PDA

Bekijk Volledige Versie : welke webshop oplossing



kilobit
12/02/11, 21:58
Hoi,

Een kennis wil graag een kleding webwinkel beginnen, omdat ik "iets met hosting doe" vroeg ze mij om advies.

Ik heb even rond gekeken, en vind de volgende vier wel aanspreken.

http://www.is.nl/epages-webwinkel.html
http://www.getseoshop.com/
http://www.shopfactory.com/nl/
http://www.mijnwebwinkel.nl/professional-webwinkel

Zijn er anderen waar ik absoluut nog naar moet kijken?
Of kunnen jullie 1 van bovenstaande absoluut aan of af-raden?

De volgende criteria/eisen
- weinig / geen technische kennis vereist.
- one stop shop. (webwinkel software, domeinnaam req, web & email hosting, ssl cert, etc.)
- support op alle bovenstaande
- nederlands support / contact
- ideal integratie
- geïntegreerde order / voorraad beheer
- xx aantal sjablonen als startpunt die makkelijk aan te passen zijn.
- goede historische prestatie qua beveiliging

Alvast bedankt

Vic D'Elfant
13/02/11, 14:01
Wat je wilt met een webwinkel is in deze doorslaggevend (denk aan administratie, "flow" van een bestelproces, gebruiksvriendelijkheid voor zowel eindgebruiker als medewerker, etc.). Zodra je dit op papier hebt, kun je pas verder met het kiezen voor een bepaalde product.

Er zijn tal van gratis alternatieven, waarbij veelal voor Magento wordt gekozen omdat dat het meest uitgebreide is. Dit is echter ook meteen een nadeel, wat het heeft écht een leercurve. Systemen in de vorm van "er is een webshop module voor Wordpress" kun je logischerwijs niet serieus nemen dus die laat ik buiten beschouwing.

Uit eigen ervaring: wij ontwikkelen 9 van de 10 keer een webwinkel die specifiek is aan de klant, juist omdat alles afhankelijk is van hoe de klant het exact wilt. Een klant had bijvoorbeeld een specifieke eis van het berekenen van provisie over bestellingen, waarbij wel rekening moet worden gehouden met coupon code A maar niet met code B, behalve wanneer deze klant meer dan x afneemt. Dit soort specifieke gevallen maken het moeilijk om voor een standaardoplossing te kiezen. Bij Magento kun je aanpassingen maken, maar aangezien dit al een complex product is wordt de bruikbaarheid er meestal niet beter op. Deze klant is toen zelf ook overgestapt van Magento naar custom-made, en zijn (nu een jaar later) nog altijd blij met deze keuze. Dit geldt dus ook voor jouw klant: vraag wat ze precies willen, en wat ze verwachten van een webshop. Kies niet een product omdat het er het leukste uitziet of de meeste features heeft. Dit laatste kan indirect namelijk een nadeel zijn.

Het moment dat ze kiezen voor bepaalde software, zitten ze hier in principe aan vast. Ik zie dat je een aantal "hosted" oplossingen hebt opgenoemd... 1 advies, blijf hier ver, ver vandaan. Het moment dat je kiest voor een hosted oplossing is je complete bedrijf overgeleverd aan deze partij. Als zij van de ene op de andere dag ermee stoppen, ben je alles kwijt. Ik zeg niet dat dit bij deze partijen zal gebeuren en je hebt zeker ook contracten hiervoor, maar dat neemt niet weg dat het kan. Je krijgt dan wellicht wel een backup, maar vervolgens heb je geen software om je bedrijf mee draaiende te houden, en loop je omzet mis. Hetzelfde geldt als zo'n partij ineens de prijzen omhoog zet zodra je, ik zeg maar iets, meer dan 100 producten in je systeem hebt staan. Of je het wilt of niet, je zult moeten ingeven. Als je iets in eigen beheer (in alle redelijkheid) hebt, kun je in het ergste geval naar een softwareboer stappen en vragen of ze de data over kunnen zetten naar een andere webshop-oplossing, hetzij een standaard product, hetzij custom-made.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust. Als ik niet oppas tik ik namelijk het hele scherm vol :)

wwa55
17/03/11, 13:24
Ben het met Vic D'Elfant eens dat je op moet passen bij hosted oplossingen, je bent meteen afhankelijk van die partij. Vaak is de broncode ook niet open waardoor je ook niet (zelf) wijzigingen kunt aanbrengen. Magento is een prima systeem, maar het duurt inderdaad even voor je het onder de knie hebt.

Wellicht zijn andere open source projecten een goede optie zoals osCommerce, Zencart of Virtuemart. Die zijn wat gemakkelijker in het gebruik.
Google even op bovenstaande projecten en je vindt meteen een aantal partijen die dit professioneel aanbieden.

Hermann
17/03/11, 19:23
Ik ben het voor 100% met Vic D'Elfant eens betreft "hosted" oplossingen, maar ik denk dat een goed open source pakket ook aan alle wensen van de klant kan voldoen. Een op maat gemaakte Webshop is dan in orde als er een groot bedrijf met now how achter zit om bij evt calamiteiten direct te kunnen helpen. Maar dan wordt het wel een kostbare zaak. Bij open source is het vaak sneller opgelost. Wij hebben ervaring hiermee. 3 jaar geleden hebben wij een Webshop laten ontwikkelen en verleden jaar wilden wij een aantal wijzigen door laten voeren maar helaas was de programmeur bij dat bedrijf vertrokken, en ze vertelden ons dat ze eerst intern moesten overleggen wie dat op zou kunnen pakken. Je raad het al, het duurde ons te lang dus hebben wij maar zelf weer contact met ze opgenomen. Na dit gesprek hebben wij na intern overleg de beslissing genomen om over te stappen op open source.
We hebben wel wat moeite voor moeten doen maar na 3 maanden en wat nachtelijke uren hadden wij het voor elkaar. En dat bevalt ons tot heden uitstekend. Wij hebben immers genoeg programmeurs ter beschikking die ons kunnen helpen.
Je moet wel van te voren weten wat je precies wil.
Er zijn een aantal Open Source webshops aan te bevelen.
OsCommerce
Magento
PrestaShop

Met twee van hen hebben wij wat meer ervaring op mogen doen. (PrestaShop, Magento)

De wat completere is Magento. Voor bijna alles is wel een extensie.
Hij voldoet ook aan je eisen.

Als er verdere info of hulp noodzakelijk is hoor ik het wel.