PDA

Bekijk Volledige Versie : Ikea bureaus en kleding.



easy2host
23/02/11, 19:36
Hallo collega's,

Wij hebben een flink aantal werkplekken voorzien van Ikea bureau's (galant lijn) echter hebben een aantal medewerkers van ons last dat mouwen (bij de ellebogen) sluiten en zelfs op den duur scheuren. (en best snel ook)

Nu heb ik hier en daar eens geinformeerd en heb bedrijven gesproken die dit ook hadden. Echter hadden deze bedrijven geen meubels van Ikea. De oplossing was de bureaus vervangen door een ander merk.

Tja, om nu ff alle bureaus te gaan vervangen ;-(
Ik heb Ikea ondertussen gemaild of het een bekend probleem is maar ik ben toch benieuwd of er collega bedrijven hier zijn met ikea bureaus met het zelfde probleem?


Mvg Ron

PS,
Feit is wel dat niet iedereen er bij ons last van heeft.

xaban
23/02/11, 20:06
Dat zul je met heel veel tafels hebben. Uiteindelijk zit je 8 uur met je mouwen op tafel. Daarom heb je ook kleding met een speciaal stof bij de elleboog :)

WebMeso
23/02/11, 20:15
Hallo collega's,

Wij hebben een flink aantal werkplekken voorzien van Ikea bureau's (galant lijn) echter hebben een aantal medewerkers van ons last dat mouwen (bij de ellebogen) sluiten en zelfs op den duur scheuren. (en best snel ook)

PS,
Feit is wel dat niet iedereen er bij ons last van heeft.

Over welk tijdsbestek gaat het? De mensen die de mouwen opstropen of een kledingstuk met een andere stof aan hebben die hebben er dus geen last van? Ik weet niet of zulke slijtage onder garanties of kwaliteitseisen vallen welke bij een bureau zitten.

Paulewk
23/02/11, 20:17
Misschien je werknemers vertellen dat ze hun kleren niet bij Hans Textiel moeten kopen ? :>

easy2host
23/02/11, 20:32
Haha,

Helaas niet alleen met goedkope kleding, meerderheid heeft wel merk / kwaliteitskleding aan. Zonder natuurlijk!!

Blouses, truien het maakt niet uit, alles gaat kapot, snap best dat het slijt, maar als je bij andere bedrijven vraagt hebben ze het niet of niet meer omdat ze nieuw spul aangeschaft hebben.

easy2host
23/02/11, 20:34
Ps, ik zeg niet dat merk kleding altijd beter is, maar vaak doe je er wat langer mee...

Paulewk
23/02/11, 20:41
Maar zijn die buro's dan zo stroef ? Is er niet een manier (tip, meubelboer of schoonmaakbedrijf) om ze gladder te maken?

easy2host
23/02/11, 20:49
Nee, niet troef. randen zijn ook gewoon goed en glad. Echt raar.

easy2host
23/02/11, 20:50
Stroef :-)

Apoc
23/02/11, 22:20
Ik denk dat dit probleem niet zo zeer ligt aan de meubels, maar vooral aan de houding/positie waarin de medewerkers zitten. Waarschijnlijk rusten zij met hun polsen op de rand van de bureaus, en als die bureaus scherpe randen hebben, dan kan dat natuurlijk voor problemen zorgen (niet enkel qua kleding maar ook lichamelijke klachten qua foute belasting van schouders/nek/rug en doorbloeding).

Wanneer een medewerker ergonomisch zit, rusten de ellebogen op de leuningen van de stoel en zweven de polsen net iets boven het bureau. Met andere woorden: ze horen het bureau eigenlijk helemaal niet aan te raken.

Vermoedelijk staan de bureau's te hoog afgesteld of de stoelen te laag (of nog waarschijnlijker; allebei). Als je de bureaus niet in hoogte kunt verstellen (hetgeen sowieso al niet goed is), dan zou je kunnen proberen om de poten in te korten.

Ik zie in ieder geval bij heel veel bedrijven dat de bureau's veel te hoog staan afgesteld en dat medewerkers totaal niet goed achter hun bureau zitten. Koop eens een boekje over ergonomie op de computer-werkplek en ga daar eens mee aan de slag.

t.bloo
23/02/11, 22:38
Ik zit inderdaad bijna nooit met m'n ellebogen of armen op de tafel. Genoemde probleem heb ik dan ook nog nooit van gehoord.

Voeten plat op de grond, knieen nagenoeg haaks, tafel net een paar centimeter boven je benen, ellebogen naast je lichaam. Dat is in een notendop een deel van de juiste zithouding.

WebMeso
23/02/11, 22:40
Ik zit inderdaad bijna nooit met m'n ellebogen of armen op de tafel. Genoemde probleem heb ik dan ook nog nooit van gehoord.

Voeten plat op de grond, knieen nagenoeg haaks, tafel net een paar centimeter boven je benen, ellebogen naast je lichaam. Dat is in een notendop een deel van de juiste zithouding.

Bovenkant van scherm op ooghoogte als men achter de pc zit. Een plaatje voor de liefhebbers.

easy2host
23/02/11, 23:01
Apoc,

Daar heb ik nog niet aan gedacht, ga ik morgen eens in de groep gooien.

WebMeso
23/02/11, 23:19
Apoc,

Daar heb ik nog niet aan gedacht, ga ik morgen eens in de groep gooien.

Nog geen preventiemedewerker ingehuurd en de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) laten uitvoeren en opstellen? Officieel is het bij 25 of meer werknemers verplicht. Onder dat aantal mag de directeur als preventiemedewerker fungeren. Wel moet de directeur dan over voldoende kennis beschikken, maar dat lijkt mij logisch.

Marco Mahieu
24/02/11, 02:16
Voeten plat op de grond, knieen nagenoeg haaks, tafel net een paar centimeter boven je benen, ellebogen naast je lichaam. Dat is in een notendop een deel van de juiste zithouding.

offtopic: er is niemand die de hele dag zo zit. Leuke theorie, maar de hele dag in dezelfde houding zitten is volgens mij ook niet echt lekker. Ik wissel zelf mijn houding iig vaak af.

ontopic: waarschijnlijk is het bureaublad van hout, dat schuurt. Er zijn ook bureaus van hout die netjes afgewerkt zijn met een extra laagje. Nadeel is daarbij weer dat ze ook sneller beschadigen.

Is het geen idee om gewoon een stuk doorzichtig tafelplastic te halen (bij de blokker o.i.d?) en dit over de bureaus heen te spannen. Wellicht de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing?

davhog
24/02/11, 07:26
Als het inderdaad onbehandelde houten tafels zijn dan kan een lakbeurtje ook nog wel een groot verschil maken. Dit hoeft natuurlijk hgeen hoogglas lak te zijn..

Zelf werk ik zo'n 10+ uur per dag aan een bureau, al meer dan 5 jaar en ik heb nog nooit een kleding stuk hoeven weggooien omdat de mouwen versleten zijn. Het lijkt me dus dat er werkhouding inderdaad niet helemaal goed is.

Offtopic:
Sinds kort heb ik thuis een electrisch sta-zit bureau. Hier mee kun je staan en zitten gemakkelijk afwisselen. Mijn ervaringen hiermee zijn tot nu toe positief.

Triloxigen
24/02/11, 09:30
Ik heb het probleem ook, daarom draag ik ook alleen maar tshirts achter het bureau. Kleding ging op een gegeven moment zo kort mee dat werd een serieuze kostenpost :p

BDigitinternetdiensten
24/02/11, 10:48
Ik had er ook last van toen ik drie jaar geleden nog thuis werkte. Ook een galant bureau, vesten, blouses kwamen de gaten erin. Nu inmiddels op kantoor andere bureau's en nog geen kledingstuk gesloopt:) de galant is om
Het simpel te zeggen nogal stroef, terwijl me huidige soort van voorzien is van een 'gladde'. Laag. Mja waren drie keer zo duur als Ikea kwaliteit;)

easy2host
24/02/11, 11:48
Wij hebben in maart weer een risico inventarisatie. Zal ze er eens op wijzen.

Heb hier eens bij de mensen gekeken, maar bijna iedereen zit ook verkeerd achter zijn stoel ;-) paar mensen die leunen op de ellebogen (niet goed natuurlijk).

rensariens
24/02/11, 11:58
Mijn ellebogen raken wel versleten van mijn galant bureau (iets met houding?). Kleding lijkt er echter geen problemen mee te hebben :D

Marco Mahieu
24/02/11, 21:58
Wij hebben in maart weer een risico inventarisatie. Zal ze er eens op wijzen.

Heb hier eens bij de mensen gekeken, maar bijna iedereen zit ook verkeerd achter zijn stoel ;-) paar mensen die leunen op de ellebogen (niet goed natuurlijk).

Ze moeten ook op hun stoel gaan zitten, niet erachter :p

beenske
24/02/11, 22:08
Wij hebben ook Galant bureau's maar we hebben ook nog deze onderleggers:
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/90166034
Hierdoor blijven onze ellebogen toch OK :P

Fototje desk: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/167023_1787487404049_1145479043_32106149_3411218_n .jpg

Tim.Bracquez
24/02/11, 23:18
Geen problemen hier met die tafels, wel een goede houding

Vic D'Elfant
25/02/11, 08:02
Wij hebben exact hetzelfde probleem op kantoor; prachtig dat hier een topic over is. Allemaal Galant bureaus en een stijgend aantal slachtoffers in de kledingkast. Schuurt allemaal op de elleboog door, en het is voor de volledigheid zeker geen Hans Textiel of H&M-budget kwaliteit.

Het kan inderdaad goed dat Andre gelijk heeft wat de houding betreft, ik zit namelijk volgens de normen ook verkeerd. Ellebogen rusten ongeveer 5 cm van de rand van het bureau (op het bureau), de rest klopt wel met de afbeelding. Ik krijg echter last op het moment dat ik het toetsenbord naar voren haal en ga zitten zoals het zich hoort.

wwa55
17/03/11, 14:38
Wij hadden 10 van dezelfde bureau's van Galant van Ikea op kantoor en werken hier inmiddels al 5 jaar mee maar wij hebben er nog geen problemen mee gehad.

Overigens schijnt een hoekbureau altijd beter te zijn dan een rechte omdat je dan je ellebogen beter kunt neerleggen en je minder snel last hebt van RSI.

easy2host
17/03/11, 22:23
Even een update, ik had gemaild met Ikea en kreeg terug dat ze dit vaker hadden gehoord en elke situatie apart hebben afgehandeld... Ben benieuwd, ik moet de facturen en fotos van de werkplekken opsturen...

wwa55
18/03/11, 08:28
Ok top, ben benieuwd met wat voor oplossing ze komen.

Vic D'Elfant
18/03/11, 08:59
easy2host: facturen en foto's van de werkplekken of ook van de kleding? Dit zou ik ook wel willen doen, ik bewaar mijn "zondagse kleding" ondertussen al voor zondag i.p.v. het werk. Mocht je iets van contactgegevens hebben dan zou dat super zijn.

jeffrey
21/03/11, 19:10
Grappig om te zien dat inderdaad veel mensen hier problemen mee hebben.
Ik zit zelf ook wel eens aan een Galant bureau maar ik zit wel altijd in de juiste houding.

Ik kan me voorstellen dat het gebeurd als je inderdaad met je armen tot aan de ellebogen op het bureau leunt maar het zou eigenlijk niet mogen.

Ik ben overigens wel benieuwd wat Ikea ermee gaat doen.

Vic D'Elfant
21/03/11, 19:31
Ik heb eens contact opgenomen met IKEA, eens kijken of/hoe het wordt opgepakt... ondertussen heeft het bureau weer een slachtoffer geƫist.

Vic D'Elfant
28/03/11, 09:18
easy2host, hoe gaat het bij jullie met de afhandeling? Wij kregen de vraag om anders even met de bureaus naar de klantenservice te komen.

Marco Mahieu
30/03/11, 23:28
easy2host, hoe gaat het bij jullie met de afhandeling? Wij kregen de vraag om anders even met de bureaus naar de klantenservice te komen.

Whaha, dat meen je niet!! :drunk:

Vic D'Elfant
31/03/11, 08:43
We werden eergisteren gebeld door een mevrouw van de klantenservice die 10x haar excuses aanbood voor de mailwisseling tussen ons en haar collega's... we moeten nu de aankoopfacturen opsturen. Het leek haar ook niet zo gek praktisch om bureaus te demonteren en even langs te komen.

Ik moet ze wel nageven dat ze het nu netjes oppakken en niet bij "oh, weer een vervelende klant *delete*" laten.

GlobalServe
31/03/11, 11:34
Wij hebben ook deze bureaus staan, tot nu toe toch geen problemen.
Hoeplijk blijft het zo :)

Jesperw
31/03/11, 15:05
Whaha, wij hebben exact het zelfde probleem! Al mijn kleren gaan kapot. Duurde even voor we erachter waren maar het is absoluut waar!

wwa55
12/04/11, 09:44
@Vic D'Elfant: nog wat gehoord van Ikea na het opsturen van de foto's en facturen?

wonko
12/04/11, 10:32
Hier ongeveer 5 jaar galant buro's gebruikt, en nooit ofte nimmer last gehad van wat beschreven is. Ik vermoed ook wel dat de zithouding uitmaakt, maar we hebben verschillende werknemers, elk met zijn eigen zitstijl, en nooit ofte nimmer last gehad.

(wij gebruiken ook de onderleggers)

CT0
12/04/11, 11:13
Hier hetzelfde... jaren aan z'n galant gezeten maar nooit last van gehad. Bureaus zijn ook goed af te stellen op je werkhoogte dus als je een goede stoel hebt met armleuningen dan zou het toch goed moeten zijn...

Vic D'Elfant
12/04/11, 11:50
@Vic D'Elfant: nog wat gehoord van Ikea na het opsturen van de foto's en facturen?
Ik heb toevallig gisteren de facturen opgestuurd (stukken lagen nog bij de boekhouder), zodra ik iets van ze hoor zal ik dat hier ook even laten weten. We zijn in ieder geval erg benieuwd...

wwa55
14/04/11, 10:30
Wellicht heeft het nog met het type te maken, wij hebben 2 verschillende types op kantoor waarbij het kleur blad (beuken bij ons) net anders is dan degene die we 2 jaar eerder gekocht hebben.

Vic D'Elfant
14/04/11, 10:33
We werden gisteren gebeld door IKEA Business, er komen 5 nieuwe bureaubladen onze kant op. Ze worden gebracht, en de oude bladen komen ze een paar dagen daarna ophalen zodat we de tijd hebben om het demonteren en monteren te organiseren.

Al met al ben ik heel erg te spreken over de klantenservice van IKEA, dit hadden we eerlijk gezegd niet verwacht. Top!

Stewie
14/04/11, 11:37
Dat is netjes! Hebben ze iets gevonden in de afwerking van deze bladen?

Vic D'Elfant
14/04/11, 12:01
Ze gaven aan dat er soms wel eens een lading bureaus was waarbij dit probleem optrad en waar ze iets van hoorden (gemiddeld 1x per half jaar). De vraag blijft echter of een set van dezelfde bureaubladen verschil maakt, aangezien onze bureaus ook al met maanden ertussen zijn aangeschaft. De kans dat ze van dezelfde batch zijn is in mijn ogen relatief klein.

Maargoed, neemt niet weg dat we blij zijn met onze gloednieuwe bladen!

wwa55
06/05/11, 09:13
So dat is goede service zeg, super. Ben benieuwd naar de nieuwe ervaringen.

Vic D'Elfant
06/05/11, 09:16
Ik moet er voor de volledigheid wel even bij zeggen dat de 5 oude bladen nog altijd staan te wachten op hun geplande pickup door GLS van 2 weken geleden (na herhaaldelijke reminders bij IKEA) :P

spr
05/01/12, 11:16
We hebben hier exact dezelfde problemen met de Ikea Galant bureau's!

Ben heel benieuwd hoe jullie, nu het een half jaar verder is, het probleem hebben opgelost. Hebben nieuwe bladen geholpen? onderleggers aangeschaft? nieuwe bureau's?

Hoor het graag, dank!