PDA

Bekijk Volledige Versie : Incasso bureau



Unipolair
04/03/11, 00:10
Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden heb ik een aantal relaties die moeilijker zijn gaan betalen, na inmiddels 3 herinneringen en 1 x een aanmaning ben ik er helemaal klaar mee.

Afsluiten van de website heeft geen oplossing gebracht, de site blijft offline en de eigenaar is niet meer te bereiken.

Ik zit erover te denken een incassobureau in te schakelen, wat is jullie mening?

WebMeso
04/03/11, 00:29
Is het bedrag dermate hoog dat je over zou gaan tot deze maatregelen? Volgens mij moet je sowieso de wanbetaler nog een mogelijkheid geven, welke schriftelijk en aangetekend bezorgd wordt, voordat je kan overgaan tot incassatie.

Peuk
04/03/11, 00:42
Is het bedrag dermate hoog dat je over zou gaan tot deze maatregelen? Volgens mij moet je sowieso de wanbetaler nog een mogelijkheid geven, welke schriftelijk en aangetekend bezorgd wordt, voordat je kan overgaan tot incassatie.Dit is niet verplicht. De betalingstermijn is verlopen en de debiteur is dus in gebreke. Je hebt de debiteur dus al in gebreke gesteld met het sturen die 4 brieven / e-mails. Een aangetekende brief versturen schaadt de zaak uiteraard niet, integendeel. Sta je alleen maar sterker mee.

Je weet zeker dat de opgegeven gegevens kloppen? Controleer dit wel even voordat je de zaak eventueel uit handen geeft.

Vic D'Elfant
04/03/11, 08:38
Ik denk dat je ook even een afweging moet maken n.a.v. je algemene voorwaarden. Heb je hierin afgedekt dat eventuele "kosten voor het uit handen geven van de vordering" (zoals bureaukosten e.d.) voor rekening van de klant zijn?

Verder, zoals WebMeso al zegt: zijn de kosten ook dermate hoog dat het zin heeft? Wij hebben een keer voor een vordering van € 10 overwogen om het incassobureau erop te zetten (principekwestie bij deze klant), en ze hebben toen gewoon kosteloos een dreigbrief gestuurd. Werkt ook vaak prima.

Kijk sowieso met een incassobureau nog even goed rond; als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je veelal incasso als extra module afnemen. Als je je aansluit bij een partij als bijvoorbeeld Juresta ben je meer kwijt dan incasso op je rechtsbijstandpolis kost, namelijk.

brammetjeh
04/03/11, 10:13
Vaak ben je toch al snel een aardig bedrag kwijt wanneer je een incssobureau inschakeld. Dan zijn er soms voorwaarden dat de klant deze kosten betaald maar toch is vaak dit een risico voor de hoster.

Ik ben zelf wel eens langs gegaan bij een klant. Dit werkt vaak ook erg goed ha

drex
04/03/11, 18:54
Vaak ben je toch al snel een aardig bedrag kwijt wanneer je een incssobureau inschakeld. Dan zijn er soms voorwaarden dat de klant deze kosten betaald maar toch is vaak dit een risico voor de hoster.

Ik ben zelf wel eens langs gegaan bij een klant. Dit werkt vaak ook erg goed ha

De kosten van de incasso zal afhangen welke afspraken je hebt gemaakt met je "incassobureau" soms "No Cure No Pay" of andere afspraken? Ook zijn er incasso bureaus cq organisaties die bij oninbaar deze "wanbetaler" in bewaking zetten voor de eerstkomende 5-10 jaar en jaarlijks blijven volgen/aanschrijven. Kortom zal sterk afhangen van je afspraken.....
Drex

Unipolair
04/03/11, 23:02
Sorry .. overdag even te druk geweest.

Waar hangt het bij mij op .. is puur de relatie. De klant zegt dat ie gaat betalen, en dan uiteindelijk komt er wel eens wat binnen, maar het is niet regelmatig en alleen mondjesmaat als ik bel of langs ga.

In mijn algemene leveringsvoorwaarden heb ik opgenomen dat kosten van een incassobureau ook worden doorberekend. Elke klant ondertekent een overeenkomst met mij en (bijna)van elke klant heb ik een kopie legitimatiebewijs.

... maar goed .. het hangt dus op de relatie voor de toekomst :-(

Vic D'Elfant
05/03/11, 09:52
Het behouden van de relatie is een bekend probleem. Wij hebben ook een klant waarvan we weten dat hij altijd te laat gaat betalen, en dan nog na herinneringen. Oplossing is om sowieso pas te leveren ná betaling (wel duidelijk communiceren, en indien dit überhaupt mogelijk is), en dan meteen er bovenop te zitten als de betaling te laat is.

Je kunt je sowieso afvragen in hoeverre er nog een goede relatie is als je klant je niet tijdig betaalt voor de diensten die je levert. Een relatie komt immers van twee kanten; als jij netjes levert mag je ook verwachten dat je klant je hiervoor betaalt.

Voor de situatie die nu speelt zou ik een afweging maken op basis van de hoogte van de vordering, en in hoeverre je met deze klant wilt. Zou je hier graag in willen adviseren maar het is toch een gevoelskwestie :)

Unipolair
05/03/11, 10:39
Precies ... in elk geval bedankt voor al jullie tips/advies .. ik ga er dit weekend eens over nadenken .. ik laat zeker even weten wat ik besloten heb en hoe het opgelost wordt.

eMiz0r
06/03/11, 10:16
Een klant die niet of slecht betaalt geeft juist signaal af dat hij geen potentie ziet in jullie zakelijke relatie. Beide partijen weten exact waar ze staan en welke verplichtingen ze hebben als er een overeenkomst wordt getekend. Jij levert je dienst, zijn tegenprestatie is het afgesproken bedrag overmaken. Als hij zijn verplichting niet nakomt, moet je er niet mee door willen. Je volgende factuur krijg je hetzelfde verhaal weer, en die er na weer.

In principe vordert een incassobureau de kosten die het maakt bij de klant. Juridisch gezien mogen ze dat ook, dus zolang de debiteur vindbaar is zal het je geen cent kosten. Denk alleen goed na over welke afspraken je met het incassobureau maakt over wat er moet gebeuren als er geen debiteuren gevonden kunnen worden (no cure no pay, of een kleine vergoeding..).

Als je toch op zoek bent naar een nieuw incassobureau om mee in zee te gaan, zoek bij voorkeur een bureau dat ook een deurwaarderskantoor heeft. BOS Incasso is recentelijk overgenomen door DAS (die van de rechtsbijstand) en heeft ook een eigen gerechtsdeurwaarderskantoor. Zo wordt het hele traject tot aan de rechter netjes voor je uit handen genomen. Ik noem BOS Incasso, omdat we er zelf hele goede ervaringen mee hebben. Intrum Justitia schijnt bijvoorbeeld geregeld je klanten uit te schelden en ruzies te veroorzaken.

Unipolair
06/03/11, 10:55
Nou .. ik ben er eigenlijk wel uit.

Een klantenrelatie is van belang als beide partijen ervoor zorg kunnen dragen dat het goed verloop, dus van mijn kant, uptime en support waar mogelijk, en vanuit de klant (tijdige en volledige) betalingen, dat is wel het minste wat ik kan vragen vind ik.

Ik heb besloten om de klant te bezoeken (morgen), en als dat geen soelaas biedt zie ik mij genoodzaakt de vordering uit handen te geven.

Bedankt voor alle hulp!

Cybafish
06/03/11, 23:18
Dit is niet verplicht. De betalingstermijn is verlopen en de debiteur is dus in gebreke. Je hebt de debiteur dus al in gebreke gesteld met het sturen die 4 brieven / e-mails. Een aangetekende brief versturen schaadt de zaak uiteraard niet, integendeel. Sta je alleen maar sterker mee.

Dat hangt maar net van je leveringsvoorwaarden af. Het verstrijken van de betalingstermijn en het versturen van een herinnering an sich is onvoldoende als ingebrekestelling.

wwa55
17/03/11, 21:31
Heb je de klant inmiddels bezocht en heeft hij betaald? Of heb je afscheid genomen?

pid
17/03/11, 22:30
Wij doen sinds een paar maanden zaken met CrediFin, en zogenoemde "no cure no pay" organisatie. Je betaald voor de incasso's in principe niets mits ze de klant kunnen vinden, als dit niet mogelijk is betaal je de kosten (maar die zijn niet hoog voor de start).

Als je zelf niet nog een brief meer wilt sturen kan je kiezen om een "laatste aanmaning" via hun te versturen, de klant betaald hier tevens de kosten voor.

Ze hebben voor ons 100% geincasseert.

Laat je trouwens niet gek maken; je klant is degene die fout zit en komt zijn afspraken niet na.

jos
17/03/11, 22:32
Mijn advies, schakel geen incasso bureau in maar een gerechts deurwaarder. Simpel gezegd mag een incasso bureau net zoals jij briefjes schrijven dat er betaalt moet worden maar als de wan betaler daar geen gehoor aan geeft gebeurt er niet zo veel. Een gerechts deurwaarder heeft veel meer daadkracht. Wij zijn van incasso bureau over gegaan naar een gerechtsdeurwaarder en de doorlooptijd van een zaak is aanzienlijk korter geworden, 9 van de 10 zaken worden succesvol afgehandeld en kosten zijn voor de wan betaler.

En voor welk bedrag zou je een gerechts deurwaarder moeten inschakelen? bedrag moet wel iets voorstellen maar voor 50 euro zou ik al overgaan op een deurwaarder.

Succes ermee!

wwa55
18/03/11, 12:44
Het verhaal van Jos klopt inderdaad. Ik weet niet of dat meteen ook duurder is als het niet inbaar blijkt te zijn?
Ik doe het altijd via www.directincasso.nl. Hebben ook een goed online systeem waar je alles gemakkelijk in kunt dienen en de statussen kunt bekijken.

jos
18/03/11, 12:53
En juist met Direct Incasso heb ik helaas een hele slechte ervaring. Ze hebben in het begin goed hun best gedaan maar als de zaken moeilijker worden dan heb je (in mijn geval dan) niet zoveel aan ze. Ik heb zelfs aan de telefoon een keer het antwoord gekregen "Ja van een kale kip kan je niet plukken" Wij proberen altijd een incasso/deurwaarder te voorkomen maar als het echt niet anders kan ja dan is het niet anders en dan wil ik niet iemand aan de telefoon die dat zegt, dan had ik net zo goed zelf briefjes kunnen sturen...

Traject starten met een deurwaarder kost geld en dat verhalen wij altijd op de klant en als het een keer niet lukt dan zijn de kosten voor ons zelf, maar doordat wij vaker wel succes hebben vallen de kosten mee, is in ieder geval goedkoper dan een aantal facturen helemaal niet betaald krijgen.

Succes!


Het verhaal van Jos klopt inderdaad. Ik weet niet of dat meteen ook duurder is als het niet inbaar blijkt te zijn?
Ik doe het altijd via www.directincasso.nl. Hebben ook een goed online systeem waar je alles gemakkelijk in kunt dienen en de statussen kunt bekijken.

wwa55
18/03/11, 12:57
Dat heb ik ook wel meegemaakt inderdaad, ze zeggen vrij snel dat je inderdaad van een kale kip niet kunt plukken. Ik ga ook maar eens kijken naar een gerechtsdeurwaarders kantoor.

Voordeel vond ik het online systeem, heeft die gerechtsdeurwaarder dat ook?

jos
18/03/11, 13:09
Het online systeem van directincasso is inderdaad erg fijn dat hadden ze weer wel goed voor elkaar :-)

Het verschilt een beetje per bedrijf of ze een systeem online hebben staan. De deurwaarder waarmee wij zaken doen heeft een online systeem maar de schoonheidsprijs verdient het niet ;-) maarja het werkt!

Kijk anders even op de site van Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG)

http://www.kbvg.nl

xynpaq
19/03/11, 01:46
Ik doe al al lange tijd zaken met www.alternative-solutions.nl . het is een incasso bureau met een eigen jurist. En ze gaan iets verder dan no cure no pay namelijk gratis.

Neem eens contact en spreek met een jurist en kan je exact vertellen hoe sterk je in deze zaak staat.

Dirk Jan
22/03/11, 12:44
GetHost schakelt Actis Jura (http://www.actisjura.nl) uit Groningen in voor de onbetaalde facturen.
Geen kosten voor de opdrachtgever, ook niet wanneer de debiteur besluit niet te betalen aan het incassobureau, want dan schakelen ze voor hun risico en kosten een deurwaarder in en starten ze een kort geding.

Vorderingen worden snel opgepakt na het indienen, meestal de volgende dag heeft de debiteur een nette brief op zijn of haar deurmat.

Bij falen van het proces, ongeacht welke fase deze zit, wordt de vordering afgeschreven maar worden er geen kosten berekend aan de opdrachtgever.

Het volgsysteem vind ik wel erg onoverzichtelijk, maar qua service en kosten en vooral slaagkans zal ik hun absoluut aanbevelen, helemaal wanneer het gaat om vele kleine vorderingen zoals bij ons. Het proces bij de deurwaarder duurt namelijk wel lang, al zal dit vermoedelijk ook aan het soort debiteur liggen en elders ook lang duren. Zo staat bij ons al een paar dossiers meer dan een jaar open.

Het verschil is wel dat Actis Jura bepaald of er wordt overgegaan tot dagvaarden, en niet jij als opdrachtgever. Wat opzich logisch is, daar hun het risico dragen.