PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijsopgave design nieuwe website?



huurneman
17/03/11, 10:54
Ik ben benaderd door een bedrijf dat graag een nieuwe website zou willen hebben, zij gaan een nieuwe tak op richten in bedrijfsfinanciering. Nu gaat het alleen om het design (.psd) van de website, de technische uitwerking zal door een andere partij worden uitgevoerd.

Maar wat zijn nu marktconforme prijzen voor alleen 't design van een website? Het gaat dus niet om een 'hobbyklus' maar een zakelijke opdracht.

Freezer
17/03/11, 11:00
Simpel, je hebt voor jezelf een bepaald uurtarief bedacht, je maakt een goede schatting van je aantal verwachte uren en je krijgt een prijs.

Wat je uurtarief is zal je zelf moeten inschatten, wat is reeel en waarmee kom jij uit de kosten. Een marktconforme prijs hangt volledig af van het werk. De ene website kan met 10 uur klaar zijn, de ander heeft 40 uur nodig.

Marin
17/03/11, 11:03
Inderdaad, er is niet echt een "marktconforme prijs". Ligt volledig aan hun wensen en eisen. Jij bent de enige die kunt bepalen hoe lang je bezig bent natuurlijk...

prekz
17/03/11, 11:04
Marktconforme prijzen zijn er idd niet deze zijn al vanaf 50 euro tot enkele duizende euro's.

Wat hierboven al uitgelegd wordt kijk gewoon naar een schatting van je uren en maak dan een mooie prijs.

rimote
17/03/11, 11:47
Belangrijk is of er al een concept is. Weet de klant zelf al wat ze willen? Is dat ook realistisch of staren ze zich dood op enkele punten die ze heel graag willen en missen ze andere punten? Heeft de klant al een mooie huisstijl en eventueel een huisstijlboek waarmee je snel en gemakkelijk binnen de huisstijl kan blijven? Zijn er foto's aanwezig of moet je budget vrijmaken om stockfotos te kopen of een fotoshoot laten doen? Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn.

Binnen een volledig bepaalde setting een design maken kan vanaf €500 maar € 2000 is eerder 'marktconform' (wat inderdaad eigenlijk niet bestaat). Moet je ook zelf concepten ontwikkelen en veel over en weer communiceren met de klant, komt daar nog aardig wat bij op. De vraag of jij dat ook goed kan is belangrijk. Begin niet aan iets dat je pet te boven gaat.

De totale prijsstelling hangt vaak af van de financiële status van de klant en in hoeverre ze de investering terug kunnen verdienen. Hoe meer geld en hoe meer kans op terugverdienen hoe verstandiger het is om meer geld uit te geven en daarmee meer tijd in de site te laten steken.

kbdhosting
17/03/11, 12:58
Ik zou niet gaan denken in uurtarieven. Tuurlijk moet je je uren terugverdienen maar ik denk dat je beter kunt kijken wat andere mensen voor prijzen vragen. Beetje kijken wat de gemiddelde richtlijn is. Kijk dan vooral naar ontwerpers die op het zelfde niveau zitten.

Als je daar een gemiddelde richtprijs van hebt genomen kun je op basis daarvan en je eigen energie etc. een prijsindicatie aan de klant geven.

Ik hoop dat ik je hiermee voldoende op weg heb geholpen.

wwa55
17/03/11, 13:12
Een gemiddeld uurtarief voor een designer is volgens mij rond 30 - 50 euro per uur. Jij kunt inderdaad het beste inschatten hoe ingewikkeld het design is en hoeveel pagina's je moet ontwerpen, is het maar 1 pagina zijn dit meerdere schermen.

De klant wil vaak een vaste prijs van te voren. Hierbij moet je inderdaad wat j-d-v ook zegt rekening houden met extra aanpassingen achteraf, voor jezelf moet je dus hiervoor een stelpost van enkele uren opnemen.

Kortom, ik zou een vaste prijs berekenen met daarin opgenomen een voorziening voor extra uren.

ginkelb
17/03/11, 13:39
Zo even een prijs uit de hoge hoed trekken is echt onmogelijk. Een goed ontwerp maak je niet zomaar even.

Heeft de klant in kwestie wel een goed beeld van wat ze willen uitstralen, waarmee ze zich onderscheidden, hoe ze de markt benaderen? Of moet je eerst met ze om tafel om te bekijken en bedenken hoe hun marketing in elkaar steekt zodat de website aansluit bij het bedrijf concept?

Is duidelijk wat er op de site moet komen te staan? De menu items en hoe klanten met de site interacteren? Of hebben ze dat zo 1,2,3 op de achterkant van een servet geschreven?

Wat is hun SEO/SEM beleid, waarschijnlijk niet bestaand, maar altijd goed om over na te denken aangezien dit ook weer extra eisen aan het ontwerp stelt.

In mijn visie, en werkwijze, is het maken van een ontwerp pas een van de laatste stappen in een veel langere keten. Zorg dat jou diensten waardevol zijn en denk met je klant mee over dit soort dingen dan kun je veel hogere facturen (die de klant met liefde wil betalen vanwege je geweldige service) versturen en 1000x betere producten opleveren.

Met vriendelijke groet,
Bas van Ginkel

kbdhosting
17/03/11, 14:20
Dit slaat natuurlijk nergens op, andere bedrijven maken andere kosten, wellicht heeft een bedrijf waar je je mee gaat vergelijken een kantoor en xx aantal medewerkers met een leasebak. Mijn ervaring is dat je toch moet gaan kijken naar je kosten die je maakt aan zo'n project en dat is hoofdzakelijk je uren, ga vooral jezelf niet te kort doen in je uren want daar heb je er maar 24 van in een dag (dus als je uurtarief te laag is kom je uren te kort per dag om al je kosten te dekken).

Waarom zou dit nergens op slaan. Het gaat er toch niet om hoeveel kantoren en xx aantal werkneemer met een leasebak werken.

Ik kan ook wel een website gaan verkopen voor €10.000 omdat er heel veel werk in gaat zitten qua uren.. En wat denk je dan als diegenen het design niet goed vindt of dat het zeer onprofessioneel eruit ziet. Die gaat echt die €10k niet dokken.

En tuurlijk moet je je uren terugverdienen, maar meet jezelf met je niveau. Je kunt niet als rookie een uurtarief van 100eu gaan vragen terwijl je websites maakt die je met gratis software ook kunt maken.

Als er toch harde uurprijzen moeten komen dan is dat rond de 60 eu/per uur.
Naar schatting. Maar net zoals ik zeg, als je voor de hobby een website maakt kun je 10 eu/per uur vragen.. maar moet je er van leven en heb je de kennis en design je websites die zeer professioneel zijn dan kun je een uurtarief van 100 eu per uur vragen.

Marin
17/03/11, 14:32
Waarom zou dit nergens op slaan. Het gaat er toch niet om hoeveel kantoren en xx aantal werkneemer met een leasebak werken.

Een gemiddelde klant wil toch wel weten waar je prijs op gebaseerd is. Die gaat niet akkoord met een argument "ja, dit is de prijs want dat kost het ook bij anderen". Transparantie heet dat :D

Vic D'Elfant
17/03/11, 14:49
Wij pakken bij offertes altijd het geschatte aantal uren, afgerond op hele of halve dagen (na een aantal projecten krijg je daar goed gevoel voor), doen dat keer onze uurprijs, en gaan daar de onderhandelingen mee in. Als je uitkomt op € 1500 voor een ontwerp en je weet dat de klant er € 1100 voor uit wilt trekken, zoek je naar een middenweg. De uurprijs is bij ons hoofdzakelijk een richtlijn.

Het is overigens geen vreemde vraag in de ontwerpwereld om te vragen wat het budget is. Als je een auto gaat kopen weet je ook wat het budget is, en je voorkomt op die manier dat de klant op al je vragen "ja, dat wil ik!" zegt en uiteindelijk stijl achterover slaat als hij de prijs ziet. Je kunt beter realistisch en transparant zijn, dan dat je de klant luchtkastelen belooft bij het introducerende gesprek. Krijg je meteen een goede relatie.

Wat transparantie aangaat sluit ik me ook aan bij DigiState; met kijken wat de andere bedrijven doen kom je er niet. Je moet jezelf niet de markt uit prijzen, maar als het goed is onderscheid je je op een bepaalde manier van die andere bedrijven (waardoor je geen vergelijk meer kunt maken).

energykind
06/04/11, 09:26
Een gemiddeld uurtarief voor een designer is volgens mij rond 30 - 50 euro per uur.
hmmmmm not really. ik (als reclameburo) doe erg veel design en daarnaast heb ik webhosting als aparte tak waar ik geen reclame voor maak. Mijn ervaring met andere designers (uiteraard van een bepaald caliber) is dat het prijskaartje bij de 60 euro per uur begint. Wij zitten op de 77 en dat schijnt laag te zijn...

CT0
12/04/11, 10:30
65 euro per uur is een goed tarief. Totaal prijs hangt idd veel af van het niveau... basic sitetje kan al voor 500 maar een complexe site met functioneel ontwerp van de UI kan hard oplopen.

wwa55
12/04/11, 11:03
Heb je uiteindelijk nog een offerte opgemaakt Huurneman?

CT0
12/04/11, 11:41
En zo ja wat en voor hoeveel heb je geoffereerd :-) .... *tromgeroffel* ....

Triloxigen
12/04/11, 12:55
Je zou vanaf 900,- a 1000,- moeten denken voor het ontwerp en dan nog wat voor eventuele extra pagina's, elementen, mssn iconen.

erik12321
12/04/11, 16:07
Ik ben ook heel benieuwd of er geoffreerd is en wat het resultaat is!