PDA

Bekijk Volledige Versie : Gebruik van foto's en/of plaatjes op sites en/of banners (auteursrecht)



drex
18/03/11, 09:10
Afgelopen week een schrijven ontvangen van een advocatenkantoor over het gebruik van een afbeelding (foto) op een website (banner) deze vermeld dat het hier zou gaan om inbreuk auteursrecht.
Dit heeft men recentelijk geconstateerd en dat dit zonder toestemming is gebeurd van de licentiehouder cq de fotograaf en dan de bekende bla, bla zoals: dat er onrechtmatig wordt gehandeld jegens de fotograaf en licentiehouder, etc. En dat je gehouden bent om iedere inbreuk op de auteursrechten alsmede het onrechtmatig handelen onmiddellijk moet staken.

En nu komt het: (letterlijk overgenomen)
Daarnaast bent u gehouden om als tegenprestatie voor het ongeautoriseerde gebruik van het werk een vergoeding te betalen.
De licentiehouder hanteert vaste tarieven voor het gebruik van fotografische werken. Op grond van de huidige jurisprudentie wordt bij ongeautoriseerd gebruik het vaste tarief vermeerderd met 100% 1 (1 Rechtbank Groningen 8 december 2010 LJN: BP6577) De door u verschuldigde vergoeding in verband met het ongeautoriseerde gebruik van het werk bedraagt derhalve ************ (bijna euro 1500.00)

En dan krijg je een heel verhaal met o.a. dat bij het uitblijven van integrale voldoening aan de bovenstaande licentiehouder en fotograaf u zonder nadere waarschuwing in rechte zal betrekken. En dat ze zullen vorderen met inachtneming van artikel 1019h Rv.

Nu blijkt het te gaan om een deel van een afbeelding dat zou zijn gebruikt in een banner geplaatst op de website (was oud en op een of andere wijze was deze bij de overige banners wederom online gekomen, is allemaal voorgoed verwijderd daar deze niet meer relevant waren) deze banners (3 stuks) bevatten delen van deze afbeelding, echter deze banners zijn een aantal jaren geleden gemaakt door een webdesigner (niet door mij) tegen een vergoeding.

Ik heb dit ook aan het advocaten gezelschap gemeld en dat ik geheel ter goedertrouw was en niet eens wist of het om ongeautoriseerd gebruik zou gaan. (ook de naam van de designer en bedrijf + adresgegevens) ik krijg onderstaande als antwoord van hun:
Zoals reeds in de sommatiebrief uiteen is gezet, geldt dat er vooraf toestemming gevraagd dient te worden aan cliënten voor het gebruik van de foto en dat er een vergoeding dient te worden betaald. Het mag als een feit van algemene bekendheid worden verondersteld dat in beginsel alle foto’s auteursrechtelijk beschermd zijn.
Het blijft een gegeven dat u geen licentie heeft verkregen van cliënten voor het gebruik van de desbetreffende afbeelding en de afbeelding op uw website openbaar wordt gemaakt. U bent hierdoor aansprakelijk voor de door cliënten geleden schade. Mocht u van mening zijn dat *********** van ****************** aansprakelijk is voor het bedrag waarvoor u wordt gesommeerd dan wijs ik u erop dat u dit persoonlijk met hen dient op te lossen. Onze cliënten staan los van uw relatie met *********** van ************.

Nu de vraag:
in hoeverre hebben zij gelijk?
Hoe zou ik ooit moeten checken dat een gedeelte van een afbeelding (gebruikt in een banner die inmiddels al jaren oud is) auteursrechtelijk is beschermd? en die is gemaakt door derden?

Zijn er hier aanwezig die soortgelijke problemen hebben mogen ervaren en wat is het (juridisch advies) hierin.

(namen en bedragen heb ik verwijderd)

Alvast bedankt
Drex

PeterT
18/03/11, 09:59
Bel je rechtsbijstandverzekering eens op zou ik zeggen.

tjvb
18/03/11, 10:07
Het standaard verhogen klopt niet zomaar
http://blog.iusmentis.com/2008/07/25/het-boetebeding-bij-auteursrecht-claims/
En heb je contact gezocht met die webdesigner? Misschien heeft die er toen wel netjes voor betaald.

drex
18/03/11, 10:10
Bel je rechtsbijstandverzekering eens op zou ik zeggen.

Dit zijn de antwoorden waar je op zit te wachten :-((

drex
18/03/11, 10:12
En heb je contact gezocht met die webdesigner? Misschien heeft die er toen wel netjes voor betaald.

Getracht te contacteren maar woont blijkbaar niet meer in NL en dit is ook al weer een jaar of 5 geleden....

Jorem
18/03/11, 10:22
Vraag anders is via welke website de foto's worden aangeboden dan. Ik vind de 1500 euro wel erg hoog namelijk voor een standaard tarief.

Als je naar de meeste stock sites gaat betaal je max 50 euro voor een rechtenvrije foto voor gebruik in website/banner. Maar gezien het een banner is en je hem dus niet high res nodig hebt zit je op max 25 euro.

rimote
18/03/11, 10:27
Er lijkt mij geen sprake van schade voor de fotograaf. Of staat hij op de banner oneerbiedig afgebeeld?

Is het aantoonbaar of redelijkerwijs te vermoeden dat er significante hoeveelheden geld is verdient met het laten zien van de banner (Heeft het geleid tot conversie)?

Tevens is alle schade die jij weer leidt te verhalen op de webdesigner (mits hij meerderjarig was op het moment van leveren). Maar dat is een vervelende strijd.

drex
18/03/11, 10:41
Vraag anders is via welke website de foto's worden aangeboden dan. Ik vind de 1500 euro wel erg hoog namelijk voor een standaard tarief.

Als je naar de meeste stock sites gaat betaal je max 50 euro voor een rechtenvrije foto voor gebruik in website/banner. Maar gezien het een banner is en je hem dus niet high res nodig hebt zit je op max 25 euro.

Ik zou niet weten waar de webdesigner de betr. afbeeldingen (die deels zijn gebruikt) vandaan heeft? Ik heb e.e.a gechecked via het internet en deze foto waar het om zou gaan is niet te vinden.

PeterT
18/03/11, 11:12
Dit zijn de antwoorden waar je op zit te wachten :-((

Dit is een forum vol met webhosters, niet juristen. Van de antwoorden die je hier krijgt zul je zo'n beetje 99% meteen in de prullenbak kunnen werpen omdat ze juridisch geen stand houden. Wat heeft het dan voor een zin om het hier te vragen ipv aan je rechtsbijstandverzekering/een jurist?

drex
18/03/11, 11:22
Dit is een forum vol met webhosters, niet juristen. Van de antwoorden die je hier krijgt zul je zo'n beetje 99% meteen in de prullenbak kunnen werpen omdat ze juridisch geen stand houden. Wat heeft het dan voor een zin om het hier te vragen ipv aan je rechtsbijstandverzekering/een jurist?

De antwoorden die JIJ hier nu neerzet zal deze topic vervuilen, dus als jij nu begint met hier weg te blijven schieten we al aardig op! (dit is Juridisch en Recht en waar staan de beperkingen hiervoor)

Daarbij lijkt het me zinvol voor de anderen (alhier) of deze al hun afbeeldingen/plaatjes/foto's checken of deze gebruikt mogen worden zelfs als een ander bedrijf deze voor je hebt gemaakt voor je website of banner, etc.
Drex

PeterT
18/03/11, 11:28
De antwoorden die JIJ hier nu neerzet zal deze topic vervuilen

Het is een gedegen (juridisch) advies dat ik je hier geef. Je kunt ermee doen wat je wilt, het zou je zomaar wat tijd (=geld) kunnen besparen :)

Enfin:

- jij kunt niet aantonen dat er betaald is voor de rechten.
- jij voert de banner met (deel) van foto erin.

Vergoeding voor foto: ja, je hebt het immers gebruikt.
Vergoeding voor geleden schade (x3): hangt af van rechter (soms zeggen ze ja, soms nee, zie ook de post die tjvb neerzet maar dan met name het 15e commentaar daarop).

Achteraf kun je zelf proberen de schade te verhalen op de designer; dat is immers niet degene die de banner momenteel gebruikt. Daarnaast zou ik ook goed in de overeenkomst met de designer kijken of er uberhaupt iets in staat over de rechten op foto's e.d.

drex
18/03/11, 11:34
- jij kunt niet aantonen dat er betaald is voor de rechten.
- jij voert de banner met (deel) van foto erin.

Vergoeding voor foto: ja, je hebt het immers gebruikt.
Vergoeding voor geleden schade (x3): hangt af van rechter (soms zeggen ze ja, soms nee, zie ook de post die tjvb neerzet maar dan met name het 15e commentaar daarop).

Achteraf kun je zelf proberen de schade te verhalen op de designer; dat is immers niet degene die de banner momenteel gebruikt. Daarnaast zou ik ook goed in de overeenkomst met de designer kijken of er uberhaupt iets in staat over de rechten op foto's e.d.

Inderdaad kan ik niet aantonen dat er betaald is voor de rechten.
-zou dus inhouden dat je ALLES binnen je website/banner zou moeten checken of je designer terecht of onterecht delen van afbeeldingen zou hebben gebruikt? (ook als is dit 5 of 6 jaar geleden)

-die banner is ooit gebruikt maar zoals aangegeven onterecht wederom geactiveerd binnen de site, waarna bij constatering deze is verwijderd.

-op de designer van destijds zal verhaal moeilijk zijn daar deze niet meer in NL woonachtig is.

PeterT
18/03/11, 11:41
Inderdaad kan ik niet aantonen dat er betaald is voor de rechten.
-zou dus inhouden dat je ALLES binnen je website/banner zou moeten checken of je designer terecht of onterecht delen van afbeeldingen zou hebben gebruikt? (ook als is dit 5 of 6 jaar geleden)

Je dient je ervan te verzekeren dat de designer en/of jij alle rechten bezitten om bepaalde foto's te gebruiken ja.


-die banner is ooit gebruikt maar zoals aangegeven onterecht wederom geactiveerd binnen de site, waarna bij constatering deze is verwijderd.

Hiermee geef je dus aan dat hij in ieder geval gebruikt is. In dit geval maakt het dus niet meer uit dat hij per abuis opnieuw geactiveerd is en na constatering verwijderd. Hij was immers in het verleden ook al gebruikt.


-op de designer van destijds zal verhaal moeilijk zijn daar deze niet meer in NL woonachtig is.

Dat is jammer maar niet iets waar die fotograaf/zijn advocaten iets mee te maken hebben.

Vanwege bovenstaande, en het feit dat je jezelf al in de voeten hebt geschoten door te melden dat je de banner in het verleden ook hebt gebruikt (maak ik op uit je verhaal), lijkt het me toch echt slim hier een professional bij te roepen. Het is een erg vervelende situatie en wellicht dat je het op een akkoordje kunt gooien..

t.bloo
18/03/11, 11:43
Heb je geverifieerd of de aantijging klopt? Vertegenwoordigd deze schrijver die fotograaf en is de foto die gebruikt is door deze persoon gemaakt? Gebeurt nog wel eens dat hier het een en ander (bewust) niet klopt namelijk.

drex
18/03/11, 11:45
Je dient je ervan te verzekeren dat de designer en/of jij alle rechten bezitten om bepaalde foto's te gebruiken ja.



Hiermee geef je dus aan dat hij in ieder geval gebruikt is. In dit geval maakt het dus niet meer uit dat hij per abuis opnieuw geactiveerd is en na constatering verwijderd. Hij was immers in het verleden ook al gebruikt.



Dat is jammer maar niet iets waar die fotograaf/zijn advocaten iets mee te maken hebben.

Vanwege bovenstaande, en het feit dat je jezelf al in de voeten hebt geschoten door te melden dat je de banner in het verleden ook hebt gebruikt (maak ik op uit je verhaal), lijkt het me toch echt slim hier een professional bij te roepen. Het is een erg vervelende situatie en wellicht dat je het op een akkoordje kunt gooien..

Er is aan het advocatenkantoor niets van bovenstaande bevestigd, ook niet dat het in het verleden op de website heeft gestaan........

drex
18/03/11, 11:48
Heb je geverifieerd of de aantijging klopt? Vertegenwoordigd deze schrijver die fotograaf en is de foto die gebruikt is door deze persoon gemaakt? Gebeurt nog wel eens dat hier het een en ander (bewust) niet klopt namelijk.

Foto staat inderdaad (als volledige foto dan wel dus anders) bij de licentiehouder (site) en de fotograaf blijkt te koppen
Drex