PDA

Bekijk Volledige Versie : Meltdown Japan



beenske
12/03/11, 11:05
Blijkbaar is er een van de nuclaire reactoren in Fukushima ontploft..

YouTube - NUCLEAR EXPLOSION JAPAN MELTDOWN FALLOUT FUKUSHIMA

vreselijk voor die mensen daar

cfmweb
12/03/11, 11:39
Das niet best in ieder geval.. van alle plaatsen in de wereld wil je daar nu echt niet zijn.

ichosting
12/03/11, 12:00
Het ging om wat tanks toch? Niet om de reactor zelf? Misschien dat het nu anders is hoor.
Niettemin heel erg wat er gebeurt is iig.

cfmweb
12/03/11, 12:41
Tja op dit soort momenten...

Als ik uit het raam kijk zie ik de kerncentrale van Doel (België) staan. Dus dan wordt je weer eens op de feiten gedrukt dat er altijd iets kan gebeuren. Nou zullen we hier niet zo snel een aardbeving krijgen natuurlijk, maar toch.

De kerncentrales in Japan zijn er dan nog op berekend dat er met enige regelmaat aardbevingen voorkomen. Vervolgens blijken verschillende veiligheidssystemen niet te werken en ontstaan er toch weer problemen.

Een paar maanden geleden heeft de gemeente hier bij ons jodiumpillen verspreid onder de bevolking, om de gevolgen van straling tegen te gaan voor het geval dat er toch ooit iets zou gebeuren met de kerncentrale in Doel. Dat zet je dan wel even aan het denken. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als er echt iets mis mocht gaan met zo'n centrale dat het dan niet meer uitmaakt of je er vlak naast woont of een eindje verderop. En daarbij, als je de straat oversteekt kan het ook zomaar gebeurt zijn met je, dat weet je toch nooit van te voren.

Hoe dan ook, je wilt dit niet meemaken.

beenske
12/03/11, 12:43
Er is nog niet zoveel nieuws over.
Hopelijk zijn het maar een aantal tanks en is het de reactor zelf niet.

Toch is er heel wat straling volgens recente persberichten:

"in 1 uur tijd radiatie vrijgekomen die normaal in 1 jaar op natuurlijke wijze vrijkomt"
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110311_020

beenske
12/03/11, 12:50
Nog wat interessante links:

Quake moved Japan coast 8 feet; shifted Earth's axis
http://www.cnn.com/2011/WORLD/asiapcf/03/12/japan.earthquake.tsunami.earth/index.html

Voor mensen die zelf even een nuclaire plant willen controllen, een game:
http://esa21.kennesaw.edu/activities/nukeenergy/nuke.htm

R. Persoon
12/03/11, 12:59
Denk dat we hier niet bang van moeten worden om kerncentrale's in de westerse wereld te gebruiken, het was een 40 jaar oude kerncentrale en toen liep Japan nog niet echt heel erg voorop qua techniek. Denk dat de modernere centrale's in Europa toch iets beter beveiligd zijn. Desalniettemin is het wel een drama voor de lokale bevolking, de rest van je leven ben je onzeker of je misschien toch iets teveel straling hebt opgelopen.

ichosting
12/03/11, 13:44
Klopt, maar het geeft je toch ook geen goed gevoel als de gemeente met jodiumpillen langs komt :( Dan zou ik ook even slikken.

R. Persoon
12/03/11, 13:59
Inderdaad, wordt je toch even met je neus op de feiten gedrukt. Of je krijgt zo'n idee van "er is iets wat ze weten maar verbergen, en ze delen alvast de pillen uit..." haha :thumbup:.

The-BosS
12/03/11, 14:19
Denk dat we hier niet bang van moeten worden om kerncentrale's in de westerse wereld te gebruiken, het was een 40 jaar oude kerncentrale en toen liep Japan nog niet echt heel erg voorop qua techniek. Denk dat de modernere centrale's in Europa toch iets beter beveiligd zijn. Desalniettemin is het wel een drama voor de lokale bevolking, de rest van je leven ben je onzeker of je misschien toch iets teveel straling hebt opgelopen.

Dat zou ik zo niet durven zeggen, want doel1 en doel2 zijn al lang afgeschreven en moeten normaal dicht in 2015 maar dat zal waarschijnlijk met 10 tot 15 jaar verlengd worden.



De bouw van de eerste twee reactoren in Doel en de eerste reactor van Tihange startte in 1969 en ze werden in 1975 geopend. De andere vier reactoren werden in gebruik genomen tussen 1982 en 1985.

Oorspronkelijk werd uitgegaan van een levensduur van 30 jaar. De kerncentrales kregen een boekhoudkundige afschrijvingstermijn van 20 jaar opgekleefd. Tijdens de vorige legislatuur werd paars-groen het eens over een ‘levensduurbeperking’ tot 40 jaar. Op zich is dit al zeer lang: de gemiddelde leeftijd van de kernreactoren wereldwijd schommelt rond de 21 jaar en een aantal oude reactoren is al gesloten omdat het onderhoud te duur geworden was. Er is bijgevolg ook weinig of geen ervaring met grote commerciële kernreactoren van om en bij de 40 jaar.

cfmweb
12/03/11, 14:28
Inderdaad, wordt je toch even met je neus op de feiten gedrukt. Of je krijgt zo'n idee van "er is iets wat ze weten maar verbergen, en ze delen alvast de pillen uit..." haha :thumbup:.

Inderdaad ja :D haha ik keek vroeger ook naar de X-files enzo... cancerman die langskomt met een peukie in z'n bek en die dan zegt: "Hier dit is voor de zekerheid, u hoeft zich nergens zorgen over te maken hoor".

@ The-BosS: dat is fijntjes van u om dit te melden, ik wordt er niet geruster op ;)

R. Persoon
12/03/11, 14:41
Dat zou ik zo niet durven zeggen, want doel1 en doel2 zijn al lang afgeschreven en moeten normaal dicht in 2015 maar dat zal waarschijnlijk met 10 tot 15 jaar verlengd worden.

Hmm dat is dan wat minder inderdaad. Misschien moeten ze daar ook alvast beginnen met pillen :). Maar lijkt mij dat ze daar wel voldoende onderzoek naar hebben gedaan als je kijkt wat ze bij het gemiddelde tuinbouwbedrijf al niet onderzoeken.

@cfmweb: Slaap lekker vanavond :p

The-BosS
12/03/11, 14:50
Hmm dat is dan wat minder inderdaad. Misschien moeten ze daar ook alvast beginnen met pillen :). Maar lijkt mij dat ze daar wel voldoende onderzoek naar hebben gedaan als je kijkt wat ze bij het gemiddelde tuinbouwbedrijf al niet onderzoeken.

Ja en nee, gaat vooral om economisch standpunt, Belgie heeft momenteel een energie te kort en moet invoeren van nederland, frankrijk en duitsland. Als ze 3 centrale's van +- 2000MW gaan sluiten zal het er niet beter op worden. Vooral omdat Eneco en nuon geen vergunningen krijgen om hun gas en steenkool centrale's te bouwen omdat het niet "groen" genoeg is. Met als resultaat dat eneco nu beslist heeft om zijn 500 miljoen euro in moerdijk (nl) te gaan investeren met nieuwe centrale's. Naast het feit dat de energie consumptie alleen maar aan het stijgen is in belgie ondanks de beter isolatie etc.

Nuja dat heb je met een regering die niet kan denken, ze willen grote bedrijven naar hier halen zoals google met nieuw datacenter, maar vergeten daarbij wel even hoeveel stroom dat zuipt. Net zoals een ander bedrijf dat "groen" moet worden maar daarvoor 250 windmolens nodig heeft om de productie te laten draaien. En dan krijgen ze een vergunning voor 17 windmolens.

Wynand
12/03/11, 15:55
Sja, zolang we de alternatieven om energie op te wekken meer kosten om te produceren dan dat ze opleveren zitten we met deze dingetjes nog wel even opgescheept.
Tenzij dit soort geintjes zich vaker voor doen is het kwa uitstoot een stuk leuker dan gas/steenkool centrales, afval zou veilig op te slagen moeten zijn maar doe je natuurlijk niet graag..

Nu al die kritiek, maar je kan bouwen wat je wil, als een aardbeving doorschud (8,9!!) ben je toch gen***d. Enige waar ik kritiek op heb is dat ze dat ding nog niet aan het laten onderlopen zijn omdat ze dan een 10 miljard kwijt zijn door onbruikbaarheid. Schade die eruit kan voortvloeien kan wel iets meer worden dan die 10 miljard.

beenske
12/03/11, 15:57
@Wynand, ik hoorde zonet dat ze bezig zijn met afkoelen d.m.v. zeewater..
hopelijk voorkomt dit een grote ramp

Yourwebhoster
12/03/11, 16:01
Wat ik mij eigenlijk af vraag. Laatst was op het nieuws dat koelwater vanuit de VS ingevlogen zou worden (hoewel dit gewoon water is, zal wel gedestilleerd zijn). Maar waarom heeft een kerncentrale zelf dit niet op voorraad of zou dat ook weggelekt zijn?

In ieder geval, weg met de kerncentrales en doe mij maar die windparken/goedkopere zonnepanelen en meer efficientie met de warmte van bijvb DC's. Zoals een tijd geleden een topic was waarin gezocht werd naar een koppeling met een zwembad.

beenske
12/03/11, 16:17
Nog wat foto's: http://www.boston.com/bigpicture/2011/03/massive_earthquake_hits_japan.html

Yourwebhoster
12/03/11, 16:20
Nog wat foto's: http://www.boston.com/bigpicture/2011/03/massive_earthquake_hits_japan.html

Mooie foto's, echt onvoorstelbaar wat zo'n ramp allemaal kan veroorzaken (direct en indirect). Ik moet niet denken als dat hier zou gebeuren, Nederlands is een plat land en het duurt veels te lang voordat iedereen in een hoger gebied in het buitenland zou zitten.

Wynand
12/03/11, 16:27
Wat ik mij eigenlijk af vraag. Laatst was op het nieuws dat koelwater vanuit de VS ingevlogen zou worden (hoewel dit gewoon water is, zal wel gedestilleerd zijn). Maar waarom heeft een kerncentrale zelf dit niet op voorraad of zou dat ook weggelekt zijn?Voor dat dat koelwater dubbel is overgepompt en getransporteerd ben je ook al wel wat uurtjes verder, het artikel op hln gelezen te hebben blijkt dat de toestemming om ze onder water te zetten een beetje lang weg bleef van hogerop. Niks toestemming vragen, gewoon doen. Weliswaar respect voor diegene die er nu voor zorgen dat dat zeewater er in loopt en hopelijk een grotere ramp vermijd, die mensen komen er waarschijnlijk niet meer levend uit. HLN.be sprak van factor 1000 keer grotere straling dan normaal in de controle kamer.

stefklep
12/03/11, 16:28
Dat zou ik zo niet durven zeggen, want doel1 en doel2 zijn al lang afgeschreven en moeten normaal dicht in 2015 maar dat zal waarschijnlijk met 10 tot 15 jaar verlengd worden.

Houd wel in gedachten, dat die in die tijd zijn gebouwd, maar dat er elk jaar word gekeken hoe er verbetering en verandering kan worden aangebracht, daarom worden ze wel eens stil gelegd om een zeer grondige inspectie met renovatie naar de laatste eisen.

Zo wordt ook de buitenkant en en uiteraard de binnen kant nog wel eens bekeken en eventueel voorzien van een nieuwe stevigheid. De eisen in Europa zijn immers zo streng en die worden ook jaarlijks beoordeelt of het nog van nu is. Zo doende wordt er vaak gerenoveerd.

Yourwebhoster
12/03/11, 16:30
Voor dat dat koelwater dubbel is overgepompt en getransporteerd ben je ook al wel wat uurtjes verder, het artikel op hln gelezen te hebben blijkt dat de toestemming om ze onder water te zetten een beetje lang weg bleef van hogerop. Niks toestemming vragen, gewoon doen. Weliswaar respect voor diegene die er nu voor zorgen dat dat zeewater er in loopt en hopelijk een grotere ramp vermijd, die mensen komen er waarschijnlijk niet meer levend uit. HLN.be sprak van factor 1000 keer grotere straling dan normaal in de controle kamer.

Dan ben ik best wel benieuwd waarom het zolang geduurd heeft voordat de top dan toestemming gaf, lijkt mij dat je dit a-la-minute akkoord geeft. Maar goed, ik weet natuurlijk niet waar ze zaten en hoe de communicatie daar is.

Wanneer start giro 555? Zou dit keer wel al het geld daar direct kunnen komen?

The-BosS
12/03/11, 16:49
Houd wel in gedachten, dat die in die tijd zijn gebouwd, maar dat er elk jaar word gekeken hoe er verbetering en verandering kan worden aangebracht, daarom worden ze wel eens stil gelegd om een zeer grondige inspectie met renovatie naar de laatste eisen.

Zo wordt ook de buitenkant en en uiteraard de binnen kant nog wel eens bekeken en eventueel voorzien van een nieuwe stevigheid. De eisen in Europa zijn immers zo streng en die worden ook jaarlijks beoordeelt of het nog van nu is. Zo doende wordt er vaak gerenoveerd.

Je mag nog renevoren zoveel als je wil je blijft met een verouderde basis zitten en het punt is nu juist dat het onderhoud en renoveren van een oude centrale meer kost dan gewoon een nieuwe te bouwen. Maar dat wil onze regering nu juist niet omdat het niet "groen" is. Maar ze staan er niet bij stil dat zonne energie maar 10% rendement heeft en dat we s'nachts ook stroom nodig hebben. En dat we geen grond/land genoeg hebben om windmolens te zetten. Of ze vergeten het belangrijkste punt dat het maken van zonnepanelen zelf niet echt "groen" te noemen is. Er was in de haven van antwerpen een nieuwe steenkool centrale gepland maar die krijgen geen verguning omdat het slecht is voor het milieu (fijn stof etc). Maar 10km over de grens bouwen ze er in nederland wel een paar nieuwe steenkool centrale's, alsof dat stof niet naar antwerpen vliegt als de wind verkeerd zit.

Om het nog even verder over de windmolens te hebben de krachtigste windmolen hebben een vermogen tussen de 5 MW en 8 MW. Reken zelf maar even uit hoeveel van die windmolens je mag zetten om doel1, 2, 3, 4 met +- 3000 MW te vervangen. Naast het feit dat die dingen niet draaien als er te weinig of teveel wind is.

EDIT: Nog een kleine aanvulling, de productie kost voor nucleaire energie kost € 0,0305/KwH voor windmolens aan de kust € 0,04625/KwH, windmolens in zee € 0,05975/KwH en voor windmolen in het binnenland € 0,0815/KwH. Persoonlijk zou ik dus binnen hier en 10 jaar nog betaalbare stroom willen hebben en niet 2@3 keer zo duur.

Wynand
12/03/11, 17:17
Dan ben ik best wel benieuwd waarom het zolang geduurd heeft voordat de top dan toestemming gaf, lijkt mij dat je dit a-la-minute akkoord geeft. Maar goed, ik weet natuurlijk niet waar ze zaten en hoe de communicatie daar is.http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1234491/2011/03/11/Toenemende-onrust-in-Japan-na-radioactieve-besmetting-en-explosie-in-kerncentrale.dhtml


De verklaring voor wat er is misgegaan in Fukushima is eigenlijk behoorlijk simpel: water van de tsunami van de megabeving zette de dieselgeneratoren onder die de koeling aandrijven. De generatoren begaven het, de koeling stopte. Omdat de koeling stopte, nam de druk toe in de reactor. Om de drukt te verlagen werd - na toelating van de Japanse premier - beslist om radioactieve stoom te lossen uit de reactor. Het probleem: de beslissing om dat te doen liet even op zich wachten en bovendien kon ze pas uren later uitgevoerd worden omdat er gewoon geen stroom voorhanden was om dat effectief te doen.

Maar inderdaad, hoe de communicatie verder is weet je niet..

Yourwebhoster
12/03/11, 17:21
http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1234491/2011/03/11/Toenemende-onrust-in-Japan-na-radioactieve-besmetting-en-explosie-in-kerncentrale.dhtml



Maar inderdaad, hoe de communicatie verder is weet je niet..

Ik had het verder niet uitgezocht, maar is inderdaad logisch dan :oops:

Magus
12/03/11, 19:15
Wat ik mij eigenlijk af vraag. Laatst was op het nieuws dat koelwater vanuit de VS ingevlogen zou worden (hoewel dit gewoon water is, zal wel gedestilleerd zijn). Maar waarom heeft een kerncentrale zelf dit niet op voorraad of zou dat ook weggelekt zijn?

In ieder geval, weg met de kerncentrales en doe mij maar die windparken/goedkopere zonnepanelen en meer efficientie met de warmte van bijvb DC's. Zoals een tijd geleden een topic was waarin gezocht werd naar een koppeling met een zwembad.

Het koelwater is simpelweg verdampt, door de hoge temperatuur van de kern.
Door zeewater te gebruiken vermoedt ik dat je welliswaar in de koelbehoefte voorziet maar het lijkt me ook dat dit het einde voor de reactor betekent. Nu is die waarschijnlijk toch al niet te redden en moet een grotere ramp voorkomen worden dus een makkelijke beslissing lijkt me.

Windparken en zonnepanelen schiet je niets mee op. Voor elke molen die je installeert moet je een gelijke hoeveelheid energie kunnen opwekken op een andere manier. als het te zacht of te hard waait, moet dezelfde energie immers nog steeds opgewekt worden. Dat betekent kolen- en gascentrales die standy moeten staan. Maar omdat er zo'n hoge subsidie op die molens zit, worden ze toch gebouwd, ook al draaien ze bijna nooit ;) Wind energie is zodoende dus behoorlijk vervuilend.

Yourwebhoster
12/03/11, 19:16
Het koelwater is simpelweg verdampt, door de hoge temperatuur van de kern.
Door zeewater te gebruiken vermoedt ik dat je welliswaar in de koelbehoefte voorziet maar het lijkt me ook dat dit het einde voor de reactor betekent. Nu is die waarschijnlijk toch al niet te redden en moet een grotere ramp voorkomen worden dus een makkelijke beslissing lijkt me.


nee wat ik bedoel is waarom ze zelf dan niet reserve hebben, maar dat zal wel weggespoeld zijn of niet genoeg zijn.

Mark17
13/03/11, 12:41
Dan ben ik best wel benieuwd waarom het zolang geduurd heeft voordat de top dan toestemming gaf, lijkt mij dat je dit a-la-minute akkoord geeft. Maar goed, ik weet natuurlijk niet waar ze zaten en hoe de communicatie daar is.

Je vergeet de cultuur in die regio van de wereld. Daar ben je een dag verder voor een lagere iemand die hoger staat gemeld heeft dat hij een idee heeft (gebeurd na werktijd), vervolgens moet de dag daarna er over vergaderd worden op zeer ordelijke wijze.

Dit soort zaken kosten daardoor helaas veel extra tijd.

Hier zou een dergelijke beslissing binnen 2 uur gemaakt kunnen zijn waarbij binnen 1 uur al met de voorbereidingen begonnen kon worden...

Overigens moet je naar meer modellen windmolens kijken. De zogenaamde wokkels draaien vaker (en zijn stiller) dan de grote windmolens die ze voor de kust willen plaatsen in veel gevallen. Het nadeel van wokkels zal wel zijn dat ze minder stroom opwekken (maar bij zeer weinig wind draaien ze al).

Domenico
13/03/11, 15:43
Nog wat foto's: http://www.boston.com/bigpicture/2011/03/massive_earthquake_hits_japan.html

The Big Picture van de Boston globe heeft altijd de 'mooiste' foto's online staan.
Je moet daar maar eens vaker kijken...

beenske
13/03/11, 20:27
Blijkbaar is er vandaag nog een probleem bij gekomen bij Reactor 3 @ Fukushima...
hopelijk gaat het niet helemaal fout daar

cfmweb
13/03/11, 20:52
Pfff die beelden op het nieuws dat mensen zo allemaal gescand worden met een geigerteller .. jakkie ik moet er niet aan denken.
En ze zijn nu ook begonnen met het uitdelen van jodium tabletten om schildklierkanker tegen te gaan. Ik heb ze hier (http://www.woensdrecht.nl/index.php?simaction=content&pagid=15&mediumid=1&stukid=22705) ook in de kast liggen.

Apoc
14/03/11, 10:24
http://www.abc.net.au/news/events/japan-quake-2011/beforeafter.htm

beenske
14/03/11, 10:38
Blijkbaar gaan wij de aardbeving ook voelen in onze portefeuille

http://datanews.rnews.be/nl/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2011/03/14/aardbeving-japan-ook-klap-voor-technologiesector/article-1194967680583.htm

Mikey
14/03/11, 11:03
@Wynand, ik hoorde zonet dat ze bezig zijn met afkoelen d.m.v. zeewater..


De Boiling Water Reactor gebruikt demi-water om te koelen en tevens is het een moderator die de neutronen opneemt. Het koelen met zeewater zal inderdaad koelen en het proces vertragen, maar ik denk dat de hoeveelheid zout zich afzet en uiteindelijk de reactor zover vervuilen / beschadigen dat deze onbruikbaar wordt.

Wat ik alleen niet snap in het verhaal is dat er gesproken wordt over een aangedreven koelingssysteem dat terwijl de BWR reactor uit het design van General electric zorgdraagt voor een natuurlijke stroming. En getemperd wordt met control rods.

Stewie
14/03/11, 11:10
Wij hebben veel apparatuur in Tokyo - die gaat nu enkele uren per dag op de generator draaien in plaats van het stroomnet in verband met de geplande stroom uitvallen in Tokyo.

marsipulami
14/03/11, 11:21
Wij hebben veel apparatuur in Tokyo - die gaat nu enkele uren per dag op de generator draaien in plaats van het stroomnet in verband met de geplande stroom uitvallen in Tokyo.

Heb je nog wel verbinding met je zaakje in tokyo dan?

Stewie
14/03/11, 11:25
Heb je nog wel verbinding met je zaakje in tokyo dan?
Jazeker, er is ook niets offline gegaan, alleen de telefoon is plat. Het datacenter heeft voor 65 uur brandstof dus we kunnen wel even vooruit.

Op onze dataverkeer grafieken kunnen we elke aardbeving zien, dat is ook wel bizar.

Triloxigen
14/03/11, 11:49
Jazeker, er is ook niets offline gegaan, alleen de telefoon is plat. Het datacenter heeft voor 65 uur brandstof dus we kunnen wel even vooruit.

Op onze dataverkeer grafieken kunnen we elke aardbeving zien, dat is ook wel bizar.

Maar brandstof lijkt ook best een issue te zijn daar?
(65 uur brandstof.. hoeveel is dat in liters? :o)

Freakingme
14/03/11, 16:52
Op onze dataverkeer grafieken kunnen we elke aardbeving zien, dat is ook wel bizar.

Dat vraagt om pix. Ben ook wel benieuwd of het dan juist meer of minder wordt tov hoe 't normaal is.

beenske
14/03/11, 17:29
Nog meer nucleaire dreiging momenteel:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/aardbeving_japan/110314_kerncentrale_maandag

Al 3 reactoren op meltdown punt

GlobalServe
14/03/11, 17:39
Het gaat daar echt niet goed!
Misschien mogen ze nu toch wel geluk gaan beginnen krijgen.

Toppunt is wel, in alle andere landen schieten ze nu ook wakker, "wat als het hier gebeurt?"

Wynand
14/03/11, 17:45
De Boiling Water Reactor gebruikt demi-water om te koelen en tevens is het een moderator die de neutronen opneemt. Het koelen met zeewater zal inderdaad koelen en het proces vertragen, maar ik denk dat de hoeveelheid zout zich afzet en uiteindelijk de reactor zover vervuilen / beschadigen dat deze onbruikbaar wordt.Uhu, zei ik in het begin al. Reactor onbruikbaar / 10 miljard kwijt, of grotere probleempies voorkomen?


Wij hebben veel apparatuur in Tokyo - die gaat nu enkele uren per dag op de generator draaien in plaats van het stroomnet in verband met de geplande stroom uitvallen in Tokyo.Nou, als de omschakelapparatuur het niet goed doet, weet je dat alleszins snel genoeg nu.

Domenico
14/03/11, 19:14
Uhu, zei ik in het begin al. Reactor onbruikbaar / 10 miljard kwijt, of grotere probleempies voorkomen?

Nou, als de omschakelapparatuur het niet goed doet, weet je dat alleszins snel genoeg nu.

Afschrijven die 10 miljard en zo snel mogelijk die reactoren proberen stil te leggen. Als hier echt nog mensen over na aan het denken zijn mogen ze die van mij ter plekke executeren. Beetje moeilijk gaan doen over dat weinige geld zeg. Meltdown of 10 miljard verliezen is toch geen keuze of ben ik nu gek?

Yourwebhoster
14/03/11, 19:16
Afschrijven die 10 miljard en zo snel mogelijk die reactoren proberen stil te leggen. Als hier echt nog mensen over na aan het denken zijn mogen ze die van mij ter plekke executeren. Beetje moeilijk gaan doen over dat weinige geld zeg. Meltdown of 10 miljard verliezen is toch geen keuze of ben ik nu gek?

Je bent gek:lovewht:
Los daarvan, I agree with this one. Maar ik ben wel benieuwd hoe Japan het stroom tekort wilt aanpakken binnen een korte tijd als al die kernreactoren niet vlekkeloos werken.

Domenico
14/03/11, 19:25
Tja zal moeilijk worden maar niet onmogelijk. Met hulp vanuit de hele wereld is dat zo weer op orde. Een meltdown daarentegen...

The-BosS
14/03/11, 19:45
Afschrijven die 10 miljard en zo snel mogelijk die reactoren proberen stil te leggen. Als hier echt nog mensen over na aan het denken zijn mogen ze die van mij ter plekke executeren. Beetje moeilijk gaan doen over dat weinige geld zeg. Meltdown of 10 miljard verliezen is toch geen keuze of ben ik nu gek?

De reactoren liggen al uit, maar het probleem is dat die 7 dagen tijd nodig hebben om volledig af te koelen. Dus het is niet dat er nog radioactiviteit bijgemaakt wordt, wat niet weg neemt dat er verder geen risico's zijn.

beenske
15/03/11, 09:32
Interessant filmpje als chemie u een beetje interesseert over kernreactoren in Japan:

YouTube - Nuclear Reactors in Japan - Periodic Table of Videos

GlobalServe
15/03/11, 10:02
Inderdaad, heel goed filmke. Verstaanbare taal voor gewone IT'ers :)

Triloxigen
15/03/11, 10:41
In ieder geval, weg met de kerncentrales en doe mij maar die windparken/goedkopere zonnepanelen en meer efficientie met de warmte van bijvb DC's. Zoals een tijd geleden een topic was waarin gezocht werd naar een koppeling met een zwembad.

Zonnepanelen en windparken zijn leuk, maar je kunt er niet zomaar een land van energie mee voorzien.
Voor Nederland alleen al zouden er zoveel windmolens nodig zijn, waar wil je die kwijt? En denk je dat we bereid zijn veel meer voor energie te betalen?

brammetjeh
15/03/11, 10:53
De centrales in japan beschermen het splijtstof met 3 lagen van bescherming heb ik gelezen. De eerste laag veroorzaakte de explosies in de centrales. Dus We hebben nog geen ramp hoor.

Domenico
15/03/11, 11:57
Geweldig! De desktop van Brady Haran is bijna net zo chaotisch als de mijne. :D
Ik heb helaas nog wat meer icoontjes. En dan tel ik de iconen in de folders uitzoeken, uitzoeken1, uitzoeken2 en uitzoeken3 niet eens mee.

Mikey
15/03/11, 13:07
Geweldig! De desktop van Brady Haran is bijna net zo chaotisch als de mijne. :D

De liefde voor zijn vak is uit zijn stropdas af te lezen ;)

Domenico
15/03/11, 13:14
De liefde voor zijn vak is uit zijn stropdas af te lezen ;)
Hij heeft heel het Periodiek Systeem op zijn stropdas staan!
Je kan zeggen dat die stropdas vrij elementair is. ;)

verdonn
15/03/11, 13:29
om de meeste vlakken is het land zo technologisch vooruitstrevend...echter blijkt toch wel dat men op dit vlak precies toch niet up to date is...

in ieder geval denk ik dat de gevolgen voor de direct omgeving serieus zullen zijn...en op lange termijn misschien nog voor andere landen

Mikey
15/03/11, 14:18
Die eventuele meltdowns en effecten zijn al eng genoeg, maar bedenk eens wat er aankomende tijd met brandstoffen etc etc gaat gebeuren. De beurs in Japan maakt nu al een complete val mee, en van de huidige crisis zijn we nog aan het herstellen. De getroffen centrales zijn goed voor 2000MW, wie gaat dat gat even vullen met de huidige energie honger ?

Wynand
15/03/11, 15:03
Ik denk niet dat er veel stroom rechtstreeks naar daar gaat geëxporteerd worden, hooguit extra vloeibaar gas zoals rusland een paar dagen geleden al deed.

Leuke prof. :D

Ber|Art
15/03/11, 15:05
Net weer een naschok van 6.2 het houd niet op :(

SmilieBG
16/03/11, 18:59
Ik heb echt medelijden met die Japanners hoor :(

Zojuist werd ook vanuit EU gezegd (door e.e.a. minister van energie link (http://frontpage.fok.nl/nieuws/434802/1/1/100/kerncentrale-niet-meer-onder-controle.html)) dat ze het niet meer onder de controle hebben. Oftewel, in komende uren is het volledige meltdown zeer mogelijk.

Ze hebben al bijna geen water / eten, eerste aard beweging, dan tsunami, dan vulkanen en dan dit... Zucht.

Ik hoop nog dat ze het zullen redden en nog sterker eruit komen.

GlobalServe
16/03/11, 19:11
Ik hoop nog dat ze het zullen redden en nog sterker eruit komen.

Quote for truth!

beenske
21/03/11, 13:51
http://xkcd.com/radiation/