PDA

Bekijk Volledige Versie : Pinnen over IP



Loes
03/03/11, 21:27
Ik ben 'opgegeven' door de helspdesk van zowel xs4all, CCV als AVM (producent Fritzbox). Mijn pinterminal van CCV (aangeschaft via de Rabobank)werkt niet op consumenteninternet van xs4all. Ze zeggen allemaal dat het zou moeten werken, maar niemand kan me vertellen waarom het niet werkt.
Iemand hier misschien een idee?

Mark17
03/03/11, 21:45
Ik ben 'opgegeven' door de helspdesk van zowel xs4all, CCV als AVM (producent Fritzbox). Mijn pinterminal van CCV (aangeschaft via de Rabobank)werkt niet op consumenteninternet van xs4all. Ze zeggen allemaal dat het zou moeten werken, maar niemand kan me vertellen waarom het niet werkt.
Iemand hier misschien een idee?

Staan alle poorten open? Wat zegt de Rabobank?

In het verleden was een speciale licentie voor pinnen over IP vereist als ik het goed herinner, misschien is dat het probleem (zo ja dan is een andere provider mogelijk een oplossing).

WebMeso
03/03/11, 21:52
Ik ben 'opgegeven' door de helspdesk van zowel xs4all, CCV als AVM (producent Fritzbox). Mijn pinterminal van CCV (aangeschaft via de Rabobank)werkt niet op consumenteninternet van xs4all. Ze zeggen allemaal dat het zou moeten werken, maar niemand kan me vertellen waarom het niet werkt. Iemand hier misschien een idee?

Wat heb je zelf en de andere opgenoemde partijen geprobeerd? Zo kunnen wij een paar dingen uitsluiten. Het kan zoveel zijn.

Spyder01
03/03/11, 22:05
In tegenstelling tot voorheen ben je geen gecertificeerde lijn meer nodig om te pinnen. Let wel, vaak is hier een apart type modem voor nodig om over publiek internet te kunnen pinnen!

Het kan ook zo zijn dat CCV in hun TMS systeem niet het vinkje bij publiek hebben gezet, dat wordt nog wel eens vergeten bij leveranciers en zonder dat vinkje is pinnen via publiek internet niet nodig.

Verder dient voor het pinnen poort 50500 in het modem open te staan.

DJSmiley
03/03/11, 22:36
In tegenstelling tot voorheen ben je geen gecertificeerde lijn meer nodig om te pinnen. Let wel, vaak is hier een apart type modem voor nodig om over publiek internet te kunnen pinnen!

Het kan ook zo zijn dat CCV in hun TMS systeem niet het vinkje bij publiek hebben gezet, dat wordt nog wel eens vergeten bij leveranciers en zonder dat vinkje is pinnen via publiek internet niet nodig.

Verder dient voor het pinnen poort 50500 in het modem open te staan.

50500 is banksys



CCV:
- 194.104.96.44 port: 15000 TMS (basis param.)
- 194.104.96.44 port: 15001 TMS (param. En config.)
- 194.104.96.44 port: 15002 TMS (software download)
- 194.104.96.43 port: 10000 CCV Host (scheme load, acq. Upd. En Creditcards)
- 194.104.96.43 port: 10010 CCV Host (Petrol Creditcards)
- 194.104.96.43 port: 10020 CCV Host (prepaid tegoed; Acw. Tradidi)


Gevonden met google.. svp niet de link hier posten als je ook deze ftp vind, ik heb de betreffende tent al op de hoogte gesteld, naast de IP adressen staat hier ook hun klantenbestand incl bankIDs, gsm nrs, puk codes en pincontracten publiekelijk op :X


Ik weet alleen niet zeker of deze IP's ook werken vanaf een publieke internetverbinding.
'vroeger' (in de tijd van gecertificeerde verbindingen) had een gecertificeerd netwerk een bgp sessie met CCV, en kreeg je toegang als je pin-over-IP afnam. Zonder toegang of een provider zonder deze verbnding was het gewoon een ip adres wat niet bestond (werd verder niet announced), en werkte het pinnen dus niet.

Volgens http://www.efficientbetalen.nl/websites/efficientbetalen/docs/Rapportage_Telecom_Gelderlandplein_definitief_exte rn_JK.pdf zijn de IP adressen voor pinnen via publiekelijk internet 193.173.53.101

Awerso
03/03/11, 23:06
Haal anders even het bewuste ip weg... al je die intypt in google krijg je meteen de ftp te zien en die kan je helemaal doorlichten...

Piwi-Web
03/03/11, 23:10
Haal anders even het bewuste ip weg... al je die intypt in google krijg je meteen de ftp te zien en die kan je helemaal doorlichten...

haal het hele bericht weg bedoel je... Elke n00b kan copy/paste in google plakken en zo in de directory gaan snuffelen :thumbdown::drunk:

easy2host
03/03/11, 23:26
Wij hebben zakelijks xs4all en daar boven op de pin over ip optie, kost 10,00 per maand extra volgens mij, moet je speciaal aanvragen. Ik kan me voorstellen dat het niet op particiere lijntjes zit

BsHosting
03/03/11, 23:43
Pinnen over IP kan op elke lijn tegenwoordig.
Ik installeer maandelijks een aantal kledingwinkels en daar ligt gewoon een adsl only abbo van 10 euro pm.
Ik installeer heel het gebeuren daar het enigste wat ik niet hoef te doen dat doen ze tijdens de bouw al is de kabels leggen.

Als CCV de pinterminal brengt is het gewoonweg rechtstreeks in de kpn modem pluggen en werken, niks poorten openzetten werkt meteen.
Wil je hem via een router laten lopen gaat het idd niet werken.

brammetjeh
04/03/11, 09:18
Dit is niet bij elke lijn waar. Wanneer het een KPN zakelijkadsl lijn is moet er een pin contract geactiveerd worden. Dit kun je telefonisch met KPN in Orde maken.

Heb laatst een pin terminal geinstalleerd waar dit het geval was. na het open zetten van het pincontract (dan worden er bij KPN poorten opengezet) Werkte het

Misschien toch even je inet profider raadplegen.

easy2host
04/03/11, 09:30
Wellicht heb je wat aan onderstaande links

https://www.xs4all.nl/zakelijk/businesssdsl/poip.php

http://betaalterminal.hbd.nl/app/index.cfm?app=zoek_alle_terminals_tekoop

BsHosting
04/03/11, 16:18
Fout nl die winkels draaien allemaal op een particulier abbo voor kostenbesparing ( 2200 winkels ) a bv 10 euro per maand is een leuke besparing.

Ik weet wel links en rechts kan er wel wat fout gaan maar dat komt niet vaak voor.

Als het ip maar goed in het pinapparaat staat dan komt het goed, en meestal als CCV het gedaan heeft staat er een fout Ip in.


Dit is niet bij elke lijn waar. Wanneer het een KPN zakelijkadsl lijn is moet er een pin contract geactiveerd worden. Dit kun je telefonisch met KPN in Orde maken.

Heb laatst een pin terminal geinstalleerd waar dit het geval was. na het open zetten van het pincontract (dan worden er bij KPN poorten opengezet) Werkte het

Misschien toch even je inet profider raadplegen.

Sas
18/07/11, 14:58
Wij hebben ook xs4all internet. Dus.... als je die 10euro p/m wilt besparen, en dus voor particulier internet en pin verbinding gaat, is het pinnen dan mogelijk? Als je dat aan xs4all vraagt zeggen ze natuurlijk is niet mogelijk.

Is het WEL mogelijk of NIET? als het wel mogelijk is, wat moet je dan nog doen? Bij ccv iets aangeven? (leverancier apparaat) of poorten openen met de modem?
En is het dan wel veilig?. Als je wireless internet hebt, is dit dan nog wel veilig dan? (met wachtwoord)

Een monteur die dit vaker heeft gedaan zou het moeten weten. Een kleine bedrijf heeft namelijk geen onnodige 'service' nodig. We willen alleen kunnen pinnen over internet, voor een zo voordelig mogelijk prijs.

alvast bedankt.

Powermage
22/07/11, 01:28
Wat een indianen verhalen hier zeg....
dingen zoals dat pinnen over IP via een router niet werkt oid...

Pinnen over IP ging 'vroeger' over een gecertificeerde lijn, deze moest aan enkele voorwaarden voldoen, en vaak rekende lijn leveranciers hier een extra bedrag voor.

Sinds begin dit jaar is het mogelijk pinnen over ip via zogenaamd 'open-internet' te gebruiken.
Elke terminal leverancier heeft dit ingebouwd, echter moet dit per terminal wel apart geactiveerd worden, in dit geval moet CCV dus in het TMS 'aan zetten' dat de automaat via open-internet gaat, als dit in het TMS is aangezet zal je op je terminal eerst een management call moeten aanroepen zodat hij die nieuwe instellingen kent.

Een standaard modem/router heeft verder geen config nodig, of je moet zelf je firewall flink dicht gezet hebben.

Een pin terminal zet zelf een beveiligde verbinding op met zijn host, dus wireless internet of niet maakt niet veel uit voor de veiligheid.

Overigens let op met simpele consumenten lijnen ed, niet gaan huilen bij je pin leverancier als je consumenten lijn plat ligt en je een dag niet kan pinnen....

BsHosting
22/07/11, 09:19
Heb je weleens pin terminals geinstalleerd of heb je het van horen zeggen ik installeer er wekelijks dus ja ik weet waar ik over praat.

Over een router kan je alles laten lopen alleen geen enkele leverancier raad dat aan, beste is rechtstreeks in de modem, daar de meeste modems meerdere poorten hebben tegenwoordig.


Elke terminal leverancier heeft dit ingebouwd, echter moet dit per terminal wel apart geactiveerd worden, in dit geval moet CCV dus in het TMS 'aan zetten' dat de automaat via open-internet gaat, als dit in het TMS is aangezet zal je op je terminal eerst een management call moeten aanroepen zodat hij die nieuwe instellingen kent

Ze hoeven helemaal niks open te zetten, je moet enkel en alleen de juiste gegevens invoeren, immers je pin krijgt ook een vast IP als je het goed wilt doen, dat doet de installateur ter plekke.
Je roept veel maar weet volgens mij enkel van horen zeggen waar het omgaat, want een management call is sowieso het eerste wat er gaat gebeuren of jij nu via umts/gprs of vaste verbinding wilt pinnen.
Tevens gebeurt die management call sowieso al 1 a 2x per maand automatisch.

Bart L
22/07/11, 09:56
Uh... waarschuwing, als dit het is ga je heel stom voelen (ik in iedergeval).

Test je met minimaal 0,05 cent???? Ik heb wel eens een 2 uur zitten klooien omdat ik testen met 0,01 en de pin automaat gaf braaf "connectie error".

Wido
22/07/11, 10:23
Ik heb hier laatst nog mee gestoeid, je kan in het service menu een diagnostic test draaien, die gaat je IP-connectie testen. Dat was overigens ook op een simpele lijn achter een pfSense firewall, helemaal niets spannends aan.

Wat mij wel op viel, het PIN automaat is niet te pingen totdat deze "tot leven" komt en zelf IP-verkeer gaat doen, dan is deze ineens wel te pingen voor enkele minuten.

hrodenburg
22/07/11, 10:26
Over een router kan je alles laten lopen alleen geen enkele leverancier raad dat aan, beste is rechtstreeks in de modem, daar de meeste modems meerdere poorten hebben tegenwoordig.

Totaal geen verstand van pinnen, maar wel wat van routers/modems....
"Tegenwoordig" zijn bijna alle modems die je krijgt ook al router. Je krijgt immers op de client vaak een private ip uitgedeeld (192.168.x.x).
Lijkt mij toch niet nodig dat je pin apparaat een vast public ip heeft? En stel dat je er meer dan 1 hebt, dat ze allemaal een eigen public ip hebben?
Helemaal als een modem meerdere poorten heeft, kun je er natuurlijk wel vanuit gaan dat het ook al een router is (Afgezien van zakelijke abonnementen oid).

Dat je niet een extra router achter je modem, waar dus ook al een router in zit, wil plaatsen, ben ik het volledig mee eens. Maar dat is meer algemeen en niet pin specifiek lijkt mij zo.

Hoe het precies zit met het pin systeem weet ik niet, maar dat het niet achter NAT werkt (dus achter een router) lijkt mij onwaarschijnlijk. Als het over publiek internet werkt, lijkt mij dat zo'n apparaat gewoon een ssl verbinding opzet met de host aan de andere kant. Toch?

Bart L
22/07/11, 10:55
Ping automaat doet het prima achter NAT. Tot leven verhaal van "wido" klopt.

Powermage
22/07/11, 12:59
BsHosting, het bedrijf waar ik werk installeert en levert pin automaten van CCV en de ccv groep (dus Alvira en EFT Hypercom's) en daarnaast Banksys (dan heb je ongeveer 98% van de markt wel gehad), daarnaast ben ik in geval van security issue's (skimming ed) bij onze klanten het 1e aanspreekpunt voor die leveranciers, ik vermoed dat ik meer kennis, verstand en trainingen van die automaten heb gehad dan jij, ik installeer ze niet wekelijks meer (dat doen andere collega's) maar als niemand er uit komt zijn er in ons bedrijf 2 personen waar iedereen terecht komt (en ik ben er 1 van ;) )

Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat als jij GEEN gecertificeerde pin lijn hebt en de leverancier of de dealer of wie dan ook in het TMS (ccv) of Termbase (banksys) of Beterman (hypercom) systeem NIET aanzet dat je pin over het 'open-internet' mag deze het NIET gaat doen, aangezien hij dan op een andere host probeert te connecten die niet bereikbaar is voor die pin, ze zetten niets 'open' ze laten alleen de pin een ander ip adres connecten, en als niemand dit die pin verteld (en het makkelijkste is dit vanuit een management systeem) dan weet die dat niet.
Als dit vooraf bekend is hoort dit vooraf goed te staan, maar dit gebeurt niet altijd.

ELKE DSL modem bezit een ROUTER functie, als je dit niet snapt, ga eens je inlezen hoe een internet verbinding werkt, zelfs de zakelijke KPN lijnen hebben een modem met router (die dan via DHCP een public IP uitdeelt, maar hij word wel degelijk gerouteerd) en ELKE leverancier ondersteund dit. dat jij het verschil tussen een modem en router niet snapt fine, maar ga dan niet andere afzeiken dat ze er geen verstand van hebben als jij enige basis netwerk kennis niet bezit.

Leuk dat die management call automatisch 1 a 2x per maand gebeurt (bij een banksys bijvoorbeeld uiterlijk om de 28 dagen anders blokkeert hij) maar als jij NU een automaat wil installeren die compleet pre configed is op een gecertificeerde pin lijn wil je NIET 2 weken wachten voordat je automaat automatisch een update doet of niet dan?
Daarnaast, zolang niemand het profiel op 'open-internet' zet kan hij wel een management call doen, maar hij blijft nog proberen op een fout host IP en gaat dus nooit een pin transactie afleveren.

Om even nog op BartL te reageren, een pin automaat hoort gewoon 0,01 euro af te rekenen (in iedergeval 100% zeker dat Banksys en Hypercom automaten dit doen), vaak gaat het echter mis in kassa gekoppelde situaties (een aca kassa bijvoorbeeld rond de 0,01 cent pin transactie af naar beneden en zegt direct dat de transactie akkoord is terwijl er niets naar de pin is gestuurd) dit is niet zozeer een fout van de automaat, maar een probleem in de kassa software.

Spyder01
22/07/11, 18:38
Ze hoeven helemaal niks open te zetten, je moet enkel en alleen de juiste gegevens invoeren, immers je pin krijgt ook een vast IP als je het goed wilt doen, dat doet de installateur ter plekke.
Je roept veel maar weet volgens mij enkel van horen zeggen waar het omgaat, want een management call is sowieso het eerste wat er gaat gebeuren of jij nu via umts/gprs of vaste verbinding wilt pinnen.
Tevens gebeurt die management call sowieso al 1 a 2x per maand automatisch.

Correctie (en dat doet Powermage ook al :) ) je MOET in TMS juist wel aangeven of het een gecertificeerde lijn is of open / publiek internet. Doe je dit niet dan werkt inderdaad de pinautomaat niet (CCV, Secura, P4Y, Hypercom enzovoorts). Bij een Secura zal hij bijvoorbeeld stoppen bij de Security Call waarna de automaat gewoon weigert te werken totdat je in TMS aangeeft wat voor soort lijn het is. Een management call kan 1 of 2x per maand zijn, maar gebeurd meestal elke avond of om de avond waarbij ook de chipknip tegoeden worden afgestort.

Overigens kan een PIN prima via NAT werken hoor, o.a. KFC, Hajé en een groot aantal andere bekenden doen dit. Die werken allemaal intern met een 192 range. Alles valt of staat met de kennis om het systeem in te richten cq te configuren.

@Powermage Hoi, ex-concullega :D

BsHosting
23/07/11, 15:19
@ Powermage.

Het leveren is leuk, maar wij leveren zelf ook rechtstreeks via CCV dus weet ook wel waar ik het over heb.
Security etc zijn compleet andere zaken dan een apparaat goed instellen.

Je leest schijnbaar de helft maar dus ik zal er maar niet te diep op in gaan.
IK heb het ook niet over modem met router gehad maar over een LOSSE ROUTER en dat wordt dus compleet afgeraden ook door CCV en als jij meent dat het wel mag dan lever je gewoonweg flutadvies.


maar als jij NU een automaat wil installeren die compleet pre configed is op een gecertificeerde pin lijn wil je NIET 2 weken wachten voordat je automaat automatisch een update doet of niet dan?
Daarnaast, zolang niemand het profiel op 'open-internet' zet kan hij wel een management call doen, maar hij blijft nog proberen op een fout host IP en gaat dus nooit een pin transactie afleveren.



Nogmaals als je weet waar je het over hebt weet je dat er een vast IP Ingezet wordt, en ja dat gebeurt door de monteur en dan krijg je meteen de Management call simpel zat.



Overigens kan een PIN prima via NAT werken hoor, o.a. KFC, Hajé en een groot aantal andere bekenden doen dit. Die werken allemaal intern met een 192 range. Alles valt of staat met de kennis om het systeem in te richten cq te configuren

Dat het werkt wil niet zeggen dat het de manier van werken is die ook ondersteund wordt door CCV.

Mensen die hier roepen van wel, moet zich schamen als ze klanten dat advies hebben gegeven dan heb je prutswerk afgeleverd.

De partij waar wij zaken mee doen hebben in aantal landen winkels in NL nu pas 90 maar in bv DLD meer dan 1500 die hebben in het begin ook in NL zo'n partij gehad die de pin lekker op jullie manier deed achter NAT of een andere manier.
CCV stond daar wekelijks aan de deur om het probleem te fixen, nu zit ie op de juiste manier aangesloten en werkt het geheel perfect.

Kijk er zijn meerdere wegen die naar rome lijden maar ik ga liever voor een goede oplossing dan een houtje /touwtje fabricage.

Rinse Kloek
23/07/11, 16:51
Dat het werkt wil niet zeggen dat het de manier van werken is die ook ondersteund wordt door CCV.

Wat is er mis met PIN achter NAT ? Er draaien duizenden clients dagelijks achter NAT, en waarom zou dat bij PIN verkeer in een keer niet goed zijn.
Mits je router een goede/stabiele NAT implementatie heeft zie ik hier geen problemen mee..

visser
23/07/11, 19:37
Wat is er mis met PIN achter NAT ? Er draaien duizenden clients dagelijks achter NAT, en waarom zou dat bij PIN verkeer in een keer niet goed zijn.
Mits je router een goede/stabiele NAT implementatie heeft zie ik hier geen problemen mee..

Ik ben ook wel benieuwd naar de gebruikte (IP) protocollen bij PoIP.

Maar je vraag geeft m.i. al bijna het antwoord, en diverse posters hebben al geschreven dat PIN achter NAT _kan_ werken. :

"Niet ondersteund" is niet hetzelfde als "technisch onmogelijk", en goede kans dat de reden precies is wat je zegt "MITS je router..." .
Bij "wordt ondersteund" verwachten eindklanten toch feitelijk dat de helpdesk/leverancier net zo lang doorgaat "totdat het werkt". Dat garanderen met een palet aan consumenten meuk spul is geen rendabel werk.

Technische redenen kunnen zijn dat
1 : server ook verkeer initieert. (statische nat/port/protocol forwarding is al weer minder vaak ondersteund).
2 : ander protocol dan TCP/UDP/ICMP . (zeker inbound . IPIP ? GRE ? )
3 : in-band ip adres onderhandeling. (ftp in active mode is 'bekend'. Corba ?) - kijk eens met een sniffer wat voor toeren iChat, google talk video of andere protocollen (lees over stun server) moeten doen om door NAT te werken. Of de ramp die UPnP heet om dat "automatisch" te maken.

Gemiddeld gesproken werkt NAT redelijk voor TCP/UDP/ICMP verkeer mits dat alleen vanaf de client naar buiten toe wordt opgezet.
Voor verkeer van buitenaf is er dan nog 1:1 NAT, en port (tcp+udp)/protocol forwarding wat "meestal" wel kan.
En dan moet de gebruiker er al serieus wat van snappen om dat in te stellen.

Alles daarbuiten wordt meteen vrij exotisch, en vergt kennis en een luxere router.
Met als doelgroep kruideniers die elk dubbeltje tien keer omdraaien (cq installatie monteurs) kan ik me wel voorstellen dat een leverancier zegt "niet ondersteund" ,of te wel, "als het niet werkt is het niet ons support probleem".

BsHosting
24/07/11, 12:15
@ Visser,

Inderdaad, alleen daar gaan de meeste mee in de fout met het verhaal het kan.

Ik ben zelf nu ingehuurd door KPN voor glasvezel, certificering etc moeten halen noem maar op, kom je bij een klant heeft een alarmsysteem, klant neemt maar 1 nr dus geen aparte voor zijn alarm.
KPN geeft duidelijk aan wij zijn geen alarminstallateur en zullen daar ook geen ondersteuning opgeven, wat zegt de klant ja maar installateur van het alarm zegt dat het wel kan werken.

Ja leuk maar zo werkt het in de praktijk niet.
Zelfde met pinnen alles is werkend te krijgen maar het feit dat leveranciers en installateurs zeggen nee dat ondersteunen we niet heeft enkel en alleen met de problemen die komen te maken daar geeft men geen ondersteuning op.

Als er dan iemand glashard zit te vertellen dat het gewoon werkt zit ie gewoonweg de klant voor te liegen, want zolang de leverancier niet garant staat voor de werking met zo'n aansluiting kan je er ook geen rechten aan ontlenen.

Is het nu zo moeilijk om een eerlijk advies te geven.

Rinse Kloek
24/07/11, 13:57
Maar je vraag geeft m.i. al bijna het antwoord, en diverse posters hebben al geschreven dat PIN achter NAT _kan_ werken. :

PIN achter NAT werkt perfect en zou niet weten waarom je het klanten moet afraden. Het punt wat BsHosting maakt begrijp ik wel. Het netwerk van de winkel is het domein van de degene die de DSL/Fiber lijn levert en dat zal een terminal leverancier zelf niet 'ondersteunen'. NAT is daarbij een extra schakel en KAN dus voor extra problemen zorgen.

BsHosting
24/07/11, 14:14
Je geeft dus zelf het antwoord al
PIN achter NAT werkt perfect en zou niet weten waarom je het klanten moet afraden
en daar antwoord je zelf notabene op NAT is daarbij een extra schakel en KAN dus voor extra problemen zorgen.

Alleen al om die reden moet je het de klant dus gewoonweg afraden.
Het gaat er niet om dat het niet kan het gaat erom dat het 1 niet ondersteund wordt door de leverancier en 2 dat het gewoon een advies is van lik mijn vestje.

Je geeft je klant het beste advies, en zeker iemand die dan pretendeerd de troubleshooter te zijn mag je van verwachten dat ie het juiste advies geeft en niet een oplossing die niet ondersteund gaat worden als er iets fout gaat.

Powermage lijkt me meer een verkoper die hebben wel meer van die praatjes vol met onzin.

Vrijdag nog een glasvezeloplevering waar de verkoper had verklaard aan de klant dat zijn TV compleet draadloos aangesloten zou worden.
Toch knap als je STB eraan moet hangen jawel met een HDMI kabel en UTP kabel en uiteraard stroom.

Dat iets werkt wil niet zeggen dat het ook de juiste manier is om het aan te sluiten.

Een goed en eerlijk advies is het halve werk.

visser
24/07/11, 16:26
PIN achter NAT werkt perfect en zou niet weten waarom je het klanten moet afraden. Het punt wat BsHosting maakt begrijp ik wel. Het netwerk van de winkel is het domein van de degene die de DSL/Fiber lijn levert en dat zal een terminal leverancier zelf niet 'ondersteunen'. NAT is daarbij een extra schakel en KAN dus voor extra problemen zorgen.

De winkel en het netwerk erin is alleen het domein van de winkelier, of diens ICT support leverancier.
Een lijnenboer gaat tot aan z'n aansluiting (meestal isra punt), en als er een managed router staat tot aan de klant poort van die router.
Zeker niet "allerlei gekke applicaties werkend maken", en al helemaal niet als de klant "zelf" de router managed.
En nog minder wanneer het opeens "jouw" schuld wordt wanneer je z'n klant dan toch geholpen hebt om het werkend te krijgen, en "hij doet het niet meer" en dan is dat budget lijntje opeens "business critical".
Het is gewoon de consequentie van een standaard bulk product met erg lage marges dat enigszins niet-standaard gebruik ervan (of handholding daarvoor) niet opgepakt wordt door een support afdeling.

Specifiek voor de terminals kan ik me nog voorstellen dat misschien soms vanaf het netwerk verkeer geinitieerd wordt (test bij storing ?) . Dan heb je al een statische nat nodig, en mensen die snappen dat als gevraagd wordt om het IP adres van de pin terminal, dat het externe adres moet zijn.

Wie het zelf snapt, of buurjongen/neefje/bijklus student inzet kan best kiezen om een goedkope oplossing te nemen die "niet officieel gesupport" wordt, anders betaal je een stuk meer voor een "business" oplossing met hoofdzakelijk dezelfde techniek maar een uitgebreider support apparaat.

(zijn er hier mensen die een euro per maand shared hosting klant uren lang door ef tee pee uplood met windows 95 heenpraten ? )

BsHosting
24/07/11, 17:03
@ Visser,

Inderdaad daarom zeggen de grote partijen in dit geval CCV ook geen ondersteuning simpel zat.
Als je dan er zo 1 hebt die zegt het gaat wel dan mag naderhand een ander zijn zooi opruimen.

Alles is werkend te krijgen maar is het nu zo moeilijk om je aan de eisen te houden van de leverancier.
Niemand word er wijzer van als sommigre maar wat aanklungelen.

Zeker van iemand die dan nog groot doet ook 1 van de 2 beste te zijn in hun bedrijf.

De beste is dan altijd nog degene die zich aan de installatievoorschriften houd zoals ze zijn en niet anders omdat hij vind dat het wel kan.

Het zet enkel en alleen mensen op het verkeerde been.

En het leuke is met constructies zoals genoemd als het dan fout gaat krijgt bv CCV de wind van voren terwijl de externe installateur gewoon maar iets doet.

Kijk dat mensen fouten maken dat is normaal dat doen we allemaal, maar klanten gewoonweg een fout advies geven noem ik geen fout maar gewoon erg lomp.

Powermage
24/07/11, 21:49
Visser: een Pin over IP heeft eigenlijk alleen outbound verkeer, er hoeft geen poort inkomend open te staan, het is niet zo dat een systeem van de leverancier contact opneemt met de pin, als je meer info nodig hebt PM me eens, ik kan je wel een PDF met info toe sturen.

@BsHosting
Ik had een heel verhaal getypt, maar ik kan t korter maken.

De installatie instructies van CCV zijn voorkeuren van CCV, die hebben het zo vooral omdat HUN een service contract leveren en ze zo min mogelijk apparaten er tussen willen om zo een helpdesk call makkelijker te maken. Dit betekend NIET dat iets niet werkt, mits goed geconfigureerd is er meer mogelijk dan CCV als voorkeur heeft (en in sommige gevallen moet je daar van afwijken) presenteer ze dan ook niet dat dit de enig weg is, als je zelf alleen een dealer bent, die vervolgens de service contracten doorzet (en door ccv laat afhandelen)zijn dat je regels, zo niet (zoals bij ons) kan je zorgen dat een klant een goede oplossing krijgt (iets met meerdere wegen en rome)

Wij leveren zelf service contracten, wij nemen verantwoording, als iets niet zou werken gooien we onze eigen ruiten in met extra telefoonjes naar de helpdesk of extra monteur bezoeken (daarnaast word nat door het grootste gedeelte van de gecertificeerde pin lijnen gebruikt, vreemd dat ze toch gecertificeerd zouden zijn niet ;) )

verder heb ik geen zin om tijd te verspillen aan jou gedoe en af gekraak, als jij zelf basis kennis mist en op iemand die dat ontkracht roept dat die dan een slecht advies geeft heb ik geen zin om daar op in te gaan, blijf zo doorgaan, ik weet aan onze aantallen (veelvoud van de 90 van jou) dat wij t vast wel goed doen :)

visser
24/07/11, 22:59
Visser: een Pin over IP heeft eigenlijk alleen outbound verkeer, er hoeft geen poort inkomend open te staan, het is niet zo dat een systeem van de leverancier contact opneemt met de pin, als je meer info nodig hebt PM me eens, ik kan je wel een PDF met info toe sturen.



Thx, kom ik misschien op terug. (Kan altijd nuttig zijn, hoewel ik op dit moment geen PoIP issue onder handen heb)

Ik geloof dat de discussie Powermage en BsHosting een beetje heftig wordt, terwijl , als ik het zo lees, beiden vanuit een verschillende rol argumenteren, en gezien vanuit hun rol/type service aanbieding, waarschijnlijk ook beiden gelijk hebben.

Powermage levert blijkbaar een vrij uitgebreide en complete installatie service, en is de partij die door de winkelier aangesproken kan worden "om het werkend te maken", en is bereid om dat te doen inclusief NAT. Als ik mag raden hebben zij waarschijnlijk ook een lijstje "gesupporte" aansluitmethoden zoals welk merk/type router gebruikt mag worden.
BsHosting zit waarschijnlijk in een segment waar weinig ruimte is om zelf aanvullend support te leveren voor klant-interne netwerk zaken en kan dus met goed fatsoen ook geen oplossingen aanraden waarmee de kans op supportvragen groter wordt.

Allebei logisch, allebei terecht, denk ik eigenlijk.

Gewoonlijk gaat zo'n verschil in aanpak ook samen met een verschil in prijs :-)

The-BosS
24/07/11, 23:35
Ik denk dat visser eigenlijk de nagel op de kop slaat, om dan even mijn eigen mening te geven en hoe ik het zie. Het is inderdaad niet omdat iets niet gesupport is dat het daarom niet kan werken. Je kan het de klant bvb wel aanraden als het om een low-budget klant gaat, zolang je er dan ook bij vermeld dat het niet gesupport is en dat hij ook geen support moet verwachten van de leverancier. Als de klant daar mee akkoord gaat is het de klant zijn probleem lijkt me, er zijn zoveel hardware dingen niet gesupport op bepaalde OS'en, maar toch krijg je ze werkende. Wil dat daarom zeggen dat je het niet kan gebruiken, nee dit wil enkel zeggen dat je niet moet verwachten van een fabrikant dat hij een probleem oplost voor je.

Dit is trouwens niet specifiek voor Pin over IP of VoIP of ict, maar in elke sector wel zo. Net zoals dat je een alarm/fax/ouderwetse pin ook op dezelfde telefoon lijn kan aansluiten. Maar dan werkt er maar 1 op het zelfde moment, als de klant hier voor kiest is dat zijn eigen keuze lijkt me. Komt er overdag een fax binnen dan moet je maar even wachten met pinnen, heb je overdag je alarm niet nodig kan je net zo goed een pin aan hangen.

Verder ken ik redelijk wat ketens die op bi-lan of multipoint to point werken en allemaal een ip uit interne range krijgen waar ze hun eigen nat router aan hangen, waar teven hun pin automaten aan hangen. Daar gaat het verkeer dus ook over hun eigen nat router door de bi-lan of multipoint naar het datacenter vanwaaruit het pas op het echte internet gaat. En moest het zo zijn dat pin over ip niet over nat zou werken hebben we direct de schuldige gevonden voor het opraken van ipv4, want op gelijkvloers zit een carrefour en die hebben al 4 pin autmoten, dan wil ik het nog niet hebben over de grotere winkel met 60 kassa's zoals auchan. Dus ga maar even na hoeveel pin automaten er in de benelux zijn die anders op een ipv4 adres zouden moeten staan.

Spyder01
24/07/11, 23:44
Veel aanbieders hebben dan niet voor niets in de voorwaarden staan: Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een intern netwerk cq. een situatie met een router dan worden voorrijkosten berekend op moment dat het aan de verbinding cq. het netwerk ligt en de PIN goed is.

BsHosting
25/07/11, 08:30
Jij leest gewoonweg niet want heb je voorgaande verhaal wel gelezen wat je aangepast hebt.

Ik heb het nergens gehad over een MODEM/Router enkel en alleen over een losse router.

Je trekt conclusies die er niet zijn want 1 ben ik geen dealer wij leveren aan die partij rechtstreeks en de service zit ook bij ons dus praat niet over dingen waar je 0,0 verstand van hebt.

En het zijn geen voorkeuren van CCV het zijn EISEN maar ja, zoals gewoonlijk zijn er van die bedrijfjes die hun eigen zin doordrammen, vandaar dat wij deze partij nu ook hebben want die hadden dus eerst zo'n partij die alles maar deed zoals het uitkwam.

Ik zeg nergens dat het niet zal gaan werken, ik zeg duidelijk zoals meerdere hier dat het niet de manier van werken is en niet gewenst is.

Zelfde met geen kabels kunnen trekken of nog geen lijn, weet je hoe men dat oplost juist ja via een terminal met umts tot de vaste lijn er wel ligt.
Maar ja een lijn ligt er zo als het moet, met spoedlassers is alles zo te realiseren alleen daar zit een kostenplaatje aan.

Ik ga er verder niet meer op in want ik heb wel wat beters te doen.

Mikey
25/07/11, 10:26
@Powermage, neem de aangegeven persoon met een grote kuub zout. Weet het nou eenmaal altijd beter en zal ten alle tijden ook het laatste woord willen hebben waarbij de leeftijd wellicht een rol mee kan spelen.

In ieder geval bedankt voor de uitleg, een stukje materie waar velen van ons dagelijks gebruik van maken maar eigenlijk nooit over nagedacht hebben hoe de betreffende achterkant nu schakelt :)

Mikey
25/07/11, 10:30
met spoedlassers is alles zo te realiseren alleen daar zit een kostenplaatje aan.


Nog even en je gaat de aannemer van het betreffende gebouw die 50 jaar geleden het gebouw gebouwd heeft hier ook nog textueel in betrekken......

BsHosting
25/07/11, 11:24
@ Mikey,

Heb jij er verstand van nee, dan houd je mond gewoon met je gal spuwen.
Dat jij een probleem hebt met jezelf kan ik niet helpen.

@ Visser,


BsHosting zit waarschijnlijk in een segment waar weinig ruimte is om zelf aanvullend support te leveren voor klant-interne netwerk zaken en kan dus met goed fatsoen ook geen oplossingen aanraden waarmee de kans op supportvragen groter wordt.



Wij doen uiteraard wel de support alleen proberen dat te beperken hoe minder hoe beter, immers je wilt niet heel de dag kassa dames aan de lijn hebben omdat iets niet werkt.
Het is immers niet alleen pin het is ook het hele kassasysteem van hun.

Het hoofdkantoor zit in Duitsland en zijn bereid tot flinke investeringen alleen het moet wel ALTIJD werken en niet met een houtje/touwtje oplossing.
Ze hebben het eerst ook op andere manieren gehad en dat gaf te vaak storingen, en bij dat soort partijen is tijd gewoonweg geld.

Nu zit het gewoonweg aangesloten volgens de wensen en eisen van CCV en problemen zijn voorbij.

Nogmaals er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden maar ik hou me liever aan de richtlijnen ipv niet.


Nog even en je gaat de aannemer van het betreffende gebouw die 50 jaar geleden het gebouw gebouwd heeft hier ook nog textueel in betrekken......

Het zou eens tijd worden dat ze jou leren om inhoudelijk op een discussie in te gaan ipv te mekkeren als een schaap.
Want je weet bijgod niet waar het overgaat volgens mij.

cj0
06/08/11, 01:17
Wat is nu eigenlijk de bottleneck die Bshosting probeert aan te geven bij PINnen over IP achter een "losse" router? Betreft dat:
a.) het klant interne netwerk van switches en andere apparateren die voor problemen kunnen zorgen
b.) of is juist de netwerk adres translatie die voor de problemen kan zorgen

Met andere woorden:
a.) is het nodig dat de PIN automaat een publiek IP adres heeft
of
b.) kan de IP PIN automaat ook achter een NAT functioneren, mits de echternet aansluiting van de PIN maar rechtstreeks (zonder tussenliggende switches/bridges/etc.) ingeplugd is op de switch van de router
of
c.) is er nog een ander onderscheid?

Spyder01
06/08/11, 09:27
Er is geen bottleneck, vrijwel alle pinautomaten kunnen heel goed werken via NAT (ook op een particuliere ADSL verbinding). Alleen als iemand belt voor support die niet kan pinnen en verbindingsfouten krijgt, dan is het troubleshooten wat meer een uitdaging. Immers het kan aan de router liggen, de verbinding zelf of de PIN. Daarom spreken de meeste leveranciers ook af: Gebruik je een router en heb je verbindingsproblemen en komen we er telefonisch niet uit? Dan worden voorrijkosten berekend als het niet aan de PIN ligt maar echt aan de verbinding.

That's it, niet meer en niet minder :)

shoshi
09/08/11, 22:42
wie kan me helpen met het installeren van dat ccv -xs4all contact. ik ben al 3 dagen met die twee bedrijven bezig en kom er echt niet uit......?ccv weet niet hoe het moet en xs4all ook niet.. geen worden meer!!!

Spyder01
10/08/11, 09:27
wie kan me helpen met het installeren van dat ccv -xs4all contact. ik ben al 3 dagen met die twee bedrijven bezig en kom er echt niet uit......?ccv weet niet hoe het moet en xs4all ook niet.. geen worden meer!!!

Wat gaat er niet goed, wat heb je besteld? CCV weet echt wel hoe het moet dus ik snap even je probleem niet. Hebben ze met jou de configuratie doorgelopen (TID, MID, poorten, IP enz)? Wat doet hij niet? Aanmelden, pinnen?

Meer informatie lijkt me wel handig, al is dit overigens ook geen support forum voor pinautomaten...