PDA

Bekijk Volledige Versie : Datalimiet



Huib
04/03/11, 13:25
Hoi,

Ik heb een probleem met een klant omtrent het opzeggen van het account en het datalimiet.

Deze klant kwam op 1 maart 2011 naar ons toe voor hosting en een domeinnaam verhuizing. We hebben hem toen alvast een account gegeven zodat hij zijn site alvast kon oververhuizen. So far so good...

Vandaag kwam er per e-mail het verzoek tot beeindiging van zijn account, het was een impuls beslissing en hij wou toch niet verhuizen en beroepte zich daarbij op de wet dat hij binnen 7 dagen alles kan opzeggen...

Nu beeindigde ik vandaag zijn account en kwam tot mijn schrik erachter dat hij 100 GB data gebruikt heeft in 2 dagen. (Om dit te doen moet je op het controle paneel eerst aanzetten dat je de site online wilt houden als je over het datalimiet heen gaat, bij default staat het uit). Hij heeft dus 75 GB over zijn maandelijkse limiet verbruikt.

Nu is mijn vraag, mag ik hier een rekening voor sturen, heeft iemand een soort gelijke ervaring? En hoe kan ik nu het beste handelen?

p.s In de back-up van gisteren is te zien dat zijn hele FTP vol stond met HQ afbeeldingen die massaal via FTP gedownload zijn...

Magus
04/03/11, 13:35
Ik denk dat het belangrijk is om te achterhalen of het account moedwillig is misbruikt, en de klant feitenlijk nooit de bedoeling heeft gehad het account werkelijk te behouden. De reden van opzegging kan daarbij belangrijk zijn. Verder hangt het af van de afspraken die je hebt gemaakt en wat je in je AV hebt staan (als je de AV tenminste aan de klant hebt aangeboden)

marsipulami
04/03/11, 13:37
Volgens mij staat hier iets over in het boekje van ICTrecht(heb het boek niet bij de hand) waaruit blijkt dat die herroeping alleen kan als hij nog nooit heeft ingelogd op zijn dienst.

Maar kheb het boek niet mee, dus schiet me niet lek als het niet klopt.

Huib
04/03/11, 13:51
De klant moet akkoord gaan met de algemene voorwaarden voordat hij überhaupt een bestelling kan plaatsen.

De klant beroept zich nu dus op:
10.3. Indien Opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, heeft Opdrachtgever het recht om, zonder opgave van redenen, de Overeenkomst te ontbinden binnen zeven werkdagen na de totstandkoming, tenzij WickedWay reeds met instemming van Opdrachtgever binnen deze periode al is begonnen met de uitvoering van de overeenkomst. Domeinnamen zijn van de 7 werkdagen bedenktermijn uitgesloten, omdat domeinnamen persoonlijk van aard zijn en dan is de bedenktermijn niet van toepassing.


Ik vraag me dan af of ik me nog beroepen op:
6.10. WickedWay kan een maximum stellen aan de hoeveelheid opslagruimte of dataverkeer per maand die Opdrachtgever mag gebruiken in het kader van de Dienst. Bij overschrijding van dit maximum is WickedWay bevoegd een extra bedrag in rekening te brengen, 2 euro per GB dataverkeer en 1 euro per 10 MB opslagruimte. Geen aansprakelijkheid bestaat voor gevolgen van niet kunnen verzenden, ontvangen, opslaan of wijzigen van gegevens indien een afgesproken limiet voor opslagruimte of dataverkeer is bereikt.


De reden voor opzegging is dat zijn huidige host zijn "diensten heeft verbeterd" en daarvoor een verhuizing niet meer noodzakelijk is.

Mark17
04/03/11, 14:22
10.3: de dienst is gestart (de klant heeft neem ik aan ergens ingelogd om de plaatjes te uploaden). De opzegging had je daarom niet hoeven te accepteren (als ik het goed begrepen heb uit het boekje van ICTrecht).

Verder kun je een naheffing sturen voor het teveel gebruikte dataverkeer. Overweeg echter wel of het je dat waard is en je mogelijk niet liever deze klant als nog zou willen behouden.

Tot slot: ik ben geen jurist en adviseer om eea te laten controleren door een jurist (bijv. ICTrecht).

Tim.Bracquez
04/03/11, 14:30
Is deze klant een bedrijf? Zoja dan is 7 dagen niet geldig.

De gemaakte kosten zul je vermoedelijk wel mogen factureren, maar bespreek dit even met ICTrecht. Anders zou het gek zijn, kan je makkelijk mirror's opzetten iedere maand en na 7 dagen 'bye bye' zeggen en enkele TB's aan verkeer achterlaten....

Het hosting pakket was op maat of een standaardpakketje? Moet je mogelijk ook eens naar kijken met ICTrecht

Triloxigen
04/03/11, 15:44
Dataverkeer is niet retourneerbaar dus dat valt volgens mij sowieso niet onder de wet koop op afstand (omdat het al verbruikt is).

Mark17
04/03/11, 16:06
Dataverkeer is niet retourneerbaar dus dat valt volgens mij sowieso niet onder de wet koop op afstand (omdat het al verbruikt is).

http://blog.iusmentis.com/2011/03/03/retourrecht-ook-van-toepassing-bij-koop-van-gas-of-elektriciteit

Stroom en gas zou ook retourneerbaar zijn als ik bovenstaande goed begrijp. In hoeverre dataverkeer er onder valt (of welk tarief redelijk is) durf ik zo niet in te schatten.

ICTRecht
04/03/11, 16:14
Stroom en gas zijn echt een uitzondering. Ze worden letterlijk in de wet genoemd als zijnde "zaken" en dus retourneerbaar. Maar dataverkeer wordt niet genoemd onder dat kopje, dus dat valt er niet onder.

Dataverkeer lijkt me eerder een dienst (connectiviteit) en voor diensten geldt dat consumenten ze binnen 7 werkdagen mogen opzeggen tenzij ze deze al in gebruik hebben genomen. Tot de eerste inlog mag je je account dus nog annuleren als consument.

Domenico
04/03/11, 16:27
Misschien toch slim om voortaan een limiet in te stellen tot de 7 dagen voorbij zijn. Jammer dat er altijd een paar mensen zijn die het verpesten voor de rest.

Huib
04/03/11, 17:16
Het is inderdaad jammer maar er zit nu een limiet van 1 GB / dag voor de eerste 7 dagen. De slechte verpesten het voor de goede.

Ik ga straks een brief opstellen richting die klant en hem erop wijzen dat hij moet betalen voor de verbruikte data.. Ben benieuwd hoe hij gaat reageren

Tim.Bracquez
04/03/11, 17:59
Het is inderdaad jammer maar er zit nu een limiet van 1 GB / dag voor de eerste 7 dagen. De slechte verpesten het voor de goede.
Met DirectAdmin heb je alsnog pech dat deze het account suspsend in de nacht (tenzij je de tally meermaals draait) en dat de klant meer gebruikt

Huib
09/03/11, 20:12
Helaas de "verwachte" reactie gekregen van de klant dat hij helemaal niks, maar dan ook helemaal niks gaat betalen.

Ik vraag me af is het verstandig om gewoon het te laten zitten of toch maar een incasso bureau in te schakelen? Meningen zijn welkom...

BsHosting
09/03/11, 20:19
Gewoon deurwaarder erop af.
Jij kan aantonen account is gebruikt, waarschijnlijk gewoon om effe snel goedkoop wat te kunnen doen.

Erbij laten zitten gaat ie het bij een ander ook proberen, meteen gewoon hard aanpakken dan leren ze het wel.

Apoc
09/03/11, 20:58
Helaas de "verwachte" reactie gekregen van de klant dat hij helemaal niks, maar dan ook helemaal niks gaat betalen.

Ik vraag me af is het verstandig om gewoon het te laten zitten of toch maar een incasso bureau in te schakelen? Meningen zijn welkom...

Gebaseerd op wat je omschrijft (het specifiek aanzetten van de hogere datalimiet + opzegging precies na 7 dagen), klinkt het alsof je te maken hebt met iemand die dit doelbewust heeft gedaan. Juist om zo'n reden, zou ik er zelf zeker werk van maken. Je zult er dan wel een advocaat op moeten zetten en mogelijk een rechtszaak voeren, maar so be it.

Financieel gezien zal het waarschijnlijk de moeite niet waard zijn. Dus het is een afweging of het je om het principe gaat, of om de kosten.

Ik hou niet van principekwesties, maar wanneer iemand je doelbewust naait is het toch een andere kwestie.

Huib
09/03/11, 22:24
Ik ga het morgen wel even overleggen met mijn collega maar ons incasso bureau inschakelen om het geld te krijgen is denk ik de enige juiste stap. Misschien niet omdat het zo nodig is dat we het geld krijgen, maar wel om hem te laten stoppen voordat er weer iemand anders het slachtoffer is.

(we zijn juridisch verzekerd, dus om de kosten hoeven we niet echt zorgen om te maken)

davinci
10/03/11, 09:03
uit: http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/166972-welke-providers-registeren-domeinnamen-zonder-gelijk-te-hoeven-betalen-3.html#post1190479



Oorspronkelijk geplaatst door WickedWay
Wij registeren de domeinnaam, leveren de webhosting en sturen daarna de factuur pas. Meestal betekend dat de betaling pas een maand na oplevering hoeft plaats te vinden. Dit ook ivm met de 1 maand niet goed geld terug garantie.


Dan kan je het toch verwachten? met een '1 maand niet goed geld terug garantie'...
Wat heeft deze meneer/mevrouw dan precies verkeerd gedaan?

En wellicht heeft je klant zelfs eerst nog dat topic gelezen en toen gedacht, eens kijken wat er gebeurt...

Huib
10/03/11, 09:14
uit: http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/166972-welke-providers-registeren-domeinnamen-zonder-gelijk-te-hoeven-betalen-3.html#post1190479



Dan kan je het toch verwachten? met een '1 maand niet goed geld terug garantie'...
Wat heeft deze meneer/mevrouw dan precies verkeerd gedaan?

En wellicht heeft je klant zelfs eerst nog dat topic gelezen en toen gedacht, eens kijken wat er gebeurt...


Ehm zelfs met de 1 maand niet goed geld terug garantie zou je moeten betalen als je zoveel data extra zou verbruiken. Weet niet echt wat de meerwaarde ius

SmilieBG
10/03/11, 09:41
Ik zou er ook principe kwestie van maken en gewoon incasso bureau achter aan sturen. Het lijkt heel erg veel erop dat ie je goede wil heeft misbruikt. Met name omdat ie zo vast aan houdt dat ie niks wilt betalen.

M.b.t. maand 'gratis' (geld terug) is denk ik bedoeld voor de mensen die echt willen even kijken hoe het met de server ingesteld is, welke opties ze hebben e.d. Daar ga je echt geen GB's aan data verkeer genereren.

Serveo
10/03/11, 10:24
Ik ga het morgen wel even overleggen met mijn collega maar ons incasso bureau inschakelen om het geld te krijgen is denk ik de enige juiste stap. Misschien niet omdat het zo nodig is dat we het geld krijgen, maar wel om hem te laten stoppen voordat er weer iemand anders het slachtoffer is.

(we zijn juridisch verzekerd, dus om de kosten hoeven we niet echt zorgen om te maken)

Tegen welk tarief factureren jullie die 100 GB? Ik zou er sowieso een incasso partner opzetten. In elk geval eentje die ook de gerechtelijke procedure doet. Wij werken zelf met Actis Jura op basis van no cure no pay. Hierin zijn ook de deurwaarder en procedure inbegrepen.

Huib
10/03/11, 10:29
0,50 cent per GB dat is dus 50 euro.