete kapitaal opgebrand hebben
2. Je kan ook de helft aan mij geven, en zelf lekker op vakantie gaan

De eindstreep blijft hetzelfde ;)

Als je nu al je afvraagt of het mogelijk is, begin er dan niet aan.

Je maakt nog niet eens zo'n gekke opmerking, ik vraag me serieus af hoe hard je moet werken als typische kleine GSP om 18k te verdienen en op de spaarrekening te hebben :)

Als je naar de game server markt kijkt zie je ontzettend veel bedrijfjes en enkele grote partijen. De grote partijen zitten op een niveau waar je niet snel bij zal komen, en onder de grote partijen zijn er velen die het erg moeilijk hebben. Of je met 18 000 euro hierbij kan komen? Betwijfel het ten zeerste, misschien na 5 jaar keihard werken?

Dan de kleine partijen: dat 5% zichzelf kan bedruipen vind ik elke keer weer verrassend. Die overige 95% kleine game providers gaat binnen 2 jaar over de kop. Grote websites en ondertussen met moeite 2 servers gevuld weten te houden.

Je gaat concurreren met duizend kinderen met een TCAdmin licentie. Met een server bij OVH van 30 euro. Met game servers op een 2,50 EUR VPS in Duitsland.
En je gaat concurreren met hosters welke wereldwijd servers hebben, eigen technologie, alle zaken op orde.

Zie bijvoorbeeld een Clanhost. Die moddert ook al jaren aan, zal hun spaarrekening ooit meer dan 1000 euro saldo hebben gezien? Op een gegeven moment draait er wat oude hardware, oude klanten, geen eigen technologie en ze gaan nu naar een budget netwerk. Wat er is opgebouwd in jaren blijkt opeens weinig meer dan de gemiddelde nieuwkomer te zijn. En dan heeft Clanhost het nog beter gedaan dan 99% van de concurrentie....
Ik chargeer het even, je begrijpt wat ik wil zeggen. Je kan 10 jaar kei en keihard werken en er achter komen dat dit een wereldje is waar je niet zo snel in kan stappen als de "budget webhosting" met vrijheid blijheid en waar de hele markt zich sneller sluit dan jij nieuwe markten kan aanboren. Elk jaar minder omzet, elk jaar hogere kosten, moeten blijven upgraden, moeten investeren in technologie. Ik heb in de afgelopen 3 jaar zoveel bedrijven over de kop zien gaan danwel er mee zien stoppen.

Zie http://gameserver.startpagina.nl/, moet je de werkende GSP links tellen. Dát is typerend voor deze markt.

davhog
08/04/11, 12:49
Dan is je gameserver-branche kennis waarschijnlijk net zo matig als die van de TS :)

Daar kun je wel eens gelijk in hebben :)

Tim.Bracquez
08/04/11, 13:54
Het probleem is dat je met zo'n kleine marges moet werken dat je hier geen verdiensten aan hebt als je dit niet in het groot kan aanbieden. Ook ga je veel goede games niet kunnen draaien omdat I3D (& andere) daarmee gaan lopen en het nodige betalen hiervoor. Dit kan je zelf ook pas van zodra je groot genoeg bent, dit heeft denk ik ook niet zozeer met geld te maken want er moet ook vertrouwen in het bedrijf zijn door de game makers.

Als je games gaat aanbieden dan moet je netwerk goed zitten, ik denk dat hierin een eigen netwerk wel belangrijk is. Dit zodat je snel kan reageren op problemen en dit zelf (zoveel mogelijk) in handen hebt. Naar mijn ervaring zijn gamers niet altijd de makkelijkste, het moet goed en vlot draaien !

Dit is mijn idee, Stewie, verbeter me als ik fout zit... !

maxnet
08/04/11, 15:24
en er hoeft niet van te worden geleefd

Kijk dat scheelt natuurlijk.
Als hobby/bijverdienste kan je het altijd proberen.

Echter als het de bedoeling is om er in de toekomst wel van te gaan leven, dan moet je even uitrekenen hoeveel van dergelijke pakketjes je moet verkopen om beiden er een modaal salaris aan over te houden (of het gebruikelijke DGA salaris als je een BV wilt).
En je dan afvragen of dat wel realistisch is.

The-BosS
08/04/11, 16:13
Ik zit net dit topic door te lezen en moet toch even hier reageren. Wanneer je de gameservers goed aanbied, dus met een goed control panel waarbij klanten in principe alles zelf kunnen beheren, tot aan mods installeren toe... is de support hierop echt minimaal. Dat is mooi, want dan kun je op andere zaken erom heen focussen.

Ik heb vroeger (10 jaar geleden) nog in de gamehosting sector gezeten en toen bestonden gamepanels ook al, maar toch waren er nog altijd support vragen. Je kunt ook niet alles oplossen met een gamepanel, zeker geen netwerkproblemen zoals Tim al aanhaalde. Want dat is iets waar gamers inderdaad direct over klagen, zelfs al zit het probleem bij hun eigen dsl/kabel leverancier.

@TS: Je zou natuurlijk altijd even met stewie kunnen praten om een reseller deal af te sluiten of iets in die aard.

beservers
08/04/11, 17:35
Je kan het altijd proberen, hebben dit ook enkele jaren geleden gedaan.
Begonnen met het huren van enkele servers, maar dan hang je natuurlijk af van een andere partij ingeval met hardware of netwerk problemen.En als je dan voor gamehosting moet werken met SLA's om snel geholpen te worden, is het een dure grap en kan een server met gameservers erop dit niet opbrengen.
Hebben dan gekozen om onze eigen hardware aan te kopen en enkele racks te huren zodat we alles in eigen hand hebben, uitgezonderd op onze 2de locatie in Nederland. Maar dan kom je met 18k niet echt ver.
Dat je goed overweg met Linux kunt is een goed begin, maar tegenwoordig worden veel nieuwe games alleen voor windows uitgebracht. Dus zie dat je kennis hier ook voldoende is, en deze licensies kosten natuurlijk geld.

Grootste nadeel is dat je met veel jeugd te maken hebt, die denken dat je voor de enkele euro's die ze betalen voor een gameserver, een top klant zijn en verwachten dat je 24h per dag bereikbaar bent ingeval van een probleem of vraag over hun gameserver.En als je binnen het uur niet antwoord, sturen ze nog een support ticket ;) Dan nog maar te zwijgen van de wanbetalers, want algemene voorwaarden hebben de meeste nog niet van gehoord.

Zou zeggen denk er nog eens goed over na, en moest je ermee doorgaan begin dan klein en zie waar dit je brengt. Uitbreiden kan altijd.:)

BeneluxGaming
08/04/11, 17:39
Edit: Verwijder dit bericht maar, ik hou het graag netjes ;-)

Stewie
08/04/11, 17:54
Knipje op aangeven van hierboven ;-)

BeneluxGaming
08/04/11, 18:03
Ik begrijp het uiteraard wel. Daarom had ik mijn bericht van net maar weer verwijderd, ik vond het gewoon niet netjes staan om andere bedrijven direct erbij te betrekken.

Wij hebben vanaf het begin ook al onze eigen apparatuur, maar uiteraard dien je wel iets aan te kunnen bieden alvorens je in aanmerking komt voor deze contracten.

Ik wil er verder geen discussie over maken in dit topic, anders gaan we straks compleet off-topic.

xaban
08/04/11, 18:30
Volgens mijn inziens kan je je nog in iedere markt begeven. Het ligt er totaal aan wat je er zelf van maakt, niks kom uit het lucht vallen, dat is met iedere markt zo. Als je het verkeerd aanpakt heb je aan 250k start kapitaal nog steeds niks.

Oh, je hoeft ook niet perse eigen apparatuur te hebben, wat heb je aan eigen apparatuur als je er niet direct bij kan (bijvoorbeeld vanwege de afstand).

Stewie
08/04/11, 20:08
Dat ligt aan de mate waarin je kwaliteit wilt garanderen xaban.

xaban
08/04/11, 22:59
Dat ligt aan de mate waarin je kwaliteit wilt garanderen xaban.

Wat bedoel je precies? Volgens mij snap ik 'm niet :)

BeneluxGaming
08/04/11, 23:57
Wat bedoel je precies? Volgens mij snap ik 'm niet :)

Heel simpel, eigen hardware = zekerheid van kwaliteit + je kunt in het buitenland vaak wel vaste contactpersonen hebben voor onderhoud.

xaban
09/04/11, 20:17
Heel simpel, eigen hardware = zekerheid van kwaliteit + je kunt in het buitenland vaak wel vaste contactpersonen hebben voor onderhoud.

Als jij contracten hebt, zwart op wit, kan 'geleasede' apparatuur net zo betrouwbaar zijn, in sommige gevallen zelfs goedkoper.

MikeN
10/04/11, 23:28
Tsjah, is het handig om nu te beginnen. Allereerst: als je die vraag moet stellen denk ik dat het niet echt handig is om nu te beginnen.

Ik hou de gamehostingmarkt al wat jaartjes bij (understatement), en het antwoord op de vraag 'kan ik nog instappen?' is al jaren hetzelfde. Mensen roepen altijd dat je te laat bent, dat andere hosters alle technologie al hebben en jij niet, enz. Echter was dat 7 jaar terug (toen bv. i3d begon) ook al het geval. De namen waren weliswaar anders, maar ook toen waren er grote partijen die al veel geautomatiseerd hadden. Ook toen stonden de prijzen al onder druk. Toen ik destijds een servertje huurde bij i3d was er niets geautomatiseerd, en toch verkocht het, dus tsjah...

Inmiddels zijn de verkoopprijzen nog lager, maar tegelijkertijd is de inkoop ook een stuk lager. Op dat gebied is er dus niet zoveel veranderd. De grote verandering die er wel is geweest, zijn de overeenkomsten die tegenwoordig worden gesloten tussen publishers en hosters. Als je die niet voor elkaar kunt krijgen, en dus geen 'ranked' servers kunt hosten, kun je beter inpakken. En zonder een goed verhaal krijg je die overeenkomsten niet voor elkaar (met 18k waarschijnlijk ook niet trouwens, als je nog wilt eten).

Al met al denk ik dat je je 18k beter kan besteden, zeker als je nu al twijfelt. Denk je de markt te kennen, heb je de juiste contacten, en ga je er 500% voor, dan is natuurlijk alles nog mogelijk. Maar de kansen zijn enorm klein :)

[edit]
Oh, en wat betreft netwerk. Zoek een cheap netwerk waar je enigszins op kan bouwen. Dus ga niet voor de goedkoopste, pak geen netwerk met Cogent als uplink, maar ga ook niet voor de 99.99% uptime netwerken die al hun zaakjes perfect op orde hebben. Zorg tenslotte dat je uplink geen concurrent van je is. (Laat je overgens ook niet afschrikken door een Stewie die alles budget noemt, terwijl hij zelf 1 van de budgetnetwerken in Nederland runt ;) )

Stewie
11/04/11, 20:29
Oei dat zullen de teentjes zeker zijn Mike - dat je iets incorrects moet roepen ;)
Ik doelde op het netwerk met alleen atom86 en HE, that's it.

Clanhost
11/04/11, 20:46
Sinds vorige week Donderdag is Level3 toegevoegd, het netwerk zal de komende weken nog verder uitgebreid worden.

MikeN
12/04/11, 09:19
Oei dat zullen de teentjes zeker zijn Mike - dat je iets incorrects moet roepen ;)
Ik doelde op het netwerk met alleen atom86 en HE, that's it.
Teentjes? Neuh hoor, daarvoor heb ik al te lang niks meer met Clanhost te doen. Ik baseer me slechts op je prijsstelling die ik hier op WHT en op je site langs zie komen :)

erik12321
12/04/11, 15:14
Wat dacht je ervan een derde man/vrouw met ervaring erbij halen die kennis, ervaring en kapitaal inbrengt? Meteen een toetsing van jullie business plan (is dat er?), want hij/zij gaat natuurlijk niet zomaar met jullie in zee. Misschien is het een idee?

MikeN
12/04/11, 17:26
Wat dacht je ervan een derde man/vrouw met ervaring erbij halen die kennis, ervaring en kapitaal inbrengt? Meteen een toetsing van jullie business plan (is dat er?), want hij/zij gaat natuurlijk niet zomaar met jullie in zee. Misschien is het een idee?

Als die derde persoon zowel kennis als ervaring als kapitaal inbrengt kan die derde persoon beter voor zichzelf aan de slag gaan lijkt me? ;)