PDA

Bekijk Volledige Versie : VMware vmdk grootte



Nielsvk
02/03/11, 21:07
Beste,

Ik heb in ESX een VM draaien met een harddisk van +- 200GB. Deze heb ik verwijderd om de harddisk kleiner te maken zodat ik niet alle schijfruimte gebruik op de totale schijf, de ruimte die ik niet nodig heb. Nu heb ik een schijf van 20GB.

Maar de vmdk is nog steeds +- 200 GB, hoe kan ik ervoor zorgen dat deze ook naar de juiste grootte word aangepast?

Niels.

Nielsvk
02/03/11, 21:39
PS: gaat om de *-flat file.

oehTie
07/03/11, 14:10
heb je binnen esx de harddisk verwijderd, of verwijderd AND REMOVE FROM DISK?

is een bolletje wat je bij het verwijderen even moet verzetten.

Of heb je de alleen partitie verkleind?

GlobalServe
07/03/11, 14:13
Gebruik eventueel Thin provisioning, dan gaat die nooit die volledige diskruimte gaan gebruiken maar gaat je vm wel 200gb zijn.

Wel tragere performantie.

Nielsvk
07/03/11, 14:18
Inmiddels heb ik een nieuwe VM aangemaakt met een kleinere schijf, en het OS opnieuw geinstalleerd.

De thin optie zag ik ook staan inderdaad.

@obie: Ik had daarna alles verwijderd, toen was het opgelost.

oehTie
07/03/11, 14:18
@globalserve,

1 keer een scandisk of fsck op je harddisk en je gebruikt gewoon de volle 200 gb... die thin houdt alleen in dat de ruimte pas gereserveerd wordt als de vm er naar vraagt. Is dat eenmaal gebeurd houdt hij het ook vast

wila
07/03/11, 14:24
@globalserve,

1 keer een scandisk of fsck op je harddisk en je gebruikt gewoon de volle 200 gb... die thin houdt alleen in dat de ruimte pas gereserveerd wordt als de vm er naar vraagt. Is dat eenmaal gebeurd houdt hij het ook vast
Bijna, lezen is geen probleem, maar schrijven wel. Dus een scandisk is normaal geen probleem tenzij er zaken worden afgevlagd, maar als je je disk defragmenteert, dan neemt deze wel toe in gebruikte diskruimte.
Defragmenteren met een snapshot open heeft vergelijkbare problemen.

Overigens je kan de VM met SVMotion naar een andere LUN verplaatsen om weer naar een thin versie van de vmdk te gaan waarbij de nullen weer niet meer worden gebruikt.

--
Wil