PDA

Bekijk Volledige Versie : CDN/Caching Duitsland



koopa58
11/02/11, 17:38
Hallo iedereen,

Een site die momenteel in Nederland draait wil ik binnenkort gaan uitbreiden naar Duitsland. Deze zal daar ook in een andere taal etc. worden weergegeven.

Nu heb ik gelezen dat het voor de bezoekers maar ook de SEO van belang is dat de servers zo dicht mogelijk bij staan. Daarvoor heb ik even rondgekeken en kwam ik in eerste instantie op een CDN constructie. Het enige nadeel hieraan is dat dit op dit moment nog veel te uitgebreid is, en eigenlijk ook nog wat te duur.

Is het mogelijk op een andere manier zoals met een CDN (ala Cloudflare.com) hosting in Duitsland te hebben die content cached, of mocht het niet aanwezig zijn ophaalt van de server in Nederland en vervolgens cached?

Later zou het kunnen zijn dat de site ook in Frankrijk, Spanje en/of Engeland beschikbaar zou moeten komen. Ik zoek dus een oplossing die te schalen is, zowel qua prijs als opzet.

Iemand suggesties? Alvast bedankt!

Wido
11/02/11, 18:33
Ja, zoiets is prima mogelijk met een reverse caching Proxy, zoals Varnish bijvoorbeeld. Dat kan je dan ook prima uitbreiden naar andere landen toe, zelfs naar de andere kant van de wereld.

Zodra de lijntjes langer worden zal je wel wat extra tuning nodig hebben.

Je zou zelfs nog met GeoIP aan de slag kunnen (werkt dan weer niet goed met IPv6) om een bezoeker zelfs naar de dichtsbijzijnde server te sturen.

koopa58
12/02/11, 14:50
Hallo Wido,

Bedankt voor je reactie. Ik zal Varnish eens bekijken. Klopt het dat je hier vrij veel geheugen voor nodig hebt, of zou dit ook prima draaien op een wat kleinere VPS (256/512mb)?

Vr. groet.

Wido
12/02/11, 17:35
Varnish heeft niet veel geheugen nodig, het neemt zo veel geheugen in als het nodig heeft om je files te cachen.

Het ligt dus helemaal aan de grootte van de bestanden en de hoeveelheid die je in de cache gaat stoppen.

koopa58
14/02/11, 09:45
Oke, dank voor je antwoord!

Weet je ook of er verder nog software of servers nodig is/zijn voor het compleet maken van deze casus? Op dit moment draait er 1 server/vps (LAMP) waarop de gehele site is geplaatst. Moet ik hier ook dingen op aanpassen, of zou hier voor nederland ook een server met Varnish voor moeten?

En ik begrijp dat ik met GeoIP dan dus kan bepalen welke server opgeroepen moet worden? Plaats ik dit programma op de originele server of heb ik hier een aparte server voor nodig?

Tenslotte, weet je ook hoeveel tijd zoiets grofweg zal innemen om op te zetten?

Alvast bedankt, vr. groet.

koopa58
21/02/11, 08:32
*bump* heeft iemand meer info betreft de vorige reactie?