PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup van Linux (CentOS) server naar Windows



Ywa
04/04/11, 11:25
Hallo iedereen,

In een datacenter hebben wij een Linux server (draait DirectAdmin op) staan met een 1 TB disk waarvan ong. 800 GB in gebruik is. Deze server-files willen wij graag dagelijks backuppen naar een Windows 2003 machine (met 4 TB HDD ruimte). Nu draaiden wij eerst Ahsay Backup, maar dat werkt blijkbaar niet goed op x64 Linux.

Ik heb zelf al gekeken naar rsync en duply, maar volgens mij hebben deze geen goede Windows ondersteuning. Maar zijn desondanks toch kandidaten waar ik mij in moet verdiepen.

Files zijn zowel normale webserver files als video files (bijv. een directory van 20 GB waar een paar videos in staan).

Welke andere goede manieren zijn er om incrementele backups te maken?

Alvast bedankt.

Ywa
04/04/11, 12:41
Ik denk dat ik rsync toch goed kan gebruiken hiervoor. Heb het al werkend gekregen van Windows 7 > Windows 2003. Linux naar Windows zal dan ook vrijwel hetzelfde werken.

Indien iemand nog tips of commentaar heeft, dan hoor ik het graag.

rimote
04/04/11, 13:58
Rdiff is ook een oplossing (krijg je er ook meteen een repository-functie bij). Persoonlijk ben ik erg fan van de aanschaf van een klein mini-iTX servertje (35 Watt verbruik met 2 x SATA RAID 1) en daarop linux zetten voor backups. De tijd die het zou kunnen kosten om rdiff / rsync aan de praat te krijgen op windows is wellicht net zoveel geld waard als een backup-server. Als de server per se moet draaien in een rack, is VMware of OpenVZ een oplossing zodat de backupserver niet in de weg zit.

Daarnaast kunnen zonder extra configuratie filesystem eigenschappen zoals eigenaar en read/write permissies soms niet goed overkomen (Linux => Windows => Linux)

pierce
04/04/11, 14:35
Wat is er mis met Ahsay dan? Lijkt me onwaarschijnlijk dat dat niet werkt.
Heb je al contact gehad met de Ahsay support (waar je jaarlijks voor betaald!) ?

Ywa
04/04/11, 14:38
rimote, dankje voor je opmerkingen. Als mijn tests succesvol zijn zal ik inderdaad ook Linux installeren op onze backup machine zodat de filesystem eigenschappen intact blijven. En ik zal ook nog kijken naar Rdiff.

@ pierce:
Ik heb er zelf niet mee gewerkt voor de rest, maar degene die dat wel had gedaan op onze server zei het volgende toen ik vroeg over contact opnemen met Ahsay:

Dat heb ik al meerdere malen gedaan, maar een goede oplossing is er nooit gekomen. Het is prima werkend te krijgen door het
maximale geheugen voor Java naar 8Gbyte te zetten, maar dan heb je het probleem dat de backup goed werkt en de server niet
meer werkbaar. Het schijnt iets te zijn met 64 bits java wat onder Linux blijkbaar wat minder lekker werkt als er extreem veel kleine
bestanden op de server staan.

Overigens ben ik zelf van mening dat Ahsay alles behalve handig en logisch werkt en simpele backups terugkrijgen onnodig veel werk is.

Randy
04/04/11, 15:04
Het probleem met 'extreem veel kleine bestanden' lijkt me geen Java probleem. Eerder een gebrek aan inodes op je partitie. De standaard reservering van 5% is dan ook vaak onvoldoende.

rimote
04/04/11, 16:12
Ik kan mij niet voorstellen dat er een betere manier is om Linux systemen te backuppen (en te herstellen) dan met LVM snapshots + RDIFF / rsync. Ahsay, voor zover ik het ken, is geweldig voor Windows systemen en voor klanten die niet erg thuis zijn in moeilijk programma's. Als backup-dienst een goed product.

Als er hulp nodig is met Rdiff en LVM snapshots kan je mij altijd PMen

KerberosX
04/04/11, 23:13
Ik gebruik voor een aantal Debian machines die ik backup naar een Win2003 server gewoon WinSCP.

Via een batch scriptje wordt WinSCP aangeroepen en wordt via SFTP de boel gebackupped. De gratis bmail.exe SMTP client zorgt ervoor dat ik een mailtje krijg met het resultaat van de backup. Het batch script wordt uiteraard via de Task Scheduler aangeroepen.

Ywa
06/04/11, 10:01
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben zelf nu aan het experimenteren met rsync en rdiff, en dat lijkt goed te gaan werken.

cj0
06/04/11, 13:51
Om incrementele backups te maken zou je in plaats van Ahsay ook CrashPlan PRO kunnen gebruiken. Het is weliswaar ook een Java applicatie, onder meer voor Windows 32- en 64-bit, Linux 2.6+. Als software is dit beschikbaar vanaf 5 licenties. Als dienst, waarmee ook naar de eigen locatie gebackupt kan worden, vanaf 1 computer waarvan backups gemaakt worden. 578 Duizend bestanden (750 GB) draait met de standaard instellingen (= ca. 512MB toegewezen geheugen).

Ywa
18/04/11, 17:57
Als tussen oplossing willen wij voorlopig gebruik maken van rsync. Dit werkt allemaal zonder problemen. Alleen worden de file permissions (eigenaar, rechten e.d.) volgens mij niet onthouden. Heeft rsync hier ook ondersteuning voor? (voor de duidelijkheid, de backups gaan van Linux naar Windows!)

Ik roep rsync op dit moment via deze manier aan:

rsync -az --verbose --progress /home/ user@ip::/folder/home

rimote
19/04/11, 10:29
Windows ondersteunt standaard niet de Linux filepermissions. Er is vast een work-around. Google en de manpage van rsync zou je verder moeten helpen.

Op google levert dit wat relevante resultaten:

rsync permissions "linux to windows"

en voor de handleiding

# man rsync

Je maakt het jezelf wel moeilijk door een windows-bak er tussen te zetten... succes en ben benieuwd naar wat de oplossing is.

Mikey
19/04/11, 11:26
Je zou voor linux met getfacl de permissies kunnen backuppen. En met setfacl ze weer kunnen restoren .

brammetjeh
19/04/11, 11:34
Ik backup elke nacht mijn server naar een stevige thuisnas. Dit is denk ik vel makkelijker dan dat je een windows machine gebruikt.

Ywa
28/04/11, 13:50
Inmiddels rdiff-backup aan de praat gekregen en deze behoud de metadata, ook als het van Linux naar Windows is. Dus als ik files via rdiff-backup ook weer restore, is alles goed.