PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW wel/niet rekenen buitenland



GDHosting
13/02/11, 01:14
Hallo,

Ik heb dit daarrnet via google proberen uit te vinden, maar ik kon toch niets concreet vinden wat voor mij van toepassing was.
Ik start binnenkort met mijn eigen hosting bedrijf en ik zal voornamelijk hosting aanbieden aan mensen buiten Nederland. Moet ik dan alsnog BTW rekenen op de producten die ik ga verkopen of verschilt dat per land?
Mijn producten zullen bestaan uit shared/reseller hosting packages, VPS en dedicated servers.

B.v.d.
Güney

xaban
13/02/11, 01:27
Hallo,

Ik heb dit daarrnet via google proberen uit te vinden, maar ik kon toch niets concreet vinden wat voor mij van toepassing was.
Ik start binnenkort met mijn eigen hosting bedrijf en ik zal voornamelijk hosting aanbieden aan mensen buiten Nederland. Moet ik dan alsnog BTW rekenen op de producten die ik ga verkopen of verschilt dat per land?
Mijn producten zullen bestaan uit shared/reseller hosting packages, VPS en dedicated servers.

B.v.d.
Güney

Lever je aan particulieren: Ja, BTW doorberekenen.
Lever je aan ondernemingen binnen de EU: 0% BTW


Als u goederen verkoopt die zich in Nederland bevinden, vindt de levering in Nederland plaats. U bent dan dus Nederlandse btw verschuldigd. Als u goederen verkoopt aan klanten in het buitenland, is vaak het 0%-tarief van toepassing. De goederen moeten dan daadwerkelijk naar het buitenland gaan. U moet dat kunnen aantonen aan de hand van boeken en bescheiden. Als de afnemer een particulier is die in een lidstaat van de EU woont, moet u in de regel wel btw berekenen.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-08.html

Is allemaal op te zoeken op de website van de belastingdienst.

The-BosS
13/02/11, 01:29
Tot zover dus de kennis die iemand nodig heeft als hij een eigen bedrijf start. En om je de trip naar een boekhouder te sparen (wat misschien het beste is) het antwoord is dit is afhankelijke van Intracommunautaire aard.



Intracommunautaire leveringen

Uw klant woont in een ander land van de Europese Unie : BTW of niet ?
Indien u goederen levert aan een klant die in een andere lidstaat van de Europese Unie is gevestigd, gelden bijzondere BTW-regels. In essentie komen die erop neer dat de levering vrijgesteld is van BTW als de afnemer zelf BTW-plichtig is in een andere lidstaat. Er wordt wel van u verwacht dat u de nodige bewijzen kunt voorleggen opdat u vrij van BTW zou kunnen factureren. Dat is niet altijd even eenvoudig.

Wanneer zeker BTW aanrekenen ?
Als de buitenlandse koper u geen BTW-nummer van zijn land geeft, moet u altijd BTW rekenen. In dat geval is hij ofwel particulier, ofwel verkeert hij in één van de door de BTW-wetgeving bepaalde gevallen waarin hij BTW moet betalen. Wat er ook van zij, uw zorg is het niet : geen BTW-nummer betekent facturatie met BTW.


Wil je dus meer weten loop dan even bij een boekhouder langs of doe zelf even wat onderzoek.

GDHosting
13/02/11, 01:47
Bedankt voor de reacties. De problemen die ik hier zelf mee ondervind zijn dat ik
- geen fysieke goederen lever
- ook lever aan klanten buiten de E.U.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand anders hier ook hosting leverde aan het buitenland (zoals de V.S. of India e.d.) en mij kon vertellen wat hij/zij deed. Ik zal anders maandag wel even de belastingdienst bellen.

The-BosS
13/02/11, 01:55
Bedankt voor de reacties. De problemen die ik hier zelf mee ondervind zijn dat ik
- geen fysieke goederen lever
Is ook voor diensten van toepassing

- ook lever aan klanten buiten de E.U.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand anders hier ook hosting leverde aan het buitenland (zoals de V.S. of India e.d.) en mij kon vertellen wat hij/zij deed. Ik zal anders maandag wel even de belastingdienst bellen.

Dan moet je wel BTW rekenen, maar de belastingdienst en/of boekhouder zal je hier de nodige uitleg kunnen aan geven waarom of waarom niet.

GDHosting
13/02/11, 01:58
Is ook voor diensten van toepassing


Dan moet je wel BTW rekenen, maar de belastingdienst en/of boekhouder zal je hier de nodige uitleg kunnen aan geven waarom of waarom niet.

Oh ok, hartelijk bedankt!

Dicky
13/02/11, 08:40
Als u zakendoet buiten de EU
Bij export naar niet-EU-landen brengt u 0% btw in rekening. Bij import ontvangt u ook een factuur zonder btw. De btw berekent u zelf en geeft u aan in uw btw-aangifte. In uw administratie houdt u naast alle documenten bij die betrekking hebben op de import.

Zie ook:http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/zakendoen_buiten_eu/zakendoen_buiten_eu.html

GDHosting
13/02/11, 08:46
Particulieren binnen de EU: Wel BTW
Bedrijven binnen de EU: Geen BTW
Particulieren/Bedrijven buiten de EU: Geen BTW

Hier heb ik wat aan :D. Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties, hiernaar was ik op zoek. Ik zal voor de zekerheid morgen nog wel een telefoontje plegen naar de belastingdienst, maar ik kan nu tenminste verder met het instellen van mijn BTW systeem.

Bart L
13/02/11, 09:23
Klein puntje. Bedrijven binnen de EU: Geen BTW

Dit mag alleen als je ook echt het BTW nummer van die klant in je bezit hebt.

GDHosting
13/02/11, 09:46
Ja, dat begrijp ik. Ik maak gebruik van WHMCS en daarmee kan je klanten de optie geven om een BTW nummer in te vullen. Ik hoor het daarmee wel aan de praat te kunnen krijgen denk ik :).

The-BosS
13/02/11, 10:27
Als u zakendoet buiten de EU
Bij export naar niet-EU-landen brengt u 0% btw in rekening. Bij import ontvangt u ook een factuur zonder btw. De btw berekent u zelf en geeft u aan in uw btw-aangifte. In uw administratie houdt u naast alle documenten bij die betrekking hebben op de import.

Zie ook:http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/zakendoen_buiten_eu/zakendoen_buiten_eu.html

Kleine nuance, maar het gaat hier niet om export maar om diensten geleverd binnen europa en gefactureerd buiten de eu. Trouwens als usa en canada wel btw mogen rekenen naar europa toe zie ik niet in waarom het omgekeerd ook niet van toepassing zou zijn. Met import/export zit je nog met andere zaken zoals invoerrechten etc waarop je dan belast wordt in eigen land van import.

t.bloo
13/02/11, 10:35
informatie over het leveren van diensten in plats van goederen vind je onder andere hier:
http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/diensten_in_en_uit_het_buitenland.html

zebaz
13/02/11, 11:22
Denk er aan dat je bij het leveren van diensten aan andere EU-landen tegenwoordig (sinds 1 januari 2010) ook aangifte Intracommunautaire Prestaties moet doen. Je geeft hierin per afnemer/BTW-nummer aan welk bedrag er in rekening is gebracht.

VisualWeb
13/02/11, 12:29
Klein puntje. Bedrijven binnen de EU: Geen BTW

Dit mag alleen als je ook echt het BTW nummer van die klant in je bezit hebt.

En er moet niet 0% BTW staan, maar BTW verlegd.

CT0
24/02/11, 09:56
Check wel altijd vooraf het BTW nummer dat opgegeven wordt want anders kun je het als nog zelf gaan betalen.

zebaz
24/02/11, 10:04
Dat kan overigens online en gratis op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

groenleer
24/02/11, 11:16
Dat kan overigens online en gratis op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

En dat is dus niet voldoende voor de Nederlandse belastingdienst.
Het enige bewijs dat geaccepteerd wordt is een brief van het Centraal Liasion Office dat het btw nummer goedgekeurd is.

Althans dat is ons medegedeeld.

zebaz
24/02/11, 11:29
Schriftelijk bewijs is niet verplicht; bij grote bedragen ongetwijfeld wel handig. Voor kleine bedragen zou ik gewoon de online validatie gebruiken, als die aangeeft dat het BTW-nummer correct is dan kun je daar ook wel echt vanuit gaan.

Zie ook http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/btw_nummers_controleren/btw_nummers_controleren.html#P5_0

Overigens: als je schriftelijk bewijs wilt hebben dan zul je bij iedere factuur opnieuw moeten vragen om een validatie, een BTW-nummer kan immers ingetrokken worden ;)